Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Börjar bli smÄtt desperat efter nÄgra schyssta trumsound till min primitiva studio. Kör ju bara Sampletank och i sÀllsynta fall akustiska idag.

Lyssnar och kÀnner att Drumkit From Hell nog skulle passa mig, men idiot som man Àr - funkar det bra tillsammans med Cubase???

AlltsÄ hur lirar det - lÀgger man in dom som ett VST instrument eller Àr det bara ett paket med trumljud sÄ att man behöver typ en sampleplayer eller nÄt, eller ingÄr det - eller Àr det sjÀlvspelande? KÀnner att jag behöver upplysas...

Annons
Postat (redigerat)

AlltsĂ„ vill du ha schyssta-trumljud-in-a-box eller rena och multimicade trumljud? DFH Ă€r riktigt bra, om jag gillar den typen av ljud och det gör jag hehe, men det Ă€r obehandlade ljud sĂ„ man fĂ„r ratta en del sjĂ€lv om det ska bli nĂ„t att hĂ€nga i granen. Blir fint pyntat om man lĂ€gger ner sig dock 😆

Vanliga cd-versionen av DFH behöver du som sagt ladda i VSTi'n Battery eller liknanade för att köra, det Àr "bara" samplingar och ingen mjukvara.

Jag Ă€r egentligen lite allergisk mot de tokenkla lösningarna men om du vill ha ett schysst trumljud enkelt sĂ„ testa EZ Drummer. Hur bra som helst! DFH Superior fast inte pĂ„ typ 35GB 😉

Inte lika mÄnga trumset i det dock...

EDIT: Och förresten, alla hittills nĂ€mnda funkar utmĂ€rkt tillsammans med Cubase 🙂

Redigerat av Bullfrog
Postat (redigerat)

Hammagrella ska ha EZ-Drummer... enklare Àn sÄ blir det inte, och kommer aldrig lÄta lika bra heller.

o kostar bara liten plÄnbok

EZ-drummer har sin egen VSTi-player som du öppnar som vilken annan VSTi som helst.. layouten Ă€r vĂ€ldigt överskĂ„dlig och nĂ€r du spelar pĂ„ de ingĂ„ende ljuden ser du t.o.m (visuellt) nĂ€r stock eller baspedalklubba trĂ€ffar skinnet.. du har sedan överhĂ€ngsambiens pĂ„ separata kanaler som du enkelt mixar in om du vill ha exempelvis BONHAM pĂ„ pallen 🙂

Sa jag att den lÄter vÀldigt bra ocksÄ?

Hej Hamma-g.. det var lÀnge sen.. vad hÀnder pÄ din sida stan nuförtiden?

Redigerat av Lundin
Postat
  Lundin sa:
Hammagrella ska ha EZ-Drummer... enklare Àn sÄ blir det inte, och kommer aldrig lÄta lika bra heller.

Enklare vet jag inte men att det finns pluggar som lĂ„ter bĂ€ttre det vet jag. 🙂

Jag kör sjĂ€lv Cubase SX2 och DFH med Battery 2. Funkar alldeles utmĂ€rkt, det bĂ€sta med battery tycker jag Ă€r alla instĂ€llningsmöjligheter och att den kan styra mĂ„nga kanaler samtidigt, dvs man behöver bara aktivera en vst-instans vilket sparar cpu. 😉

Mvh / djonas

Postat
  djonas sa:
Enklare vet jag inte men att det finns pluggar som lĂ„ter bĂ€ttre det vet jag. 😉

.. för dom pengarna pluggen kostar och den tiden man behöver lÀgga ner pÄ en trumprogrammering kanske jag skulle flikat in samtidigt för att undvika missförstÄnd :rolleyes:

Postat

DFH Ă€r klart kompetent, men ocksĂ„ ganska svĂ„rt att fĂ„p att lĂ„ta bra. Det beror helt enkelt pĂ„ hur mycket tid man vill lĂ€gga ner pĂ„ att jobba med pluggen. Det finns inte (Ă€nnu) i Gmformat sĂ„ det Ă€r lite plockigt att jobba med sequencer om du vill köra pekfingerpolka pĂ„ tangentbordet eller som i mitt fall midistyra med sitt lilla miditrumset. EZdrummer lĂ„ter mycket bra och Ă€r en lĂ€ttskött plugg som inte krĂ€ver sĂ„ mycket pyssel. Jag skulle nog satsa pĂ„ den om du inte Ă€r en teknik- och programmeringsnörd. 😆

