Jump to content
Annons

Lost in a Nightmare


Recommended Posts

Annons
  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Riktigt bra låt och sång!

Sången är skön och har fint driv, men du kan gärna lägga på lite mer kör..kan bli fräckt.

Bra jobbat.. 🙂

Tack! 😄 Det ska nog bli mer körer.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra! Lite lik låten America med Europe, från Start from the dark skivan

TACK Oakmeal !

Ja.. dom kör ju lite nedstämmt på den plattan, kanske påminner lite. Gött att du gör koppling till "europe".. 😛😆

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten i sig är väldigt bra... gillar dock inte ditt trumljud eller gitarrljud.

Som jag skrev tidigare:

Du sjunger ju bra... men ditt gitarrljud låter ofta som om det är inspelat i en burk liksom...

För övrigt: ändra gitarrljud helt och hållet om jag får säga så...

Skönt med massa övertoner och sådär, men du skulle nog vinna på att ha lite mer klassiskt gitarrljud (typ 80tals metal).

På den lugna delen har du rätt ok ljud...

Hur många gitarrer är inspelade?

VAD spelar du in med? Alltså... gitarr och allt som hör till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade igen...

Fortfarande mkt bra..

Några anmärkar dock...

Gitarrsoundet: Det låter inte dåligt, men det kan låta bättre. Kan inte sätta fingret på det men det är ngt som fattas. Det fattas kraft & bett i guran.

Trummorna låter mumma, även om de uppfattas som lite låga volymmässigt på en del ställen..

Solona låter riktigt bra.. utan tvekan!!! vilken känsla.. wow....impad

Stämsången vid 2:46 lät lite surt!??

Tror din röst skulle passa på några av mina låtar... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt bra sång och definitivt min stil av musik! 😆

Några tankar:

Rensa upp i din artikulering framförallt på det som inte är refrängen.(?, Lost in a nightmare partiet 😳 )

Har du funderat på att slänga in ett parti som bryter/ev softare lite mer mot resten av låten, för att höja intrycket av det tuffa, hårda?

Ljudet låter bra enligt mig, men jag sitter på landet och lyssnar i en gammal laptop så förmodligen skall jag bara vara tyst på den punkten. 🙂

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Yeah nice!!

Låter stone age på gitarrerna tillsammans med Yngwies sångare men det är bara gött...me like. 😄

Grymt solo. Fint anslag och ton.

Rock on!

Mvh / djonas

Verkligen kul att du gillade solot. 😄 Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten i sig är väldigt bra... gillar dock inte ditt trumljud eller gitarrljud.

Som jag skrev tidigare:

Du sjunger ju bra... men ditt gitarrljud låter ofta som om det är inspelat i en burk liksom...

För övrigt: ändra gitarrljud helt och hållet om jag får säga så...

Skönt med massa övertoner och sådär, men du skulle nog vinna på att ha lite mer klassiskt gitarrljud (typ 80tals metal).

På den lugna delen har du rätt ok ljud...

Hur många gitarrer är inspelade?

VAD spelar du in med? Alltså... gitarr och allt som hör till.

Tack för att du tar dig tid..(igen 😄 )..

Detta har jag använt:

Hårdvara: Fenderstrata, V-amp och en Yamaha-mixer.

Mjukvara: WarpVST (plugin)

Det är två gitarrspår pan'ade H/V

Härligt att du gillar sången i alla fall.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för mickar på fendern?

V-ampen förklarar en hel del måste jag säga... äger en själv.

Vad använder du för förstärkarmodell på vampen? Spelar du btw nedstämt?

Det är faktiskt "humbuckers" (vet ej tillverkare) vid stallet... så det är ju lite special. Det är ganska mycket nedstämt ja "Dropped C" tror jag. Vet inte riktigt vad jag använde för förstärkarmodel.... någon av "HI-gain" var det...

Gillar du ljudet?? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Avskyr ljudet *skrattar*

Bra att du spelar med humbuckermickar i alla fall.

Varför så grovt nedstämt? *kliar sig i huvudet*

Passar det din röst bättre?

Grejen med ditt gitarrljud (tycker jag) är att det låter som alla andra gitarrljud i den här nu-metaleran. Din röst är inte det minsta nu-metal.

Redigerat av Lucifer666
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med ditt gitarrljud (tycker jag) är att det låter som alla andra gitarrljud i den här nu-metaleran. Din röst är inte det minsta nu-metal.

Det är väl knappast ngt negativt med det?? 😄 Allting måste inte gå exakt efter boken eller efter modet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med ditt gitarrljud (tycker jag) är att det låter som alla andra gitarrljud i den här nu-metaleran. Din röst är inte det minsta nu-metal.

Det är väl knappast ngt negativt med det?? 😄 Allting måste inte gå exakt efter boken eller efter modet...

