Jump to content
Annons

Sångtekniker


Elolinona

Recommended Posts

Annons

Att ha ett bra "stöd" är ju a och o. Och att sedan att "ge allt", inte tveka.

...Moberg

ps. Jag har sjungit i ca 9mån, så jag håller fotfarande på att lära mig. Har du några tips?.ds

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha ett bra "stöd" är ju a och o. Och att sedan att "ge allt", inte tveka.

...Moberg

ps. Jag har sjungit i ca 9mån, så jag håller fotfarande på att lära mig. Har du några tips?.ds

Egentligen inte...för jag vet inte säkert på om jag gör rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har ni sångtips från Berklee shares, Studiefrämjandet, Musikstationen, Voicecentre och slutligen min favorit (fast här får man inget gratis) Melissa Cross. Jag är ruskigt sugen på att beställa hennes DVD bara för att se om det går att lära sig att tokskrika.

Vet inte om det går, som det stod på någon av sidorna, att läsa sig till en bra sångteknik. Men det är väl en början iallafall.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en oerhört utomordentligt överjävligt fantastiskt bra sångare som heter Micke Hujanen.

Skulle utan att tveka vilja påstå att han är en av Sveriges bästa sångare.

En gång sa han till mig något i stil med att man inte behöver trycka på så hårt för att få det att låta som om man gör det. Det ligger något i det.

Mina allra största sångmisstag, vilket som oftast resulterar i falsksång, är halvbra medhörning och för mycket styrka i sångvolym. Ju högre upp i registret man ska,

desto mindre tryck bör man ha. Rösten spricker som bekant lättast när man tar i lite för mycket, och de högre tonerna når man inte (nåja visst kan man,

men man sliter ut sig) pga att man skriker.

Det gäller att "lägga rösten där".

Vägen dit kan vara kort eller lång. Vissa har en naturlig fallenhet, andra får kämpa

längre. Jag är självlärd, men kanske jag hade tjänat på att gå hos en sångpedagog

tidigare i livet?

Redigerat av Nad
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att dra ner så här mycket utan att det blir för mycket... Men stöd och lär dig använda luften sparsamt. Sjunga med ett ljus 1 dm framför läpparna är ju ett gammal 1700-talstrick som faktiskt funkar. Sjung utan att lågan fladdrar. Det får däremot aldrig kännas kroppsligt fel, som att du spänner dig eller att du gör något som känns obehagligt. Även om saker kan kännas ovant så är det mycket som kommer efter övning.

Alltså... Sångpedagog är det som gäller anser jag. Jag gick till min första för 14 år sen nu och även ifall folk var lovordade min sångkarriär redan i gymnasiet så känner jag att det är först nu jag börjar lära känna alla "delar" av min röst.

VoiceCentre kan jag klart rekomendera! Danne Z-B har lärt mig mycket! Genom lektioner dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man är ju som man är.. jag blir aldrig nån Peter Cetera, min grundröst är liksom för långt ifrån hans.

Utveckla och jobba med det du har, försök inte låta som någon du inte är.

Det är lättare sagt än gjort för alla har ju favvo sångare som man blir influerad av.

Jag har inte sjungt så länge och jag märker att jag mer och mer inspireras av sångare som har samma typ av röst som jag, kanske naturligt, vet ej.

Sångpedagog kan nog vara bra, har aldrig testat, tror inte dom skulle stå ut med mit gapande haha....

Link to comment
Dela på andra sajter

För att hålla takt är det bra att sjunga till en metronom eller trumkomp och för att hålla tonen kan det vara bra att spela exempelvis en basgång samtidigt.

Om man bara sjunger utan ackompanjemang kan det vara svårt att hålla tonen eftersom man bara kan ta hänsyn till föregående toner.

