Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Goddagens,

Jag antar att detta Àr en frÄga som besvarats förut men lyckades faktiskt inte hitta nÄgon annan trÄd vid sökning. Hursomhelst, nÀr jag startar mina monitorer(Behringer Truth 2031A) fÄr jag en hög "ljudknÀpp".

Jag Àr medveten om att detta kan ske om man t. ex startar olika typer av utrustning innan monitorerna, men i det hÀr fallet hÀnder det alltid, Àven dÄ monitorerna sÀtts pÄ i ensamhet. KnÀppet Àr sÄ kraftigt att konorna hoppar till 1-2 cm och det dunkar tydligt i högtalarna. Det uppstÄr Àven trots att jag stÀnger av volymen pÄ dem helt.

Högtalarna Àr aktiva sÄ det kan inte bero pÄ nÄgot externt slutsteg. Kan det ha med elsystemet i lokalen att göra?

Annars: Vad kan detta bero pÄ och hur kommer jag undan det?

Tack pÄ förhand!

Annons
Postat

Har det alltid varit sÄ?

HÀnder samma sak om du sÀtter pÄ dom med volymkontrollen pÄ noll?

HÀnder samma sak om du drar ut signalsladden och sÀtter pÄ dom?

(försöker lista ut felorsaken bara) 🙂

Postat

Jag har nyligen köpt dem och det var första provningen, sÄ det Àr sÄ frÄn början. Samma sak hÀnder om jag sÀtter pÄ dom med volymkontrollen noll. Jag har inte provat att dra ut signalsladden, men jag har svÄrt att tÀnka att det skulle göra nÄn skillnad eftersom den var kopplad till ett mixerbord som i det hÀr fallet var avstÀngt, samma hÀnde vid alla tester - bÄde med bordet pÄ, av och med externa effekter pÄ och av...

Postat
Jag har nyligen köpt dem och det var första provningen, sÄ det Àr sÄ frÄn början. Samma sak hÀnder om jag sÀtter pÄ dom med volymkontrollen noll. Jag har inte provat att dra ut signalsladden, men jag har svÄrt att tÀnka att det skulle göra nÄn skillnad eftersom den var kopplad till ett mixerbord som i det hÀr fallet var avstÀngt, samma hÀnde vid alla tester - bÄde med bordet pÄ, av och med externa effekter pÄ och av...

Det behöver nog inte orora dig. Om bĂ„da högtalarna beter sig pĂ„ samma sĂ€tt sĂ„ Ă€r det nog sĂ„ Ă€r det nog inget problem... [joke]Det Ă€r vĂ€l den inbyggda konavdammningsfunktionen kan jag tĂ€nka 🙂 [/joke]

Postat

hahaha! 🙂 Det mĂ„ste vara det! 🙂

Men om nĂ„gon annan har ett bĂ€ttre förslag Ă€n konavdammning sĂ„ Ă€r jag sugen pĂ„ att höra 🙂 Man blir ju lite smĂ„tt oroad! 🙂

Postat (redigerat)

För kraftig signal frÄn ljudkÀllan skulle jag tippa pÄ...

Hur har du kopplat dom? NÀr du sÀger att du sÀnker volymen sÄ kÀnns det som att du sÀnker lfrÄn nÄgon inbyggd mixer i datorn, dvs digitalt, detta Àndrar ju inte signalstyrkan mellan outputten och monitorerna. (haft detta problem sjÀlv)

Jag har ocksÄ ett par behringer 2031a och visst knÀpper dom nÀr man slÄr pÄ dom, men inte mycket med rÀtt förhÄllanden.

Redigerat av expanded
MrPhil (oregistrerad)
Postat
hahaha! 😆 Det mĂ„ste vara det! 😎

Men om nĂ„gon annan har ett bĂ€ttre förslag Ă€n konavdammning sĂ„ Ă€r jag sugen pĂ„ att höra 🙂 Man blir ju lite smĂ„tt oroad! 🙂

Det borde finnas nÄn form av fördröjning i slutstegen för att undvika just detta. Kan de gÄtt sönder? Om det Àr sÄ kraftigt som du tycks beskriva sÄ kÀnns det fel.

Mina knÀpper lite grann (inte samma mÀrke) men inte alls som du beskriver.

Postat

expanded: jag sÀger att de Àr anslutna till ett mixerbord som inte Àr pÄslaget, sÄ för kraftigt signal frÄn ljudkÀllan Àr det inte eftersom det inte finns nÄn signal... NÀr jag sÀger att jag sÀnker volymen gör jag det pÄ baksidan av monitorerna, det finns en ratt som gör att man helt och hÄllet kan strypa insignalen..

Skall dock testa att koppla ur kablarna och se vad som hÀnder...

MrPhil: De kan inte ha gĂ„tt sönder, de Ă€r helt nya och aldrig körda förut... Men knĂ€ppet Ă€r sĂ„ kraftigt att nackhĂ„ren reser sig. 😳

Postat
jag sÀger att de Àr anslutna till ett mixerbord som inte Àr pÄslaget,

Även om de sitter mot ett avtĂ€ngt mixbord sĂ„ kan det vara som sĂ„ att mixbordet sitter pĂ„ en fas och högtalarna pĂ„ en annan.. I sĂ„nna fall kan det uppstĂ„ jordströmmar som orsakar "dunsen". SĂ„ prova och dra ur sladdarna du.

Men som sagt.. Jag har i minne att de 2031 jag testat brukar smÄdunsa lite dÄ man slÄr pÄ dom.. Men inte sÄ att nackhÄret reser sig.. Mest ett dovt "blopp" samt att man ser att baskonen rör sig ut och in lite. Men det Àr inte farligt inte..

Postat

Det kan ju vara sÄ att jag lÄtit oron ta överhand eftersom det Àr helt nya grejjer.. Jag skall kolla ytterligare en gÄng nÀr jag kommer till studion hur pass farligt det Àr... Jag upplevde dock "bloppet" som hÄrt och obehagligt.

Men skall Àven testa att dra ur sladdarna och se om det blir nÄgon skillnad.

Postat
Goddagens,

Jag antar att detta Àr en frÄga som besvarats förut men lyckades faktiskt inte hitta nÄgon annan trÄd vid sökning. Hursomhelst, nÀr jag startar mina monitorer(Behringer Truth 2031A) fÄr jag en hög "ljudknÀpp".

Jag Àr medveten om att detta kan ske om man t. ex startar olika typer av utrustning innan monitorerna, men i det hÀr fallet hÀnder det alltid, Àven dÄ monitorerna sÀtts pÄ i ensamhet. KnÀppet Àr sÄ kraftigt att konorna hoppar till 1-2 cm och det dunkar tydligt i högtalarna. Det uppstÄr Àven trots att jag stÀnger av volymen pÄ dem helt.

Högtalarna Àr aktiva sÄ det kan inte bero pÄ nÄgot externt slutsteg. Kan det ha med elsystemet i lokalen att göra?

Annars: Vad kan detta bero pÄ och hur kommer jag undan det?

Tack pÄ förhand!

har du dem kopplade till jordat uttag?

Postat

SlÄr du av dom pÄ monitorn, eller har du som jag en grendosa med strömbrytare

sÄ smÀller det rejÀlt om mina Near 05:or

Postat

de lÄter lite olika mycket beroende pÄ nÀr man knÀpper pÄ dem.

om du haft monitorerna avstÀngda ett dygn sÄ blir det bara ett litet knÀpp. om du har haft dem avstÀngda i 10 minuter sÄ blir det ett stort knÀpp.

inget att oroa sig för.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.