Jump to content
Annons

Hur vill trummisar ha det?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Första dagen på tredje semesterveckan idag och villigt erkänner jag att jag helt enkelt varit för lat för att ha hunnit med det jag borde ha hunnit med vid det här laget, men bättre sent än aldrig är mitt älskade valspråk.

Tänkte därför nu ikväll redan börja spela in grunder till låtarna. På min förra skiva körde jag mest inspelning av trummaskin först och la sedan på resten efter hand.

Med två medmusiker. Hade förvisso skrivit ackorden osv innan jag programmerade trummor, men det var i den ordningen spåren fastnade på plats iaf. Nu tänkte jag jobba med pc istället och undrar därför:

Hur vill trummisar ha det? Går det bra om jag ÄNDÅ matar in nån slags takt på trummaskinen först för att med den i lurarna sedan lägga på akustisk gitarr och sång, så att jag har grunden till låten liksom. Tanken är att göra 13 slaskspår av låtarna (med trummaskin, akustisk gitarr, sång och ev. annat instrument) som man kan ha för att lyssna på, för de som ska komponera och lägga på bas, tvärflöjt och andra instrument, bakgrundssång samt solon bla bla.

Kan trummisar spela efter det, eller måste de höra en metronom eller ingenting alls? Eller om jag inte har trummis på vissa/alla låtar, utan kommer att använda BFD, EZ eller allt vad mjukvarorna kallas (får inskaffas först), är det ändå ok om jag gjort på detta sätt som jag beskrivit här ovan, med trummaskinen först. Min idé var också att ha programmerat på trummaskinen hur trummorna ska vara, så blir det kanske lättare sedan att köra samma trumslag i BFD/EZ eller för en riktig trummis vid riktiga trummor?! Så egentligen är det ju jag som "gör" trummorna också, kanske iaf till 70%. Rätt eller fel?

Tanken är ju att i slutfasen mute:a eller radera trummaskinen innan Audio Mixdown. Jag tycker bara att det är 100 gånger lättare för mig att spela akustisk gitarr med trumtakt i lurarna, än att göra det efter metronom. Vet ej varför!

😄

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

Öhm, det är nog inte så att alla trummisar vill ha det på exakt samma sätt 😄 Vissa klarar sig nog utmärkt med det mesta, medans andra inte ens klarar av att köra med metronom. Jag föreslår att du helt enkelt frågar 🙂 din trummis.

Säg att han/hon nu vill köra med metronom t ex, så är det väl inget som hindrar att du programmerar ett trumspår till dej själv först, och sedan mutear det och kör enbart metronom när trummisen ska göra sin grej?

Postat
Jag föreslår att du helt enkelt frågar 😄 din trummis.

ja, varför ta upp det här? det är väl bara din trummis som kan svara?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag föreslår att du helt enkelt frågar  🙂  din trummis.

ja, varför ta upp det här? det är väl bara din trummis som kan svara?

Hahaha... 😳😉🙂😆😄:rolleyes:

Jag har ingen trummis. Men jag ska (!) anlita ett helt knippe trummisar på plattan och det är det ju bra om jag visste om det upplägg jag nu planerat fungerar. Jag har aldrig spelat in riktiga trummisar förut, you see...

Alternativet är att jag köper nån mjukvara. Därför undrar jag också om det skulle funka för mig att först spela in på trummaskin och sedan spela in trummorna med den mjukvaran och ett tangentbord via midi. Har ju inte köpt den mjukvaran än. Vill ju såklart inte göra en massa trummaskinsprogrammerande om det bara är slöseri med tid.

Metronom tycker jag bara är problem. Den funkar bra i två minuter men sedan märker man att den spårat ur i Cubase. Alltså... metronomen går ofta i en takt som nästan men bara nästan stämmer med låtarnas tempo. Ställer man in på 104 bpm så funkar det i ca två minuter som sagt varefter man märker att det går för sakta med metronomen, sätter man 105 bpm så märker man att metronomen går en mikrosekund för snabbt efter ett par minuter. Jag skulle vilja ställa in metronomen på kanske 104.55 t.ex., men det går ju inte...

