Jump to content
Annons

Möbler och inredning

Recommended Posts

Mosquito (oregistrerad)
Postat

Är det någon som vet var man kan få tag på ett bord till kontrollrum? Dvs med utrymme för montering av 19" moduler, mixerbord och skärmar.

// Andy

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Thomann.

Mosquito (oregistrerad)
Postat

Tack.

// Andy

Postat

bygg ett själv? Köp en bänkskiva på något byggvaruhus, en sticksåg, 4 ben och rackskenor...

Jag har funderat på det ett tag, kollat priser och möjlig lösning. Det blir väldigt mycket billigare än om man jämnför med färdiga lösningar. Men det krävs en del jobb och tid. Flexibiliteten är klart lägre om man skräddarsyr efter egna behoven, men det blir jäkligt snyggt och bra om man tänkt till...

Mosquito (oregistrerad)
Postat
bygg ett själv? Köp en bänkskiva på något byggvaruhus, en sticksåg, 4 ben och rackskenor...

Jag har funderat på det ett tag, kollat priser och möjlig lösning. Det blir väldigt mycket billigare än om man jämnför med färdiga lösningar. Men det krävs en del jobb och tid. Flexibiliteten är klart lägre om man skräddarsyr efter egna behoven, men det blir jäkligt snyggt och bra om man tänkt till...

Jag är egentligen inte ute efter att köpa ett, utan mer för att låna idéer om hur det bäst bör utformas, smarta lösningar etc.

Jag har redan ett bord som är hemmabygge som betstår utav en 2000x800x40 stor MDF-skiva med ekfanér. På detta bord är det monterat 8 st (4 st i bakkant, 4 st 400mm från bakkant) ekben som är 40x40mm med 19" avstånd 12U höga. Ovanpå detta ligger ytterligare en ekfanérad MDF-skiva. I bordskivan är mixern nersänkt, och en extra hylla har placerats bakom mixern för TFT-skärmen.

Tyvärr så känns bordet lite instabilt med all utrustning, därav som jag söker tips. Oftast är de köpta borden byggda på en stålkonstruktion av något slag för ökad stabilitet.

// Andy

Mosquito (oregistrerad)
Postat
IKEA:s Jerker-bord är fortfarande väldigt bra, med sina svängbara hyllor till högtalarna... Betydligt billigare än att beställa något dyrt specialbyggt bord. 😆

Är det möjligen så att du är ägare till ett sådant bord Claes?

Jag vill minnas att jag har tittat på stommen till detta skrivbord för något år sedan.

Är det inte så att det ligger en "tvärbalk" mellan benen? Hur stort är av ståndet mellan bordsskivans underkant till ovansidan på "tvärbalken". Hur bred är stommen?

Postat
IKEA:s Jerker-bord är fortfarande väldigt bra, med sina svängbara hyllor till högtalarna... Betydligt billigare än att beställa något dyrt specialbyggt bord. 😆

Är det möjligen så att du är ägare till ett sådant bord Claes?

Jag vill minnas att jag har tittat på stommen till detta skrivbord för något år sedan.

Är det inte så att det ligger en "tvärbalk" mellan benen? Hur stort är av ståndet mellan bordsskivans underkant till ovansidan på "tvärbalken". Hur bred är stommen?

Visst har jag ett sådant. Det är otroligt stabilt och bra, eftersom det ligger balkar under både bordsskiva och hyllor - och det har rejäla stödben, så att det är stabilt på alla håll och kanter. Jag har haft mitt i snart 10 år, tror jag - och det är fortfranade hur stabilt som en klippa. 😆 Jag kan ta lite mått när jag kommer hem, men annars kan du ju också smita in på närmaste IKEA-varuhus och kolla, så att du får reda på precis de mått du vill ha...

Balken under bordsskivan är monterad på skivan, så att den stora bordsskivan stabiliseras av den.

Postat

Jag har oxo ett sådant, ett Jerker. Väldigt prisvärt! För att inte säga oslagbart prisvärt. Dock så vill jag ha ett mer flexibelt bord.

En tanke är väl att köpa ett beg gammalt kontorsskrivbord och behålla ramen? För att få stabilitet i själva skivan/kontruktionen.

Har du några bilder på ditt bord? Vad är det som inte är tillräckligt stabilt?

