Jump to content
Annons

STAX elektrostatiska hörlurar


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Var inne på att köpa Sennheiser, men kom då på vilket märke jag lyssnade på och var helsåld på för några år sedan - STAX heter de ju - och är elektrostatiska. De är inte så vanliga kanske. Gick in på deras hemsida och kollade godiset.

När jag läser om ohm-talet så blir jag konfunderad. 132 kohm - hoppsan. FRÅGAN: Men jag antar att man kan använda dem ändå s.a.s. bara man har deras rekommenderade eller nån annan drivenhet/hörlursförstärkare emellan, eller?

STXSRS007-Large.jpg

SRS007: 36000 SEK, inkl. drivenheten, frakten från USA och momsen.

STXSR202-Large.jpg

SR202: 3600 SEK, utan drivenhet, men inkl. frakten från USA och momsen.

Kan man hitta nån av dessa begagnade för runt tusingen på Tradera??

😎😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
hua! 😉 va den längst ner ser ut, som att ha två bilgrillar på öronen.

🙁

"SRS007: 36000 SEK, inkl. drivenheten, frakten från USA och momsen."

menar du inte 3.600:- ?

Nej nej nej. Jag menar 36 papp och det är prisvärt, för det är extrapris direkt från USA. Jag tror de tar cirkus 55000 SEK om du låter fina butiken här i Sverige ta in dem.

De där längst ned är nog de häftigaste lurar jag sett! 😳

Fast de hade en liknande slät modell, för många år sedan och den var tro det eller ej ÄNNU snyggare!!

😮

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Såg en annan variant.

Stax%20Amp_w_phone.jpg

Fräckt!

F.ö. så kostar 007:an 60000 SEK informerade en kille mig om nyss...

🙂😎😄😄🙂

Seriöst, tänkte köpa en begagnad enklare STAX:are kanske, för runt tusingen. Men så läste jag i en artikel jag hittade att de hade gått i konkurs, men kommit tillbaka. Vet inte hur det står till med kvaliteten längre för det fina gamla märke.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

För att återgå till frågan. Eftersom ohm-talen för de elektrostatiska STAX är så extremt...132 kohm, behövs det speciella hörlursförstärkare/drivenheter eller klarar enklare sådana (för runt tusingen) också det? Man kan knappast köra en STAX direkt in i ett ljudkort, va? De hörs väl inte alls då?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Elektrostatlurar kräver väl egen spänningsmatning på ett par tusen volt, om jag kommer ihåg rätt - så du måste nog ha deras drivenhet mellan hörlursutgången (eller rentav en lineutgång...?) och lurarna.

Det är en halv evighet sedan jag hade någon kontakt alls med elektrostathögtalare, men jag har för mig att de var ganska klena i basen - så egentligen finns det nog numera betydligt bättre varianter.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Martin Logan är mina drömhögtalare. Jag har hört på flera olika modeller på mässor och i hifibutiker. Det finns extremt bra lågt basljud även i dem numera.

Detta med Elektrostat är en smaksak och en dyr sådan, men det finns inget mer verklighetstroget än elektrostat, enligt mig. Någon gång kanske man får råd att skaffa det...beträffand högtaleri.

När det gäller elektrostathörlurar (som STAX) så var det en liten smolk att man även måste lägga pengar på en alldeles underlig särskild drivenhet. Då blir det inte aktuellt, det heller.

Nåväl, det finns ju bra andra grejer också. Sennheiser t.ex....

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
vad är det för skillnad mellan de för 36000 och ett par vanliga studio lurar i 3000krs klassen?

Största skillnaden som jag upplever det är väl att du börjar slå dig på kinden, om du nu inte är lagt åt det hållet att du tycker om att bli nypt i armen eller låret. Tittar dig runt omkring, men utan att finna vad du söker. Börjar småsvettas lite i pennan. Kanske öppnar du ventilen för att få luft. Det slutar med att du ger upp dina tafatta ansträngningsförsök, du lutar dig tillbaka, blundar, pekar med fingret i luften var cymbalslagen kommer, formar och kupar din hand för att ta på gitarrkroppen, dirigerar kanske en hel ensemble. Kort sagt, det låter verklighetstroget.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåväl, det finns ju bra andra grejer också. Sennheiser t.ex....

🙂

:musik

- eller Ultrasone. 🙂

HFI-2200ULE eller ännu hellre Proline2500, om man är ute efter antingen finlyssning i favoritsoffan eller finslipning i kontrollrummet. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag är ute efter lurar i första hand som kan användas då man gör pålägg i hemmastudion. Jag undrar varför många butiker och återförsäljare inte tar in slutna Sennheiser HD250 Linear II? Den fick ju fina lovord i Studio:s test har jag för mig. Sett bra pris på dem nyligen 1690 inkl. frakt. Musikaffären härnere är skyldiga mig en tjänst också, så de kan nog matcha det ytterligare...

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det för skillnad mellan de för 36000 och ett par vanliga studio lurar i 3000krs klassen?

Största skillnaden som jag upplever det är väl att du börjar slå dig på kinden, om du nu inte är lagt åt det hållet att du tycker om att bli nypt i armen eller låret. Tittar dig runt omkring, men utan att finna vad du söker. Börjar småsvettas lite i pennan. Kanske öppnar du ventilen för att få luft. Det slutar med att du ger upp dina tafatta ansträngningsförsök, du lutar dig tillbaka, blundar, pekar med fingret i luften var cymbalslagen kommer, formar och kupar din hand för att ta på gitarrkroppen, dirigerar kanske en hel ensemble. Kort sagt, det låter verklighetstroget.

😆

Låter mysigt! Finns det någon butik i stockholm som har dessa? Blir nyfiken...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Expanded, jag vet inte. Jag blev själv lite förvånad när jag av en händelse råkade få syn på STAX på Nätet, hemsidan. Jag trodde inte de fanns ännu. Antagligen är alla modellerna öppna, så de är inte lämpade för mitt behov.

Även om de är dyra och inte aktuella för mig att köpa, så kanske någon annan blir intresserad eller tycker att de verkar intressanta. Och drömma är ju gratis.

😠

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Va? Kan det vara så att även J Float gjort lurar jag fastnat för, eller är det dem jag egentligen menar? Va? Kan det vara så? De var ju inte så platta på sidorna STAX:en precis. Men jag trodde bestämt att det var STAX som tidigare gjort liknande som J Float innan. Men det är ändå inte samma som jag tänkte på... (tänker högt).

Har Beyer Dynamic haft platta lurar? Nu blir jag osäker. Iofs är jag hundra procent säker på att jag hört STAX och var nöjd. Det är det som räknas.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser HD 650 liknar nog STAX mer än andra vanliga lurar, av vissa ansedd som världens bästa hörlurar... oavsett pris. Kostar 2500 i Sverige!

Hur är det med basen? Exempelvis har ju Magnetostaterna Martin Logan separata (dynamiska) baselement för just basen.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Basen var nog bra vad jag kommer ihåg av STAX. Det var längsedan!

Jag var inne nu precis och tittade på Martin Logans hötalarprogram. Blev lite besviken, de bästa gick bara ned till 46 hz numera. När jag var intresserad av dem som mest hade de flera fina modeller och nån klarade under 30 hz!

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...