Jump to content
Annons

Lost in a Nightmare


Recommended Posts

Okej.. Det finns alltså inga enkla "genvägar"... 😉

Jag ska vara lite noggrannare när jag spelar in nästa gång.

Nu t.ex, spelar jag in bas utan att bry mig så mycket om ljudet (bas-kompressor-mixbord-ljudkort). Det är kanske idé att fundera på hur man vill att t.ex basen ska låta på den färdiga låten....? "Småsaker" som inte känns så viktiga kanske gör stor skillnad till slut ...? ...bla..bla.... :rolleyes:

Jag tror att jag ska referenslyssna mer när jag mixar...

Tack för ditt intresse! 🙂

ps. Jag hittar inte mitt fläsk! 😄 .ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Lyssnar lite mer på låten nu.. basen är det nog inget fel på.. tror att det är cymbalerna och gitarrernas topp som kör ihop sig.. cymbalerna låter aningen simmiga..ungefär som chorus? men det kan ju vara mp3-algoritmen för all del..och nu hör jag ytterligare en sak: att sången har ett fasande ljud i rumsklangen / reverbet.. nu blir jag väldigt nyfiken på om det är medvetet eller om du har kopplat prylarna på nåt sätt som ger den här bi-effekten på allt du gör? har du någon feedback genom hörlurarna eller något annat som läcker in och skapar problem månne.

Tell me the true story 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Lyssnar lite mer på låten nu.. basen är det nog inget fel på.. tror att det är cymbalerna och gitarrernas topp som kör ihop sig.. cymbalerna låter aningen simmiga..ungefär som chorus? men det kan ju vara mp3-algoritmen för all del..och nu hör jag ytterligare en sak: att sången har ett fasande ljud i rumsklangen / reverbet..  nu blir jag väldigt nyfiken på om det är medvetet eller om du har kopplat prylarna på nåt sätt som ger den här bi-effekten på allt du gör? har du någon feedback genom hörlurarna eller något annat som läcker in och skapar problem månne.

Tell me the true story  😮

"THE TRUE STORY" 🙂 (...Du har verkligen lyssnat ..Härligt! 😆 )

Sången... Jag har egentligen ingen aning om "vad man gör" på ett sångspår, förutom kompressor/reverb. Jag har delay på några låtar, men just för att det ska vara som ett "eko". Vad jag förstår så kan man (med kunskap) få en härlig stereokänsla med korta delaytider, men när jag har försökt så låter det bara illa, sången lägger sig inte "i" musiken utan lägger sig "på" mm.

Det "fasande" ljudet du hör på sången ligger på refrängerna + slutet av det "lugna" patiet. Det är då två spår, det "extra" spåret har jag lagt på chorus men har alla inställningar på noll, så det blir ju just en fasförskjutning. Det är ju egentligen inte det jag vill ha.. men jag vill ha det lite "fetare". Antar att jag skulle "dubba" istället....

Det där med cymbarerna och gitarrernas "topp", kan det har att göra med att jag har en "limiter" som jag inte förstår hur man jobbar med??

Tack så mycket!!! 😆

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar lite mer på låten nu.. basen är det nog inget fel på.. tror att det är cymbalerna och gitarrernas topp som kör ihop sig.. cymbalerna låter aningen simmiga..ungefär som chorus? men det kan ju vara mp3-algoritmen för all del..och nu hör jag ytterligare en sak: att sången har ett fasande ljud i rumsklangen / reverbet..  nu blir jag väldigt nyfiken på om det är medvetet eller om du har kopplat prylarna på nåt sätt som ger den här bi-effekten på allt du gör? har du någon feedback genom hörlurarna eller något annat som läcker in och skapar problem månne.

Tell me the true story  🙁

"THE TRUE STORY" 🙂 (...Du har verkligen lyssnat ..Härligt! 😉 )

Sången... Jag har egentligen ingen aning om "vad man gör" på ett sångspår, förutom kompressor/reverb. Jag har delay på några låtar, men just för att det ska vara som ett "eko". Vad jag förstår så kan man (med kunskap) få en härlig stereokänsla med korta delaytider, men när jag har försökt så låter det bara illa, sången lägger sig inte "i" musiken utan lägger sig "på" mm.

Det "fasande" ljudet du hör på sången ligger på refrängerna + slutet av det "lugna" patiet. Det är då två spår, det "extra" spåret har jag lagt på chorus men har alla inställningar på noll, så det blir ju just en fasförskjutning. Det är ju egentligen inte det jag vill ha.. men jag vill ha det lite "fetare". Antar att jag skulle "dubba" istället....

Det där med cymbarerna och gitarrernas "topp", kan det har att göra med att jag har en "limiter" som jag inte förstår hur man jobbar med??

