Jump to content
Annons

Lost in a Nightmare


Recommended Posts

LÅTNAMN: Lost in a Nightmare

ARTIST/GRUPP: Moberg

GENRE: Metal/Hårdrock

LÅTLÄNGD: 3.19

KOMPOSITÖR: Moberg

PRODUCENT: Moberg

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 4.55

STATUS: Demo

Hej!

Jag undrar som vanligt om låten är bra... Det gick lite snabbt denna gången, Från idé till "detta" på 8tim... och det kanske hörs..haha... 🙂 (... men nu har jag spelat olika solo´n i typ 4tim *pust*....)

Jag har lagt ny sång, rättade till några fel... o fick lite nya "fel" 🙂

m.v.h Moberg

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jorå, låten funkar bra! Jobba vidare med ljudet bara så kan det nog bli riktigt bra. (du kan ju inte haft tid att pilla så mycket med ljudet ännu?) Solo eller inte är nog mest en smaksak, men att det skulle vara "ute" behöver du nog inte bry dig om, den här genren är väl ändå inte så jätteinne i sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, låten funkar bra! Jobba vidare med ljudet bara så kan det nog bli riktigt bra. (du kan ju inte haft tid att pilla så mycket med ljudet ännu?) Solo eller inte är nog mest en smaksak, men att det skulle vara "ute" behöver du nog inte bry dig om, den här genren är väl ändå inte så jätteinne i sig?

Hej Jejje! Kul att du tycker att låten funkar.. 😄

Jag är inte mycket för att "pilla med ljud", är nog lite för otålig för det... Men lite justeringar måste jag göra, särskilt på sången tror jag...ligger lite på/över..eller?

Ett solo skulle ju göra låten lite längre.. den är ju lite väl kort. 🙂

Det där med solo vara icke vara, blev jag lite fundersam över efter att jag har fått lite "pikar" av en bekant som t.ex "ska du ha solo i denna låt också?". Så jag frågar er....(tänkte att jag kanske är helt ute o cyklar)... 😆

Om Hårdrock är inne eller ute har jag inte så mycket koll på....jag vet bara att jag inte vill göra låtar som "Jag har en bot".. 🙂

Tack så mycket! Jag jobbar vidare....hmm... solo, inte solo, solo, inte sol....

Link to comment
Dela på andra sajter

Introriffet var jag inte mycket för eftersom jag är fast på 70/80talet...

Men vafan... vem sjunger? Han sjunger ju fan sjukt bra...

Solo är inte "yesterday" om du nu uttryckte dig på det viset... eller jo... det är det väl... nästan.

Hur som helst tycker jag det är så jävla "noobigt" att hålla på så...

Om du sett Some Kind of Monster håller de på och diskuterar om solo är ute... jävla puckon om du frågar mig.

Blir nog bra med solo, men det är inte längre som på 80talet där det var solo i varenda låt.

Ursäkta språket, var tvungen att uttrycka mig som jag ville. xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Introriffet var jag inte mycket för eftersom jag är fast på 70/80talet...

Men vafan... vem sjunger? Han sjunger ju fan sjukt bra...

Solo är inte "yesterday" om du nu uttryckte dig på det viset... eller jo... det är det väl... nästan.

Hur som helst tycker jag det är så jävla "noobigt" att hålla på så...

Om du sett Some Kind of Monster håller de på och diskuterar om solo är ute... jävla puckon om du frågar mig.

Blir nog bra med solo, men det är inte längre som på 80talet där det var solo i varenda låt.

Ursäkta språket, var tvungen att uttrycka mig som jag ville. xD

Kul att du gillar sången! 🙂

Solo inne/ute... det struntar vi i... tror att jag ska ha ett iaf. 😆

Tack för lyssningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sång som vanligt ! 😄 Bra låt oxå!

Släng in ett solo. Jag tror det skulle passa med ett lugnare solo utan kompgura i början, som sedan övergår i töki-toki-ös med kompgura 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! 🙂

Desecrated:

Kul att du nämner gitarrljudet... Har alltid haft ett "sunkigt" ljud med mycket mellanregister (V-amp), och frågade därför runt om någon hade lite tips. Jag fick två tips.. "Free-amp"(Gratis), och en plugg.."WarpVST". Så på denna låten kör jag fotfarande V-amp, men har nu "färgat" ljudet med pluggen....

Tack för kommentaren! 🙂 Är det fler som tycker att gitarren är för burkig?

Altzi:

finfint.. låter bra det 🙂 Jag "pillade" undan lite väl myckt av körerna.. det hör jag nu. Bra att du påpekade! Thank you 🙂 Ska det kanske vara "mer" körer? 😄

Hammock:

Tack ska du ha! 🙁 Funderade ett kort tag på om jag kunde använda det lugna partiet till solot också... men det blir inte så roligt va? nä.. jag hittar på något annat tror jag....

