Jump to content
Annons

Första demot äntlig prell mixat


Nyberg

Recommended Posts

Första demot med Lentus! äntligen!

GENRE: Thrash

ARTIST/GRUPP: Lentus

LÅTNAMN: A lifetime in pain

KOMPOSITÖR: Anders Kaipiainen, Patrik Bergkvist

PRODUCENT: Dan Nyberg

LÅTLÄNGD: 4 min

FORMAT: Mp3

INSPELNINGSÅR: 2006

STORLEK: 5,53 MB

STATUS: Demo

vi har äntligen fått ordning i kajutan och fått tummer ur röven och spelat in vårat första demo, efter en svettitg sommar är resultatet detta, detta är första prell mixen.

är intreserade av massa åsikter.

Lentus_A_lifetime_in_pain_F_rsta_mixen_04.mp3

Redigerat av Nyberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inte riktigt hemma i genren, men så här allmänt låter det tufft. Dock tycker jag att mixen är burkig, speciellt virveln och baskaggen låter som de är inspelade i en kakburk. Ni borde också försöka göra mixen lite bredare och luftigare.

Men det är klart, vill ni låta som Venom har ni lyckats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, trots några ganska utslitna trash-riff .

Diggade sången 🙂 Lite old school black metal-stuk. 😎

Gillade dock inte mixen. Stel och burkig.

Klena gitarrer, vad är de inspelade med ?

Jobba på med mixen så kan det bli något 😱

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

ah... trommis med ad/hd? 🙂

this is my kind of metal! rocker som f... men er enig i at miksen ikke er helt den beste! nå hører jeg på mindre flatterende høyttalere men...

rå vokal! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt schyssta riff! 😎

Har ni hört det där bandet...Slay...nånting... 😉

Men varför är trummorna otajta som satan första två minuterna?! Låter som nån spelat i på miditrummor och inte varit uppvärmd förrän halva låten gått. Skriv om! 😛🙂

Ljudmässigt låter det här gammalt så om det är det ni eftersträvar har ni hittat ganska rätt hehe. Fetare tror jag dock att ni måste få det. Gurorna gnisslar lite mycket ibland och basen kanske är lite skum. Överlag behövs lite tryck, och inte genom mastring utan genom att ratta om.

Sen är det nån ton i höga mellanregistret som ligger och skär i min trumhinna nästan hela låten igenom. Nu har inte jag världens bästa lyssning men den sticker ut ordentligt.

Men jäkligt coola riff. Låter som nåt som man skulle kalla kult idag om det kommit för säg 15-20 år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja först och främst vill ja tacka alla som gett kommentarer, de kommer att användas:)

ja ena guran är inspelad med en marshall 2*12.....😉 resten VST.

hmm kak burks ljudet skall bort det håller jag med på, samt att ena guran ger ett jävulsk ton som jag har fan problem med att få bort, tror det är strängarna som jävlas:(

men man lär så länge man lever, postar vel snart upp en ny mix med åsikterna ibakade i den:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lekte lite med MP3:an ... gjorde en snabbmastring ... Fick lite bredare sound iallafall ...

BMG_Snabbmastrad_Lentus_A_lifetime_in_pain.mp3

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Alright. Kul med gammelthrash. Många schyssta riff, några lite väl billiga. Gillar det taffliga trum-"liret", men köper inte kakburksgrejen hela vägen.

Bra sång, skönt att slippa GBG-kraxet.

Trevligt att ni inte eftersträvar det moderna "feta" metalsoundet. Det låter bara så jävla fyrkantigt, obrutalt och neogrungeigt. Hellre då retrotunt och gnissligt.

Men var är Slayer-solona? Jag vill höra ilsnabba kromatiska race med vilda ryckningar i svajarmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt! Lär mig
Bra jobbat!

Hur?

The secrets of mastering ... "lyssna och ratta" 😱

Svårt att lära ut, jag är självlärd och fick ungefär samma svar som jag ger då jag frågade runt i början.

Jag använde mig av Multibandskompresso, limiter samt EQ och voila 😛 Vanligtvis med någon form av referens men i detta fall försökte jag bara få ut lite mer power ur det befintliga. Många dagars övnings-rattande ger resultat 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Snyggt! Lär mig
Bra jobbat!

