Jump to content
Annons

curtains


karl

Recommended Posts

LÅTNAMN:Curtains

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:??

LÅTLÄNGD:2:44

KOMPOSITÖR:k

PRODUCENT:k

EV. MEDVERKANDE:k

INSPELNINGSÅR:06

FORMAT: mp3

STORLEK: 3.3megabyte

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:Curtains

En låt som inte är riktigt klar och är lite osäker på formen...men funkar den eller inte...vad ska till och vad ska bort....kritik tas tacksamt emot

/karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
oakleaf (oregistrerad)

Mycket nice känsla i låten. Lite "Mark Knopfler meets Peter Gabriel".

Trummorna känns lite för mycket bakom...lite för mycket rum på dom. Det är snyggt men lite mindre bara. Detta råder det ju säkert skilda meningar om så om du gillar det så är det bra.

Rock on brother...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket nice känsla i låten. Lite "Mark Knopfler meets Peter Gabriel".

Trummorna känns lite för mycket bakom...lite för mycket rum på dom. Det är snyggt men lite mindre bara. Detta råder det ju säkert skilda meningar om så om du gillar det så är det bra.

Rock on brother...

tack för dina öron....Ska testa med lite mer närhet i trummorna och fixa till i slutet...kul att du tycker detta är nice...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta låter mycket bra. Arrangemanget är bra tycker jag. Dock lite för mycket gnissel och strängljud. Trummorna låter lite "ballong"... Sen distar det lite på vissa toppar... Finputsning kan göra denna låt gott...

eversound.....tack för din kritik...det värmer att du tycker det är bra och absolut ska mycket av gnisslet bort....men då verkar formen funka ra'??? 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggaste ljudbilden jag hört från dig! Några saker stör jag mig dock på 🙂

1. Detdär hemska trumfillet precis innan sången börjar låter helt knäppt tycker jag. Hade gett trummisen onda ögat om han hittat på nåt sånt om det var min produktion 🙂

2. Gör basen tydligare. Det finns mer plats för den.

3. Byt till något mer distinkt visp-ljud på 4orna (jag känner låten i 6/8). Det skulle få allt att låta tajtare.

4. Bastrummesynkoperna som titt som tätt spelas ställer jag mig undrande till. Varför? Ingen annan i "bandet" underdelar på det viset. Varför ska då trummisen hålla på?

5. Det distar lite fult i sången ibland. Ordna!

Formmässigt kan du gott o väl dra ut på låten lite. Introt skulle kunna tas om någonstans i mitten kanske med ett litet solo tillochmed. Dobro skulle va kalas på denna låten.

Vad är det för pad? Brukar vara allergisk mot sånt men denna gången kunde jag inte riktigt stå emot. Låter hur fint som helst.

Bra gitarrspel tycker jag. Stör mig inte alls på gnissel o dylikt. Låter tajtare än vanligt vilket är skönt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite som dom där gamla andliga negrosångerna tex Summertime.

Orgeln skulle höras kanske mer, lite mer drag i den men ändå mjuk.

Jag hör att du fortfarande brottas med trummorna. Jovisst mycket reverb här, men det är väl ok om det ska låta som i ett och samma rum, sas.

Lite kort låt men antar att du just påbörjat den och du ska definitivt fortsätta med den.

Här finns känsla, innerlighet. Om låten ska vara som jag tycker att den låter som känner jag för mer körer, typ gospel, lite svårt att få till kanske, kräver ju ett antal stämmor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggaste ljudbilden jag hört från dig! Några saker stör jag mig dock på 🙂

1. Detdär hemska trumfillet precis innan sången börjar låter helt knäppt tycker jag. Hade gett trummisen onda ögat om han hittat på nåt sånt om det var min produktion 🙂

2. Gör basen tydligare. Det finns mer plats för den.

3. Byt till något mer distinkt visp-ljud på 4orna (jag känner låten i 6/8). Det skulle få allt att låta tajtare.

4. Bastrummesynkoperna som titt som tätt spelas ställer jag mig undrande till. Varför? Ingen annan i "bandet" underdelar på det viset. Varför ska då trummisen hålla på?

5. Det distar lite fult i sången ibland. Ordna!

Formmässigt kan du gott o väl dra ut på låten lite. Introt skulle kunna tas om någonstans i mitten kanske med ett litet solo tillochmed. Dobro skulle va kalas på denna låten.