Tack för lyssningen!! ...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt och tungt grundriff! Hade varit juste om sången varit lite mer arg och lite mindre wail, om man nu kan säga så här. Låter lovande i alla fall. Och för den delen, att det är snabbt ihopslängt skadar inte ibland... vissa inspelningar som jag gjort har blivit mycket mer intressanta när det är aningens hafsigt eller missljudande på rätt ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moberg

jag gissade nästan att du hade en v-amp för jag har en själv.

så här löser jag det problemet:

Jag lägger på psp vintagewarmer och sen en eq som jag boostar i mittregistret, men kan faktiskt dra upp ganska hårt.

Om du har hotline eller planet waves kablar så att du slipper brus så kan du dra upp lite diskant också men bara lite.

Sen i vissa fall, beroende på vilket ljud så kan man dra av reverbet helt i vampen och kasta på reverb sen i datorn. Glaceverb är ett underbart reverb för gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

klart som fan att det ska vara solo!!!!!!!!!!!

Gillade låten annars.. den var skön.. Sången var bra åxå (kan man hyra in dig som sångare?😎)..

Ljudbilden ska jag inte uttala mig om då jag lyssnade på en laptop.

Bra jobbat..

Det undrar jag med

öjjj.... jag frågade först.. så ställ dig sist i kön va

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hobbex

absolut, du paxade först så jag smurfar bakom dig tills vidare.

😄😛😎

Okej, jag kan väl vara snäll.. du kan få Moberg före mig. Jag har redan några sångare/sångerskor som ska komma på audition inom kort...🙂

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt och tungt grundriff! Hade varit juste om sången varit lite mer arg och lite mindre wail, om man nu kan säga så här. Låter lovande i alla fall. Och för den delen, att det är snabbt ihopslängt skadar inte ibland... vissa inspelningar som jag gjort har blivit mycket mer intressanta när det är aningens hafsigt eller missljudande på rätt ställe.

Hej Hellpig 🙂

Ja, detta var det "tyngsta" jag gjort hittills... Detsamma gäller sången (har aldrig varit så nära growl 😆 ).. men jag förstår att du (kanske) skulle vilja ha det....?

Jag vet inte om jag jobbar så "sunt"... så fort jag har en liten idé, så vill jag ha den färdig direkt....det blir lite stressigt 🙁 ..... Alla mina andra låtar har jag gjort på två dagar... en dag för idéer och texter, och en för uppbyggnad o inspelning....jaja, så gör jag...

Tack för kommentarer 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det var en väldigt bra låt (men lite konstigt slut?). Men i god svensk anda så är följande vad som jag inte gillade:

Trummorna; Jobba lite mer på programmeringen, det låter lite stelt! Eller så är det att jag inte hör hihat (och annan "mässing") i mina högtalare i a f, inte i verserna i a f. Och dom skulle behöva komma lite starkare i ljudbilden, nu försvinner dom lite mycket när sången kommer.

Gitarrer: Tycker till skillnad mot andra att ljudet är helt ok. Däremot tror jag att det skulle bli lite tyngre och snyggare om gitarrerna satt något tajtare.

Sång: Mycket bra röst. Men jag håller med Altzi om det det hade varit trevligt att höra mer av körerna!

Overall; Kanske ska jobbas lite mer med frekvenser och komprimering (vad jag nu vet om det?!?!? Men jag tror det är så man gör... 😆) för att skapa lite luft i ljudbilden.

Edit: I demo-syfte är möjligen de flesta av mina anmärkningar helt onödiga

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Desecrated: Tack för att du tar dig tid att tipsa om gitarrljudet! ... jag ska prova dina tips..(när jag har tid 🙁 ).. 😉

Hobbex2004: Ja, ett solo kommer... 😄 ... kul att du gillar både sång/låt... 🙂

Känns ju lite kul att ni vill "låna" min röst... Tog mina första "toner" för 9mån sedan... så jag vet inte om jag är så "bred" tekniskt sett. Men om du/ni vill att det ska låta ungefär så här, så är det ju inga problem. Jag håller på med lite andra "samarbeten" som måste gå före...men skicka ett PM... 🙂

Tack för kommentarer.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sköna riff! tycker det låter bra men gitarrerna kanske låter lite burkiga men ändå bra för att vara inspelade med v-amp. Släng på ett solo också.

//Joakim

Hej Joakim!

Ja...det är kul att riffa... 🙂 Nu har jag slängt på ett solo 😆 ...Gitarrljudet håller jag fotfarande på att "mixtra" med...men det blir nog ungefär som det är nu.... Vad använder du för effekter till guran?..

Tack ska du ha!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sköna riff! tycker det låter bra men gitarrerna kanske låter lite burkiga men ändå bra för att vara inspelade med v-amp. Släng på ett solo också.

//Joakim

Hej Joakim!

Ja...det är kul att riffa... 😄 Nu har jag slängt på ett solo :rolleyes: ...Gitarrljudet håller jag fotfarande på att "mixtra" med...men det blir nog ungefär som det är nu.... Vad använder du för effekter till guran?..

Tack ska du ha!! 😆

Nice med ett solo, det sitter aldrig fel. Bra spelat också!

Angående mina efekter till gitarren använder jag en vox tonelab och någon boss pedal när jag anser vara nödvändigt. Jag har svårt att få till det där tajta hårda distade ljudet utan att förstöra grundljudet men då är det bra att man kan fråga här på forumet, man får mycket bra tips härifrån!

//Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra som fan, men jag tror att det bör ligga en liten brygga innan solot vid 1.59, det blir lite pang på som det är nu.

Sen känns det som det ljud (gura med tremolo?/ synth?) som tex ligger bakom refrängen hamnar i osync ibland, hörs tydligast under solot vid 2.24 och framåt.

Annars Sketbra :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va bra Moberg, sången är skitbra men bör sjungas om. Hur lät det där?

Vad jag menar är att du sjunger skitbra men jag tror att du kan göra det bättre, låter lite haffsat här och där. Med detta menar jag inte att jag skuell kunna göra det bättre men jag tror du kan. Fan va bra du är 😎

Återkommer och komenterar ljuden senare då min lyssning inte är sp bra här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det var en väldigt bra låt (men lite konstigt slut?). Men i god svensk anda så är följande vad som jag inte gillade:

Trummorna; Jobba lite mer på programmeringen, det låter lite stelt! Eller så är det att jag inte hör hihat (och annan "mässing") i mina högtalare i a f, inte i verserna i a f. Och dom skulle behöva komma lite starkare i ljudbilden, nu försvinner dom lite mycket när sången kommer.

Gitarrer: Tycker till skillnad mot andra att ljudet är helt ok. Däremot tror jag att det skulle bli lite tyngre och snyggare om gitarrerna satt något tajtare.

Sång: Mycket bra röst. Men jag håller med Altzi om det det hade varit trevligt att höra mer av körerna!

Overall; Kanske ska jobbas lite mer med frekvenser och komprimering (vad jag nu vet om det?!?!? Men jag tror det är så man gör... 🙂) för att skapa lite luft i ljudbilden.

Edit: I demo-syfte är möjligen de flesta av mina anmärkningar helt onödiga

Kul att du gillade låten 🙂

Det är lite konstigt slut... och det brukar jag ha, vet inte varför igentligen... mitt undermedvetna kanske vill ha det så ..hehe....

Trummorna har jag inte arbetat så mycket med, och det kanske hörs... Jag har plockat fram "mässingen".. det var nog en "limiter" som tog bort mycket av ljudet på den versionen du lyssnade på...

Gitarrljuden är nog en smaksak... det är ju alltid snyggare med tajtare gitarrer... var köper man dom?... (jag är inte så bra på att spela supertajt.. 😄 )...

Jag vet inte riktigt hur jag ska ha körerna 😎 ... därför ligger dom långt bak... Kul att du gillar rösten 😄

Det borde nog jobbas med frekvenser... men jag är inte så bra på det där än, men det går ju att exprementera sig fram...

Tack för din tid 🙂 ...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Sköna riff! tycker det låter bra men gitarrerna kanske låter lite burkiga men ändå bra för att vara inspelade med v-amp. Släng på ett solo också.

//Joakim

Hej Joakim!

Ja...det är kul att riffa... 😄 Nu har jag slängt på ett solo 😉 ...Gitarrljudet håller jag fotfarande på att "mixtra" med...men det blir nog ungefär som det är nu.... Vad använder du för effekter till guran?..

Tack ska du ha!! 😛

Nice med ett solo, det sitter aldrig fel. Bra spelat också!

Angående mina efekter till gitarren använder jag en vox tonelab och någon boss pedal när jag anser vara nödvändigt. Jag har svårt att få till det där tajta hårda distade ljudet utan att förstöra grundljudet men då är det bra att man kan fråga här på forumet, man får mycket bra tips härifrån!

//Joakim

Ja..det funkade ju med ett solo också... 😄

Jag var tvungen att fråga vad du använder, du har ju alltid bra ljud på dina demo's. Tänkte att du hade något smidigt som fungerar... Men det finns alltså inga genvägar..hehe.. 🙂

Ja, det är ju jätte bra att man kan få/ge hjälp så smidigt genom forumet.. 🙂

Tack!

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Bra som fan, men jag tror att det bör ligga en liten brygga innan solot vid 1.59, det blir lite pang på som det är nu.

Sen känns det som det ljud (gura med tremolo?/ synth?) som tex ligger bakom refrängen hamnar i osync ibland, hörs tydligast under solot vid 2.24 och framåt.

Annars Sketbra  😛

Tack för tipset om hur jag skulle arr'a solot! Jag hör också nu att det blir en "tvärnit" där solot börjar... får se om jag fixar något där eller inte.. beror på tid och lust..

I refrängen ligger det gitarrer med "auto-pan"... ska se över dem..

Tack!! 😉

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va bra Moberg, sången är skitbra men bör sjungas om. Hur lät det där?

Vad jag menar är att du sjunger skitbra men jag tror att du kan göra det bättre, låter lite haffsat här och där. Med detta menar jag inte att jag skuell kunna göra det bättre men jag tror du kan. Fan va bra du är 🙂

Återkommer och komenterar ljuden senare då min lyssning inte är sp bra här.

Tack så jätte mycket!! 🙂

Jag förstår precis vad du menar.. hehe...

Hur är det nu man värmer upp?.... minne manne monne minne manne monne... 🙂 (Jag har lätt för att vricka tungan..)...

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...