Postat
  Egghuvud sa:
DFH Ă€r klart kompetent, men ocksĂ„ ganska svĂ„rt att fĂ„p att lĂ„ta bra. Det beror helt enkelt pĂ„ hur mycket tid man vill lĂ€gga ner pĂ„ att jobba med pluggen. Det finns inte (Ă€nnu) i Gmformat sĂ„ det Ă€r lite plockigt att jobba med sequencer om du vill köra pekfingerpolka pĂ„ tangentbordet eller som i mitt fall midistyra med sitt lilla miditrumset. EZdrummer lĂ„ter mycket bra och Ă€r en lĂ€ttskött plugg som inte krĂ€ver sĂ„ mycket pyssel. Jag skulle nog satsa pĂ„ den om du inte Ă€r en teknik- och programmeringsnörd. 🙂

HÄller helt klart med om att DFH Àr betydligt krÄngligare och "pilligare" att ha och göra med Àn tex. EZdrummer...

Men att det skall vara svÄrt att fÄ det lÄta bra vette fan... tycker nÀsta det Àr bland de mest "lÀttrattade" trummljuden...

Kan iofs. vara en vanesak, men jag tycker det Àr mÄngsidigt och relativt enkelt att fÄ till det sound man söker efter..

Vill man pilla ordentligt kan man ge sig pÄ DFH Superior, vilket jag inte rekommenderar i ett "kreativt" lÀge...

Men nĂ€r man börjar gĂ„ in i "produktionslĂ€ge" tycker jag det Ă€r precis vad det heter.... Superior. 🙂

Postat
  brojd sa:
Vill man pilla ordentligt kan man ge sig pÄ DFH Superior, vilket jag inte rekommenderar i ett "kreativt" lÀge...

Men nĂ€r man börjar gĂ„ in i "produktionslĂ€ge" tycker jag det Ă€r precis vad det heter.... Superior. 😎

...Sa han o satte ut en annons pÄ... Superior.. :rolleyes:

Kunde inte undgÄ att fnissa lite lÀtt, Brojd

Postat
  Lundin sa:
.. för dom pengarna pluggen kostar och den tiden man behöver lÀgga ner pÄ en trumprogrammering kanske jag skulle flikat in samtidigt för att undvika missförstÄnd :rolleyes:

Hemligheten stavas "mallar". 🙂

Postat

Tycker fortfarande att Groove agent Àr ett bra alternativ men jag har ju inte testat EZdrummer förstÄs.

Enkelt att anvÀnda och lÄter helt ok med lite pluggar och eq.

Postat (redigerat)
  Lundin sa:
  brojd sa:

Men nĂ€r man börjar gĂ„ in i "produktionslĂ€ge" tycker jag det Ă€r precis vad det heter.... Superior.  😉

...Sa han o satte ut en annons pĂ„... Superior.. 😄

Kunde inte undgÄ att fnissa lite lÀtt, Brojd

😛

Jaja... hade ÀndÄ annonsen ute.... kunde inte motstÄ.. :rolleyes:

Men, jag Àr inte ensam om att tycka det Àr en kanonprodukt sÄ...

Edit - Nu nĂ€r det kommit RTAS stöd för Superior kanske man skulle dra in annonsen... 😕

Redigerat av brojd
Postat
  djonas sa:
Hemligheten stavas "mallar". 🙂

Ok.. det finns en poĂ€ng i det du sĂ€ger förstĂ„s.. hmmm.. du Ă€r vĂ€l gitarrist va 😉

Trum-mallar i en trummis öron dĂ€remot...?? nja.. vad gör man i livet dĂ„ 😆

..nu droppar jag det hÀr..

Postat
  Lundin sa:
  djonas sa:
Hemligheten stavas "mallar". 😎

Ok.. det finns en poĂ€ng i det du sĂ€ger förstĂ„s.. hmmm.. du Ă€r vĂ€l gitarrist va 🙂

Trum-mallar i en trummis öron dĂ€remot...?? nja.. vad gör man i livet dĂ„ 😉

..nu droppar jag det hÀr..

😛 yes jag Ă€r gitarrist frĂ€mst men spelar Ă€ven andra instrument, dĂ€ribland trummor. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.