Jump to content
Annons

Ljudmodellering..?


kenjoswe

Recommended Posts

Hej,

Jag har en GuitarPort som har funkat helbra.

Problemet Àr att den drar en hel del CPU i konkurrens med Cubase.

TÀnkte skaffa mig en pedal med ljudmodulering istÀllet.

Vad lÄter bÀst - max 2500 kr?

Kent J.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Vilket sound Àr du ute efter?

Pedaler hittar du inte sÄ mÄnga bra för det priset. DÀremot en beggad Vox Tonelab eller PodXT kanske skulle passa?

Jag spelar typiskt med Hi-gain och inte med sÄ mycket effekter.

Jam har en Zoom pedal med rör för ca 3000. Kan det va nÄt att ha?

http://www.zoom.co.jp/english/products/g71ut/index.php

eller en enklare för 1695 kr:

http://www.polysonic.com/Zoom/zoombilder/G21U/Zoom_G21U.html

/Kent J

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har inte testat Zooms nya produkter men det Àr mÄnga som skriver ner dem... om du var nöjd med GuitarPorten sÄ borde vÀl en PodXT vara nÄgot för dig, kanske? Vet dock ej vad de ligger pÄ om man skall köpa en begagnad.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag spelar typiskt med Hi-gain och inte med sÄ mycket effekter.

Jam har en Zoom pedal med rör för ca 3000. Kan det va nÄt att ha?

http://www.zoom.co.jp/english/products/g71ut/index.php

eller en enklare för 1695 kr:

http://www.polysonic.com/Zoom/zoombilder/G21U/Zoom_G21U.html

Jag har visserligen bara testat G2.1. Och det Àr i mitt tycke ett nerköp frÄn toneport ljudmÀssigt. Och den kommer inte i nÀrheten av varesig Tonelab eller PodXT. SÄ om du har 3000kr att spendera tycker jag du ska lÀgga dem dÀr. Men Àr det absolut en floorboard du vill ha sÄ skulle jag rekommendera Korg AX3000G. Den Àr ungefÀr som en Tonelab SE men utan röret. VÀldigt prisvÀrd pedal.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

OK! Tack

Jag ska testa;Vox Tonelab, Line6 PodXT och Korg AX3000.

Det Àr ju rÀtt bekvÀmt med floorboard Àven om man inte kör live.

Är det nĂ„gon som testat hur Boss GT-8 lĂ„ter (nĂ„got dyrare)?

/Kent J.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kollade pÄ börsen idag och de hade en beggad Pod XT Pro (rackvarianten alltsÄ) för 2500:- Den Àr i Linköping men de brukar kunna skicka mellan sina musikbörsar ganska snabbt. SÄ skynda fynda. :rolleyes:

Tack!

Jag köper om den finns kvar.

Har mailat affÀren.

Den fanns inte pÄ deras hemsida.

http://www.musikborsen.se/

DÀremot fanns det nya för 8295 kr.

/Kent J.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sorry! 😄 Det var visst en Pod pro, alltsĂ„ inte XT, men jag har för mig att metalljuden Ă€r samma Ă€ndĂ„. 😼

Tack ÀndÄ!

Jag fick ett mail frÄn Johan Thunqvist, Musikbörsen-Linköping, som berÀttade att det var den gamla modellen.

Jag sÄg att det Àven finns en Line6 FloorPod:

http://www.musik-service.de/line-floor-pod...95757334en.aspx

...för 199 EUR.

Jag har aldrig sett denna tidigare. Den finns inte ens pÄ Line6 hemsida.

NÄn som vet nÄt om detta?

/Kent J.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sorry!  😎  Det var visst en Pod pro, alltsĂ„ inte XT, men jag har för mig att metalljuden Ă€r samma Ă€ndĂ„. 🙂

Tack ÀndÄ!

Jag fick ett mail frÄn Johan Thunqvist, Musikbörsen-Linköping, som berÀttade att det var den gamla modellen.

Jag sÄg att det Àven finns en Line6 FloorPod:

http://www.musik-service.de/line-floor-pod...95757334en.aspx

...för 199 EUR.

Jag har aldrig sett denna tidigare. Den finns inte ens pÄ Line6 hemsida.

NÄn som vet nÄt om detta?

/Kent J.

