Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjena

helt ny här och tänkte bara kolla om nån kunde hjälpa mig med en grej. kom på häromdagen att jag vill spela in lite framför datorn hemma men har ingen aning alls om vad som behövs för att göra detta. så om någon kunde förklara så enkelt som möjligt (har ingen koll alls på detta egentligen 😲 så skulle det vara snällt. ta bara med det absolut nödvändigaste för jag har ingen direkt budget att lägga på det här. har köpt nån kass mic på tradera för typ 50:-.

ska alltså bara spela in akustisk gitarr och sång till att börja med. man måste ju börja nånstans. eller hur? =)

Annons
Postat

glöm inte att köpa ett program som hanterat dina inspelningar oxo.....

Har tyvärr dålig koll på annat än Cubase, vilket är rätt komplext och kraftfullt. Framför allt så är det mycket stålar.

Postat
glöm inte att köpa ett program som hanterat dina inspelningar oxo.....

Har tyvärr dålig koll på annat än Cubase, vilket är rätt komplext och kraftfullt. Framför allt så är det mycket stålar.

Fast det finns LE och SE varianten som inte kostar skjortan.

Det finns lite gratisprogram med men jag är inte rätt man att tipsa om dem. Sök på forumet eller så fyller säkert någon i här i tråden.

Desann (oregistrerad)
Postat

En gratis sequencer = Ord som aldrig kommer att gå hand i hand.

Jag röstar på Ableton Live som är fenomomenalt I just ett inspelning- och prissynpunkt.

www.ableton.com

Bara att testa demo först för att se om deras avskalade (men ack så prestandasparande) design faller dig i smaken.

Jag saknar fortfarande stöd för sysex och uppdelning av vyerna för dubbelskärmar, men annars finns det inte mycket som piskar Live när det kommer till timestretching.

Postat

Man behöver inte ha så mycket prylar för att börja ärligt talat. Har man ont om cash så är det ju viktigare att faktiskt spela bara, väljer man då att spela in så är det viktigare att spela in än att det låter bra i det skedet.

Jag spelade in mina första alster med en vanlig bandspelare. När jag hade gitarren lagd så satte jag i bandet i en annan bandspelare, riktade den mot den inspelningsbara som hade nytt band i sig. Sen spelade jag upp musiken på den ena och sjöng, detta fångades allt upp av den inspelningsbara bandspelaren 🙁. Ljudet var ju knappast det bästa men det var ju en början.

Men har man pengar så ska man ju såklart satsa på riktiga prylar. Som hans nämnde finns det ljudkort som skickar med Cubase i en bantad version. Har du inte pengar så det räcker så är mitt tips att börja spara, men att under tiden använda det du har hemma för att ändå kunna spela in och fortsätta utvecklas under tiden du sparar 😳.

Postat

tack för svaren!

ljudkort är helt nödvändigt att skaffa eller? gör det så man kan spela in t ex sång och gitarr på samma gång i olika kanaler? det är det som jag är ute efter i första hand.

går det bra att micka en vanlig akustisk gitarr med en vanlig mik? eller blir ljudet väldans dåligt om man gör så?

som sagt. i första hand vill jag bara komma igång o testa lite. inga jätte seriösa prylar.

Postat
tack för svaren!

ljudkort är helt nödvändigt att skaffa eller? gör det så man kan spela in t ex sång och gitarr på samma gång i olika kanaler? det är det som jag är ute efter i första hand.

går det bra att micka en vanlig akustisk gitarr med en vanlig mik? eller blir ljudet väldans dåligt om man gör så?

som sagt. i första hand vill jag bara komma igång o testa lite. inga jätte seriösa prylar.

du kan ofta klara dig med ditt inbyggda ljudkort (förutsatt att du har ett ljudkort i datorn redan), om du kan skaffa asio-drivrutiner till det. det låter inte lika bra men om du ha en separat preamp och lajnar så kan det fungera hjälpligt till en början.

det finns massa trådar här på forumet om vilka mickar som är bra till vad, men de absolut billigaste plast alá clas ohlson bör du nog inte lägga pengar på.

redan en mt 184 för 595:- är en utmärkt mick för ex. akustiskt gitarr.

men... som du skriver så vill du bara testa lite, och man kan ha kul med väldigt enkla saker också.

Postat

jag är som sagt helt okunnig i detta. vad är en preamp och vilken funktion fyller en sån?

jag har testat lite med ljudkortet jag har och med en riktigt kass mick. har bara en in port i den vilket gör att jag bara kan spela in en sak i taget? skulle vilja få det så man kan spela in gitarr och sång samtidigt med olika mickar. då behövs det väl fler in portar eller har jag fel?

Postat
jag är som sagt helt okunnig i detta. vad är en preamp och vilken funktion fyller en sån?

jag har testat lite med ljudkortet jag har och med en riktigt kass mick. har bara en in port i den vilket gör att jag bara kan spela in en sak i taget? skulle vilja få det så man kan spela in gitarr och sång samtidigt med olika mickar. då behövs det väl fler in portar eller har jag fel?

Du kan lösa det genom att köpa en enkel mixer också om du vill hålla nere budgeten.

En preamp höjer väl i princip bara volymen om jag inte minns fel. Sen finns det rörpreamps som färgar ljudet också.

Postat

okej vad är prisskillnaden på ett billigt ljudkort och en billig mixer? och vad kostar en preamp?

Postat

det finns väl ljudkort med inbyggd preamp? kan nån rekomendera ett billigt sådant åt en som inte har så stor koll? får kosta typ 1500:-.

vill gärna kunna spela in gitarr och sång samtidigt. ni kan även rekomendera några billiga mikrofoner som funkar till sång och till inspelning av akustisk gitarr. även ett par bra billiga hörlurar.

Postat
En gratis sequencer = Ord som aldrig kommer att gå hand i hand.

Jasså? Vad säger du då om Kristal Audio?

Ifall man bara ska spela in audio så funkar det ju hur bra som helst.

Postat (redigerat)

Ett firewirekort (t ex ett Presonus Inspire) Och ett par Line Audio CM3 (995 kr/par) microfoner är nog en bra start.

Ljudkortet innehåller två preamps och hörlursförstärkare så det enda du behöver komplettera med är microfoner och kanske ett par monitorer lite senare.

Redigerat av Phobos
Postat
Och ett par Line Audio CM3 (995 kr/par) microfoner är nog en bra start.

fel fel fel.

CM3:erna kostar 995:-/styck inte per par 🙂

Postat
Och ett par Line Audio CM3 (995 kr/par) microfoner är nog en bra start.

fel fel fel.

CM3:erna kostar 995:-/styck inte per par 😠

hoppsan 🙂, då hade jag missuppfattat det hela.

Det följer med en hel massa mjukvara till din Presonus Inspire förresten: Pro Pak

Postat

okej tackar för svaren. verkar duga åt mig =) vart kan man beställa billiga mikrofoner och hörlurar nånstans?

• 1 år senare...
Skruven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ingen aning men här är ett förslag på mikrofon.....

Röde m3 ska vara en bra mikrofon till både sång och uppmickning av akustisk gitarr

den kostar ungefär 1000:- kan tyvärr inte säga hur bra den är för har ingen själv......

Redigerat av Skruven
Skruven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

.

Redigerat av Skruven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.