Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Det sägs ju ofta i mixsammanhang att man ska fokusera på det viktigaste området i varje instrument och framhäva det, och pussla ihop olika instrument på det sättet... har nyligen upptäckt det vackra i bandpassfilter, gillar soundet och funderar på om inte det är ett bra sätt att ha kvar bara det viktigaste av ett instrument? Eller är det för extremt att skära bort helt (mer eller mindre) över och under?

Annons
Posted
Det sägs ju ofta i mixsammanhang att man ska fokusera på det viktigaste området i varje instrument och framhäva det, och pussla ihop olika instrument på det sättet... har nyligen upptäckt det vackra i bandpassfilter, gillar soundet och funderar på om inte det är ett bra sätt att ha kvar bara det viktigaste av ett instrument? Eller är det för extremt att skära bort helt (mer eller mindre) över och under?

Vissa saker fungerar det på, andra inte. Så är det alltid, lyssna dig fram. 😉

Om det är något som du inte tycker behövs, skär bort det!

Posted

vissa gillar att mejsla ut instrumenten kliniskt, jag gör det inte-vill behålla så mycket som möjligt av den naturliga klangen men är givetvis tvungen att skära lite här och där för att allt inte skall gröta ihop såklart men jag är väldigt konservativ på den punkten, har väl med min ideal-ljudbild att göra som kommer från förr... 😉

Guest tsmalmbe
Posted
Eller är det för extremt att skära bort helt (mer eller mindre) över och under?

Med ett bandpassfilter är det ju ganska relativ huruvida du skär helt eller inte. Med en -3dB slope på t.ex 2kHz har du ju en hel del material med ännu både i höga och låga registret. Och det är fortfarande ett BP-filter. Om du sen tar i med -24dB filter, kan det vara att dina instrument tappar viktiga delar av sin karaktär.

Själv använde jag inte BP, utan oftast ett skilt HP och LP på spåret. I princip är det ju ett BP, men med mera valmöjligheter. T.ex kan jag skära nedre registret med -12dB och det höga med -3dB. Så gör jag ofta med basen. Brummet bort med brant kurva, noiset bort med en försiktigare kurva så jag inte tappar bort basens karaktär.

Detta gäller ju igen riktiga instrument. Eftersträvar man en viss effekt, eller har bara syntetiska orealistiska ljud, är ju filterexperiment alltid rätt.

Posted

Jag tycker det känns som en bra metod för allt utom typ trummor, bas och sång... dvs på ackordinstrument, melodiinstrument etc. Känns på nåt sätt som att det blir lättare att hålla isär sakerna om man gör just så... Jag använder ju mest syntetiska ljud.

Ofta när man gör massa finjusteringar med EQ tycker jag att man ändrar karaktären mer än om man bara lägger på ett (ganska brutalt) bandpassfilter... Bandpassfiltret gör liksom sin grej, skär över och under en viss punkt, vilket kanske gör det lättare för örat/hjärnan att förstå hur ljudet "egentligen" låter, än om man använder en EQ och verkligen påverkar hur övertonerna är fördelade? Bara en teori.

Guest tsmalmbe
Posted

Jaja, helt bra teori. Poängen ligger ju i att först och främst ha tillräckligt med teorier i sin verktygsback. Och sen tillhörande erfarenhet för att kunna applicera sina teorier, verktyg, på rätt ställe, på rätt sätt.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.