Jag har 2 21" CRT skärmar på mitt Jerker. Det är nog precis vad det klarar!

Postat

Har en likadan jag med, en Jerker alltså. Med mitthyllan ( överhyllan ) bortagen. Tre armhyllor. två för monitorerna och en för lite annat tjafs under. På sidorna har jag byggt två stycken 19" rackar av träskivor och rackskenor. Datorn står placerad i en låda under skrivbordet till vänster.

Kan ta ett kort om du vill. 😄

Frågan är om Claes har städat sitt bord än.

Mosquito (oregistrerad)
Postat

Jerker verkar populär, men jag vill minnas att anledningen till att jag släppte idén med att bygga på den stommen är just balken. Eftersom mixerbordet är nersänkt i bordskivan kommer balken att ta emot.

// Andy

Mosquito (oregistrerad)
Postat
Jag har oxo ett sådant, ett Jerker. Väldigt prisvärt! För att inte säga oslagbart prisvärt. Dock så vill jag ha ett mer flexibelt bord.

En tanke är väl att köpa ett beg gammalt kontorsskrivbord och behålla ramen? För att få stabilitet i själva skivan/kontruktionen.

Har du några bilder på ditt bord? Vad är det som inte är tillräckligt stabilt?

Jag har 2 21" CRT skärmar på mitt Jerker. Det är nog precis vad det klarar!

Bordet känns svajigt i sidled. Mycket pga den stora belastningen. MDF skivorna i sig är tunga, sen tillkommer utrustningen.

Saknar kamera, så tyvärr har jag inga bilder.

// Andy

Mosquito (oregistrerad)
Postat
http://www.joasnickeri.com/studiomobler.htm

Hittade detta, ser ju snyggt ut? Ungefär så som jag vill att det skall se ut...

Slog killen en signal, ett ungefärligt pris är 15.000:- och bordet blir så som du vill ha det. Levereras utan underrede och omålat.

Det var inte så blodigt. Man får ändå se det som en möbel som skall stå några år.

Tack för tipset!

// Andy

Postat
Har en likadan jag med, en Jerker alltså. Med mitthyllan ( överhyllan ) bortagen. Tre armhyllor. två för monitorerna och en för lite annat tjafs under. På sidorna har jag byggt två stycken 19" rackar av träskivor och rackskenor. Datorn står placerad i en låda under skrivbordet till vänster.

Kan ta ett kort om du vill. 😄

Frågan är om Claes har städat sitt bord än.

🙂

Städa? Vad är det?

Nåja - jag håller på att organisera om en hel del, så just nu är det rörigare än det har varit på väldigt länge... 🙂😄

Postat
Vill man inte ha det målat också? eller? dom kanske inte gör det där?

Enligt killen så var det framför allt pga ev transprotskador. Bättre att fixa det på plats själv... Men det går säkert att få honom att göra det oxo.

Inte så blodigt.

Kollade vad en MDF kostade, 1440*2550*19 ligger på 340:- Den borde ju räcka till en hel del? En 900*1500*9 kostade 200:-

Skruv + lim = 200?

Rackskenor.. 6st 8he = 400:-

Typ 2000:- inkl färg och spackel?

Sedan är det bara din tid som saknas.

Postat (redigerat)

Såg nu att trådrubriken även handlade om förvaring.

Bakom racket till höger i bild står det fyra stycken plastbackar med lock ( köpta på EKO ) fyllda med kablar, pedaler och jox.

Bakom racket till vänster brukar jag ha en massa stativ mm.

Nu skall det snart byggas lite basfällor i hörnen så lite förvaringsytrymme går bort.

Får nog bara plats med två plastbackar till höger så dom tre andra får nog gå där papperskorgen står idag. Om jag får plats att sitta ordentligt då.

Stativplats räknar jag med att få ändå bakom racket till vänster.

EDIT: Ändrade plastbackarna till rätt antal

Redigerat av DrHans
Postat

jättesnyggt! Jag skall försöka få till lite bilder på min studio. Jag har den där hyllan över monterad, och på den har jag mina monitorer... De kommer lite för högt upp. Har inte så bra med plats på sidorna.

Ett problem som jag har är att rummet inte är så stort. Max 7-8m2

Nästa problem är att jag inte har några riktigt vettiga monitorer, kör med AudioPro A4-14

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.