Jump to content
Annons

Rocket (uppdaterad... igen)


MarAfrem

Recommended Posts

Well... alla kommentarer är välkomna. Har försökt få liv i guran men framförallt hitta en bra basfrekvens att lyfta. Även utan reverb såhär tycker jag guran låter lite långt borta...

LÅTNAMN: Rocket

ARTIST/GRUPP: Mikael Nordin

GENRE: Acoustic rock, singer/songwriter

LÅTLÄNGD: 3:16

KOMPOSITÖR & PRODUCENT: Nordin

INSPELNINGSÅR: MMVI

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.48 megabyte

STATUS: Färdig demo

Låten uppdaterad 30/8 23:00

Har försökt få mer bredd i gitarrljudet, få bort burkigheten och våga släppa fram basen.

Mikael_Nordin_Rocket2.mp3

Redigerat av MarAfrem
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

gitarrljudet är inte så snyggt, men det är snygga ackord. Men den spelas ungefär som att det är meningen att det är fler instrument inblandade. Kanske behöver du spela lite annorlunda om du bara ska vara solo?

Skulle vilja höra detta med full bandsättning. Tycker låten är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått för mig att det ska gå att göra musik med bara gura och sång, men det måste ju förstås till ett oerhört bra gitarrljud som fyller ut i hela registret.

Alternativet är ju att göra det lo-fi. Typ Dylan eller Cat Stevens. Bandmikrofon, eller?

Men visst hör man gärna full sättning. Rockband, stråkarrangemang, kör...

Ekonomisk fråga, kanske 😉

Tillsvidare: Någon som har erfarenhet av att rigga fett gitarrljud? What can I do?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... har letat rätt länge efter någon artist som bara lirar gura och sjunger. Utan pads och pålägg alltså. Men hittar typ ingen. Ingen med framgång i alla fall...

Det kanske finns en anledning till det...

🙂

Men alltså, hur illa är det här? Skulle det hjälpa om jag lät någon mastra?

Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Början på låten är riktigt cool alltså. Gillar den skumma rytmiken på gitarren och även ackordföljden men... Jag tycker att du MÅSTE spela in det här med full sättning, eller åtminstone fejka med Cubase 🙂

Det är såpass bra att det helt klart är värt att pilla vidare med det. Men som alla andra sagt, det tar udden av låten när det inte händer nåt förutom gitarr och sång...

Mixa om istället eller spela om med annat ljud, sen mastra 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... har letat rätt länge efter någon artist som bara lirar gura och sjunger. Utan pads och pålägg alltså. Men hittar typ ingen. Ingen med framgång i alla fall...

Det kanske finns en anledning till det...

Du har ju José Gonzalez som är sjukt bra. En liten outsider är Tiger Lou (om du känner till han/dom), som har mkt lysande akustiskt material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, alltså... José är sjukt bra, men det är inte *bara* gitarr och sång som i en enda gitarr och en sångstämma. Tiger Lou kollade jag upp och de lirar med full sättning. Riktigt bra de också.

I och för sig surfade jag också in och kollade på live-klipp med John Maclaughlin, Paco De Lucia och Al DiMeola...

Riktigt dåligt ljud, men ack så bra!

Jag kanske ska gå lo-fi i alla fall då och brighta ner sången så att det inte låter som ett misslyckat försök att fylla ut hela registret.

Annars.. nån som vill hyra in ett band åt mig och ett par grymma studiotekiker i en fet studio? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

José är en gitarr och en sång. 😳 Dock skulle en annan behöva en gitarrist till för att spela och sjunga det han gör.

Knixet med Tiger Lou är att det både är ett band och en soloartist. Tiger Lou heter ju Rasmus Kellerman, men använder namnet till bandet även. Kolla in hans gamla grejer från 2003 och dylikt. Nån 'live acoustic'.

Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker dethär låter riktigt bra! Schysst akustisk lo-fi powerpop 😳

Även om även jag tycker att det skulle låta grymt med en full sättning så känner jag om man skulle ha en traditionell powerpopinstumentation på dethär så skulle det förlora sin unikitet och mest låta som allt annat. Ska det läggas mer instrument ska man nog göra det med lite kreativitet och nytänkande så det blir spännande.

Du har hur som helst en riktigt bra röst, och intressant gitarrspel i verserna. Refrängen bär inte upp versen riktigt, den känns lite för mainstreamrock, men du kanske liksom jag har lättare för verser än refränger? 😆

Riktigt trevligt hursomhelst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det! Det värmer 😉

I allmänhet behöver jag hitta ett gitarrljud som fyller ut bättre än det här. Kanske kan jag hitta ett mer dynamiskt spelsätt också.