Om du inte märker det så säger du emot dig själv... är du lite trött? 😄

Eller vänta... menade du rösten? 😄

Redigerat av Lucifer666
Link to comment
Dela på andra sajter

Avskyr ljudet *skrattar*

Bra att du spelar med humbuckermickar i alla fall.

Varför så grovt nedstämt? *kliar sig i huvudet*

Passar det din röst bättre?

Grejen med ditt gitarrljud (tycker jag) är att det låter som alla andra gitarrljud i den här nu-metaleran. Din röst är inte det minsta nu-metal.

Haha 😄 ...du verkade så intresserad.. 😄

Att jag spelar så nedstämt är för att jag gillar det "tunga" ljudet. Man "hittar" också lite nya riff när man stämmer om gitarren. Jag har mycket "frihet" i den tonarten.. (alltså, det är ganska långt till mina gränser upp/ned).. så den passar mig bra.

Jag gillar den "klassiska" hårdrock-sången ...och det hörde du tydligt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Avskyr ljudet *skrattar*

Bra att du spelar med humbuckermickar i alla fall.

Varför så grovt nedstämt? *kliar sig i huvudet*

Passar det din röst bättre?

Grejen med ditt gitarrljud (tycker jag) är att det låter som alla andra gitarrljud i den här nu-metaleran. Din röst är inte det minsta nu-metal.

Haha 😄 ...du verkade så intresserad.. 😄

Att jag spelar så nedstämt är för att jag gillar det "tunga" ljudet. Man "hittar" också lite nya riff när man stämmer om gitarren. Jag har mycket "frihet" i den tonarten.. (alltså, det är ganska långt till mina gränser upp/ned).. så den passar mig bra.

Jag gillar den "klassiska" hårdrock-sången ...och det hörde du tydligt. 🙂

Det behöver inte låta nu-metal för att vara tungt. 😄

Öh... vi tar Sad But True som exempel... spelades dock in någon gång under 90talet, men ändå rätt bra.

Den är bland de tyngre jag hört... De behövde inget nu-metalljud för att spela in den 😛

Testa att dra upp presence och miden en aning och se om det blir bättre...

Det är det... öh... platta ljudet jag hakar upp mig på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv gillar också tungt ljud... och jag har märkt att jag har en tendens till att överdriva... vilket gör det "övertungt".

Ungefär som det låter för dig... ändrar det oftast dock.

Sad But true spelades förresten in nedstämt...

Redigerat av Lucifer666
Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt välgjort!

Ursäkta en (eventuellt) korkad fråga men är det en Leslie-effekt på gitarrerna som kommer in vid 01:02 och som fadas in vid 02:13, eller vad har du använt?

Tack ska du ha! 😆

Det är "auto-pan" på gitarrerna. Sen är de ju ut-panorerade, och då "vandrar" inte ljudet mellan H/V utan det låter som volymen jobbar upp/ned.

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt bra sång och definitivt min stil av musik! 😄

Några tankar:

Rensa upp i din artikulering framförallt på det som inte är refrängen.(?, Lost in a nightmare partiet 🙂 )

Har du funderat på att slänga in ett parti som bryter/ev softare lite mer mot resten av låten, för att höja intrycket av det tuffa, hårda?

Ljudet låter bra enligt mig, men jag sitter på landet och lyssnar i en gammal laptop så förmodligen skall jag bara vara tyst på den punkten. 😛

/L

Tack! Javisst är det härligt med Hårdrock! 😄

Jag har lagt ny sång idag, hoppas att det blev bättre. Jag tänkte lite mer på artikuleringen. Spelade även in lite "fetare" körer...

Ja, jag har funderat på ett lugnt parti, märkte att det blev ganska bra vid "sticket" (där jag sjunger lungt 😎 ). Funderade på att ha sången så lugn i verserna, så att det skulle stegra sig ordentligt i refrängerna... men så blir det inte nu...

Tack för din tid 😉

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, tack för all hjälp och uppmuntrande ord... 😕

Nu har jag lagt ny sång, det finns fotfarande lite missar, påpeka gärna om det är något du "stör" dig på. Det är lite mer körer låter dom bra?

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst det här.. många klagar på gitarren.. tycker dessvärre att hela låten har väldigt konstig näsa, nästan som om allting är övertweakat med EQ genom små högtalare.. tror inte att gitarrinspelningen i sig är något fel på.

Men oj.. började du sjunga nyss..typ? inte alls illa.

Jag hör så mycket influenser här att jag blir åksjuk 😳 .. Queens of the stoneage, Malmsten, Ironmaiden / Bruce dickinsson, Skid row, kanske lite stänk White lion.. m.fl, m.fl, ihopkokat med Nu-metal... listan kan göras lång... i 1-taktsintervaller..

