Jump to content
Annons

Rör preamp och rörmick

Recommended Posts

Guest Burnin Sven
Posted

Tänkte kolla om det finns lite tips om det kan vara till nackdel att ha rör både i mickpreampen och i micken. Har ett par billiga Behringer Mic 200 rör preampar och par (billiga 😉 ) TSM MT 47 rör mickar. Vet att det inte är prostuff så det skulle vara bra med lite mer generell info typ. Tacksam för svar.

Göran

Annons
Posted

Det låter rörigt... 😉

Nåja - visst kan du ha rör både i mic och preamp. Låter det bra, så låter det bra, helt enkelt - så egentligen är det bara du själv som kan avgöra om det är ok att köra så. Det är klart, att med rörprylar i budgetklassen, kan det göra en del skada - men till syvende och sist är det dina egna öron som bestämmer.

Guest Burnin Sven
Posted

Tjena Claes tack för tipset uppskattas, det var så att jag köpte Behringerpreamparna först har oxå några mickar utan rör så därför blev kaka på kaka så att säga.

Göran

Posted
Tjena Claes tack för tipset uppskattas, det var så att jag köpte Behringerpreamparna först har oxå några mickar utan rör så därför blev kaka på kaka så att säga.

Göran

Du kan ju överväga att skaffa någon annan preamp också - dels för att ha någon som inte har rör - och dels för att ha fler variationsmöjligheter. En Joemeek SixQ kan vara mycket trevlig - eller om du vill ha en preamp med rent och ofärgat ljud, en Line Audio Design 2MP.

Guest Burnin Sven
Posted

Ja det måste bli både preampar och minst en bra compressor så småningom. Ska börja med att testa om det går att skrämma upp mina TSM MT 47 mickar lite genom att byta rör till JJ electronic och se vad det ger först. Sen blir det som sagt en vettig preamp. Men tänker nog ändå köra på lite i budgetläget ja typ i alla fall under 5000 spänn tycker det är skoj i sig att se vad man kan kräma ur grejor på den nivån. Man får väl hänga här lite och ta in lite tips, läsa tidningen och försöka lära sig det här lite bättre så borde det ju gå att få till ganska bra inspelningar. Det låter väl inte så jäkla bra om det jag har gjort ljudmässigt men med tanke på min ringa kunskap och min utrustning och min betonggillestuga så tycker jag det lovar gott för framtiden. Så kort sagt tänker nog inte köpa dom dyraste prylarna men om det är dumt att ha vissa kombinationer så ska man väl undvika det tycker jag speciellt om man ska skaffa nytt så därför min fråga här i tråden. Nåväl ha det gott folks.

Göran