Hur?

The secrets of mastering ... "lyssna och ratta" 😄

Svårt att lära ut, jag är självlärd och fick ungefär samma svar som jag ger då jag frågade runt i början.

Jag använde mig av Multibandskompresso, limiter samt EQ och voila 😮 Vanligtvis med någon form av referens men i detta fall försökte jag bara få ut lite mer power ur det befintliga. Många dagars övnings-rattande ger resultat 😉

Multibandskompressor är ett svårt kapitel. Ibland är den användbar som en avancerad EQ, men som mastringskompressor har jag aldrig riktigt fått kläm på't!

Nån standardinställning du vill tipsa om? (respekterar om du inte vill dela ut dina knep hursomhelst 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh min absoluta favoritgenre!!! Låten är schysst men produktionen är väl sådär, men å andra sidan så var det ju ungefär såhär tunnt som riktigt gammal trash lät! Vet inte om det är det som ni eftersträvat. Skulle dock önska mig ett lite "fetare" sound, kanske lite som på Testaments senare skivor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här lät ju schysst 🙂. Fast ärligt talat så tyckte jag inte om det allra första partiet i låten, det lät som ett gäng 14åringar som vilt bankade och hade sig. Men överlag klart godkänt! Som ngn sa innan så luktar det lite slayer, men jag vill som andra se(läs höra) solon som får fretboarden att ryka! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan INGET om denna jättemachogenren!! Jag har ibland svårt att höra var ettan sitter! Ja det är säkert! Men lyssnade på Hammocks ommastrade version och jag tyckte det var en helt oerhörd förändring. Grymma riffs (vet ej alls om de är slitna eller inte) men som gammal progräv tyckte jag det lät spännande.

Kan Ni inte prova lite MELLETRÅÅÅÅÅN???? 😕

Redigerat av Nad
Link to comment
Dela på andra sajter

haha melletrååååån! nja vette fan:lol:

sitter nu med en totalt ommixad version. ska bara finjustera lite nivåer och liknade, samt matera. kommer läggas upp förhoppningsvis i början av nästa vecka eller slutet av denna :rolleyes:

Redigerat av Nyberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Entlichkeiten!!!!

Som jag längtat efter lite hederlig trash på detta forumet!

Lyssnade först på den första mixen, kändes koolt om än lite VÄL klent. Och svajigt otajt trumspel första halvan. Denna (nya) mixen är helt überlicht. Finfin. Prima....ja du fattar. Känner direkt en längtan efter att gräva upp mina gamla morgoth och kreator plattor. Längesedan man hörde ngt som påminner om den tyska trashen. Jänkarna kan ju dra åt....

Lite kritik dock. Gitarrerna är lite väl utpanorerade. Dom lämnar liksom ett hål i mitten. Basen skulle må bra av att få bort lite lågmellan och kanske lite mer dist.

Men på det stora hela gillar jag det. Vilket lyft den här mixen var!

Bra jobbat!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ler man 😉 Najs!

Som Eliasson sa ... inte så panorerade guror ... sen duger det gått och väl för mig 😉 ... Mina tankar hamnar också på tidiga Kreator men även lite på tidiga Anthrax 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Detta är inte alls min kopp kaffe!! Gillar inte trash något vidare.. och inte denna gången heller. Låter som det är rätt hyfsat genomfört dock.

Men nu till mixen. Då måste jag säga att den första mixen, med Hammocks mastring låter helt klart bättre än den sista mixen. A/B lyssna lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Fistmadness (oregistrerad)

Jag får känningar till Napalm death med svängar in på gamla metallica gung som avlöses med Entombed-vrål...

Underbart med lite av gamla skolan! 😛

Ta dig en titt på Sgt Carnage för mer inspiration!

Den sista mixen som du skickade in va ruskig... håll det så och fixa spelningar i Kristianstadstrakten 🙂

Redigerat av Fistmadness
Link to comment
Dela på andra sajter

Fistmadness (oregistrerad)
Men varför är trummorna otajta som satan första två minuterna?!

Vad snackar du för goja? 😛

Stående ovationer till trummisen från min sida

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...