Jump to content
Annons

STUDIO UTRUSTNING


grahn031

Recommended Posts

Hej gott folk.

Jag håller på att planera en massa inköp av diverse studioutrustning, jag skall kunna spela in trummor, gitarr x 2, bas och sång samtidigt. Jag har ett 24 kanals mixerbord och lite andra prylar men skulle behöva en hel del andra grejor. Jag planerar att lägga ner ca.50.000:- på hela kalaset. All inspelningsutrustning skall vara digital alltså inga rullbandare o sånt.

Det jag antar att jag behöver är följande:

* dator

* ljudkort (hur stort? hur många inputs/outputs?)

* ca. 5 hörlurar

* en jävla massa kablar

* monitorer

* midisynth

* trumm mickar

* sång mic

* gitarr mickar

* bas mic

* hörlursförstärkare

nån som vet fler prylar som man behöver så lägg till.. jag vet att 50 lock inte är mycket pengar men med goda kontakter o lite goa idéer så löser det sig nog.. Det skall ju inte vara världsklass på studion utan en studio som funkar att spela in live i liksom.

Gärna lite tips på olika mickar ni skulle kunna rekommendera till gitarr, bas o trummor.

tack på förhand!

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)

Du bör ju börja kolla runt efter vilken programvara du ska ha till inspelningen i datorn.

Några att kolla upp:

Cubase

Samplitude

Sonar

Vegas

Alla är bra, men har sina små egenheter som man antingen gillar eller ogillar.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan programvara tycker jag han ska ta en titt på vad han behöver spela in - samtidigt.

24 kanaler mixer säger du? Hur många kanaler behöver du spela in samtidigt? Räcker 8 kanaler simultan inspelning för dina trummor? Och sen spelar du in resten av instrumenten separat som pålägg.

Eller ska ett helt liveband med alla instrument spelas in samtidigt?

När du svarat på detta kan vi säga hur stor dator du behöver för att orka med inspelningen, hur många ingångar du måste ha på ljudkort osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det blir till att hålla igen ganska ordentligt med den budgeten om du ska bygga nästan från scratch, så blir det nog många budgetlösningar...

Har du funderat över akustikbehandling också, eller fungerar det bra som det är?

Lite funderingar kring mikrofoner:

Studio Projects B1 är min favorit i lägsta prisklassen. Vill du upp ett snäpp eller två, så kan du också titta på exempelvis Studio Projects T3, Violet Design Dolly, Violet Design Black Knight och ADK Hamburg... Ljudexempel kan du hämta på min testsite, så kan du jämföra dem under samma förutsättningar och kolla vad du tycker...

Till trummorna kan du gärna kolla på Line Audio Design's CM3, som är en liten smidig och extremt prisvärd småmembrans kondensatormic.

Hörlurar: Titta på Ultrasone, som har flera modeller som kan vara intressanta. En bonus med dem, är att de har ett annat koncept än alla andra, som gör att man får samma ljudupplevelse som i andra, men med 3dB lägre ljudtryck. Bra för öronen alltså. 😮 Annars är ju standardvalet Sennheiser HD280 Pro, som ger ännu lite mindre läckage än Ultrasone (men Ultrasone sitter skönare... 😉 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla priset på vad du handlar.

Om möjligt, handla inte nytt. Kolla begagnat på vendolin.se blocket.se och tradera.com

Kolla också mot några mail-order hus, thomann.de är pålitliga, inte alltid billigast dock.

Sist men inte minst, att köpa billigt blir ofta dyrt. Kvalitet lönar sig. Betala hellre några hundralappar extra för en Shure SM57 än köp en kopia. (Om jag nånsin skall utse en mick till universalverktyg så är det SM57. Den är klart bra på gitarrförstärkare och virveltrumma men går att använda på massa andra saker.