Tack så mycket!!! 😄

Vill du ha hjälp med mixningen? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

🥰 Jadå, JR- Rock´n Roll dude, där satt den igen!

Mycket bra sång, schysst frasering.

Bra låt idé.

Ja, behöver jag fortsätta..?

Där fick jag en kommentar av dig Dark...blev ordentligt orolig ett tag... 😆🙂

Tack för att du "push'ar" mig!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar lite mer på låten nu.. basen är det nog inget fel på.. tror att det är cymbalerna och gitarrernas topp som kör ihop sig.. cymbalerna låter aningen simmiga..ungefär som chorus? men det kan ju vara mp3-algoritmen för all del..och nu hör jag ytterligare en sak: att sången har ett fasande ljud i rumsklangen / reverbet..  nu blir jag väldigt nyfiken på om det är medvetet eller om du har kopplat prylarna på nåt sätt som ger den här bi-effekten på allt du gör? har du någon feedback genom hörlurarna eller något annat som läcker in och skapar problem månne.

Tell me the true story  😛

"THE TRUE STORY" 😉 (...Du har verkligen lyssnat ..Härligt! 😉 )

Sången... Jag har egentligen ingen aning om "vad man gör" på ett sångspår, förutom kompressor/reverb. Jag har delay på några låtar, men just för att det ska vara som ett "eko". Vad jag förstår så kan man (med kunskap) få en härlig stereokänsla med korta delaytider, men när jag har försökt så låter det bara illa, sången lägger sig inte "i" musiken utan lägger sig "på" mm.

Det "fasande" ljudet du hör på sången ligger på refrängerna + slutet av det "lugna" patiet. Det är då två spår, det "extra" spåret har jag lagt på chorus men har alla inställningar på noll, så det blir ju just en fasförskjutning. Det är ju egentligen inte det jag vill ha.. men jag vill ha det lite "fetare". Antar att jag skulle "dubba" istället....

Det där med cymbarerna och gitarrernas "topp", kan det har att göra med att jag har en "limiter" som jag inte förstår hur man jobbar med??

Tack så mycket!!! 😄

Vill du ha hjälp med mixningen? 😄

Problemet blir då, är att jag kommer få EN låt som låter bra, och resten av låtarna som dom låter nu... 😆 Det känns som jag först och främst måste hitta ett bra "grund-gitarrljud". 😛

Tack för ditt erbjudande! 😄 Jag hör av mig lite senare och kollar om du fortfarande är intresserad...

m.v.h Moberg

ps. Om det är så att du vill ha något att "göra" (för att du kanske tycker att det är kul eller så..?) så skickar jag gärna låten som den är nu. ds

blablabla... Hur som hälst, Tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
You need all the pushing... NÄEH, nu blev det fel 😄 Jag menar, du förtjänar all stöd, även obetydlig sådan från mig.

😆 Hahaha Tack! ...jag har levt länge på dina kommentarer, så ditt stöd är verkligen inte obetydligt!!!

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet blir då, är att jag kommer få EN låt som låter bra, och resten av låtarna som dom låter nu... 😕 Det känns som jag först och främst måste hitta ett bra "grund-gitarrljud". 😉

Tack för ditt erbjudande! 🙂 Jag hör av mig lite senare och kollar om du fortfarande är intresserad...

m.v.h Moberg

ps. Om det är så att du vill ha något att "göra" (för att du kanske tycker att det är kul eller så..?) så skickar jag gärna låten som den är nu. ds

blablabla... Hur som hälst, Tack! 🙂

Well..jag hade inte tänk hemlighålla informationen hur jag gjort mixen om jag nu lyckades göra den bättre.. du har ju mestadels av konceptet klart..

I vilket program jobbar du i när du mixar?

p.s Jag har redan "mastrat" den versionen du lagt ut.. ( olovandes.. 😱 ) men det känns bara som en fetingkompromiss att göra på det sättet då andra saker blir lidande av den eq-behandlingen.. sissådär 7 - 8 små notchar + lowcut och ett hishelving + lite reverb, tänkte faktiskt skicka dig en bild på eq'n men den försvann ur cachen i datorn.. o då hade jag redan stängt Cubase.. så då var det nog inte meningen att du skulle få se den heller.. kanske framkallar en hjärtattack eller någe 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

a fan asså! riffet är jävligt tungt! du sjunger ricktigt bra också, mycket metal över din röst!

detta är nog den bästa låten du har gjort, i mitt tycke!!

snyggt med solot, att du tog ner det lite och bröt av lite! samma med sticket...

mixen kan inte jag bedöma för jag är rätt kass! men det låter ricktigt bra tycker jag! (vad det nu är värt 😕😱 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet blir då, är att jag kommer få EN låt som låter bra, och resten av låtarna som dom låter nu... 😆   Det känns som jag först och främst måste hitta ett bra "grund-gitarrljud". 🙂

Tack för ditt erbjudande! 😄   Jag hör av mig lite senare och kollar om du fortfarande är intresserad...

m.v.h Moberg

ps. Om det är så att du vill ha något att "göra" (för att du kanske tycker att det är kul eller så..?) så skickar jag gärna låten som den är nu. ds

blablabla... Hur som hälst, Tack! 🙂

Well..jag hade inte tänk hemlighålla informationen hur jag gjort mixen om jag nu lyckades göra den bättre.. du har ju mestadels av konceptet klart..