En enkel fråga som sagt.

😄

Redigerat av musik
Postat
Metronom tycker jag bara är problem. Den funkar bra i två minuter men sedan märker man att den spårat ur i Cubase. Alltså... metronomen går ofta i en takt som nästan men bara nästan stämmer med låtarnas tempo. Ställer man in på 104 bpm så funkar det i ca två minuter som sagt varefter man märker att det går för sakta med metronomen, sätter man 105 bpm så märker man att metronomen går en mikrosekund för snabbt efter ett par minuter. Jag skulle vilja ställa in metronomen på kanske 104.55 t.ex., men det går ju inte...

Jag förstår inte...? Du har alltså en förinspelad grej som du vill synka klicket till? 😳

I Logic kan man ställa in tempot med tre eller fyra decimaler tror jag... skulle vara himla konstigt om inte det går i Cubase? :rolleyes:

musik (oregistrerad)
Postat

Ok. såhär... :rolleyes: :

Först lägger man in en metronom i Cubase LE.

Sedan har jag den i lurarna och spelar låt säga akustisk gitarr till. Problemet är att metronomen såvitt jag vet i LE-versionen iaf, inte kan sättas med större noggrannhet än vad jag beskrev, även om det borde räcka för de flesta.

Eller också finns det nån funktion jag missat. Har ju inte petat så mycket med det ännu.

😳

musik (oregistrerad)
Postat

Dessutom tycker jag att det är svårt med metronom, för mina låtar går ofta i olika takter och skiftar under låtens gång både takt och tonart, vad jag förstått av riktiga musiker. Jag kan inte ett skit av musikteori...

Med en trummaskin är det lättare, för där kan jag ju liksom dra ned på tempot under vissa passager genom att lägga in färre trummor där även om det står att tempo är 104 bpm..

Begripligt?

:rolleyes:

Postat (redigerat)

Tre decimaler finns det i SX3 i alla fall, så det borde inte vara något problem...

Du får alltså problem med att metronomen inte följer rätt tempo i Cubase? Inget jag har märkt i alla fall - fast å andra sidan är jag inte särskilt bra på att spela keyboard, så jag spelar nog aldrig oavbrutet i två minuter... 😉

Sedan tycker jag att klick är så tråkigt - så jag kör hellre med en enkel trumtakt i stället. Jag är ju ingen trummis, så svaret hjälper kanske inte dig, men ändå... 😳

EDIT: Det hann komma ett par svar medan jag skrev, så SX var tydligen inte aktuellt... :rolleyes:

Redigerat av Claes
musik (oregistrerad)
Postat
Tre decimaler finns det i SX3 i alla fall, så det borde inte vara något problem...

Du får alltså problem med att metronomen inte följer rätt tempo i Cubase? Inget jag har märkt i alla fall - fast å andra sidan är jag inte särskilt bra på att spela keyboard, så jag spelar nog aldrig oavbrutet i två minuter... 😉

Sedan tycker jag att klick är så tråkigt - så jag kör hellre med en enkel trumtakt i stället. Jag är ju ingen trummis, så svaret hjälper kanske inte dig, men ändå... 😳

Ja just det, jag kör också hellre med en trumtakt. Det var det jag menade. Men då är den varierad i tempo, för annars blir det väldigt monotont. Och kan lägga in trumdelar i 96 delar. Och provar med offset.

:rolleyes:

Postat (redigerat)

jag förstår inte riktigt problemet, men ändå så tycker jag att du ska ringa en av alla trummisarna du ska anlita för att jag att du har nån aning om vem som ska spela och prata med honom och så har du det fixat på tre sek så slipper du slösa tid vid datorn och så kan du gå ut i solen (om du bor norr om polcirkeln)..

bara en liten undran, hur gammal är du?

edit: ursäkta om jag verkar lite sur

Redigerat av josie87
musik (oregistrerad)
Postat

Vänlig tanke att jag ska bli lite solbränd, men klockan är 23.49.