Jag vidhåller ändå att det mesta som producerats med bara en gitarr och sång antingen fylls på med fler andra instrument eller fler gitarrer och sångstämmor (som José Gonzales tex!). Motbevis tas tacksamt emot (eftersom jag då kan studera gitarrljudet och inspireras därav).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vidhåller ändå att det mesta som producerats med bara en gitarr och sång antingen fylls på med fler andra instrument eller fler gitarrer och sångstämmor (som José Gonzales tex!). Motbevis tas tacksamt emot (eftersom jag då kan studera gitarrljudet och inspireras därav).

Jo, men det blir oftast intressantare och mer stämningsfullt om man gör pålägg. Dessutom är det ett bra sätt att särskilja på vers och refräng tex. Det kan ju vara pålägg som knappt märks men ändå gör mycket.

Du har ett PM 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygga låtar du gör! Skön feeling, snygga harmonier, medryckande refräng och kanonröst! 😄 Läckert flummigt vid 01:56 - 02:15, hur kommer man bara på sånt? 😉🙂 Min favorit är dock Gloria Tonight. Du måste bara få till ljudkvaliteten. 😄 Låter ju som en gammal kassett från 70-talet! 😉 (Ok det svajar inte.) Nä, bästa ljudkvalitet förtjänar dina alster!

Link to comment
Dela på andra sajter

första som jag hör av dig...och kalasbra låt och som andra påpekat sjunger du bra också...en lyckad kombination 🙂 men också jag sällar mig till mängden angående gitarrljudet...vad har du för mic? btw en som klara både gura och röst med ett rejält tryck är Colin Hay......

karl :rolleyes:😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara ett jävla lyft med hel bandsättning då refrängen kommer på o sedan gå ner lite i tempo fast med helt sättning i resterande verser. Lite krasst gitarr sound. Jävla skön röst har du iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och bock!

Jag har en ADK mick, kondensator i kategorin 'billig men bra'...

Grundproblemet är nog själva guran - en Yamaha som låter mycket mellanregister och som har något slags gnissel högt upp i frekvenserna. Det gör det svårt att få till det på toppen.

Använder bara gratispluggar, men funderar på att tjacka en bra EQ, ett reverb och kanske en compressor.

Sångljudet är väl rätt OK? Har samma mick till sången.

Kanske borde ha en typ ShureSM57 till guran, och en betydligt bättre gura hursomhelst.

Nåväl, det finns väl ingen direkt anledning för mig att vara princip-purist 😄 Ska nog prova med någon knappt märkbar pad, några skeva ljud och kanske någon percussionvariant på en och annan låt.

Tips på bra pad-plugg att ladda ner (helst gratis)?

Tack igen alla som kommenterar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt måste jag säga men ljudet låter burkigt, det är väl redan konstaterat iofs. Skulle vilja höra hur bra det här bidde om du fick lite hjälp av någon som är duktig på att ratta ljud o producera till det en del (nej, jag tänker inte någon radiohitmakare då!). Kunde nog bli hur bra som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Håller med. Om jag får bort burkigheten så försvinner en massa mellanregister, och det är ju när tydligheten finns.

Den är mickad med en kondensator-mic ca 10-15cm ut från 12:e band.

Det borde vara en EQ fråga, eller?

Ingen kompressor på guran... jag tycker det händer något med soundet så fort jag slår på kompressorn och jag vill ha kvar lite liv i guran.

För övrigt märker jag att det blir stor skillnad på ljudet beroende på hur man panorerar (man lär sig nåt nytt varje dag 😆 ). Panorerar man olika långt åt höger och vänster brightas ljudet upp och jag tycker det blir närmre. Men det var ju inte det jag behövde göra med det här ljudet. Oj, nu tänker jag visst högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vilken bra låt. Vilken bra sångare. Visst funkar den unplugged,

men gissa om den skulle funka med ett saftigt rock arr med full sättning.

VIsst jag håller med om att gitarren kunde låtit bättre, men iofs gör

det inget att den är som den är. Den har ju helt klart en egen identitet,

och det har Du med!

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, tack!

Så guran funkar iaf? Jag har hajjat att det låter annorlunda i alla apparater. I mina lurar låter det för bra.

Kanske att man kunde peta in en pad i refrängen, även om det är rätt kul med det här knastertorra. Behöver mer CPU bara... men snart blir det MAC 😱

Nån som har något emot gura ljudet som det är nu, så säg till... or forever hold your peace :rolleyes:

Redigerat av MarAfrem
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...