Jump to content
Annons

Lite priser och sånt?


coverman

Recommended Posts

Vore kul att få lite tips från folk på materialpriser när man ska bygga studio hemma.

T ex var man hittar prylarna (gärna länkar).

Jag slänger iväg några frågetecken att börja med eftersom jag själv är nyfiken på detta.

Var hittar man (och till vilka priser):

Dämpningsmaterial till golv

Dämplim

Klossar eller u-profiler att dämpa reglar med

Ventilationslösningar för studiorum

Plåtreglar

Tyg att dämpa med

Kabelboxar, t ex för hörlurar, line o liknande.

Dörrar till studio

Det var lite att börja med i alla fall. Fyll gärna på med fler frågetecken och de som vet kan fylla på priser och länkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
IKEA!!! 

kostar 19:-/m numera, och finns i alla möjliga snygga färger o storlekar!

visste inte att ikea hade bradklassade tyger till salu.. eller vill du göra världens brasa i studion? Inte? Molton eller likanande teatertyg som är brandklassat funkar bäst. Men med tanke på att du inte skrivit VAR du är ifrån så kanske det är jobbit om jag tipsar om inköpsställen i 08 oområdet..

Dämpningsmaterial till golv

Dämplim

Klossar eller u-profiler att dämpa reglar med

Vibratec rekommenderar jag.

Plåtreglar

Hittar du på, Bauhaus, Beijer-Bygg, Bygg-Ole, Ekesiiö, ja du fattar överallt mao.

a

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag från Stockholm (norra sidan), men tänkte att man i det här inlägget kunde tipsa om flera ställen. För det går ju också att frakta över landet om det är special-prylar antar jag.

Och bäst av allt. Ungefärliga pris.

Dämplim för dryga 2000 eller dämplim för 700 kr är t ex kul att känna till.

Eller vad kostar t ex Vibratec osv.

Mer som en allmän diskussion med priser tips och råd vad som kan användas eller inte bör användas.

Kände väl lite samma sak när pris på tyg från IKEA diskuterades, då kände man väl att det måste vara enklare tyg som man inte bör använda som väggbeklädnad och inte har någon dämpfunktion heller.

Om jag inte minns fel, så kallas väl de där backdrop-tygen för molton eller något liknande. Och så är dom givetvis impregnerade. Antar att det kan vara bra om det står en het förstärkare på högvarv intill tyget. Men det kanske inte är så stor risk att det skulle brinna om man t ex har tyget bakom gles panel t ex. Men det bör nog vara något tyngre tyg antar jag.

Så några tips om var man finner sånt tyg och till vilket pris?

Och någon som har tips på ventilationslösningar? Finns det bra o billigt sådant för att få in lite fräsch luft eller är det bästa att bygga en sådan ljudfälla i labyrint själv?

Redigerat av coverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har tips på var man kan hitta prisvärda (=billiga) dörrar för studio mellan inspelnings- och mixrum?

Eller finns det dörrar man kan lyfta yttersidan på och fylla med dämpmaterial eller ska man istället kanske dämpa på yttersidan av dörren (de sidor som syns)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har tips på var man kan hitta prisvärda (=billiga) dörrar för studio mellan inspelnings- och mixrum?

Eller finns det dörrar man kan lyfta yttersidan på och fylla med dämpmaterial eller ska man istället kanske dämpa på yttersidan av dörren (de sidor som syns)?

Jag har en till salu. 35 dB Swedoor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...