Tycker det är en vettig fråga här. Ämnet handlar om huruvida trummisar vill ha det på det ena eller andra sättet. Om det finns någon vedertagen idé eller regel om vad som kan vara bäst. Nu har jag av tbruces svar insett att det finns olika sätt att jobba på. Det är i alla fall en bra bit på vägen. Antagligen kommer väl trummisarna att tycka olika också. Exakt vilka det blir vet jag inte ännu, men en har jag klart med hittills. Låtarna ställer olika krav, så det krävs olika trummisar. Kanske nån på forumet?

Väntar på att någon gitarrist eller liknande som jobbat med trummisar "i efterhand" och som lagt in trummorna på låtar som redan kanske innehållit gitarr och sång, att de ska svara på hur de har gjort och vad trummisarna föredragit.

😆

Postat (redigerat)

undrar du om du kan lägga på trummor efter att du har spelat in andra instrument?

nej det kan du inte. då blir det otajt. alla instrument ska ju spela efter trummorna. det är absolut det enda sättet!

edit. trummorna kan ju spela efter redan inspelade grejer men då måste du spela om dem efteråt

Redigerat av josie87
Postat
undrar du om du kan lägga på trummor efter att du har spelat in andra instrument?

nej det kan du inte. då blir det otajt. alla instrument ska ju spela efter trummorna. det är absolut det enda sättet!

edit. trummorna kan ju spela efter redan inspelade grejer men då måste du spela om dem efteråt

Om de redan inspelade är bra spelat till klick så brukar det funka

Postat

njae... hur duktig trummisen än må vara så ligger ju inte alla slag exakt tajt, även om den andra musiken är kanonbra spelad just då så blir det ju lite otajt...

trummorna ska på först!

Postat

njae... hur duktig trummisen än må vara så ligger ju inte alla slag exakt tajt, även om den andra musiken är kanonbra spelad just då så blir det ju lite otajt...

trummorna ska på först!

Är man välrepade och spelar efter klick så har det ingen större betydelse vilken ordning du spelar in. Det är svårare givetvis men det går absolut att få lika bra.

Postat (redigerat)

trummorna ska på först!

Är man välrepade och spelar efter klick så har det ingen större betydelse vilken ordning du spelar in. Det är svårare givetvis men det går absolut att få lika bra.

a difference of opinion 😆

edit. i detta fall så verkar de inte vara så välrepade

Redigerat av josie87
Postat

trummorna ska på först!

a difference of opinion 😆

edit. i detta fall så verkar de inte vara så välrepade

Nä så i detta fallet blir det nog svårt 😄

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Så trummisen ska spela in sitt först utan att höra några instrument. Hur svårt är inte det på en 7-gradig skala?!

Är det inte bättre att han hör gitarren så han vet vad han ska anpassa sig efter?

🙂

Postat
Hej!

Så trummisen ska spela in sitt först utan att höra några instrument. Hur svårt är inte det på en 7-gradig skala?!

Är det inte bättre att han hör gitarren så han vet vad han ska anpassa sig efter?

🙂

jo, som jag skrev så får du mycket gärna ha inspelade grejer som trummisen spelar efter men då är det smart att spela om dem efteråt sen för att det ska bli tajtare. phobos tror ju att det går bra att lägga trummorna efteråt och behålla de gamla inspelningarna men som du kan läsa så är vi inte överens 🙂

men om du vill testa han sätt så är det dock ett måste att lägga basen efter trummorna!

musik (oregistrerad)
Postat

Håller med - basen bör nog komma senare - det känns vettigast!

🙂

Tänkte f.ö. blanda vanligt trumset med andra percussiva instrument, bongos, tablas m.m.

