Jump to content
Annons

bra gitarr- eller bassampler?


peterpop

Recommended Posts

Funderar på att fixa bra sampler för bas och gitarr. Här är några uppslag:

Best Service: Real Guitar 2L

Steinberg: Virtual Guitarist 2

East west: Hardcore Bas XP

Spectrasonics: Trilogy

Steinberg: Virtual Bassist

Erfarenheter? Kanske någon som har erfarenheter av flera....?

tokglad för synpunkter och ideer!

peterpop

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Funderar på att fixa bra sampler för bas och gitarr. Här är några uppslag:

Best Service: Real Guitar 2L

Steinberg: Virtual Guitarist 2

East west: Hardcore Bas XP

Spectrasonics: Trilogy

Steinberg: Virtual Bassist

Erfarenheter? Kanske någon som har erfarenheter av flera....?

tokglad för synpunkter och ideer!

peterpop

När det gäller gitarrer så är ju realguitar endast akustisk gitarr, och funkar bra till att spela plockgitarr. Men jag har inte testat den så mycket, men den låter rätt bra tycker jag.

Virtual Guitarist 2 kan man inte använda som gitarrer i proffsproduktioner, tycker iaf jag. Men funkar helt utmärkt till hemmaprojekt. Till små demos funkar det perfekt, men till större produktioner behövs riktiga gitarrer.

När det gäller bas så är ju Trilogy känd för att vara ruggigt bra. Den är också väldigt bred och funkar bra till de flesta genrerna. Jag har försten beställt den precis så snart kan jag ge en bättre recension. Hardcore Bas XP har jag hört ska vara riktigt bra med, men har själv inte testat den. På namnet låter den ju anpassad till lite hårdare musik, så jag vet inte hur bred den är. Vitrual bassist har jag bara hört dåligt om tyvärr, men jag har itne testat den så jag ska inte uttala mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

BÄST när det gäller elbas, är Scarbee J-Slap'n Fingered. Det är ett så sanslöst välgjort ljudbibliotek, att det är skrämmande!

Enda nackdelen är att det kräver att du har HALion eller Kontakt att köra det i... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

BÄST när det gäller elbas, är Scarbee J-Slap'n Fingered. Det är ett så sanslöst välgjort ljudbibliotek, att det är skrämmande!

Enda nackdelen är att det kräver att du har HALion eller Kontakt att köra det i... 😉

Jag har inte själv testat Scarbee än men jag måste faktiskt hålla med att den låter grymt bra när man hör ljudexempel. En nackdel jag har funderat på är om den är lite begränsad genremässigt? Trilogy har tre olika kategorier och det går att hitta en passande bas till allt.

Vill du ha distade gitarrer så låter Lyrical distortion riktigt bra (www.beladmedia.com). Det är nog det närmaste man kan komma äkta gitarrer 😉

Men som alltid med såna här är det ju viktigt att man spelar som en basist eller gitarrist gör och det är ett väldigt annorlunda tankesätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trilogy känns bra när det gäller bas.

Gitarr känns avsevärt svårare att väla något vettigt. Demosarna av Lyrical Distortion låter bra, men väldigt lika varandra.... Kan man få lite nyansering av de där tunga distarna....? ;-) Lite snällare chug till exempel?

Real guitars demo låter bra - även om det bara är akusitiskt.

Finns det någon annan bra gitarrsampler närmare proffssound än Virtual G 2?

peterpop

Link to comment
Dela på andra sajter

BÄST när det gäller elbas, är Scarbee J-Slap'n Fingered. Det är ett så sanslöst välgjort ljudbibliotek, att det är skrämmande!

Enda nackdelen är att det kräver att du har HALion eller Kontakt att köra det i... :rolleyes:

Jag har inte själv testat Scarbee än men jag måste faktiskt hålla med att den låter grymt bra när man hör ljudexempel. En nackdel jag har funderat på är om den är lite begränsad genremässigt? Trilogy har tre olika kategorier och det går att hitta en passande bas till allt.

Vill du ha distade gitarrer så låter Lyrical distortion riktigt bra (www.beladmedia.com). Det är nog det närmaste man kan komma äkta gitarrer 😎

Men som alltid med såna här är det ju viktigt att man spelar som en basist eller gitarrist gör och det är ett väldigt annorlunda tankesätt.

Scarbee JSF är lika begränsad genremässigt som elbasen som har samplats - dvs inte ett dugg. 🙂

Det finns ju både slap-spel OCH finger-spel - så man måste inte spela med slaptekniken hela tiden... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon annan bra gitarrsampler närmare proffssound än Virtual G 2?

VG2 är ju kanonbra, eftersom man kan editera och skapa egna kompfigurer, så det är inte alls så begränsat som VG1 var. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Scarbee JSF är lika begränsad genremässigt som elbasen som har samplats - dvs inte ett dugg. 😆

Det finns ju både slap-spel OCH finger-spel - så man måste inte spela med slaptekniken hela tiden... 😳

Jag tänkte mer då Trilogy har elektrisk, akustisk och elektroniska basar så tänker den en aning större fält.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...