I vilket program jobbar du i när du mixar?

p.s Jag har redan "mastrat" den versionen du lagt ut.. ( olovandes.. 😆 ) men det känns bara som en fetingkompromiss att göra på det sättet då andra saker blir lidande av den eq-behandlingen.. sissådär 7 - 8 små notchar + lowcut och ett hishelving + lite reverb, tänkte faktiskt skicka dig en bild på eq'n men den försvann ur cachen i datorn.. o då hade jag redan stängt Cubase.. så då var det nog inte meningen att du skulle få se den heller.. kanske framkallar en hjärtattack eller någe 😎

Hej igen!

Jag kan ju "lägga upp" en version utan EQ eller Limiter, så får du ju en större chans att få till nåt bättre. Jobbar direkt i Cubase med mix o så....

Och här är en version som jag inte har EQ'at eller lagt någon Limiter på.....

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

😄 fan jag känner mig som en igel.. jag ska inte pressa dig mer..

Vill bara poängtera att jag respekterar det arbete du gjort med mixen, och att jag inte tycker det låter alls illa... och om du är nöjd

så duger det för mig- period.

Jag var bara nyfiken på om det gick att få bort det där fasande ljudet och göra ljudbilden mer luftig genom att byta vissa tekniker du använder i mixen... men att fila på en färdig 2-spårsmix kommer aldrig låta bättre än det du gör själv utan att minst 50% försvinner i destruktiv redigering... och det gör ont i min själ att förstöra en så pass bra låt på det sättet. 😆

My opinion..

Vill du ha ett extra öra i mixfasen - tjoa till - annars - May the force be with you 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 fan jag känner mig som en igel.. jag ska inte pressa dig mer..

Vill bara poängtera att jag respekterar det arbete du gjort med mixen, och att jag inte tycker det låter alls illa... och om du är nöjd

så duger det för mig- period.

Jag var bara nyfiken på om det gick att få bort det där fasande ljudet och göra ljudbilden mer luftig genom att byta vissa tekniker du använder i mixen... men att fila på en färdig 2-spårsmix kommer aldrig låta bättre än det du gör själv utan att minst 50% försvinner i destruktiv redigering... och det gör ont i min själ att förstöra en så pass bra låt på det sättet. 😉

My opinion..

Vill du ha ett extra öra i mixfasen - tjoa till - annars - May the force be with you 😆

NEJ! du är ingen igel.. 😆 Jag tycker att det är jättekul att du är så intresserad. 😄

Jag tänkte att du kanske hade nått trix som kunde få ljudbilden att "växa" lite... på själva mastern. Men det är redan i mixfasen man måste fixa lite alltså..

Jag är ju "ganska" nöjd med min mix, (förutom guran) Det är ju SÅ stor skillnad när man jämför med en "riktig" cd... man vill ju ha det där (lilla 😳 )"extra"..

Tack så MYCKET! 😄 ...jag kommer nog höra av mig ...hehe.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte att du kanske hade nått trix som kunde få ljudbilden att "växa" lite... på själva mastern. Men det är redan i mixfasen man måste fixa lite alltså..

Mixfasen is teh shit

Jag är ju "ganska" nöjd med min mix, (förutom guran) Det är ju SÅ stor skillnad när man jämför med en "riktig" cd... man vill ju ha det där (lilla 🤪 )"extra"..

Extra is teh shit!

Tack så MYCKET! 😆    ...jag kommer nog höra av mig ...hehe.... 😄

PM is teh shit.. 😱

Vilken version av Cubase kör du?

Link to comment
Dela på andra sajter

a fan asså! riffet är jävligt tungt! du sjunger ricktigt bra också, mycket metal över din röst!

detta är nog den bästa låten du har gjort, i mitt tycke!!

snyggt med solot, att du tog ner det lite och bröt av lite! samma med sticket...

mixen kan inte jag bedöma för jag är rätt kass! men det låter ricktigt bra tycker jag! (vad det nu är värt 🤪😱 )

Tack Mange! 😄

Kul att du gillar sången... (Du sjunger ju kanon också 😆 )

Låten behövde verkligen det där solot.. Blev lite mer "komplett"...lite mer dynamiskt...