Lyssnade inte så mycket på otajtheter då det inte kändes speciellt störande rytmiskt, men när du gör om och alla bitar faller på plats kan det här bli riktigt, riktigt bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter gött.....har lyssnat en del på tung musik. du har en fin blandning mellan metal å bly 😳. Go röst!..du borde köra med DKFH superior! ..eller Hell...det skulle passa din musik. Tycker dock trummorna drunknar lite i disten, kanske lite mycket kompressorer?..överlag ROCK n ROLL!

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst det här.. många klagar på gitarren.. tycker dessvärre att hela låten har väldigt konstig näsa, nästan som om allting är övertweakat med EQ genom små högtalare.. tror inte att gitarrinspelningen i sig är något fel på.

Men oj.. började du sjunga nyss..typ? inte alls illa.

Jag hör så mycket influenser här att jag blir åksjuk 😕 .. Queens of the stoneage, Malmsten, Ironmaiden / Bruce dickinsson, Skid row, kanske lite stänk White lion.. m.fl, m.fl, ihopkokat med Nu-metal... listan kan göras lång... i 1-taktsintervaller..

Lyssnade inte så mycket på otajtheter då det inte kändes speciellt störande rytmiskt, men när du gör om och alla bitar faller på plats kan det här bli riktigt, riktigt bra..

Oj! här har jag mycket info att "gott'a" mig i...

Det är alltså inte gitarren som låter illa?... det är ALLT 😮 ... 😉

Jag förstår (nästan) var du menar med "små högtalare" och så. Vet du vad jag kan göra för att det ska bli bättre?

Du gillade sången...typ. Tack!

Du ränknade upp massor av gamla influenser.. klockren musik 😄 i 1-taktsintervaller! Du menar att jag hann med alla... GÖTT 🙂

Jag spelar gitarr och gillar nu-metal riffen. Sedan började jag sjunga, så jag "tog" "lite" av sången från 80-talet som ligger injuten i pannan. Det lite efter de "normer" jag jobbar....

TACK!! 🙂

..Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är löjligt bra röst det här alltså...Alla har sagt det redan men jag sluter mig till skaran... jag hoppas du förstår helt och fullt hur jävla bra du sjunger!! Svara inte på det... 😎

Lyssnade lite på dina andra låtar också och tycker att det är ganska jämn kvalitet så du får allt ta och lira in en platta snart 😮

Angående gitarrerna... har du samma ljud på dubbarna? Kan bli det där platta ljudet annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter gött.....har lyssnat en del på tung musik. du har en fin blandning mellan metal å bly 😄. Go röst!..du borde köra med DKFH superior! ..eller Hell...det skulle passa din musik. Tycker dock trummorna drunknar lite i disten, kanske lite mycket kompressorer?..överlag ROCK n ROLL!

Tack Bertilll 🙂

Det skulle vara kul med lite bättre trummor. Jag höjde mellanregistret på gitarrerna, glömde att sänka volymen därefter... Nu hör jag att det är för mycket kompressor någonstans, bra att du påpekade det.. 😳

Tack...

Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det är löjligt bra röst det här alltså...Alla har sagt det redan men jag sluter mig till skaran... jag hoppas du förstår helt och fullt hur jävla bra du sjunger!!  Svara inte  på det...  🙂 

Lyssnade lite på dina andra låtar också och tycker att det är ganska jämn kvalitet så du får allt ta och lira in en platta snart  😮

Angående gitarrerna... har du samma ljud på dubbarna? Kan bli det där platta ljudet annars...

Tack bullfrog!

Jag har spelat in en skiva med några låtar.. men dom ligger bara o samlar damm. Vet inte om det är något att ha... Dåligt ljud och så...

Dubbarna har samma ljud! ... Tack för tipset!

När jag känner mig ledsen, sur eller arg... så ska jag titta på ditt inlägg 🙂 TACK!

m.v.h Moberg

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltså inte gitarren som låter illa?... det är ALLT 😛 ... 😉 

Jag förstår (nästan) var du menar med "små högtalare" och så. Vet du vad jag kan göra för att det ska bli bättre?

well..vet jag bara hur du gjort kanske jag kan sätta en fet tumme i närheten av problemet ..kanske...

Har redan läst att du använder en distmojäng innan mixern/ljudkortet, men hur är resten inspelat och mixat..och hur mycket EQ används.. samt hur lyssnar du när du mixar?

Alltså vad jag målade upp virtuellt i huvet var en 2 nummer större bakgrund med allt vad det innebär i en sån här låt.. det är det som är det sämsta med att ha en bra sångröst... allt runtomkring låter bara fattigt om det inte är rätt fläsk i skafferiet s.a.s

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...