Jump to content
Annons

Analogt mixerbord?


Bjorkman

Recommended Posts

Annons

Kika på ett Behringer MX8000. Du kan hitta såna på Vendolin från 3000:- ... Ofta är de i goda skick(om än utan mätarbrygga). Köpte själv ett sådant och är mycket nöjd! Där har du 8 subgrupper 24/48 kanaler samt en rad andra mysiga funktioner, alla "hämtade" från Mackies 8-bus 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jao.. ja är inte så säker på behringer.. men ja har i-och-för-sig inte sett/hört de bordet...

Nån som har erfarenhet av tascam m3500 ?

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har plats så kolla in tidiga 90-talare, typ Tascam M-600 som är ett 16-bussars helbalanserat bord med full bantampatch och gamla hederliga VU-mätare. Låter helbra och man får även bra tryck i mixarna. Nackdelen är att det är ganska stort och väger en hel del. Du kan även kolla in Soundcraft Ghost som är ett litet väljudande 8-bussbord.

/Dbaser

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt kan man få rätt mycket för pengarna på begagnatmarkanden just nu. Men till hösten kommer Malcolm Tofts nya serie av mixerbord. Malcolm Toft var ju mannen bakom de klassiska Trident-borden och har sålunda omkring 40 års erfarenhet av kvalitativa mixerbord. Den nya serien heter förresten ATB...vilket uttalat på engelska lustigt nog låter exakt som 80B, vilket lika lustigt nog är ett av Tofts största succeer från Tridenttiden.

Till skillnad från konkurrenterna är bordet moduluppbyggt och inte gjort med ytmonterade komponenter. Det betyder att bordet inte bara är att slänga efter fem år, utan går att reparera och underhålla. Det är mycket klokt, för alla bord behöver lite TLC med jämna mellanrum och det gör att man kommer att kunna hitta fullt fungerande ATB-bord långt efter det att Mackie- och Behringer-grejerna ligger på soptippen.

Prissättningen är inte helt klar, men jag vill minnas att de siktade på att 16-8-2 varianten skulle listas för $3000, vilket med moms etc brukar innebära en extra nolla och några procent till i svenska kronor.

Här kan du läsa Fletchers åsikter om Toft ATC-2. Speciellt det om EQ'n är ju intressant för den som överväger ATB.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Om du inte behöver bordet skitsnabbt så dra dig inte för att leta mycket och ringa runt till studios och företag till exempel, jag letade nog nåt drygt halvår innan jag hittade det jag sökte.

Sen om du vill ha nåt som håller och har andrahandsvärde (om du får för dig att sälja det) så köp modulärt, som Vogel sade.

Link to comment
Dela på andra sajter

jao.. ja är inte så säker på behringer.. men ja har i-och-för-sig inte sett/hört de bordet...

Nån som har erfarenhet av tascam m3500 ?

🙂

Jag hade ett m-3500 innan jag köpte mitt Trident series 80, det är ett bra bord om än lite sterilt för min smak (trident och neve mm färgar ju ljudet på ett charmigt och personligt sätt).

Så får du ett tascam m 3500 för ca max 15.000:- tycker jag du gör ett bra köp, väluppbyggt och planerat-går att använda i flera riktningar eftersom det är ett in-line-bord och upp till 64+kanaler vid mix,slutsats:

gillar du ett rent och ofärgat ljud och vill kunna jobba smidigt så har du här ett helt ok bord!

😎

Vad gäller Vogel´s inlägg kan jag bara hålla med eftersom jag sitter på ett äkta s 80 dessutom SR-specat och byggt i avsevärt högre kvalitét än de vanliga serietillverkade...

Toft´s grejor låter väldigt bra, jag har hans stereokompressor DC-2 som är minst lika smaskig som en 1176!!!

Kul att det otroligt fina 80 bordet aldrig kommer att dö, delvis tack vare oss få lyckliga ägare av dem som håller dom i skick samt nytillverkningen... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Om du inte behöver bordet skitsnabbt så dra dig inte för att leta mycket och ringa runt till studios och företag till exempel, jag letade nog nåt drygt halvår innan jag hittade det jag sökte.

Vad hittade du? 😄

Jag hittade ett AMEK-TAC bullet custom 28-8-2 från ´94 (modulbord, tyvärr inte inline men jag är nöjd ändå), ja det heter faktiskt så, jag försöker inte stila med nåt långt namn 😄

Det låter grymt (fläskigt och rent) och jag fick det för ett riktigt bra pris, köpte från sundsvall.

http://www.amek.com/support/bullet/index.html

Ser jävulskt 90-tal ut, like it or not 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade ett AMEK-TAC bullet custom 28-8-2 från ´94 (modulbord, tyvärr inte inline men jag är nöjd ändå)

[...]

