Jump to content
Annons

Vad kallas mitt sångregister?


furstan

Recommended Posts

Hej,

Jag har börjat fundera på vad mitt sångregister kallas. Någon som kan hjälpa mig med detta? Jag kan sjunga tvåstrukna D och sen ner två och en halv oktav (till A). Då räknar jag ju självklart med falsetten. Utan den kommer jag till ettstrukna G. Är inte helt säker på om jag angett rätt med ettstrukna och tvåstrukna, ni får säga till om det låter konstigt.

Vilka register heter vad?

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
booster (oregistrerad)
falsetten måste nog vara diskantregistret,

tror jag.

😎

Om du kan sjunga upp till G1 skulle jag nog kalla dig hög baryton.

/J

(Falsett kan man ha hög eller låg helt oberoende av hur högt man kan sjunga i fullröst. Jag är tex ganska normal baryton men har en väldigt hög falsett.)

Redigerat av booster
Link to comment
Dela på andra sajter

är inte baryton den som an sjunga högst? Tycker inte att jag kan sjunga såååå ljust. Har iofs aldrig problem med för höga toner när jag ska sjunga med i låtar.. hur högt sträcker sig de andra då? Tenor, Mezzo, Soprano.. osv?

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är jag nog med på vad jag kan sjunga i alla fall. Men vad kommer under baryton då? och under det? och så vidare.. och ungefär vilka register sträcker sig alla?

Någon som dessutom vet vad som är normalt för killar och tjejer? Och hur stort tonomfång de har?

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Baryton är tonläget under tenor.

Högst heter kontratenor om jag inte kommer ihåg fel...

Countertenor heter det. Kontratenor blir ganska motsägelsefullt 😳 Som basdiskant.

countertenoren är ju en falsettsångare som har ersatt kastratsångaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Baryton är tonläget under tenor.

Högst heter kontratenor om jag inte kommer ihåg fel...

Countertenor heter det. Kontratenor blir ganska motsägelsefullt 😄 Som basdiskant.

Counter betyder ju kontra, och från franskans countre-tenour (säkert ngn liten felstavning och frånvaro av accent... finns ju även haute-contre, men jag vet inte om det är exakt samma sak... det är ngn skillnad) så är det baara en översättning till svenska som faktiskt är rätt allmänt vedertagen har jag för mig. Men det kan också vara som att jag i musiken försöker etablera ordet kontemporär (vilket i sverige egentligen bara används inom all konst än musik) och fått de omkring mig att börja använda det. =)

Booster: Jag vet inte vart gränsen går exakt, men jag skulle nog vilja kunna peta ned även 2:a baaryton till minst G... men det är ju jag! 😳

EDIT: Dessutom finns det manliga sångare som är "mer" än kontratenorer, kommer inte på vad det heter, men det har ngt med sopran i ordet... hört en från Balkan som är helt Gaaaalet bra. Och de skall ju ha samma omfång som en sopran då.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Baryton är tonläget under tenor.

Högst heter kontratenor om jag inte kommer ihåg fel...

Countertenor heter det. Kontratenor blir ganska motsägelsefullt 😳 Som basdiskant.

countertenoren är ju en falsettsångare som har ersatt kastratsångaren

Jag har f.ö för mig att den inte ersatts av kontratenoren utan helt enkelt så att kastraten som fenomen (eller cirkus) helt enkelt dött ut. Det är ju faktiskt förbjudet att kastrera små gossar... vilket jag tycker är en ganska sundd inställning till nötterna, keep them där!!

Altzi: Ja, den där halvfalsetten som många sångare använder i hårdrock tycker jag nog också är bättre (för inte är det riktigt full röst vill jag påstå), men till klassisk musik så är en duktig kontratenor bland det vackraste som finns...

Jag kan gå så lågt som till G i falsetten... fast det kanske inte är konstigt? Mao kan jag sjunga Baritonstämmor i falsett... bara för att vara knäpp! =)

EDIT: c2-d2 är ganska bra klös i tenorsammanhang, men ett f2 är pondus! =)

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Då är jag nog med på vad jag kan sjunga i alla fall. Men vad kommer under baryton då? och under det? och så vidare.. och ungefär vilka register sträcker sig alla?

Någon som dessutom vet vad som är normalt för killar och tjejer? Och hur stort tonomfång de har?

Mvh Kristoffer

Under baryton kommer bas - som ofta delas up i förstabas och andrabas...

Omfånget på varje stämma har jag inte koll på - men när jag var med i kören i en teaterensemble för några år sedan, så kallade jag och 3 andra killar oss för Pavarottiligan... 😱 Vi var 4 tenorer i en blandad kör på runt 50 personer - och vår stämma hördes väldigt bra trots att vi stod längst bak och gömde oss... 😛

Jag är alltså tenor, om det inte framgick... 😆

Alla har nog ett omfång på omkring en oktav. Det hörs också tydligt på väldigt många låtar man hör på radio. De är så tråkiga, för melodin rör sig bara ett par toner upp eller ner, ungefär lika avancerat och krävande som barnvisor, alltså... 😄 Har man en mer tränad röst, så klarar man omkring 2 oktaver - men sedan är det nog stopp för väldigt många - även om det finns folk som har 3 eller rentav 4 oktaver. Nu pratar jag om huvudklangen - falsetten kan ge omkring en oktav till, men den räknas inte in i det egentliga omfånget, tror jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång för alla: counter! Inte kontra. 😄 Kontrabas iofs, men då är vi inne på något helt annat. country-tenor kanske... 😱

Du är barriton. Frågar du Tommy Körberg så säger han oxå iofs att han är barriton så det kanske är en livsstil.

