Jump to content
Annons

Vilken gitarr är det på skivomslaget?


Zamn

Recommended Posts

Kan inte bli klok på om det är en gibson eller epiphone på omslaget till Loretta Lynn - Van Lear Rose. Hon håller handen för huvudet så man inte ser riktigt. Gitarren är ju en klassisk gibson, Hummingbird? Men huvudet ser ut som epiphone.

Är det nån som ser vad det är? Vore kul att vetqa vilket år den är ifrån och sånt också. Riktigt snygg är den iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Tack för bilden, då är det lättare för folk som inte sett omslaget 😛

Om ni har skivan, lyssna på låten som heter miss being mrs. Där har Jack White verkligen lyckats med inspelningen av just den akustiska gitarren tycker jag. Har aldrig hört en så köttig och mustig gitarr någonson förr! Är det från en gibson-gitarr kanske 😄 Jag kan inte låta bli att undra vilka mickar som användes och hur inspelningen gick till. Skulle kunna döda för att få det ljudet på mina låtar, grrrr.

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte bli klok på om det är en gibson eller epiphone på omslaget till Loretta Lynn - Van Lear Rose. Hon håller handen för huvudet så man inte ser riktigt. Gitarren är ju en klassisk gibson, Hummingbird? Men huvudet ser ut som epiphone.

Är det nån som ser vad det är? Vore kul att vetqa vilket år den är ifrån och sånt också. Riktigt snygg är den iaf.

Hmm, ser ut som en moddad Gibson Hummingbird Custom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Tack för bilden, då är det lättare för folk som inte sett omslaget 😠

Om ni har skivan, lyssna på låten som heter miss being mrs. Där har Jack White verkligen lyckats med inspelningen av just den akustiska gitarren tycker jag. Har aldrig hört en så köttig och mustig gitarr någonson förr! Är det från en gibson-gitarr kanske 😄 Jag kan inte låta bli att undra vilka mickar som användes och hur inspelningen gick till. Skulle kunna döda för att få det ljudet på mina låtar, grrrr.

vad det nu är som säger att det är samma git på omslaget som i inspelningen...

Förmodligen inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bilden, då är det lättare för folk som inte sett omslaget 😠

Om ni har skivan, lyssna på låten som heter miss being mrs. Där har Jack White verkligen lyckats med inspelningen av just den akustiska gitarren tycker jag. Har aldrig hört en så köttig och mustig gitarr någonson förr! Är det från en gibson-gitarr kanske 😄 Jag kan inte låta bli att undra vilka mickar som användes och hur inspelningen gick till. Skulle kunna döda för att få det ljudet på mina låtar, grrrr.

vad det nu är som säger att det är samma git på omslaget som i inspelningen...

Förmodligen inte

Håller med, det kanske bara var cool på omslaget.

Annars finns det en Gibson som heter Sheryl Crow,

som är snarlik den på bilden och bellar ca 20 000 pixx.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Epiphone AJ18-s just nu och undrar hur mycket det skiljer i ljud mellan den och en Sheryl Crow eller Hummingbird tex? Finns det några mer modest prissatta gibson's som är värda att köpa annars?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Om du tvunget mäste ha en Gibson så är dom betydligt billigare i Danmark. Det är en annan generalagent där. 😄 Personligen tycker jag att det finns mycket man kan göra vid inspelningen för att feta till ljudet som är viktigare än firmaloggon. Tex. sätt på ett capo och dubblera, triplera, stäm om gitarren och använd lite olika EQ och reverb på de olika inspelningarna. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig mycket av capo men har inte provat att lägga fler spår på varandra. Det måste jag prova 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker skarpt som du att gitarrens huvud ser mycket mer epiphone ut än gibson, vilket jag tror betyder att det e en custombyggd epiphone, plektrumbrädans motiv må likna gibsons men inte formen och storleken...

Redigerat av Torre
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag har upptäckt en sak nu sent omsider som kan vara avgörande i den här mycket intressanta tråden 🙂 Om ni tittar noga på en tryckt bild, dvs det riktiga skivomslaget elelr liknande, ser man att det är ett epiphone-E på huvudet. Där som det brukar stå Gibson på Epiphones ganska ofta, ni vet den där lilla plastbiten.

Jag visste att det var en Epiphone!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg videon på z-tv och där spelade jack Whithe på gitarren men jag minns inte om det var gibson eller epiphone, du får väl bänka dig framför tv´n , vänta och hoppas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...