Jump to content
Annons

försökt att få det småtufft och småsoft


Recommended Posts

LÅTNAMN: cape escape

ARTIST/GRUPP: STIIG

GENRE: ?

LÅTLÄNGD: 3.52

KOMPOSITÖR: ich

PRODUCENT:ich

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 06

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.5 mb

STATUS: första utkast

Dammade av det här projektet och ändrade en hel del. Tyckte själv att grunden var ok men har inte orkat fortsätta med den förrän nu. Vill ha synkpunkter på allt. Mix, arr etc. Svänger det eller suger den häst..?

Tack på förhand

capeescape3_1_.mp3

Redigerat av conanbarberaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skön låt är det första som slår mig... gungar fram med gott swing. Basen är kanske lite för luddigt men ... det beror ju på hur man vill ha det. Jag skulle kunna tro att somliga skulle vilja höja sången en del men jag vet inte, den är lite låg men jag tror inte att den är för låg. Snarare vävs den samman med musiken o det gillar jag. Låter konstigt vid 2:06 när all bara klipps av? Det kan nog göras lite snyggare. Stråkarna på slutet är lite trista men jag vet inte vad man skall göra åt dem, kanske lite mer irländsk folkmusikigt, lite mer sentimentalt. Kanske. Det är många kansken... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vrid ner tremolot precis i början, och gå upp till nivån du är på när det kommer in instrument istället, nu låter det bara hackigt och konstigt först.

Mysig låt, rätt tuff på ett laidback sätt. Gillar sången men den kanske kunde behöva en liten behandling, den är bra i sig men stämmorna sitter inte hundra. De lägsta tonerna är för tvingade också. Gillar trummorna, de passar bra in i ljudbilden. Tycker breaket funkar bra också. Stråkarna är kanske inte riktigt min grej heller men tycker de funkar, du kanske kunde mixa bak dem en aning dock, och låta dem växa med tiden istället.

Enda riktiga kritiken är att låten är för enahanda... visserligen är det som finns mysigt så det gör inte så mycket, men något främmande och kontrasterande element som kommer på besök nånstans i mitten kanske skulle göra susen.

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar för era fina svar.

@hellpig: partiet i mitten och stråkarna som du påpekade är de två delarna jag funderat mest på själv också men är inte helt nöjd. Bra att du också nämnde dessa så jag vet att jag ska göra något åt det.

@tbruce: skitbra synpunkter du kommer med. Ska ta åt mig och försöka slipa på det. Några bra förslag på hur jag kan utveckla "stråkpartiet"?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Härligt sväng i låten, sången lite otydlig, kan bero på dubbningen? Det låter nästan lite nästäppa. Snyggt komp, trumspelet på gränsen till överambitiöst men trumrytmens marschtakt passar läckert till gitarrernas lugna kompande, just småtufft och småsoft!

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt sväng i låten, sången lite otydlig, kan bero på dubbningen? Det låter nästan lite nästäppa. Snyggt komp, trumspelet på gränsen till överambitiöst men trumrytmens marschtakt passar läckert till gitarrernas lugna kompande, just småtufft och småsoft!

Haha så du tycker trummorna är på gränsen till överambitiösa?? Bra att du påpekar det för jag har ofta en tendens till att "flaxa iväg" lite väl mycket när jag programmerar trummor. Gillar att ha många å skumma fills vilket inte alltid uppskattas av andra. Tack för den fina kritiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...