Jump to content
Annons

Inspelning av konsert, kör m m


Diwic

Recommended Posts

petermidnight (oregistrerad)
Nu har det införskaffats grejer.

Det blev en studio projects B1 och en M-audio Firewire 1814. (Anledningen till att det blev den och inte Edirol FA 101 eller ESI Quatafire 610 var mest att de hade den inne i butiken...)

Jag har dock inte hunnit testa nån live-inspelning än, bara kört lite hemmatester än så länge. Men B1:an är ju verkligen ett steg upp om man jämför med min lilla dynamiska mic (Shure BG 1.1) 😉 Brusnivån är klart bättre men kanske inte riktigt så mycket bättre som jag hade hoppats på. Sen så vet jag ju inte riktigt hur mycket som beror på preampen och hur mycket som beror på själva micen.

Gällande 1814-kortet så tja...jag postar nog en liten minirecension i en annan tråd.

Tack för era tips och hjälp!

// David

tyvär tror jag inte detta kommer att lösa ditt problem om du mikar som du beskerv med denna mik heller. problemet du får när du mikar så långt ifrån med en standard mik oavsett vilken karaktär det än är är att du får mycket rum i din mix. det är ren tur i detta fall om du får en bra inspelning. vad du riskerar är att du får stående vågor vid miken och en ökning av vissa frekvenzer. min åsikt i detta är om inte rummet låter väldigt snyggt och ljudnivän vid miken ligger minst 12 db över omgivningen så blir det en slaskig inspelning tyvär. och på det avståndet plus att du har miken bakom publiken blir det olidligt högt i lokalen. i detta fall är det närmikning som gäller med följande mixning. fast allt handlar ju om vilken kvalitet du vill ha på slutet. det finns en metod det funkar och det är riktmik. vill du ha stereo får du ta ms mikning sök på nätet så får du förklaring på hur du gör. omni mikar som ref mikar funkar bra i studio inte live tyvär. snacket om elektretmikar vill jag nog påstå att röde NTK serien som är en hybrid funkar utmärkt med batteridrift har du jord problem är det lösningen eftersom det inte funkar att sätta splittmed jordlyft på en 48v mik. Jag spelar in mycket själv oftast på avstånd med riktmik men använder NTK4 stereomik ibland det är en XY mik vilket jag tycker är en bra metod det blir inte myket stereo i den men det räcker och den är bra i mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...