Jump to content
Annons

Hålla vargarna ute


Recommended Posts

LÅTNAMN: Hålla vargarna ute

ARTIST/GRUPP: Folkhemsorkestern

GENRE: tja... punkblues, bredbent gubbrock.. inte vet jag

LÅTLÄNGD: typ 3 min

KOMPOSITÖR, PRODUCENT: Mats Olof Jansson

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 vbr 5 mb

STATUS: Låtdemo för gubbarna i bandet att plugga in

Sommaren tar musten ur kreativiteten... precis som det skall vara

Men i förmiddags totade jag ihop några låtar, dels för att vi behöver fler upptempolåtar men framförallt för att jag äntligen fattade hur man lirar slide 🙂 Man skall ju hålla sliden själva bandet och så skall man ha en öppen stämning (och innan jag fattade vad det var...)

Hursomhelst skall jag aldrig lira nåt annat än slide nu 😄

Och yep, trummorna är låga och ofläskiga (det är meningen) och hela rytmkonceptet håller n-ä-s-t-a-n på att falla ihop mot slutet (inte meningen).

Svänger det? Funkar det? Vad kan/bör ses över?

Alla synpunkter tas vänligen emot.

/Mats

edit: ämlans tangentbord...

P.S Jomenvisst är det Hound Dog Taylors sexfingrade (!) hand på min nya avatar.

Snubben hade sex (6) fingrar på vänsterhanden och så lirade han med ett (1) rör 😆

halla_vargarna_utanfor.mp3

Redigerat av bimbambop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Shysst otajt och bluesigt.. Lite lustiga nivåer mellan instrumenten.. Hmm.. Jag hör nån sorts morph-verison av Wilmer X, Totta Näslund samt Cornelius W.. Hmm.. Men det svänger ja visst.. 🙂 Gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hyllar alla försök till att sjunga blues på svenska. Det är värre än man tror att få till det. Sitter själv och försöker få ihop något ibland, men det har hittills inte velat sig riktigt, därför hyllar jag de som kan. :-)

Låten är helt ok tycker jag, lite väl snabb i tempot kanske?, även om du säger att du vill ha mer upptempo. Jag har lyssnat på de andra låtarna på din sida och tycker att den här kvalar in bland de bättre. Låter spontant och levererat med bra tryck! Sången passar bra också. Lite åt Rolf Wikström-hållet.

Har svårt att tro helt och hållet på att du aldrig spelat slide tidigare och sedan stämde om gitarren och presterade detta på första försöket. ;-)

I övrigt är man ju alltid lite nyfiken på hur det är inspelat. Kan du skriva en rad om vilka prylar (och vilken öppen stämning) du använde? Var det några problem? Vad fungerade bra?

/Kernel1

Link to comment
Dela på andra sajter

hegobald: Kul att du skriver "Shysst otajt" 😲 Det är ju lite den felingen jag varit ute efter. När det nästan inte håller, men svänger ändå.

FredAsp: Tack Aspen. Jag har nästan helt släppt allt mixningstrixande på de senaste låtarna. Inga kompressorer och desperata försök att hemmamastra och inget finpillande av nivåer och eq (använder ingen eq alls utom på sången). Och jag tycker att det låter bättre! 😎

Angående låtskriveri... jo det händer att jag "skriver" en tre, fyra låtar i ett svep (sen kan det gå ganska långt mellan svepen). Fast jag "skriver" dom sällan. Dom ramlar på en när man sitter med gitarren, oftast ganska klara med text och allt. Å andra sidan finns det låtar som jag "skrivit" på i flera år som bara inte verkar vilja bli klara.

kernel1: Aha en bluesman! Välkommen! Vi är inte för många på forumet 😆För snabb... jag som satt och undrade om man skulle tempohöja den lite 😎 Och jo.. det är faktiskt första gången som jag känt att jag fattat hur man lirar slide. Men när inspelningen gjordes hade jag ju suttit några timmar och slidat. Men erfarenheten visar att jag lär mig grunderna i olika sorters instrumenthantering upp till en viss nivå ganska fort, sen blir jag inte bättre 🙂

Jag har använt en halvaukustisk Washburn hb-30 och en Aria STB. Gitarr och bas rätt in i ljudkortet där jag kör genom ACBox (Native Instruments Vox-simulator). Sången pålagd med en gammal FostexM5 mick rätt in i ljudkortet och haft lite Kjaerhus classic (bra gratisprylar!) comp och eq på den. Trummorna är en blandning av midi och loopar. Looparna och ljuden till miditrummorna har jag hittat på nätet, men minns inte var (har samlat på mig en hel del sånt).

Alltihop är inspelat i Sonar 4.

Väldigt enkelt alltså, vilket naturligtvis också hörs. 😄 Men min ambition med hemmainspelning är ju att presentera låtar och inte att hitta det perfekta ljudet. Även om det naturligtvis roar att få det så bra som möjligt med enkla medel.

