Jump to content
Annons

Groovy Dieseldoftande StonerRock/FuzzRock!


Hammock

Recommended Posts

LÅTNAMN: Am I Insane

ARTIST/GRUPP: Onerous Task

GENRE: StonerRock / FuzzRock

LÅTLÄNGD: 6,42

KOMPOSITÖR: BMG

PRODUCENT:BMG

EV. MEDVERKANDE: BMG

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 6,13

STATUS: HalvFärdig demo (Vet inte om den blir mer klar ....)

Hur låter detta ? soundet ? mixen ? :rolleyes:

Nytt utkast med sång 2006-12-06

Ligger även på mina soundclick's: Onerous Task

Text:

In my head, my own thoughts they keep me hostile,

always tries to defeat me.

Round and round in my head, through endless thoughts,

Finding things to go wrong.

From my thoughts, I take action, now I'm watching the sea,

wonder how it would feel.

To put my head under water and fill my lungs,

til i can't breathe any more.

Am I just curious, or am I insane.

This power-god, lives in my head, I never wanted it to stay.

Watching me run, watching me hide, I know I won't be alone.

Save me.

Watching me run, watching me hide, I know I won't be alone.

Insane or not this race goes on within my head,

Make it stop before im dead.

As a speadfreak on the highway, I drive my truck,

wonder how it would feel.

To change the lane, in a second, take a head-on collision,

just to feel the g-force.

Am I adventurous, or am I insane

This power-god, lives in my head, I never wanted it to stay.

Watching me run, watching me hide, I know I won't be alone.

Save me.

Watching me run, watching me hide, I know I won't be alone.

The thought I have, reflects my life, it makes me whole,

I guess I never be free.

From a distance, watch the trains, in a hurry passing by,

wonder how it would feel.

To have my face smached to pieces, standing on the railroad,

would I feel any pain.

Am I just curious, or am I insane

This power-god, lives in my head, I never wanted it to stay.

Watching me run, watching me hide, I know I won't be alone.

Save me.

Watching me run, watching me hide, I know I won't be alone.

Am I insane ....

Onerous_Task___Am_I_Insane_128.mp3

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite väl fuzziga guror och i mina högtalare har de totalt tagit kontrollen över låten men det är kanske så du vill ha ljudbilden? Kan inte urskilja basen... och trummorna ligger väldigt långt bort. Jag tror mer på att du skulle lägga fler guror med lite mindre dist på för att få ett fett stonersound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite väl fuzziga guror och i mina högtalare har de totalt tagit kontrollen över låten men det är kanske så du vill ha ljudbilden? Kan inte urskilja basen... och trummorna ligger väldigt långt bort. Jag tror mer på att du skulle lägga fler guror med lite mindre dist på för att få ett fett stonersound. 

Tack för kommentarerna 😆

Jag har försökt att få fram ett sound som liknar Dozer's sound på plattan "In the tail of a comet". Själv tycker jag gurorna låter bra men jag ska lyssna runt på lite andra stereos å se om det skiljer sig mycket ... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter kul! Eftersom mitt eget stoner/metalband går väldigt långsamt just nu så hakar jag gärna på och testar. Jag kan sjunga in över din mp3:a och blir det någorlunda vettigt så skickar jag över en längdmatchad fil med sång. Frågan är bara - har du någon text och/eller sångmelodi som du vill köra efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yeah, tunggung! :rolleyes:

"ZZ Top and Kyuss could not be here tonight, but they all had sex and gave birth to a one-headed baby called Hammock"

Som nån tidigare sa, kanske ett lite mindre fuzzigt gitarrljud, men gärna "brötigare".

Ser fram emot att höra sång på den här!

Bra jobbat!

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ligger helt rätt med nivåerna, utom baskaggen. Den är borta. Skulle göra sig bra med fet kompression på gitarrerna. De är inte riktigt så pressade som fet stoner bör vara!

Testa gärna att dista baskaggen och virveln. Så får du ett fruktansvärt schvung i dom. Och sen dista gärna hela mixen lite lite.

Det är mina tips.

www.myspace.com/calimochoswe

Där kan du lyssna på min röst om det vore nått kanske jag kunde testa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yeah, tunggung!

"ZZ Top and Kyuss could not be here tonight, but they all had sex and gave birth to a one-headed baby called Hammock"

😛 Hehehe den var bra 😄 Sköna liknelser (man rodnar 😳 ) Tackar som fan 😆

Som nån tidigare sa, kanske ett lite mindre fuzzigt gitarrljud, men gärna "brötigare".
Får se om jag orkar spela om låten, håller på med en annan med något mindre fuzz (men jag är förtjust i fuzzen, Fuzz-kåt på äldre dar) 😆 Men hur fasen får man dem brötigare ?
Ser fram emot att höra sång på den här!

