Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag tÀnkte testa att lÀsa in smÄ ljudböcker men skulle gÀrna höra med er först om ni har nÄgra tips för att fÄ det sÄ bra som möjligt.

Jag har mixer och nÄgra sÄngmicar, men det Àr allt.

Vilken typ av mic tycker ni att jag skall satsa pÄ? Har ni nÄgra inspelningstips?

Tack.

// Magnus

Annons
Postat

hepp!

Jag har spelat in ca 30 ljudpöcker och kĂ€nner mig sĂ„ledes ganska van 😆

skicka PM om du vill veta mer.

Postat
Jag har spelat in ca 30 ljudpöcker och kĂ€nner mig sĂ„ledes ganska van 😆

skicka PM om du vill veta mer.

Kan du inte berÀtta för alla? Det vore intressant att höra.

• Gilla 1
MrPhil (oregistrerad)
Postat
Tjena!

Jag tÀnkte testa att lÀsa in smÄ ljudböcker men skulle gÀrna höra med er först om ni har nÄgra tips för att fÄ det sÄ bra som möjligt.

Jag har mixer och nÄgra sÄngmicar, men det Àr allt.

Vilken typ av mic tycker ni att jag skall satsa pÄ? Har ni nÄgra inspelningstips?

Tack.

// Magnus

Börja med att kolla rÀttigheterna, sÄ du har lov att göra det.

Postat

Jag anvÀnder mig av en Brauner Phantom V i kombination med en Amek 9098 preamp.

Jag anvÀnder en Mac och ProTools gamla MIX system.

Det viktigaste Ă€r mickplacering tycker jag. InlĂ€saren skall ofta (lĂ€s alltid) lĂ€sa vid flera tillfĂ€llen och dĂ„ Ă€r det lurigt att fĂ„ samma ljud frĂ„n dag till dag. Micka gĂ€rna snett frĂ„n sidan typ 1-2 dm frĂ„n munnen. Undvik rakt framifrĂ„n. Nackdelen med mickning rakt framifrĂ„n Ă€r ju att det blir stor skillnad i ljudet ju lĂ€ngre ner pĂ„ sidan i boken inlĂ€saren kommer. Mitt tips Ă€r att sikta frĂ„n sidan 🙂

SkÀr allt under 50-60 hz oxÄ. TÀnk pÄ att man ofta lyssnar lÀnge, försök fÄ till ett mjukt och bekvÀmt sound pÄ rösten.

Sen Àr det ju bara en enda röst som skall höras, inget annat. Det blir alltid en hel del redigering för att fÄ vÀck hostningar, harklingar, pappersljud etc. Var noga med att följa med i manus och anteckna stakningar osv.

Ventilation i rummet Ă€r viktigt. Tyst och svalt. Den kombinationen Ă€r oftast svindyr att fĂ„ till sĂ„ har du ett litet rum med dĂ„lig ventilation sĂ„ se till att ta mĂ„nga pauser. InlĂ€sarna brukar vara duktiga pĂ„ att sĂ€ga till nĂ€r dom vill ha paus. 😆

Ett litet hett tips Àr att alltid ha apelsiner/mandariner samt bananer tillgÀngliga.

Citrusfrukterna tar bort salivljud och bananerna fixar magkurret. Believe me, du kommer att behöva bananer 😄

jaja, det var vÀl litegrann, inga hemlisar direkt. frÄga om du vill veta mer!

/Eliasson

Postat

🙂 Jag tĂ€nkte inte sĂ€lja böckerna.

Jag tĂ€nkte mer att testa lĂ€sa in t.ex barnböcker för att ge bort till slĂ€ktingars och kompisars ungar... billiga födelsedagspresenter 😆

// Magnus

Postat

Tack sÄ hemskt mycket!

Nu fĂ„r jag gĂ„ in i min kammare och kĂ€ka bananer... 😆

MrPhil (oregistrerad)
Postat

😄 Jag tĂ€nkte inte sĂ€lja böckerna.