Vad jag förstÄtt det som sÄ Àr det en pedalversion av Pod 2.0, en modeller jag aldrig gillat, men nu-metalkidsen verkar ju förtjusta i den.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu Àr jag kanske sent ute.. men jag kÀnner mig lite skeptisk till det faktum att Guitarport skulle ta sÀrskilt mycket krÀm ur din dator dÄ den fungerar som en DSP-enhet.. att den tar ström via USB kan ju pÄverka lite, men dÄ med betoning pÄ lite..

Har i Ă€rlighetens namn inte kollat hur mycket CPU Guitarport drar, men min sketna dator blinkar inte ens nĂ€r jag kör igĂ„ng programmet med apmycket effekter och en massa bakgrundsprogram.. risken Ă€r att det du vinner i CPU utan guitarport Ă€ts upp av första bĂ€sta reverb i Cubase đŸ˜±

Naturligtvis Àr det inget fel i att köpa nytt.. men det kanske Àr RAM-minnen eller ny dator som borde stÄ högst upp bland prioriteringarna? ..Inget illa menat, men det vore synd om du lade 8000 spÀnn pÄ en XT Pro av endast denna anledningen om det i slutÀndan inte gör nÄgon skillnad för prestandan.. Nu tror jag inte att detta Àr den enda orsaken naturligtvis, för det skulle inte motivera ett köp av just XT Pro.. men det Àr var en tanke..

Hoppas det löser sig!

/David "För lĂ„nga inlĂ€gg" Illvaesen 😎

Note: Borde kanske sagt att jag lĂ€ser slarvigt med, hehe.. max 2500 spĂ€nn stĂ„r det.. men poĂ€ngen kĂ€nns Ă€ndĂ„ relevant sĂ„ jag behĂ„ller inlĂ€gget, cheers! đŸ„°

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kolla in boss gt3.. jag har en sÄn som jag kör basar, elgitarrer, synthar o Àven sÄng igenom ibland.. den Àr jÀdrans mÄngsidig, och rÀtt lÀtt att ratta ljuden om man lÀgger ner lite tid pÄ att lÀra sig.. men det Àr ju bara skoj.. hehe :rolleyes:

den e go, o kostar inte mer Àn 2000 spÀnn beggat!!!!

personligen tycker jag att den kickar podar o allt annat!!!! o den var lĂ„ngt före.. 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har i Àrlighetens namn inte kollat hur mycket CPU Guitarport drar, men min sketna dator blinkar inte ens nÀr jag kör igÄng programmet med apmycket effekter

Naturligtvis Àr det inget fel i att köpa nytt.. men det kanske Àr RAM-minnen eller ny dator som borde stÄ högst upp bland prioriteringarna?

Note: Borde kanske sagt att jag lÀser slarvigt med, hehe.. max 2500 spÀnn stÄr det

Hej,

Tack för ditt inlÀgg!

Jag har inte köpt nÄgot Àn men Vox Tonlab ligger bÀst till.

GuitarPort drar ca 20% av min CPU.

Om Cubase craschar eller inte beror pÄ hur mycket effekter jag anvÀnder i projektet.

Tar jag bort mÄnga effekter funkar det. Men det Àr rÀtt jobbigt att hÄlla reda pÄ vilka man tagit bort och slÄ av och pÄ dessa.

Jag har en Pentium 4, klockhastighet 2,4 GHz och med 1 GB RAM.

OK, 2500 spÀnn kanske Àr rÀtt lite pengar men jag fÄr en Vox Tonlab för 2995 kr eller en Line 6 POD 2.0 för 1830 kr sÄ 2500 kr Àr inte sÄ fel.

/Kent J.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har i Àrlighetens namn inte kollat hur mycket CPU Guitarport drar, men min sketna dator blinkar inte ens nÀr jag kör igÄng programmet med apmycket effekter

Naturligtvis Àr det inget fel i att köpa nytt.. men det kanske Àr RAM-minnen eller ny dator som borde stÄ högst upp bland prioriteringarna?

Note: Borde kanske sagt att jag lÀser slarvigt med, hehe.. max 2500 spÀnn stÄr det

Hej,

Tack för ditt inlÀgg!

Jag har inte köpt nÄgot Àn men Vox Tonlab ligger bÀst till.

GuitarPort drar ca 20% av min CPU.

Om Cubase craschar eller inte beror pÄ hur mycket effekter jag anvÀnder i projektet.

Tar jag bort mÄnga effekter funkar det. Men det Àr rÀtt jobbigt att hÄlla reda pÄ vilka man tagit bort och slÄ av och pÄ dessa.

Jag har en Pentium 4, klockhastighet 2,4 GHz och med 1 GB RAM.