Bra jobbat!

Japp! Sång-anmälningar tas hjärtligt emot 😄 har några trådar ute så vi får se ...

Tack som fan ! 😄

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker själva fuzzen var bra.. men du kanske skulle testa att skära lite bas från gurorna.. då kanske det inte blir så luddigt som det är nu... men shysst spelat och en bra låt.. tuvärr så kan jag nog inte erbjuda någon sång, även fall jag gärna hade viljat kunna sjunga till det.. men det faller inte riktigt inom mina ramar för vad jag klarar av.. 😆

edit: tar tilbaka det jag sa om fuzzen, lyssnade i mina lurar då.. gitarrerna är inte så basiga ju.. de är bara väldigt trasiga.. 😳 kanske lite i överkant.. men en grym låt!

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ligger helt rätt med nivåerna, utom baskaggen. Den är borta.
😮 Kanske är lite låg men jag vill inte att den ska slå igenom med ett högt tickande ljud ... ska kolla ...
Skulle göra sig bra med fet kompression på gitarrerna. De är inte riktigt så pressade som fet stoner bör vara!

Jag har inte kört en kompressor på slutmixen, ska testa lite å se. Det ligger en dock kompressor på POD'en, men kanske lite klent.

Testa gärna att dista baskaggen och virveln. Så får du ett fruktansvärt schvung i dom. Och sen dista gärna hela mixen lite lite.

😮 Distkungen har talat :rolleyes: Hehehe, provar lite lätt ...

Det är mina tips.

www.myspace.com/calimochoswe

Där kan du lyssna på min röst om det vore nått kanske jag kunde testa?

Tackar ... ska kollas upp ... 😄

Lite information om låten:

3 gitarrspår genom en POD 2.0 , 2 st kompguror som är panorerade 75, samt en sologura med lite pålägg från pluggen Waves GTR.

Basen är också inspelad via POD'en

Trummorna är ganska enkelt programerade via DFH Superior och Custom Vintage. Lite kompressor och EQ på virvel och baskagge.

Sen ligger lite effekter från Arturia's Minimoog V

Över allt ligger några pluggar: TL stereo imager, T-racks EQ och PSP Wintage warmer

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt okej låt! Men gurorna skulle må mycket bra av mera diskant!

Låter för dovt i mina öron som det är nu =)

Trummorna dränks lite....

Förresten... va fan? En rockn roll låt över 6 min lång????!!

Man ska hålla sig under 3 minuter! Lol he he :rolleyes:

Ramones forever....

Bra jobbat hur som helst!! 😕

Redigerat av drifter7508
Link to comment
Dela på andra sajter

... men shysst spelat och en bra låt.. tuvärr så kan jag nog inte erbjuda någon sång, även fall jag gärna hade viljat kunna sjunga till det.. men det faller inte riktigt inom mina ramar för vad jag klarar av..

Tackar 😱 Samma här vad gäller sången.

edit: tar tilbaka det jag sa om fuzzen, lyssnade i mina lurar då.. gitarrerna är inte så basiga ju.. de är bara väldigt trasiga..  kanske lite i överkant.. men en grym låt!

Ja, de är väldans trasiga. Men jag ville ha det så, blir en aning mindre i nästa projekt :rolleyes: Tack som fan 😕

Skön tung stoner!

Bugar och bockar 😱

Gillar dock inte att typ det enda som hörs av trummorna är en skramlande hi-hat.

Jag är lite kass på att mixa trummor, men ska fila lite mer på dem ...

Kan du inte sjunga själv? Gör som han i Fu Manchu -- han "sjunger" ju egentligen inte.

Gjorde några tappra försök, kan hålla toner men är fruktansvärt dålig på att låta hårdrock, lite bättre på growl eller Dylan-stuket 😕 Vi får se, man dyker kanske upp på någon låt i framtiden 😳

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt okej låt! Men gurorna skulle må mycket bra av mera diskant!

Låter för dovt i mina öron som det är nu =)

Trummorna dränks lite....

Tack, ska prova lite för att se om det går, utan att gurorna blir för skräniga. (om de nu kan bli mer skräniga 😄 )

Förresten... va fan? En rockn roll låt över 6 min lång????!!

Man ska hålla sig under 3 minuter! Lol he he 

Ramones forever....

😉 Hehehe ... Jag är tokförtjust i låtar över 6 minuter 😄 , Ta bara Sabbath's "Megalomania", den är 9,43 och blir inte tråkig någonstans 😄

Bra jobbat hur som helst!! 

Oh tack 😎

Fan, man är ovan vid så här mycket positiv kritik 😆 , förhoppningsvis blir det lika positivt då sången är med 🙂

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Ett distansarbete har påbörjats tillsammans med Dagon!

Med att lägga på sång ! 😄

OBS! Detta är bara en skiss över en Mp3:a så kommentera inte ljudet.

