Jump to content
Annons

Naturligt ljud?


Hur låter det?  

8 röster

  1. 1. Hur låter det?

    • Akustiskt
      3
    • Tja sådär
      3
    • Digitalt
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: nä

ARTIST/GRUPP: jag

GENRE: jazz

LÅTLÄNGD: 1:08, 1:55

KOMPOSITÖR: jag

PRODUCENT: jag

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 1mb, 2.7mb

LÅTLÄNK: Jazzjazz1 Jazzjazz2

Suttit och programmerat lite jazzmusik dom senaste dagarna och vill helt enkelt få lite feedback eftersom de mest börjat gå runt i huvvet på mej efter ett tag. Alltså, låter det som äkta musik eller hör man alldeles toktydligt att det är en sequencer som ligger bakom rubbet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Stinkey (oregistrerad)

Det låter väldigt "äkta", förutom gitarren. Det kan kanske bero på att det är mitt huvudinstrument och jag lyssnar på det annorlunda. Vi får se vad basister och trummisar har att säga. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna låter ackustiska.

Basen låter i stort sett ackustiskt.

Det övriga låter digitalt.

Där har du min sammanfattning.

Edit: Speciellt den där xylofonen eller vad det är låter digital så det sjunger om ett.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter väldigt "äkta", förutom gitarren. Det kan kanske bero på att det är mitt huvudinstrument och jag lyssnar på det annorlunda. Vi får se vad basister och trummisar har att säga. :rolleyes:

Gitarr?? Dedär var ett rhodes .. Mitt gamla rhodes samplat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter inte som någon billig sequenserproduktion, så du kan ta det lugnt!

Trummorna, de skulle vinna lite på att få ett lite tydligare "rum" i mixen. När det gäller riden så är det väldigt lite variation i anslaget (edit:när jag använder samplade instrument så går jag alltid igenom varje ton och ser till att det inte finns två anslag eftervarandra som spelar upp samma velocity-layer), så om man vet om det så avslöjar det. Vet inte vad du använder för trummoduler, det kanske är svårt att få det bättre när det gäller det.

Jo, dra ner diskanten lite på trummorna så de inte hamnar så långt fram. OM man skall säga något om mixen som helhet så är det väl att det är många instrument som slåss om uppmärksamheten.

I övrigt så är det jäkligt snyggt och sjysst!

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna, de skulle vinna lite på att få ett lite tydligare "rum" i mixen. När det gäller riden så är det väldigt lite variation i anslaget (edit:när jag använder samplade instrument så går jag alltid igenom varje ton och ser till att det inte finns två anslag eftervarandra som spelar upp samma velocity-layer), så om man vet om det så avslöjar det. Vet inte vad du använder för trummoduler, det kanske är svårt att få det bättre när det gäller det.

Jo, dra ner diskanten lite på trummorna så de inte hamnar så långt fram. OM man skall säga något om mixen som helhet så är det väl att det är många instrument som slåss om uppmärksamheten.

I övrigt så är det jäkligt snyggt och sjysst!

Har också märkt att de är nåt me höga mellanregistret/låga diskanten i trummorna. Får pilla lite med det helt enkelt. Tror det bara är två layers på riden och dom låter för olika för att börja pilla med.

Har du inte mixat upp någon vidare ljudbild alls än, men de behövs helt klart ett kortare reverb för att få fram lite mer luft...

Att instrumenten slåss om uppmärksamheten hör ju till genren, men grymt skönt att få låna dina öron. Man tappar lätt distansen efter ett tag alltså... Är utan monitorer just nu också och fixar fan inte att sitta med lurar i längden, tappar kollen helt efter ett par timmars ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror, efter att ha varit o lyssnat på min kusin som sjunger jazz och hennes väldigt tajta trio, att lite mer variation i trumspelet, kanske något extra avvikande flamslag, lite andra figurer på riden, kanske spela något/ några slag på klockan imellanåt, lite annan velocity på virveln o.s.v

Jazz för mig är ett gäng virtuoser med allt vad det innebär i spelet

Nu låter det lite statiskt, inte så värst störande, men som sagt hade du bara skickat upp låten för normal analys, hade man nog inte slagit på varningssensorerna vid lyssningen 🙂

...men jag har ju hört mycket sämre live-grejer också 🙁

edit: vid andra lyssningen...riden utmärker sig som lite störande när den ligger i samma frekvensområde hela tiden, hade du sänkt den lite / ändrat velocityn hade man nog inte fokuserat på den som man gör nu.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

schmetfad (oregistrerad)

Låter helt OK! Tycker vibran låter bra förutom på de lägre registren (får få samplingar kanske?).

Som slagverkare är jag imponerad över att du fått trummorna låta så bra, eller du kanske spelar trummor?

Annars är det som vanligt din musik på forumet som jag kör om och om igen på datorn på jobbet (din 5-taktare har snurrat ett gäng ggr, vill höra den färdig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju jäkligt bra. Jag kan inte peka ut nåt instrument som låter illa, men det som får en att tänka sequencer är snarare det något statiska liret i kompet, trummorna skulle behöva mer fills och onödiga variationer (för att likna akustiska nördjazzlirare alltså 😉 )

Men jag hoppas att det inte är något självändamål att bara lira så att det låter akustiskt? För mig spelar det mindre roll om ett gäng experter kan "avslöja" att datorer är inblandade, än att det ju faktiskt svänger - vilket det gör!

Bra låt, bra lir, ge mig en betygskala istället!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju jäkligt bra. Jag kan inte peka ut nåt instrument som låter illa, men det som får en att tänka sequencer är snarare det något statiska liret i kompet, trummorna skulle behöva mer fills och onödiga variationer (för att likna akustiska nördjazzlirare alltså :rolleyes: )

Men jag hoppas att det inte är något självändamål att bara lira så att det låter akustiskt? För mig spelar det mindre roll om ett gäng experter kan "avslöja" att datorer är inblandade, än att det ju faktiskt svänger - vilket det gör!

Bra låt, bra lir, ge mig en betygskala istället!! 😄

Ser midiprogrammering (jag räknar att spela in midi med en keyboard som programmering) som ett hantverk. Ofta behöver man få nåt gjort snabbt, kunden e snål och vill inte pröjsa för riktiga musiker och då får man lösa det på bästa sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...