Ser jävulskt 90-tal ut, like it or not 😕

Gratulerar!

Har läst om just det bordet förut och det verkar rejält.

Hur är mickförstärkarna och EQ, påminner dom om System 9098?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag hittade ett AMEK-TAC bullet custom 28-8-2 från ´94 (modulbord, tyvärr inte inline men jag är nöjd ändå)

[...]

Ser jävulskt 90-tal ut, like it or not 😲

Gratulerar!

Har läst om just det bordet förut och det verkar rejält.

Hur är mickförstärkarna och EQ, påminner dom om System 9098?

Jag har inte testat 9098 alls, så jag har ingen aning. Jag har bara hört Angela bordet och det liknar det i fläskighet, jag har inte lyckats jämföra EQn dock.

Han som hade Angelabordet sade att just EQ skulle vara det svaga på TACen, men jag tycker att den fungerar bra och den låter aldrig stickigt eller så som det kan bli med billigare grejjer, men jag eqar inte ofta, kanske borde börja?

Nu är jag ingen expert på varken preamp eller EQ men jag har iaf öron 🙂

Jämförde mickförstärkarna med TLAudio 5051 och tycker att TACen låter bättre (mer i min smak iaf), särskilt på saker med mycket lågt mellan och bas-innehåll.

Truminspelning med TACen är riktigt roligt, där kommer den fram som bäst tycker jag.

Men om man jämför med millenia och LA-610 (som jag förövrigt blivit kär i 🙁) så är den inte lika öppen, men det hade jag inte förväntat mig heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof--- 😲 ---hur definierar du denna fläskighet???

Riktigt roligt med sådan terminologi tycker jag, men har ett mixerbord verkligen fläsk i... 🙂🙁🙂

Att påstå, som jag gör, att ett bord låter sterilt/clean etc borde väl alla förstå,vidare att ett annat bord färgar lite med någon viss karaktär pga olika kondensatorer & transistorer i signalvägarna och låter "typiskt Neve eller Trident" är ju också rätt lättförståeligt hoppas jag, men att hävda att ett bord låter fläskigt är väl ändå att ta i?!?

Speciellt det bordet du nämner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Elof--- 🙂 ---hur definierar du denna fläskighet???

Riktigt roligt med sådan terminologi tycker jag, men har ett mixerbord verkligen fläsk i... 😆😆😆

Att påstå, som jag gör, att ett bord låter sterilt/clean etc borde väl alla förstå,vidare att ett annat bord färgar lite med någon viss karaktär pga olika kondensatorer & transistorer i signalvägarna och låter "typiskt Neve eller Trident" är ju också rätt lättförståeligt hoppas jag, men att hävda att ett bord låter fläskigt är väl ändå att ta i?!?

Speciellt det bordet du nämner...

Haha, det är precis samma med din smaskighet. Men jag menar att basen och låga mellan är tajt och "glued", något som iaf jag tycker är en fördel vid inspelning av trummor och basinstrument, man kan ju hålla på hur länge som helst: "vad är tajt?... det är som att den sitter ihop bra... men hur låter det när den sitter ihop bra?... osv"

Jag vet inte vad du föredrar för terminologgi, men jag har hört betydligt värre saker än "fläskigt" i ljudsammanhang 😉

Jag tycker det känns bättre att skriva fläskigt än att det låter som några fina saker som högst 5% av forumet hört och större delen aldrig kommer få höra.

Nu ska jag gå och fläska lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte behöver bordet skitsnabbt så dra dig inte för att leta mycket och ringa runt till studios och företag till exempel, jag letade nog nåt drygt halvår innan jag hittade det jag sökte.

Sen om du vill ha nåt som håller och har andrahandsvärde (om du får för dig att sälja det) så köp modulärt, som Vogel sade.

Ne, ja tänker inte stress leta... utan vill gärna prova sig fram lite å hitta nått man verkligen vill ha..

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof--- 🙂 ---hur definierar du denna fläskighet???

Riktigt roligt med sådan terminologi tycker jag, men har ett mixerbord verkligen fläsk i... 😆  😆  😆

Att påstå, som jag gör, att ett bord låter sterilt/clean etc borde väl alla förstå,vidare att ett annat bord färgar lite med någon viss karaktär pga olika kondensatorer & transistorer i signalvägarna och låter "typiskt Neve eller Trident" är ju också rätt lättförståeligt hoppas jag, men att hävda att ett bord låter fläskigt är väl ändå att ta i?!?