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hur jävla bra som helst. Jag har lyssnat ett antal gånger på den här nu.

Enda problemet för mina öron är gitarrljudet.

Tänk dig en stor jävla fläkt som suger in ljudet och vänder på det? 🙁

Gitarrljud är alltid ett problem. 😏

under the darkest sky

there's a different kind of me!

lost in a nightmare, scream and shout

can't find the way out

😱😱😉

Link to comment
Dela på andra sajter

sonofallecz (oregistrerad)

nån som lyssnar mkt på Panthera?

mixen va ganska läskig iaf. känns som många frekvensregister försvunnit rakt ut genom fönstret.

låter som att gitarren e spelad genom en telefon ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe.. gillar de där otightheterna vid 11 sek ungefär 🙂

Annars va det schysst, förutom burkgitarren då.. men det borde gå att fixa hyfsat med lite eq.. om man nu inte vill ha så som du kanske vill?

Nu ska jag inte klaga mer 😱

fortsätt så.. bra sång!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur jävla bra som helst. Jag har lyssnat ett antal gånger på den här nu.

Enda problemet för mina öron är gitarrljudet.

Tänk dig en stor jävla fläkt som suger in ljudet och vänder på det? 😆

Gitarrljud är alltid ett problem. 😏

under the darkest sky

there's a different kind of me!

lost in a nightmare, scream and shout

can't find the way out

😱😱:rolleyes:

Tack som sjutton 😄

Ja, gitarrljud är det svåraste att "få till", tycker jag. Jag har lånat en komips "POD" ska se om jag får något bättre ljud av den, det handlar ju mycket om mixning också.

Om man tar en fläkt, suger in ljudet o vänder på det.... får man inte fas-fel då? 😆

Texten hörs också...härligt 😉

Vi syns i Nangijala !

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe.. gillar de där otightheterna vid 11 sek ungefär :rolleyes:

Annars va det schysst, förutom burkgitarren då.. men det borde gå att fixa hyfsat med lite eq.. om man nu inte vill ha så som du kanske vill?

Nu ska jag inte klaga mer 😏

fortsätt så.. bra sång!!

Klaga på du 😱 ...hehe... Tack för din "input". Kul att du gillar sången....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat som vanligt! Fick mig att bli sugen på att glo på rockstar igen, var ett tag sedan nu 😉.

Men för att återgå till din låt så låter allt super. Diggar mellanpartiet också. Solot är kanske lite "snällt" för mina smaklökar, men det du spelat in funkar med. Lite tam ljudbild kanske, men det här rockar ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det nu man värmer upp?.... minne manne monne minne manne monne...

Nä minne, manne moberg minne manne moberg.

Tycker det mesta låter bra förutom gitarrerna som andra klagat på. Upp med mellanregistret sa ngn, jag tycker det är för mycket av just mellanregister men jag har kanske inte riktigt fattat det där. 😉 Jag skulle höjt diskanten på gitarrerna iaf (men sen gör jag ju inte metal)

Fint gitarrstick i ref och som sagt bra låt i övrigt 🙂

Keep rocking Manne Moberg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat som vanligt! Fick mig att bli sugen på att glo på rockstar igen, var ett tag sedan nu 🙂.

Men för att återgå till din låt så låter allt super. Diggar mellanpartiet också. Solot är kanske lite "snällt" för mina smaklökar, men det du spelat in funkar med. Lite tam ljudbild kanske, men det här rockar ändå!

Tack easy_dog!

"Rockstar" har jag sett många gånger, jäkligt goa låtar i den filmen 🙂

Gött att du gillar låten 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det nu man värmer upp?.... minne manne monne minne manne monne...

Nä minne, manne moberg minne manne moberg.

Tycker det mesta låter bra förutom gitarrerna som andra klagat på. Upp med mellanregistret sa ngn, jag tycker det är för mycket av just mellanregister men jag har kanske inte riktigt fattat det där. 🙂 Jag skulle höjt diskanten på gitarrerna iaf (men sen gör jag ju inte metal)

Fint gitarrstick i ref och som sagt bra låt i övrigt 😄

Keep rocking Manne Moberg!

🙂 Haha Tack Matthew L!

Ja.... det är nog mycket mellanregister, ska dra ner lite o lyssna.

Tack!!

Link to comment
Dela på andra sajter

nån som lyssnar mkt på Panthera?

mixen va ganska läskig iaf. känns som många frekvensregister försvunnit rakt ut genom fönstret.

låter som att gitarren e spelad genom en telefon ungefär.

Hej sonofallecz.

... nej, jag har aldrig lyssnat på Panthera.. eller jo, jag har väl hört någon låt.

Mixning är inte min kopp. Gitarr genom telefon ljudet, kan nog bero på att jag har skurit lite mycket på basfrekvenserna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...