Jump to content
Annons

Ska köpa någon av dessa preampsen och mikrofonerna


Dashboard

Recommended Posts

Ska köpa mikrofon och preamp, avsedd för inspelning av sång och akustisk gitarr.

Micken får kosta högst 2000:- och preampen för även den kosta högst 2000:-,

alltså sammanlagt 4000:-.

Dom förslag jag letat fram är:

PREAMP:

Studio Projects VTB-1: 1350:-

Joemeek threeQ: 1995:-

MIKROFON:

Studio Projects C1: 1995:-

Oktava MC219: 1495:- (REA)

Vilket av dessa mickar och preamps passar bäst ihop och ger mest valuta för pengarna?

Eller kan någon möjligtvis rekommendera en preamp eller mikrofon för under 2000 kr/styck som låter bättre än dom förslag jag tagit fram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)

VTB1an går nog att få billigare än så där?

Oktavan är "rakare" än C1, C1 är ganska hypad i diskanten, om du gillar och gör musik där det behövs, köp den. För några år sedan testade jag mellan 219, line audio SM3 och B1, jag valde line audio.

Line audio var lik oktavan, men oktavan var tjockare i låga mellanregistret. B1an stack ut med en massa diskant som jag då iaf tyckte var jobbig och påträngande, men den sitter bättre i en rock eller popmix.

VTB1 har ju bara en gainratt. Om du behöver kompressor och eq köp threeQ om du inte kan gå upp i pris och måste ha nåt nu. En bättre preamp kommer lyfta micken avsevärt.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att LineAudio DMP (listad för 2875:-) är den mest prisvärda preamp jag har upplevt. Tycker inte att det är någon poäng att lägga 5-6000 kr på preamp, antingen är det DMP eller så ska man upp på runt 10.000 kr/kanal för att det ska vara värt det igen. Stegen däremellan är inte vidare prisvärda.

Om budgeten är 4000 kr hade jag tagit DMP och en StudioProjects B1. Vore budgeten större skulle jag ta DMP, en LineAudio CM3 och en ADK Hamburg. Nästa grej att lägga till vore en Shure SM57.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...