Jag tĂ€nkte mer att testa lĂ€sa in t.ex barnböcker för att ge bort till slĂ€ktingars och kompisars ungar... billiga födelsedagspresenter 😎

// Magnus

LĂ„ter som en jĂ€vla massa jobb tycker jag!! 😉

• 6 Ă„r senare...
Postat

Vilka krav stÀlls pÄ ljudkort för ljudbok? NÄgon rekommendation?

Och gissar att slutresultat blir MP3. Hur hög bitrate ska det vara?

Postat (redigerat)

Jag har gjort mycket dubbing, ADR (som dubbing, men man byter ut ord och meningar som blev fel pÄ plats och inte sprÄk), och Àven en del böcker, och hÄller i mÄngt och mycket med Eliasson med nÄgra modifikationer.

Jag brukar föredra att micka snett uppifrÄn i 30-45 graders vinkel pÄ ett avstÄnd av runt 25-30cm ungefÀr, och jag föredrar Àpplen till att fÄ bort smask-ljud. Jag brukar skÀra ungefÀr 75Hz med ett fullstÀndigt fasriktigt filter med en halvbrant sluttning.

Jag hÄller det enkelt; en Sennheiser MKH40-mick i Rycote-fÀste genom en vanlig StudioProjects VTB-1 preamp, som i sin tur gÄr in i ett LyxTWO-kort och fastnar i Steinberg Nuendo 5.5. För medlyssning har bÄde jag, regissören (nÀr sÄn finnes), och dubb/inlÀsningsoffret varsitt Denon-steg med högtalarutgÄngarna terminerade och Beyer 250-lurar.

I stort sett enda skillnaden vid dubb/ADR Àr att skÄdisen ganska garanterat stÄr upp och har en monitor, just nu en vanlig VGA 19", men jag ska köpa pÄ mig ett SDI-system :-)

Redigerat av van Caine
Postat (redigerat)

Vilka krav stÀlls pÄ ljudkort för ljudbok? NÄgon rekommendation?

Och gissar att slutresultat blir MP3. Hur hög bitrate ska det vara?

För professionella produktioner: Det fÄr inte vara grötigt, tydligheten Àr viktigast av allt.

För personliga produktioner: Inga alls. De ljudkort i historien som inte kunde klara av en sÄn enkel uppgift har inte gÄtt att anvÄnda pÄ minst 10-15 Är :-)

Bitrate rÀcker sÄ sett 128kbs (stereo. HÀlften för mono), men jag brukar föredra 192.

Redigerat av van Caine
Postat (redigerat)

Kanonbra tips frÄn bÄde Eliasson och Van Caine!

En annan bra grej Àr att alltid spela in rummet (roomtone) utan inlÀsaren i rummet. OvÀrderligt att ha vid tex pauser. Vid ljudboksproduktion Àr det önskvÀrt att hÄlla samma temperatur pÄ rösten genom hela boken. HÀr kan man som tekniker agera producent och hjÀlpa inlÀsaren med detta.

Redigerat av wellness music
  • Gilla 1
Postat

Kanonbra tips frÄn bÄde Eliasson och Van Caine!

En annan bra grej Àr att alltid spela in rummet (roomtone) utan inlÀsaren i rummet. OvÀrderligt att ha vid tex pauser. Vid ljudboksproduktion Àr det önskvÀrt att hÄlla samma temperatur pÄ rösten genom hela boken. HÀr kan man som tekniker agera producent och hjÀlpa inlÀsaren med detta.

Very good point! HÀÀ, lite fascinerande, det Àr sÄ naturligt att ta roomtone för oss att man tar det alldeles för givet & glömmer bort att tipsa om det helt :-)

MÄste det inte bli en vÀldig massa ljud om sÀtter i sej frukt medan man lÀser?

Dom trycker i sig frukten mellan tagningarna ;-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.