Jump to content
Annons

Frågor om Mac-köp


Jesso

Recommended Posts

Hej! Har funderat på att övergå från PC till Mac. Kan någon berätta vilken den lämpligaste modellen kan vara? Kommer inte jobba med super-tunga program eller pluggar. Ganska normal belastning. Imac eller Macbook Pro? Logic Pro eller Express? Klarar man sig med 2st USB och 1st Firewire? Fördelar och nackdelar Imac vs. Macbook Pro?

Tacksam för svar och tips!

Hoj // J

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, Macbook Pro är ju en bärbar dator medan Imac inte är det. Gör ditt val där först. Båda lämpar sig utmärkt till musikskapande.

Express eller Pro säger du. Ja, du kan ju alltid uppgradera express till pro i efterhand. Annars så beror det väl mest på vad för övriga program och pluggar du har. Du klarar dig absolut med expressversionen för inspelning men proversionen inehåller till exempel Sculpture, Ultra beat och Guitar Amp Pro. Kolla in apples hemsida och jämförelsen mellan express och pro som finns där. Jag tror nog att du själv kan klura ut vilken version som passar dig.

Om portarna räcker beror ju än en gång på vad du har för övrig utrustning. Själv har jag en Mac Mini, och har till den inkopplad ett externt ljudkort och en extern hårddisk, förutom tangenbord och mus då såklart. Det funkar finfint. Externa enheter är oftast bestyckade med extra portar som lämpar sig utmärkt till mindre krävande processer som att till exempel stoppa in och ut en Ipod. Annars så finns det ju alltid USB-hubbar.

Om du redan har en skärm så kan ett alternativ vara att köpa en Mac Mini. Hur låter det?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Macbook Pro vs iMac är rätt enkelt: behöver du en laptop ska du köpa Macbook Pron, annars är iMacen att föredra. Prestandan är ungefär motsvarande vad jag förstår, men iMacen har dock större hårddisk och är avsevärt billigare, plus förmodligen mer ergonomiskt riktig.

Logic Pro vs Express kan jag inte hjälpa till så mycket med, jag har bara Express och har egentligen knappt testat Pro. Tycker det räcker bra till det mesta jag behöver men vissa funktioner kan man sakna. Logic har riktigt bra pluggar inbyggda, Express har så det räcker en bit (framförallt i synthväg), men Pro har naturligtvis ännu fler (och en del verkar riktigt läckra). En prisfråga helt enkelt, är du villig att punga ut runt 7 tusen för det extra du får? En jämförelsetabell finns här: http://www.apple.com/logicexpress/comparison.html

2 USB och 1 Firewire låter som lite i minsta laget, beror ju på vad du ska använda. Jag skulle nog föreslå det dubbla alternativt att du köper nån sorts hubb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som sagt är det ju en prisfråga. Alternativet med en Mini är ju att tänka på. Har ju en skärm till min nuvarande PC. Har även funderat på att köpa en powerbook 1.67 som nu börjar ramla ner på rimliga priser. Kan detta vara en dum idé? Med tanke på att Macbook pron precis har kommit ut? Vill nog helst ha en bärbar, eftersom det innebär större möjligheter att förflytta sig enkelt... som till sängen och kolla en film tex...

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som sagt är det ju en prisfråga. Alternativet med en Mini är ju att tänka på. Har ju en skärm till min nuvarande PC. Har även funderat på att köpa en powerbook 1.67 som nu börjar ramla ner på rimliga priser. Kan detta vara en dum idé? Med tanke på att Macbook pron precis har kommit ut? Vill nog helst ha en bärbar, eftersom det innebär större möjligheter att förflytta sig enkelt... som till sängen och kolla en film tex...

J

Vanliga Macbooken då?

Link to comment
Dela på andra sajter

PowerBook priserna är låga av en anledning. Alla vill ha de nya modellerna. Det borde du också vilja ha 😉

Jag håller med Phobos...Kolla in MacBook. En nöjd konsument hittar du här.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Express räcker en bit men själv skulle jag inte klara mig i express, det saknar viktiga funktioner som fler bussar än 8, möjlighet att skicka bussar till varandra, fler inserts än 4, audio configuration window plus en del annat, för att inte tala om smaskiga mjukvarusynthar.

Det är ju bara att köpa express och se om du känneer dig begränsad, det blir inte dyrare att uppdatera i efterhand iaf.

En powerbook räcker inte långt om du ska jobba med mjukvarusynthar, audio och mixa allt där i.

Satsa på macbook eller imac, du kommer också behöva en extern hårddisk till audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...