Vi är däremot intresserade av kommentarer på sångslingan 😉

Text: (so far)

Ref.

Breathing fire / from within

I´m itching / strip my skin

vers

Vampire god / it´s your disgrace

The blood won´t ever take my place

The force within / seep through my skin

Left-handed dragon of our sin

Ref.

Breathing fire / from within

I´m itching / strip my skin

Breathing_fire2.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst låt det här 😉. Vibbar från iron butterfly till kyuss!

Gitarrerna låter lite för odefinierade(rytmgurorna), även för detta stuk. Om du pillar med lite EQ och kompressor så kan du nog få de att bitas mer 😄. Som ngn sa så hörs knappt baskaggen 😄.

Ska bli kul att höra den med sång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst låt det här . Vibbar från iron butterfly till kyuss!

Hoppsan där kom Iron butterfly oxå, jävla bra referenser 😄 Tackar 😎

Gitarrerna låter lite för odefinierade(rytmgurorna), även för detta stuk. Om du pillar med lite EQ och kompressor så kan du nog få de att bitas mer . Som ngn sa så hörs knappt baskaggen .

Ska leka lite mer med EQ och Kompressor, väldigt svårt att bestämma sig för när man ska sluta bara 😎 Man kan sitta och ratta i all evighet, speciellt när man är en perfektionist som aldrig är nöjd 🙂

Baskaggen är på g att fixas. 🙂

Ska bli kul att höra den med sång!

Yes! Har två vocalister som lägger på sång nu, Dagon (som sjunger på den bifogade här ovanför) och "skägget" (en gammal dödsmetallskrålare). Två helt olika sångstilar, kanske blir en omröstning senare i forumet, må bästa betyg vinna 😎

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxRADERATxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv börjat lägga på lite sång på denna fuzz-dänga.

Hur låter detta lilla utkast ? 🙂

Tjena hammock.

Har inte hört denna tidigare.Sången låter rätt och bra till denna genre.Lite live känsla över ljudbilden..Kanske inte riktigt "ren"sång,men vad gör det! Känslan finns där definitivt.

Rått och läckert! Skön låt,med ett hiskeligt tryck.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hört denna tidigare.Sången låter rätt och bra till denna genre.Lite live känsla över ljudbilden..Kanske inte riktigt "ren"sång,men vad gör det! Känslan finns där definitivt.

Tackar som fan :-) ska bara få till lite mer tonsäkerhet 😆

Rått och läckert! Skön låt,med ett hiskeligt tryck.

Tack! Ord som värmer ett fruset hjärta 🥰

Mer kommentarer kring det lilla utkastet med sång ...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Nytt utkast med sång 2006-12-06 Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite moddad igen... Inga kommentarer ??! 😠

Kanske någon iallfall kan berätta hur man kan lyssna på låtarna nu (utan att spara dem på hårddisken och döpa om dem till .MP3, ett jävla pyssel) Länkarna fungerar ju inte längre.

Är det en inställning i explorer ? Vad har hänt ?

Finns det en lösning så borde den nitas i forumets huvud bums!

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga kommentarer ?!? 😮

Är sången så fruktansvärt dålig ? 🙂

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var kul att höra sång på denna låt...äntligen...hehe.. 😮 Sången passar bra med låten.

Känner mig lite dum nu, men jag måste säga att jag gillar "16tons of weed"... den låten får man verkligen goa vibbar av!

Jag blir inte fövånad om din musik skulle bli mycket uppskattad i USA... det är nog så att du ska rikta dig åt starterna med denna typ av musik...

Mer Fuzz åt folket 🙂

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Wohooo! Moberg kan man altid lita på 🙂

Det var kul att höra sång på denna låt...äntligen...hehe..  Sången passar bra med låten.

Kul att höra, jag provade både "vanlig sång" och denna lite mer skrikigare variant. 😆

Känner mig lite dum nu, men jag måste säga att jag gillar "16tons of weed"... den låten får man verkligen goa vibbar av!

Tackar som fan! Det är min favorit också. Om du vill höra hela låten (runt 9-minuter) med solon och ett stentungt Sabbath-slut så kollan in låten på Onerous Task @ MySpace

Texten är inte klar, men det finns iallafall lite sång där sången skall ligga (dubblerat och halvtaskigt)

Jag blir inte fövånad om din musik skulle bli mycket uppskattad i USA... det är nog så att du ska rikta dig åt starterna med denna typ av musik...

Vi får se, har lite kontakter där... annars är Stonerrocken relativt stor i Sverige också, många bra band kommer från Sverige. Kanske ligger kvar som en underground-scen fortfarande.

Mer Fuzz åt folket 

Alltid!

Funkar ju fint detta. Bra drag!

Skönt att höra!

Tack! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...