Jump to content
Annons

Ventilation


coverman

Recommended Posts

Har precis varit i kontakt med Lindab om ventilation och det finns ju en massa bra saker där.

Pratade med en kille som heter Daniel som hade flera tips och det blev en hel del som jag måste ta till mig innan jag bestämmer mig för hur jag ska fixa.

Ville bara kolla med er andra här hur ni löst ventilationen i era hemmastudios?

Fläktar, ljudfällor, genom golv eller via taket, osv.

Alla tips är välkomna och tror att det är nyttgit för många att höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Jo kortfattat så är det viktigt att bibehålla lufttrycket inuti rummet, dvs. att samma mängd luft som kommer in är det som går ut. Inte alltid en ventilations byggare tänker på det.

Och det är oftast här det mesta felar hos återförsäljare av standardiserade ventilations system.

Exempelvis så är det de kallar ljudfälla 9 gånger av 10 inte alls vad du söker, de menar något som stoppar ljudet av en fläkt etc. inte att ljudet av en elbas som går rakt igenom fläktsystemet.

Så, det andra man ska tänka på är hur man ska göra så att ljudet inte får en rak väg genom ditt system och det är det VI (studiobyggare) menar med ljudfälla. Ett labyrintsystem, isolerat och tätt.

Ett flertal varianter jag sett går ut på att bygga in ventilationen i väggen med ett system av olika fack som leder luften en avsevärt mycket längre sträcka än vad man kanske tror behövs. Kan återkomma med bilder etc. senare.. jag tror jag laddat upp en väldigt enkel skiss här. Sök på ljudfälla.

a

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Andreas

Jo, jag sökte på ljudfälla, men hittade inget här i forumet.

Men om man nu bygger en sådan labyrint i väggen, ska man då koppla på någon fläkt som pushar in luften utifrån. Eller är det alltså så att denna ljudfälla byggs in i väggen och på utsidan leds via något rör till fläkt och så kör man samma variant på andra sidan rummet, men där luften går i motsatt riktning?

Är det alltså typ finsnickeri i en liten låda där man bygger labyrinten med små gångar i?

Har för mig jag läst något tidigare någonstans. Men ser gärna din lilla enkla skiss.

Antar att fler är nyfikna i forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

AC...det beror väl lite på hur mycket värmealstrande prylar (till exempel musiker) man har i rummet och hur litet rummet är. Själv har jag ingen AC, ett 32 kanals analogbord, en dator och 10-20 rackburkar. OK, nu i sommar har jag fått krana på ventilationen till max, men det har inte varit varmare i kontrollrummet än utomhus. Luftintaget har jag placerat bakom ett element, vilket räcker vintertid också (har klarat -25).

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där snygga tunneln som Andreas visar. Vad är det för storlek på en sådan?

Är den typ 1 dm hög och 2 dm bred? I så fall blir det finlir och pillandes och limmandes antar jag.

Eller pratar vi om en större sak? Och hur är det med isolering i denna låda? Ska man dämpa i labyrinten också antar jag?

Många frågor blir det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där snygga tunneln som Andreas visar. Vad är det för storlek på en sådan?

Är den typ 1 dm hög och 2 dm bred? I så fall blir det finlir och pillandes och limmandes antar jag.

Eller pratar vi om en större sak? Och hur är det med isolering i denna låda? Ska man dämpa i labyrinten också antar jag?

Många frågor blir det...

Insidan klädd med mjukt absorberande material. Tar du mineralull får du ha någon form av filter innan luften kommer ut i rummet. Ju större fällan är, desto bättre. Det är alltid bättre att flytta mycket luft långsamt än lite luft snabbt. Mina ventilationsrör är runda och 200 mm i diameter. Jag har alltså inte byggt en sådan fälla som Andreas rekommenderar, utan körde den dyrare lösningen med ljuddämpande kanaler. Men jag tror faktiskt att en ljudfälla enligt Andreas teckning hade varit bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där snygga tunneln som Andreas visar. Vad är det för storlek på en sådan?

Är den typ 1 dm hög och 2 dm bred? I så fall blir det finlir och pillandes och limmandes antar jag.

Eller pratar vi om en större sak? Och hur är det med isolering i denna låda? Ska man dämpa i labyrinten också antar jag?

nej det finns inga specifika mått, bygg den så stor du kan med så många vinklar du får plats med (eller ork) en del riktigt ambitiösa jävlar bygger hela väggar som ser ut så här för att luftljudet inte ska färdas genom systemet.

sidan klädd med mjukt absorberande material. Tar du mineralull får du ha någon form av filter innan luften kommer ut i rummet. Ju större fällan är, desto bättre. Det är alltid bättre att flytta mycket luft långsamt än lite luft snabbt. Mina ventilationsrör är runda och 200 mm i diameter. Jag har alltså inte byggt en sådan fälla som Andreas rekommenderar, utan körde den dyrare lösningen med ljuddämpande kanaler. Men jag tror faktiskt att en ljudfälla enligt Andreas teckning hade varit bättre.

Precis, labyrinten ska dämpas på insidan MEN vanlig isolering dammar nåt för jävligt och man kan bli riktigt sjuk av att andas in de där små fibrerna, man kan köpa speciell isolering för ljudtrummor, eller en slags duk som man slår in isoleringen i, jag har även sett folk som behandlar isoleringen med en spray som binder fibrerna vid varandra.

Men grundtanken (som Henrik påpekar) är att luft ska passera men att ljudet ska dö bort. AC rekommenderas bara om du känner att ditt rum är litet och varmt, t.ex påverkar takhöjden väldigt mycket på hur varmt det blir i ett rum. Vet man den totala volymen man har så kan man enkelt räkna ut vilken typ av AC man ska ha.

Ljuddämpande kanaler man köper är oftast inte anpassade för de låga frekvenser man skapar med ett musikinstrument så, visst en låda med krumpubkter kan vara bättre i vissa fall.. kanske en kombination är att föredra.

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

A_per (oregistrerad)

Hjälpte en vän att bygga en studio, och de fick problem med dovt brum från ventkanalerna. De borde helt klart byggt en labyrint. Men tänk på att röret som släpper ut eller in luft inte får vara för litet, då finns risk för att turbulens bildas, som i sin tur skapar ljud.

Tänk på att tänka innan... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...