Postat
Hej!

🙂

Hej hå.

Jag är själv trummis och måste få medge att jag själv gillar att banda till både gitarr och sång (gärna bas också för den delen). Men jag har väl inga problem med att spela in till ett rent klick heller. Fördelen med att banda till slaskspår är ju att man lättare känner om trummorna "känns rätt" i hela kompositionen.

Mitt råd är att du fixar ett spår med trumkomp (så du kan lägga gitarrer eller whatever) PLUS att du ska knåpa ihop ett eget klickspår (använd inte den inbyggda klickfunktionen). Då kan du också justera tempot i låten precis som du vill utan större problem.

När du gör klicket kan du ju utgå från trumkompet du redan gjort. Vad jag gillar bäst är när klickets nedslag ligger "mellan" virvel/baskaggeslagen, på så sätt är det lättast att spela in (för mig). Om man har ett klick som ligger "på" virvel/baskagge är det svårt att höra när man är ur tempo, och gör man det är det redan försent 🙂 Använd gärna tydliga ljud som sticker ut så att man hör dom... ja - tydligt.

Nu har du två spår som din trummis kan välja bland. Och vill han/hon inte banda till gitarrer så är det ju bara till att muta dom kanalerna. Men när trummorna är inspelade är det ju bara dra på dom och kolla hur de känns.

Klick och trumkomp i midiformat tar inte så lång tid att göra, och fixar du båda har du ju sett till att trummisen själv kan välja vad han/hon vill spela in till. Plus att du själv kan banda andra instrument i förväg.

Hoppas nåt av det där hjälpte.

Postat

Räkna antalet takter i din låt för t.ex. 3min, dela i 3 så har du beats per minute. Så får du en exakt bpm.

Postat

En snabb hjälp från en gitarrist som varit trummis...!

Skapa ett klicktrack i ditt program.

Gör detta med så transientrika instrument som möjligt!!!! Typ "claves" eller andra "vassa" slaginstrument i trä.

Låt detta få göra grunden på ditt klicktrack.

Ofta så vill trummisar få höra en skillnad på "ettan" i takten för att veta vart de är och det hjälper dem även med "groovet".

Om du gör ett klicktrack i låt säga 4/4-takt så kan jag rekommendera att du lägger en cabasa eller tamburin i 8/4-takt för att med det ytterligare öka "groovet" hus trummisen.

Se dock till att ha möjligheten att kunna köra utan dessa instrument för alla trummisar vill inte ha dom.

Spela in en slask på både komp och melodi så att trummisen kan nyansera och bygga upp tryck i refränger etc för att med det göra låten mer intressant att lyssna på.

När trummorna är satta. Spela in övriga instrument efter hur trummisen spelar för att med det få det tajt samt öka "groovet" hos resterande musiker.

P.s. Ibland kör man bara in fyra takter i taget för att få det där perfekta drivet i en trumslagare!

Take care och lycka till!!

/Cruncharn'

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Skapa ett klicktrack i ditt program. Gör detta med så transientrika instrument som möjligt!!!! Typ "claves" eller andra "vassa" slaginstrument i trä. Låt detta få göra grunden på ditt klicktrack. Ofta så vill trummisar få höra en skillnad på "ettan" i takten för att veta vart de är och det hjälper dem även med "groovet". Om du gör ett klicktrack i låt säga 4/4-takt så kan jag rekommendera att du lägger en cabasa eller tamburin i 8/4-takt för att med det ytterligare öka "groovet" hus trummisen. Se dock till att ha möjligheten att kunna köra utan dessa instrument för alla trummisar vill inte ha dom. Spela in en slask på både komp och melodi så att trummisen kan nyansera och bygga upp tryck i refränger etc för att med det göra låten mer intressant att lyssna på. När trummorna är satta. Spela in övriga instrument efter hur trummisen spelar för att med det få det tajt samt öka "groovet" hos resterande musiker.

Hej!

