Jump to content
Annons

Blå skärm!?


kenjoswe

Recommended Posts

Hej alla,

Jag har en P4 2,4 Ghz med 1 Gb Ram.

När jag kör både min GuitarPort och Cubase får jag blå skärm.

Vad kan jag göra åt detta?

Alla midiinstrument är frysta för att spara på processorn.

Dessutom har släckt ner allt som inte har med detta att göra - även virusskydddet.

Är det processorn som inte orkar med eller minnet?

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade många blåskärmar förr innan jag bytte nätaggregat, hade ganska många HD:ar...men om du inte har det så vet jag inte...kan bero på så mycket men i mitt fall var nätagget... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, är ingen expert på området precis men. Det brukar väl stå vad det är fel på allt som oftast? Googla sedan upp dllfilen eller vad det nu är som trilskas så kanske det finns fler med samma problem.

Jag får ibland bluescreen också, men datorn rebootar direkt nästan så jag inte hinner se vad det står...

Link to comment
Dela på andra sajter

När du får en blå skärm, (Blue Screen Of Death, BSOD) så får du också ett felmeddelande. Detta talar om vad som hänt. Ibland kan det gå att härleda till ett fel, ibland är det för allmänt för att det skall kunna härledas till något konstruktivt.

Vad felmeddelandet betyder kan du läsa på Microsofts website.

Har du problemet med att datorn återstartar omedelbart så att du inte hinner se felmddelandet så gå till systemegenskaperna och "kryssa av" funktionen "starta om automatiskt" under rubriken "Systemfel". Då startar inte datorn om automatiskt och du kan i lugn och ro anteckna felmeddelandet.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla,

Jag har en P4 2,4 Ghz med 1 Gb Ram.

När jag kör både min GuitarPort och Cubase får jag blå skärm.

Vad kan jag göra åt detta?

Alla midiinstrument är frysta för att spara på processorn.

Dessutom har släckt ner allt som inte har med detta att göra - även virusskydddet.

Är det processorn som inte orkar med eller minnet?

/Kent J.

Hmm har samma problem med min toneport.

Jag har upplevt att det beror på att jag har för mycket grejer ingång samtidigt i burken. Har hänt när jag försöker lägga om något under mixningsfasen alltså när datorn är belastad. Har inte hänt när jag spelar in i början av ett projekt när jag inte har en massa pluggar gående.

Tänk om det kunde vara så att det var strömen i usb´n då kunde jag ju lösa det med en strömförsjande usb hub. Men jag tror inte det är det. Jag tror det är datorn som inte pallar med helt enkelt.

Strömförsörjs guitarporten av usb´n?

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du bluescreen? Winodws mest kända bugg.

Bill Gates hade lite otur när han skulle presentera windows 95 för sina blivande kunder då han plötsligt fick blue screen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla,

Jag har en P4 2,4 Ghz med 1 Gb Ram.

När jag kör både min GuitarPort och Cubase får jag blå skärm.

Vad kan jag göra åt detta?

Alla midiinstrument är frysta för att spara på processorn.

Dessutom har släckt ner allt som inte har med detta att göra - även virusskydddet.

Är det processorn som inte orkar med eller minnet?

/Kent J.

Hmm har samma problem med min toneport.

Jag har upplevt att det beror på att jag har för mycket grejer ingång samtidigt i burken. Har hänt när jag försöker lägga om något under mixningsfasen alltså när datorn är belastad. Har inte hänt när jag spelar in i början av ett projekt när jag inte har en massa pluggar gående.

Tänk om det kunde vara så att det var strömen i usb´n då kunde jag ju lösa det med en strömförsjande usb hub. Men jag tror inte det är det. Jag tror det är datorn som inte pallar med helt enkelt.

Strömförsörjs guitarporten av usb´n?

Nu är jag ute å spånar,, Om den drivs via USB,, då kanske det kan vara kass strömförsörjning? Lite för klent nätagg i PC'n helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ett tyst 500W. Typ Antecs Trupower2 eller så. Men det finns flere bra förstås, alla har olika åsikter där som alltid. Men köper du nytt, så spara inte nån euro på bekostnad av tystnad tycker jag. Du kan alltid ta ditt nya nätaag med dig till en ny maskin i framtiden också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett för litet och/eller dåligt nätaggregat hör till de vanligaste problemkällorna när det gäller "konstiga" datorproblem.

Jag bygger aldrig en dator idag med ett nätaggregat under 500 watt.

Till min egen senaste DAW använder jag ett Antec-aggregat med hybridfläkt som bara startar fläkten över en viss temperatur som man själv kan välja i flera steg. Antec Phantom 500. Kostar litet mera, men det är det värt att få både ett bra och tyst aggregat.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010081969

Link to comment
Dela på andra sajter

Blåskärm och blåskärm.. Syftet med den blåa skärmen är att på den står just exakt vad som det blivit problem också... Att skärmen är blå är ingen intressant läsning.. Ta i stället och citera felmedelandet som står med vit och tydlig text på den blå bakgrunden.

Det är det som ger dig lösningen på problemet 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta i stället och citera felmedelandet som står med vit och tydlig text på den blå bakgrunden.

OK!

Så här står det förutom en standardtext:

...

*** Stop....

*** GPWADrv.sys - Address BAB2646a BASE AT BAB24000

Ger det någon ledning?

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK!

Så här står det förutom en standardtext:

...

*** Stop....

*** GPWADrv.sys - Address BAB2646a BASE AT BAB24000

Ger det någon ledning?

/Kent J.

Ja mycket.. Den drivrutin du använder är inte supportad (signed by Microsoft) av SP2 i Win XP.. Uppdatera drivrutinerna till ljudkort etc.. skulle jag säga (i förhoppningen att Microsft signat dom) 😉

Eller gör som det stod i senaste

Tidningen Studio.. "När din dator funkar som den ska, försegla den med gaffatejp och förse den med texten "inga uppdateringar, någonsin"".

Du skulle alltså ha stannat vid SP1 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...