Vad är det för pad? Brukar vara allergisk mot sånt men denna gången kunde jag inte riktigt stå emot. Låter hur fint som helst.

Bra gitarrspel tycker jag. Stör mig inte alls på gnissel o dylikt. Låter tajtare än vanligt vilket är skönt.

VacUm...kul att du gillar och naturligtvis kör jag med EZD men programerar inget själv utan använder färdiga presets...lite biege:t kanske men visst när du säger det så känns det 6/8...vad beträffar basen så är det edirolbas spelat på keyboard så har du lust att lägga en schysst basso så come along 🙁😎 så bökar jag om formen så det funkar....tack för lyssningen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin, snillrik komposition som alltid. Har lite svårt för det generella badrumsekot, tror den skulle vinna på ett mycket mer försiktigt reverb. Gillar det sparsmakade arret. Distar som sagt på några ställen. Trumkompet jättebra. Gillar också de där små diskanttrioloerna, liknar dem du hade i en nylig låt, vad är det för något? Inte Hammond väl?

edit: Tycker fillet innan sången är perfekt! 😄

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Vansinnigt bra låt tycker jag. Produktionsmässigt lämnar den lite att önska dock, fast jag tror det mesta avhandlats innan.. den stundom kommande disten är väl det jag tänker på mest när jag lyssnar.

Men oj vilken låt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen fin komposition, och kullerbyttorna i trumkompet som hoppar mellan 3 och 4-takt passar alldeles utmärkt. Baskaggens synkopslag på vissa ställen som VacUm anmärkte på hör väl mer hemma i funkmusik. Väldigt fin sångmelodi som flyter över ofta oväntade ackordväxlingar. När jag lyssnat färdigt är det enda jag saknar skillnaden mellan vers och refräng. När du sjunger "break to this..." (refräng?) skulle jag tänka mej ett kraftfullare arr för att sen återgå till den finstämda versen igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön låt.

Jag undrar om inte hela låten (men främst sången) behöver EQas upp lite från 2kHz och uppåt, äh, det kanske är lurarna som jag har bara... Ska lyssna igen när jag har tillgång till bättre lurar. Jag tyckte i alla fall att reverben i låten blev mycket mindre dominant när jag gjorde så...

Sen tycker jag att gnisslet och "fret noises" från gitarren bara bidrar till att låten känns mer innerlig. Och trummorna låter helt ok i mina öron...

Ändring: Nä förresten det är nog mina lurar... men reverben ska nog sänkas lite...

Redigerat av oceanic
Link to comment
Dela på andra sajter

Fin, snillrik komposition som alltid. Har lite svårt för det generella badrumsekot, tror den skulle vinna på ett mycket mer försiktigt reverb. Gillar det sparsmakade arret. Distar som sagt på några ställen. Trumkompet jättebra. Gillar också de där små diskanttrioloerna, liknar dem du hade i en nylig låt, vad är det för något? Inte Hammond väl?

edit: Tycker fillet innan sången är perfekt! 😄

tackar & bockar....Ja, det blev lite mycket av den varan...ska skruva till det och straighta upp det mesta...tack för lyssningen

Edit:nord electro/wurlitzer med leslie 😄😆😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vansinnigt bra låt tycker jag. Produktionsmässigt lämnar den lite att önska dock, fast jag tror det mesta avhandlats innan.. den stundom kommande disten är väl det jag tänker på mest när jag lyssnar.

Men oj vilken låt 😄

kartan...jag vet att prodden har sina brister men kul att du gillar det du hör finns där bakom.... :rolleyes:😎

Link to comment
Dela på andra sajter

91:an....önskar jag kunde tänka trummor men nu är det som det är...utlämnad till en massa pluggar hit och dit och då kanske det inte bränner till direkt i trumkompet...men jag lägger energin på det andra i väntan på att jag lär mig programera eller en riktig trummis dyker upp 😆🙂 jag har inte tänkt på att det växlar 3-4/4 om det nu gör det så kanske man kunde uppmärksamma det lite mer i typ trummorna....ska se vad jag kan göra...tack för lyssningen 🙂

oceanic...jag mixar allt själv i lurar och har ofta funderat på hur bra det är egentligen men det är vad som finns så....du har säkert rätt om att det bör spetsas till lite, ska testa...men kul att du gillar 😛 tack för dina öron

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...