Tack för hjälpen. Lite av detta var sånt jag också tänkt, och nu fick jag det bekräftat! Kom på att jag inte vet hur man Quoterar flera olika personers inlägg i samma tråd höhö...

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat
Jag är själv trummis och måste få medge att jag själv gillar att banda till både gitarr och sång (gärna bas också för den delen). Men jag har väl inga problem med att spela in till ett rent klick heller. Fördelen med att banda till slaskspår är ju att man lättare känner om trummorna "känns rätt" i hela kompositionen. Mitt råd är att du fixar ett spår med trumkomp (så du kan lägga gitarrer eller whatever) PLUS att du ska knåpa ihop ett eget klickspår (använd inte den inbyggda klickfunktionen). Då kan du också justera tempot i låten precis som du vill utan större problem. När du gör klicket kan du ju utgå från trumkompet du redan gjort. Vad jag gillar bäst är när klickets nedslag ligger "mellan" virvel/baskaggeslagen, på så sätt är det lättast att spela in (för mig). Om man har ett klick som ligger "på" virvel/baskagge är det svårt att höra när man är ur tempo, och gör man det är det redan försent 😕 Använd gärna tydliga ljud som sticker ut så att man hör dom.

Hej!

Tack! Lägga klicket mellan bastrumma och virvel - intressant! Har inte tänkt på det sättet innan...

😠

Postat
Jag är själv trummis och måste få medge att jag själv gillar att banda till både gitarr och sång (gärna bas också för den delen). Men jag har väl inga problem med att spela in till ett rent klick heller. Fördelen med att banda till slaskspår är ju att man lättare känner om trummorna "känns rätt" i hela kompositionen. Mitt råd är att du fixar ett spår med trumkomp (så du kan lägga gitarrer eller whatever) PLUS att du ska knåpa ihop ett eget klickspår (använd inte den inbyggda klickfunktionen). Då kan du också justera tempot i låten precis som du vill utan större problem. När du gör klicket kan du ju utgå från trumkompet du redan gjort. Vad jag gillar bäst är när klickets nedslag ligger "mellan" virvel/baskaggeslagen, på så sätt är det lättast att spela in (för mig). Om man har ett klick som ligger "på" virvel/baskagge är det svårt att höra när man är ur tempo, och gör man det är det redan försent  🙂 Använd gärna tydliga ljud som sticker ut så att man hör dom.

Hej!

Tack! Lägga klicket mellan bastrumma och virvel - intressant! Har inte tänkt på det sättet innan...

🙂

Bah! Nu vet jag ju inte om du var ironisk eller inte 🙂

musik (oregistrerad)
Postat
Jag är själv trummis och måste få medge att jag själv gillar att banda till både gitarr och sång (gärna bas också för den delen). Men jag har väl inga problem med att spela in till ett rent klick heller. Fördelen med att banda till slaskspår är ju att man lättare känner om trummorna "känns rätt" i hela kompositionen. Mitt råd är att du fixar ett spår med trumkomp (så du kan lägga gitarrer eller whatever) PLUS att du ska knåpa ihop ett eget klickspår (använd inte den inbyggda klickfunktionen). Då kan du också justera tempot i låten precis som du vill utan större problem. När du gör klicket kan du ju utgå från trumkompet du redan gjort. Vad jag gillar bäst är när klickets nedslag ligger "mellan" virvel/baskaggeslagen, på så sätt är det lättast att spela in (för mig). Om man har ett klick som ligger "på" virvel/baskagge är det svårt att höra när man är ur tempo, och gör man det är det redan försent  🙂 Använd gärna tydliga ljud som sticker ut så att man hör dom.

Hej!

🙂

Bah! Nu vet jag ju inte om du var ironisk eller inte 🙂

Helt ärligt utan ironi har jag inte tänkt på det innan. Har aldrig spelat in en trummis. Men nu när det säger det så förstår jag hur du menar med klicket. Jag tänkte bara haft det i samma slag som bastrumman kanske. Det var väl min utgångspunkt.