Ska man se till omfång så är jag dock hög alt på snudd till sopran. Sopraner beräknas gå till G och jag tar på bra dagar F. Annars är det E jag ligger runt. Men då är vi inne på mixningen som används inom främst inom hårdrocken som vi var inne på förut. Behagligt och helt utan ansträgning. Har en bra live-video med bandet som jag skulle kunna slänga upp, nu när jag tänker på det... På tal om något annat... Hehe... Ska jag fan ta och göra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar saker och ting klarna upp lite mer. Man räknar alltså efter den högsta tonen man kan ta med fullröst(eller vad det nu kallas)?

Claes: Fyra oktaver utan falsett låter ganska otroligt. Snacka om att man kan göra tuffa grejjor då 🙂 Nästan två oktaver för mig, men då är det ju mest mullrigt längst ner och ganska ansträngt högst upp. Ska ta o träna ett par år till så får vi se om det kan bli någon bra av det hela 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jahapp då kommer jag med en riktig nybörjarfråga.. jag har aldrig rktigt greppat det här med oktavsiffrorna.. en standardstämd gitarr, tex, lägsta tonen E vilken oktav pratar vi om då? 😉

stora E

Och stora E är en oktav under E1 va? Vad kommer längre ner sen då?

Link to comment
Dela på andra sajter

booster (oregistrerad)

Stora E ligger en oktav under lilla e. Sen kommer ettstrukna, trvåstrukna, trestrukna oktaven osv. Under Stora oktaven ligger kontra oktav. Sen subkontra.

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar saker och ting klarna upp lite mer. Man räknar alltså efter den högsta tonen man kan ta med fullröst(eller vad det nu kallas)?

Claes: Fyra oktaver utan falsett låter ganska otroligt. Snacka om att man kan göra tuffa grejjor då 😄 Nästan två oktaver för mig, men då är det ju mest mullrigt längst ner och ganska ansträngt högst upp. Ska ta o träna ett par år till så får vi se om det kan bli någon bra av det hela 😉

Ja - det hade varit häftigt att klara så stort omfång, men det är få förunnat att ha så flexibla stämband... 😆

Klarar du omkring 2 oktaver nu och inte har tränat medvetet ännu, så är det inte omöjligt att lång träning kan ge dig kanske upp emot en oktav till. Några lektioner hos en sångpedagog kan ge en rejäl knuff i rätt riktning. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra det 😉 Som vissa av er kanske har erfarenhet av, så sjöng så det svider i öronen för inte alltför länge sedan. Sedan jag börjat gå hos pedagog och lyssnat på min egen röst så har jag gått frammåt extremt mycket. Men sångpedagogen jag går hos är ingen riktigt sångpedagog, utan egentligen bara en sånglärare på en lokal musikskolan. Sjunger för henne tjugo minuter i veckan.

Någon som kan rekommendera en bra sångpedagog i stockholm? Jag sjunger framförallt rock (absolut inte growl), typ Creed, Alter Bridge, 3 doors down men lyssnar även lite på band som Savage Garden och ända bort till Billy Talent.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång för alla: counter! Inte kontra. 😎 Kontrabas iofs, men då är vi inne på något helt annat. country-tenor kanske... 😕

Du är barriton. Frågar du Tommy Körberg så säger han oxå iofs att han är barriton så det kanske är en livsstil.

Ska man se till omfång så är jag dock hög alt på snudd till sopran. Sopraner beräknas gå till G och jag tar på bra dagar F. Annars är det E jag ligger runt. Men då är vi inne på mixningen som används inom främst inom hårdrocken som vi var inne på förut. Behagligt och helt utan ansträgning. Har en bra live-video med bandet som jag skulle kunna slänga upp, nu när jag tänker på det... På tal om något annat... Hehe... Ska jag fan ta och göra!

En gång för alla, på Svenska heter det "kontra-tenor"... det är exakt samma ord fast översatt. Kolla här: Nordisk Familjebok sök upp ordet kontratenor. Slå även upp vad counter (eng), contre (fr) osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

jahapp då kommer jag med en riktig nybörjarfråga.. jag har aldrig rktigt greppat det här med oktavsiffrorna.. en standardstämd gitarr, tex, lägsta tonen E vilken oktav pratar vi om då? 😕

stora E

mhum.. men siffrorna då?

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång för alla: counter! Inte kontra. 😎 Kontrabas iofs, men då är vi inne på något helt annat. country-tenor kanske... 😕

Du är barriton. Frågar du Tommy Körberg så säger han oxå iofs att han är barriton så det kanske är en livsstil.

Ska man se till omfång så är jag dock hög alt på snudd till sopran. Sopraner beräknas gå till G och jag tar på bra dagar F. Annars är det E jag ligger runt. Men då är vi inne på mixningen som används inom främst inom hårdrocken som vi var inne på förut. Behagligt och helt utan ansträgning. Har en bra live-video med bandet som jag skulle kunna slänga upp, nu när jag tänker på det... På tal om något annat... Hehe... Ska jag fan ta och göra!

En gång för alla, på Svenska heter det "kontra-tenor"... det är exakt samma ord fast översatt. Kolla här: Nordisk Familjebok sök upp ordet kontratenor. Slå även upp vad counter (eng), contre (fr) osv...

Se på fan!? My bad! Så många år men aldrig hört en svensk version av det. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...