Speciellt det bordet du nämner...

Haha, det är precis samma med din smaskighet. Men jag menar att basen och låga mellan är tajt och "glued", något som iaf jag tycker är en fördel vid inspelning av trummor och basinstrument, man kan ju hålla på hur länge som helst: "vad är tajt?... det är som att den sitter ihop bra... men hur låter det när den sitter ihop bra?... osv"

Jag vet inte vad du föredrar för terminologgi, men jag har hört betydligt värre saker än "fläskigt" i ljudsammanhang 😉

Jag tycker det känns bättre att skriva fläskigt än att det låter som några fina saker som högst 5% av forumet hört och större delen aldrig kommer få höra.

Nu ska jag gå och fläska lite...

aha, men vad menar du med "basen och låga är tight" egentligen-beror inte det på hur det är framfört och inspelat och kanske också komprimerat i första hand...man får lätt intrycket av att du pratar om LOUDNESS här eller något annat som åtminstone inte jag förknippar med analogbordsignaler i alla fall!

well well...

terminologi hit och dit, är väl en smaksak vad man väljer för uttryck helt enkelt, vad gäller finare eller fulare vet jag inte heller vad du åsyftar,jag gör ingen åtskillnad/klassificering på så vis huruvida folk väljer sina ord...minns att det var någon pappskalle här nyligen som protesterade mot att jag sade "flytta luft" när vi snackade baselement/stora högtalare, gjorde sig stort besvär med utläggningar om ljudets hastighet osv i nonsensfysikaliska rabblanden som faktiskt var helt irrelevanta för vi i branschen säger faktiskt flytta luft om dessa företeelser hur mycket smånissarna än försöker besserwissra sig 😉😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
minns att det var någon pappskalle här nyligen som protesterade mot att jag sade "flytta luft" när vi snackade baselement/stora högtalare, gjorde sig stort besvär med utläggningar om ljudets hastighet osv i nonsensfysikaliska rabblanden som faktiskt var helt irrelevanta för vi i branschen säger faktiskt flytta luft om dessa företeelser hur mycket smånissarna än försöker besserwissra sig 😆  😆  😆

Att döma av citatet, vem är egentligen besserwissern?

Jag komprimerar inte innan hårddisk, jag har öron och jag har jämfört med andra grejjer, jag gillar mitt bord även om det är billigare än ditt och jag är yngre än dig.

Med all respekt: jag ville inte bråka utan bara skriva hur jag upplevde ljudet i mitt bord, men min fläskighet dög inte, det är tråkigt att du stör dig på den och tar en trevlig och intressant tråd någon annastans.

Fred på jorden.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

aah,synd att du tar det så,var absolut inte meningen-ville bara höra din definition och motivering till ordvalet ser du...har väl inget med pengar och ålder att göra,synd att du tar ner diskussionen till en sådan nivå istället för att förtydliga dig eller kanske välja ett bättre uttryck (som jag egentligen var ute efter...fläsk brukar man nämligen använda när man beskriver musikaliskt gung m fet botten alltså hur ett band spelar...) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

aja... ordval å sånt kan vi prata om nån annan gång... nu undrar ja om mixrar ;P

Många av borden som är nämda är antingen väldigt ovanliga eller så väldit väldit dyra...

Var finns de mer för ställen man kan leta mixerbord?? tyskland, england elr är de bäst att hålla sig inom sverige??

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
aah,synd att du tar det så,var absolut inte meningen-ville bara höra din definition och motivering till ordvalet ser du...har väl inget med pengar och ålder att göra,synd att du tar ner diskussionen till en sådan nivå istället för att förtydliga dig eller kanske välja ett bättre uttryck (som jag egentligen var ute efter...fläsk brukar man nämligen använda när man beskriver musikaliskt gung m fet botten alltså hur ett band spelar...) 😆

Jag var lite sarkastisk där, ja.

Men i citatet skriver du "smånissar som försöker besserwissra sig", så nåt med ålder måste det ha att göra. Eller kanske tänker jag på något annat än du menade när jag hör smånisse, precis som du tänker på något annat än jag menade med fläsk?

Det har plötsligt blivit hårklyverier och ordbajseri av denna tråd, jag tycker vi klipper och fadear här eftersom signalbrusförhållandet har blivit väl lågt...

Let´s agree to disagree 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...