🙂

Postat

Många bra tips har kommit upp och de som kallar sig trummisar har nog de bästa tipsen...

En vanligt förekommande fel är att man tror att trummisen bara bankar på grytlock och att "groovet" kommer från något helt annat... I själva verket är det så att en bra trummis "läser" av det som sker i kompositionen och anpassar sig därefter. (För er som spelar live, vet att om en bassist och en trummis inte kan finna varandra så kan man lika gärna gå hem....)

Trummisen skapar bara groovet genom att samverka med de andra musikanterna. Trummor i sig är inte speciellt kul. Därför skall trummisen känna till intentionen bakom låten, känslan man vill förmedla och sedan skadar det inte om man lägger basen först. Att basen skall komma efter trummorna verkar vara väldigt konstigt eftersom det är de som skapar rytmsektionen och är drivande. (För det mesta i alla fall.) Och basen kan bidra till melodin och arrangemanget på ett annat sätt.

Lägg basen, eller låt en skicklig basist och trummis snacka sig samman, och lägg sedan dit trummorna. Personligen är jag inte speciellt bra på att spela till clicktrack så jag föredrar att lägga udda instrument som koklocka och tamburin på 1 o 3 resp. 2 o 4. Skall man ha det väldigt tight kan man lägga hihat på åttondelarna också.

Ett annat intressant problem är att man ibland kan höra trummisen nynna melodin eller riffet i over-headsen. Han har helt enkelt glömt bort att man faktiskt hörs i mikrofonerna, även om trummorna bullrar och hörlurarna är helt slutna....Trummisar är ju som bekant lite långsamma... Nämnde jag att jag var trummis från början...? 😉

Postat
Många bra tips har kommit upp och de som kallar sig trummisar har nog de bästa tipsen...

En vanligt förekommande fel är att man tror att trummisen bara bankar på grytlock och att "groovet" kommer från något helt annat... I själva verket är det så att en bra trummis "läser" av det som sker i kompositionen och anpassar sig därefter. (För er som spelar live, vet att om en bassist och en trummis inte kan finna varandra så kan man lika gärna gå hem....)

Trummisen skapar bara groovet genom att samverka med de andra musikanterna. Trummor i sig är inte speciellt kul. Därför skall trummisen känna till intentionen bakom låten, känslan man vill förmedla och sedan skadar det inte om man lägger basen först. Att basen skall komma efter trummorna verkar vara väldigt konstigt eftersom det är de som skapar rytmsektionen och är drivande. (För det mesta i alla fall.) Och basen kan bidra till melodin och arrangemanget på ett annat sätt.

Lägg basen, eller låt en skicklig basist och trummis snacka sig samman, och lägg sedan dit trummorna. Personligen är jag inte speciellt bra på att spela till clicktrack så jag föredrar att lägga udda instrument som koklocka och tamburin på 1 o 3 resp. 2 o 4. Skall man ha det väldigt tight kan man lägga hihat på åttondelarna också.

Ett annat intressant problem är att man ibland kan höra trummisen nynna melodin eller riffet i over-headsen. Han har helt enkelt glömt bort att man faktiskt hörs i mikrofonerna, även om trummorna bullrar och hörlurarna är helt slutna....Trummisar är ju som bekant lite långsamma... Nämnde jag att jag var trummis från början...? 😉

det mesta i det där inlägget är jag helt emot måste jag säga...

vad tror du är lättast?

1. en trummis att spela efter en bas

2. en bassist att spela efter trummor.

trummisen måste ju lägga grunden. det är ju inte så lätt för trummisen att höra exakt hur basen spelar, även om han har metronom så blir det inte bra. helst ska de spela in samtidigt. men jag skulle aldrig kunna tänka mig att lägga bas först. helt fel anser jag!

som jag sagt innan så kan man spela in instrument innan men de bör läggas om efteråt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.