Jump to content
Annons

Mackie 1604 vlz pro


_johnny_

Recommended Posts

Kan nÄn hjÀlpa mig att förstÄ hur man fÄr effekter i lyssningen, nÀr man anvÀnder ett mackie 1604 vlz pro? AlltsÄ effekterna pÄ AUX 3 Ä 4 in i AUX 1 Ä 2. Det ska gÄ, det finns en ratt som Àr till för just det, men ja har lÀst instuktionen ett par gÄnger nu, och förstÄr inte... kan nÄn hjÀlpa mig?

Sen undrar jag en sak till. Jag har ett Hercules fw kort, men kommer bara ner i 23 millisekunder i latency... Men det spelar vÀl igentligen ingen roll nÀr ja inte kör lyssningen genom datorn Ä kortet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jo, jag har effekterna, just nu har ja reverb pÄ 3'an Ä delay pÄ 4'an.. Ä att fÄ ut effekterna i main mix Àr inget problem. Utmaningen Àr att fÄ dom i AUX 1 Ä 2 dÀr jag har medhörningen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Första illustrationen (Tracking) i Mackies Hookup-guide visar tydligt hur det ska kopplas... 😉

EDIT:

LĂ€ste kanske inte riktigt allt... 😉

Kan du beskriva hur du har kopplat, sÄ att man har lite mer att gÄ pÄ...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du har effektreturerna in pÄ AUX Return, sÄ kommer de in parallellt med kanalerna och kan inte skickas till AUX-utgÄngarna samtidigt - sÄ enda sÀttet att fÄ med effekterna i medhörningen, Àr troligen att du kopplar effektreturerna till ett par vanliga kanaler. DÄ kan du utan problem skicka ut effekterna i valbar mÀngd i de AUX som du anvÀnder till monitorlyssning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Okej, tack! Kommer AUX tappningen pÄ den kanalen fungera som en master dÄ? att man kan stÀlla in pÄ varje kanal hur mycket av effekten man vill ha, Ä sen höja Ä sÀnka den totala effekt mixen pÄ dom tvÄ kanalernas aux. Oj det blev lite rörit.. hoppas du förstÄr.

EDIT: Nu har ja kopplat frÄn AUX 3 & 4 send, genom effekten, och tillbaka till AUX return 3 & 4.

Redigerat av _johnny_
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Exaktamente!

Tar du in effektreturen pĂ„ vanliga kanaler, sĂ„ har du ju samma funktioner dĂ€r. Se bara till att inte dra upp fel Send - för dĂ„ blir det cirkelpromenad genom effekten... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

aah tack för d tipset... d hade ja inte tÀnkt pÄ =)

Men min andra frÄga dÄ? spelar latecyn nÄgon roll om ja kör lyssningen genom mixerboret? för det Àr vÀl ett mÄtt pÄ hur lÄng tid det tar för ljudet att gÄ in i datorn Ä sen ut igen, eller?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

aah tack för d tipset... d hade ja inte tÀnkt pÄ =)

Men min andra frÄga dÄ? spelar latecyn nÄgon roll om ja kör lyssningen genom mixerboret? för det Àr vÀl ett mÄtt pÄ hur lÄng tid det tar för ljudet att gÄ in i datorn Ä sen ut igen, eller?

Nej - latencyn spelar ingen roll alls om du kör lyssningen direkt pÄ inkommande signal. StÀng av monitorlyssningen i Cubase - för annars fÄr du ju bÄde direktsignalen och den fördröjda...

Enda gÄngen du kommer att mÀrka av latency nÀr du kör lyssnignen pÄ detta sÀtt, Àr nÀr du spelar in midi och tar ljudet frÄn nÄgot VSTi...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, det ska du inte mĂ€rka. Allt spelas upp korrekt frĂ„n datorn - sĂ„ latency mĂ€rker du bara pĂ„ monitormyssningen vid inspelning. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...