Link to comment
Dela på andra sajter

under mina 20år med sång så har jag lärt mig acceptera min egna röst och arbeta med den, istället för att försöka låta som någon annan. det har tagit längst tid att lära sig.

sen så har jag förstått att timing och pauser är lika viktiga för sång som vilket instrument som helst.

en annan grej, som kanske tagits upp är att lära sig känna stöd ifrån bröstet/magen, istället för att ligga och pipa uppe i halsen. som nad är inne på, så behöver inte en "kraftfull" sång innebära att man sjunger extremt starkt. -därmed inte sagt att det är fel på lite mer finstämd sång. absolut inte.

en sista sak, som hör samman med den första är att känna efter hur det känns, när man sjunger. sången ska vara något naturligt som inte tröttar ut dig efter 4a låtar. detta är väldigt svårt om man inte accepterar sin egna röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har ni sångtips från Berklee shares, Studiefrämjandet, Musikstationen, Voicecentre och slutligen min favorit (fast här får man inget gratis) Melissa Cross. Jag är ruskigt sugen på att beställa hennes DVD bara för att se om det går att lära sig att tokskrika.

Vet inte om det går, som det stod på någon av sidorna, att läsa sig till en bra sångteknik. Men det är väl en början iallafall.

Tack för tipsen! :rolleyes:

Jag har beställt Merlissa Cross DVD'n 😕

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Yllet  Postat den 31 August 2006, 23:20

 

QUOTE (Nad @ 31 August 2006, 22:02)

Skulle utan att tveka vilja påstå att han är en av Sveriges bästa sångare.

Bättre än Tommy Körberg? :]

haha! det var det första jag tänkte när jag läste det med! :rolleyes: men han skrev ju "en av Sveriges bästa" så han behöver ju inte vara bättre... 😕

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här delen med imitation är faktiskt inte alls så dålig. Learning by doing tror jag gäller för alla instrument och som vi nämnt ovan så är sången inte mindre värd än gitarr och bas. Att imitera och ta efter och skaffa sig ett brett register av uttryck bidrar till att du hittar du eget sätt att frasera och uttrycka dig.

Kan droppa in lite tips allt eftersom och ett som slog mig nu återgår till det här med andning. Myten om att "andas du rätt så syns det inte på bröst/axlar" (i hård drag). Klart som f-n att axlarna ska åka upp lite när du andas in! Gör dom inte det så håller du ju igen och använder inte hela lungans kapacitet. Sätt finrarna mellan i "hålrummet" ovanför nyckelbenet så känner du klart att lungan går ända dit upp.

Menar ju inte att du ska dra in luft sa att du går upp på tå, om du förstår hur jag menar, men en liten rörelse i axeln bör inte undvikas. Kommer naturligt.

Vad gäller att öva att hålla pitch så tror jag inte att det är rätt väg att gå att sjunga till komp. Visst, om du inte kan hålla tonen ens till komp, men är det muskelminnet du vill träna upp så sjung mycket acapella. Ta ton, sjung några fraser och kolla så du håller uppe/nere tonarten. Börja med små, korta intervaller och utöka med tiden. Håll dig till samma stycken så att musklerna lär sig.

Ligger du i så kommer du kanske rent av som jag få ett "absolut gehör" iom dina stämband. Hör jag en ton så kan jag genom att ställa mina stämband i position att ta tonen känna i musklerna vilken ton det är, utan att ta den. Och vi pratar inte om att sitta och känna efter och prova tonerna utan det handlar om runt en sekund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Kort sagt det är bara att öppna spjällen och dra på men först av allt transponera till en tonart som funkar för just dig. Ge inte upp om dom höga tonerna eller för den delen låga inte funkar ta det i en annan tonart bara. Skriver du egna låter så försäkra dig om att dom ligger i din tonart annars skriv om. Capo för gura är en välsignelse och pianolirarna hart ju förspänt från början. Kort sagt alla kan sjunga och det kan fasktiskt vara fel på musiken ibland.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kort sagt det är bara att öppna spjällen och dra på men först av allt transponera till en tonart som funkar för just dig. Ge inte upp om dom höga tonerna eller för den delen låga inte funkar ta det i en annan tonart bara. Skriver du egna låter så försäkra dig om att dom ligger i din tonart annars skriv om. Capo för gura är en välsignelse och pianolirarna hart ju förspänt från början. Kort sagt alla kan sjunga och det kan fasktiskt vara fel på musiken ibland.

Göran

Javvist : P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...