Jump to content
Annons

klicket kommer med vid inspelning

Recommended Posts

Fatherjawn (oregistrerad)
Postat

yo.

sitter med:

cubase se

mixer yamaha 10/2

ljudkort audio 192

Problem:

lÄt sÀga att jag lagt en gitarr som spÄr 1. nÀr jag spelar in nÀsta spÄr sÄ spelas gitarrljudet frÄn spÄr 1 ocksÄ in pÄ spÄr 2.

Dessutom sÄ spelas ocksÄ metronomen in.

Vad göra. jag vill ju höra alla mina inspelade spÄr nÀr jag spelar in ett nytt spÄr.

hjÀlp mig.

Annons
Postat (redigerat)

Är det möjligen sĂ„, att ljudkortets egen mixer har en ruta som heter "what u hear" eller liknande, som Ă€r förbockad...?

Det kan ju ocksÄ vara ett problem med hur du har kopplat ihop hela hÀrligheten.

Försök beskriva hur du har kopplat det hela, sÄ kanske det dyker upp nÄgon idé...

Redigerat av Claes
Postat

Kör du med en hd-mixer bÄde frÄn ljudkortets in/ut in i mixern sÄ tar den upp allt

som dÄ lÄter ut Äker dÄ ocksÄ in pÄ nya spÄret, what you hear is what you get. Mer utbussar frÄn ljudkortet rekomenderas.

Postat

Yo,

har kopplat enligt följande.

ljudkort in och ut till mixern

pod till mixern

micpreamp till mixern

mixern till stereon

I princip det jag har Àr kopplat till mixern.

rÀtt fel????

Postat

Du behöver nog precisera lite mer. Vilken utgÄng pÄ mixern har du kopplat till ingÄngen pÄ ljudkortet till exempel?

Har du kollat sÄ det inte Àr som claes undrar med ljudkortsinstÀllningarna?

Postat
Kör du med en hd-mixer bÄde frÄn ljudkortets in/ut in i mixern sÄ tar den upp allt

som dÄ lÄter ut Äker dÄ ocksÄ in pÄ nya spÄret, what you hear is what you get.

Japp, precis sÄ har jag gjort.

jag tyckte det var shyst för dÄ kunna jag lira har alla mina leksaker inkopplade i mixern och sedan mixern till min stereos förstÀrkare.

Jag har nu testat att gÄ frÄn ljudkortets ut till stereon istÀllet för till mixern. NU Àr ursprungsproblemet med att jag fÄngar upp klick och andra ljudspÄr borta.

MEN. nu har jag fÄtt andra problem.

Problem 1.

NÀr jag spelar in nu sÄ hör jag det jag "spelat in redan" i stereon. gittaren hör jag i hörlurarna frÄn mixern. problemt med detta Àr att jag kan ju bara ha ena hörluren pÄ för annars kan jag ju inte höra det jag spelat in...

Problem2.

jag har bara en ingÄng ledig pÄ stereon. dvs om jag nu vill lira gura utan hörlurar dvs. genom stereon sÄ mÄste jag gÄ in pÄ baksidan pÄ stereon och byta ingÄngen frÄn ljudkortets kabel till mixerns kabel.

/HENrik

Postat
Är det möjligen sĂ„, att ljudkortets egen mixer har en ruta som heter "what u hear" eller liknande, som Ă€r förbockad...?

Word! 🙁

Postat

som dÄ lÄter ut Äker dÄ ocksÄ in pÄ nya spÄret, what you hear is what you get.

Japp, precis sÄ har jag gjort.

jag tyckte det var shyst för dÄ kunna jag lira har alla mina leksaker inkopplade i mixern och sedan mixern till min stereos förstÀrkare.

Jag har nu testat att gÄ frÄn ljudkortets ut till stereon istÀllet för till mixern. NU Àr ursprungsproblemet med att jag fÄngar upp klick och andra ljudspÄr borta.

MEN. nu har jag fÄtt andra problem.

Problem 1.

NÀr jag spelar in nu sÄ hör jag det jag "spelat in redan" i stereon. gittaren hör jag i hörlurarna frÄn mixern. problemt med detta Àr att jag kan ju bara ha ena hörluren pÄ för annars kan jag ju inte höra det jag spelat in...

Problem2.

jag har bara en ingÄng ledig pÄ stereon. dvs om jag nu vill lira gura utan hörlurar dvs. genom stereon sÄ mÄste jag gÄ in pÄ baksidan pÄ stereon och byta ingÄngen frÄn ljudkortets kabel till mixerns kabel.

/HENrik

Vad anvÀnder du för program, och vad har du för ljudkort?

Kan du koppla hörlurarna till stereon istÀllet?

Du kan troligtvis monitorera ljudet i musikprogrammet. DÄ kommer det du spelar pÄ gitarren, via mixern in i musikprogrammet, skickas ut av musikprogrammet och allt kommer höras genom stereon.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Denna typ av problem tas upp i tvÄ andra trÄdar, vilka inte alltid Àr sÄ lÀtta att hitta med Sökfunktionen, dÄ man mÄste skriva in trÄdens rÀtta namn.

Hursomhelst, jag hade sjÀlv samma problem med mitt ljudkort E-mu 1616, detta att audiospÄren adderades hela tiden. Det löstes, med assistans av Majken, genom att jag inte fick glömma att dirigera rÀtt ASIO-spÄr till rÀtt audiospÄr. I lÀget att jag skulle spela in ett nytt spÄr sÄ gÀllde det alltsÄ att kika i mjukvaruinstÀllningen "Setup device", sÄ att verkligen rÀtt ASIO-nummer var dedikerade/tilldelade till inspelningen av de nya audiospÄret.

Olika ljudkort fungerar olika och sÄ Àven dess mjukvara och applikationer. Se till att du har angett rÀtt ASIO. Det kan finnas en mixer i mjukvaruform till ditt ljudkort ocksÄ. Se till att ljudströmmarna dÀr frÄn tidigare pÄlÀgg inte bouncas tillbaka i ljudkedjan - dvs. att monitoreringen Àr som den Àr Àmnad att vara.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Postat (redigerat)

ok, du har fortfarande inte preciserat hur du kopplat mixerbordet, men det lÄter lite som att du kör typ main out frÄn mixern direkt in i ljudkortet eller nÄt.

Ditt mixerbord har inga subgrupper va? DÄ kan du kanske lösa det genom att skicka det som ska spelas in till ljudkortet via aux? DÄ skruvar du upp aux pÄ kanalen du vill spela in, sÄ skickas endast den tillbaks till ljudkortet. DÄ slipper du blanda in stereon.

Nu vet jag iofs inte om det Àr nÄgon bra lösning, eller om jag förstÄtt ditt problem rÀtt, men det var det jag kunde komma pÄ iallafall.

Redigerat av Fidden

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.