Jump to content
Annons

Problem med ljudreglering till monitorer.

Recommended Posts

Stampe76 (oregistrerad)
Postat

Hej vet inte om jag har valt rätt del i forumet men hoppas på det bästa...😆

Det är som så att jag har fixat ett par monitorer till min lilla hemmastudio och har ett problem. Hur ska jag koppla ljudet så jag kan reglera volymen på mina monitorer via mixern (en phonic 1002 mixer) ????? För visst jag kan ju koppla datorns ljud igenom mixern men när jag då spelar in nått så följer väl det ljudet med på min inspelning också.. Finns det nått sätt att koppla förbi detta. Hoppas någon förstår vad jag menar..😆

Annons
Postat

hade samma skit, men orkade inte bry mig, justerar volymen på datorn, har en förinställd vol på högtalarna, kör högtalarna direkt in i ljudkortet istället! du bör få bättre kvallité även med tanke på att det är phonic 1002 (799:-kr mixern)

Postat
Hej vet inte om jag har valt rätt del i forumet men hoppas på det bästa...😳

Det är som så att jag har fixat ett par monitorer till min lilla hemmastudio och har ett problem. Hur ska jag koppla ljudet så jag kan reglera volymen på mina monitorer via mixern (en phonic 1002 mixer) ????? För visst jag kan ju koppla datorns ljud igenom mixern men när jag då spelar in nått så följer väl det ljudet med på min inspelning också.. Finns det nått sätt att koppla förbi detta. Hoppas någon förstår vad jag menar..😆

Det vanliga är ifall du har fler än 2 ut/in på ljudkortert är att man bussar ut

det man vill monitorera till ettan & tvåan ut och trean & fyran in/ut så bara pålägget hörs ut på trean & fyran. Till detta behövs dubbla uppsättningar av monitorerings burkar.

I annat fall så får man jacka in guran eller vad det nu är till in-gången på ljudkortet och bara använda ut in till mixern till aktiva monitorer.

Postat

Det beror lite på vad du behöver kunna spela in samtidigt...

Om du t ex bara spelar in sång, så kan du plocka ut ljudet till ljudkortet genom Effect send, så spelar du bara in det du väljer att skicka dit. På den mixern finns bara en Effect send, så det fungerar bara med monokällor - och inte externa syntar o dyl, om du vill spela in sådana också... Dumt nog, verkar mixern inte ha några Inserts, så man kan inte få ut ljudet direkt efter preamparna - annars hade det varit lämpligaste platsen att plocka ut ljudet till ljudkortet...

Control Room out är där man brukar koppla in monitorerna, så jag skulle tro att det är lämpligast på den mixern också.

När det gäller utgången från ljudkortet, så kan du antagligen koppla den till 2-track return - och välja att skicka till Control Room, med knappen för det, så bör du kunna monitorlyssna på både det som kommer från ljudkortet och det du sjunger samtidigt.

Stampe76 (oregistrerad)
Postat

Jag tackar för era svar och ska testa era tips sen och hoppas på att jag får rätt på det...

Om inte detta funkar kan ni rekomendera någon mixer som min önskan funkar på????

Postat
Jag tackar för era svar och ska testa era tips sen och hoppas på att jag får rätt på det...

Om inte detta funkar kan ni rekomendera någon mixer som min önskan funkar på????

Det ska fungera utmärkt med den mixer du har.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.