OK, 2500 spÀnn kanske Àr rÀtt lite pengar men jag fÄr en Vox Tonlab för 2995 kr eller en Line 6 POD 2.0 för 1830 kr sÄ 2500 kr Àr inte sÄ fel.

/Kent J.

Oh förlÄt, ville inte fÄ det att lÄta som att det var lite pengar.. menade mest att jag var löjligt fel ute nÀr jag pratade om XT Pro i sammanhanget.. Jag Àr sjÀlv pÄ vÀg att införskaffa en sÄdan efter att ha anvÀnt Guitarport i flera Är.

Tokigt nog sÄlde jag denna för att de nya Intel-Macarna dök upp, och dÀrmed dog mina förhoppningar om kompatibilitet med de Àldre Macarna jag anvÀnder. Tji fick jag, för sen en mÄnad tillbaks (ungefÀr?) Àr detta inte lÀngre ett problem. Dock har jag aldrig upplevt Guitarport som "tung", och dÄ har jag sjÀlv en AMD 1,8 GHz med 1 Gig i RAM, 7200 varvs hÄrddisk.. inte heller min iBook G4 (som jag testat Guitarporten pÄ efter att ha lÄnat tillbaks den frÄn polaren som smart nog köpte den) har klagat, och den Àr Ànnu lite sÀmre rent prestandamÀssigt, sÀrskilt hÄrddisken dÄ den Àr bÀrbar. Den datorn Àr dock helt renodlad studiomaskin och behöver inte dras med onödiga bakgrundsprogram nÀr det kommer till inspelning.

Dock saknar jag vissa funktioner, som att kunna ta den till en replokal, eller studior som inte har Guitarport installerad. IstÀllet har man fÄtt lÀgga spÄren hemma under stress för att sedan kila till studion och upptÀcka att man likförbannat mÄste lÀgga om dem senare. Blir avancerat nÀr man inte har lyssning vÀrd namnet hemma och faktiskt bara kan gÄ pÄ erfarenhet nÀr jag försöker luska ut "hur mycket botten har den hÀr kompgitarren egentligen?".

SÄ jag förstÄr varför den portabla varianten Àr lockande. Att jag sÀtter eld pÄ hela min ekonomiska tillvaro och köper en XT Pro har snarast att göra med kopplingsmöjligheterna, och dÄ speciellt digitala I/O samt re-amping av ett smidigt slag (springandet mellan hemmet och studion sÄ gott som eliminerat).

Toook lÄngt inlÀgg för alla som har för kul för sitt eget bÀsta sÄ hÀr pÄ fredags kvÀllen :rolleyes:

Note: By the way, en polare Ă€ger faktiskt en Vox Tonlab och Ă€r mĂ€kta nöjd med det 😎

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Note: By the way, en polare Ă€ger faktiskt en Vox Tonlab och Ă€r mĂ€kta nöjd med det đŸ˜Č

Ja, och nu har dom blivit billigare 249 EUR = 2300.

http://www.musik-service.de/Vox-Valvetroni...95719600de.aspx

Jag skrev att dom skulle sÀnka priset - och det gjorde dom!

TvÄ dagars leverans frÄn Tyskland med DPD - Deutche Paket Dienst (Posten). Bor man nÀra ett Postcenter fÄr man det levererat till dörren.

/Kent J.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...
ToneLab VOX och KORG har samma modelleringsteknik. REMS eller vad det heter. Det enda som skiljer KORG ifrÄn VOX Àr det inbyggda röret. Den stora med tvÄ pedaler Àr bra, men man skall se till att stÀlla in knapparna pÄ baksidan och "default"-lÀget ordentligt, den kan lÀtt lÄta instÀngd och dynamikfattig om man inte passar sig.

NÄgot underskattade Àr Digitechs större modelleringspedaler. De lÄter faktiskt sketabra.

Jo KORG Àger numera varumÀrket VOX. Korg AX3000G Àr ju i stort sett en nerbantad Tonelab SE.

Nej, det Àr desktopversionen som ligger pÄ 2300. Vilket Àr grymt billigt det med tycker jag, den slÄr ju lÀtt POD2.0 pÄ fingrarna. (och PodXT med enligt mig, men det Àr ju subjektivt).

Jag Àr lite delad till Digitechs burkar. Visserligen tycker jag att mÄnga ljud lÄter bra. Men samtidigt tycker jag de lÄter ganska plastigt. Men det Àr ju en smaksak.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...