Ser fram emot att få höra dina egna bluesgrejer kernel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tena.

Hem en snabbis från stugan,och vad möts man av när man kollar forumet...?

Jo,ett helsikes drag levererat av dig..det här det svängde Mats!

Kunde inte hålla mig från att stöta lite i ett c-spel..GRYMT!

Bluesiga hälsningar från ett mycket varmt Norrland.

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

mjaco0 (oregistrerad)

Nu fattar jag vad rock´nroll betyder! Gunga och rulla. Det var det här de menade när de myntade stilen.

Bravo!

Kanske "sliden" är lite stark under sången, men annars....vicket drag.

Jag har laddat ned låten och (hoppas att du inte misstycker) tar med den i bilen när jag skall till badet. (Fast misstycker du skiter jag i det ändå!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

JÄ JÄ JÄ JÄ en rasande cool räserlåt, så en kunde få lite skoj ändå så här fram på halvnatt kröken. En får tacke som di säjer här i länet. Fint som fan slip slajda iväg bara så strängarna glöder det här va riktigt gött. Okejdå har väl nån pils i kroppen det har ju vatt varmt och man har ju grävit dike så så kan det gå då 🙂 å då ere ju bara extra fint när man äntligen kunde sätta spaden i hölstret att få uppleva nåt sånt härnt häftigt och vitalt 🙂😏. Mycket skoj låt och jo nog e det så öppen stämning slajdar bäst 😕 . Tack igen

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Harmonica mike: Jag hade faktiskt munspel på den från början, som jag lagt själv 😄 Som tur är bestämde jag mig för att så "spontan" (slarvig) ville jag inte ha den 😉

De e varmt här också Micael men vi har inte knott.

hammagrella: Tack!

mjaco0: Tack igen! Jomenvisst, det skall gunga och rulla. Jo, sliden är lite för stark emellanåt, och lite för slarvig. Och så kan jag inte bestämma mig för om det är tufft eller irriterande när takten rasar bakom tredje sångversen 😉

Skall nog försöka lägga om grejjerna, men utan att tappa den "loosa" feelingen.

Burnin Sven: Och till Göran - 12 poäng för att han provar att lyssna med några pilsner i kroppen. Det är väl så den småningom skall avlyssnas i färdigt skick 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på vilket perspektiv man har skulle man kunna kalla detta för medelmåttigt om man jämför med liknande proffsinspelningar. Men utgår man från en amatör/demoinspelningsnivå så är ju detta ganska häftigt. Det är så man får se det. Midi är den värld jag rör mig på gott och ont. Precision vill man ha, bortsett från gitarr och sång som är sas naturliga. Här reagerar jag därför direkt på otajtheter. Men här är allt naturligt. Här är det vilt. Men för fan, det är ju det som ger liv! Ibland är sången före, ibland efter kompet osv. Men svänger gör det. Skulle dock vilja ha nåt andingshål nånstans. Och sen ösa på igen

Link to comment
Dela på andra sajter

FredAsp: Tack Aspen. Jag har nästan helt släppt allt mixningstrixande på de senaste låtarna. Inga kompressorer och desperata försök att hemmamastra och inget finpillande av nivåer och eq (använder ingen eq alls utom på sången). Och jag tycker att det låter bättre! 😳

Angående låtskriveri... jo det händer att jag "skriver" en tre, fyra låtar i ett svep (sen kan det gå ganska långt mellan svepen). Fast jag "skriver" dom sällan. Dom ramlar på en när man sitter med gitarren, oftast ganska klara med text och allt. Å andra sidan finns det låtar som jag "skrivit" på i flera år som bara inte verkar vilja bli klara.

Fan, för mig tar det ju typ en vecka att få klar en låt, och då har jag inte ens börjat spela in... sen tar det typ ytterligare 1 månad innan låten är klar 😄. Fast jag har hållt på med massa låtar samtidigt. Skickar nog min platta på mastring nästa vecka, så när allt pappersjobb är klart fram till hösten kan du få höra resultatet 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Danabacken: Kul att du tycker det var "najs" 😄 Tack!

Tokai: Man tackar för synpunkterna! Tanken var ju att det skulle bli vilt, naturligt och sådär charmigt halvotajt. Med lite perspektiv tycker jag att det blev lite väl otajt här och var 😄 Andningshålet låter självklart när jag läser det. Skall absolut ha med mig det i låtens utveckling.

FredAsp: Du lägger ju, antar jag, mycket mer tid på texterna än vad jag oftast gör (även om jag faktiskt har några "riktiga" texter som jag är nöjd med). Om det bara kommer två verser när jag sitter med guran så blir det oftast inte mer.. då vänder jag på dom bara 😄

Skall bli grymt spännande att höra plattan du jobbar med! Väntar otåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...