G

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du komma riktigt billigt undan med trummickar kan jag rekommendera JJlabs DK7SR 7-mikars paket för trummor inkl väska för 1395 kr på jam. Har använt dem i studio i en vecka nu och det är väldigt mycket för pengarna. Fick tom bättre kagge ljud med jjlab micken då jag helt sonika la den i baskaggen än vad vi fick med en beta 52 som dock är en liten favorit. Testade dem även på ett par livegig o de funka där med. Överhängsmickarna är också helt ok. 7 mickar till priset av en i princip...om du vill komma billigt undan. Kan ju bara köpa till en sm57:a till virveln så är du hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

fan tack så himla mycket för alla tips gott folk!

Platsen jag planerar att ha studion i är det väldigt bra akustik, golv, tak o väggar är grymt bra. Helt nytt.

ang. Hur många kanaler behöver du spela in samtidigt?

Alltså egentligen behöver man ju bara kunna spela in trummorna för sig så säg kanske en 8 kanaler, o vill man kunna lira in allt samtidigt kan man ju bara ställa in trummorna "bounca" ner dem till en kanal o sen köra resten liksom..det kan väl inte vara nåt problem.. så kanske 8 kanaler rakt in i datan typ?

tack!

/grahn

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela beror lite på hur du tänker använda sakerna. Tänker du till exempel att du vill mixa analogt, och alltså dra ut ljudet från datorn för att mixa i ditt bord? För i så fall kommer du nog att vilja ha fler än 8 utgångar iallafall. Men mixar du internt i datorn räcker nog 8 som du säger, även om det är bekvämare med 12. Åtminstone i min studio vill många band vill lägga bas, gitarrer och trummor samtidigt.

Jag skulle säga:

MacBook med 1 gig ram – 12000 kr

Extern FW disk – 2000 kr

Echo AudioFire12 – 7200 kr

Logic Pro – 10000 kr

Mikar:

Shure SM7 – 4500 kr

Stereopar LineAudio CM3 – 2000 kr

Fem st Shure SM57 – 5000 kr

Stereopar ADK Hamburg – 4000 kr

Hörlursförstärkare Behringer Powerplay – 1500 kr

Fem par hörlurar MoreMe – 2000 kr

Monitorer – InoAudio piP byggsats – 5000 kr

Slutsteg – Sentec PA8 – 1000 kr på Blocket

MIDI-klaviatur – ta nåt bara – 1500 kr

100 m mikrofonkabel Mogami 2552 – 1300 kr

30 st Neutrikkontakter – 1200 kr

Summa: 60500 kr

Detta är förstås cirkapriser, och handlar du mycket på samma ställe är de förmodligen benägna att pruta. Dock får du nog inte ned detta till 50k, men du kommer att ha en mycket kompetent grunduppsättning som du aldrig växer ur (undantaget förstås datorgrejerna).

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där ECHO AUDIOFIRE 12 är något jag också tittat på och är lite nyfiken på, men då behöver ju grahn031 också skaffa ett gäng preamps, eller hur?

Eller kan man köra trum-mickarna rätt in i den lådan menade du (Henrik)?

Staffan

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där ECHO AUDIOFIRE 12 är något jag också tittat på och är lite nyfiken på, men då behöver ju grahn031 också skaffa ett gäng preamps, eller hur?

Eller kan man köra trum-mickarna rätt in i den lådan menade du (Henrik)?

Staffan

Han har ju redan ett 24-kanaligt mixerbord så det är ju inget att oroa sig för 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där ECHO AUDIOFIRE 12 är något jag också tittat på och är lite nyfiken på, men då behöver ju grahn031 också skaffa ett gäng preamps, eller hur?

Eller kan man köra trum-mickarna rätt in i den lådan menade du (Henrik)?

Staffan

han sa att han hade ett 24ch. mixerbord.. där sitter ju preampar!! sen hur pass de låter är ju lite svårt att säga så här utan o veta ngt om bordet.. 🙁

edit: lavrell var snabbare.. jag var o åt lite kaffe, så jag såg inte!! 🙂

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...