skivan Postat 27 juni 2006 Postat 27 juni 2006 Tjena! Jag tÀnkte testa att lÀsa in smÄ ljudböcker men skulle gÀrna höra med er först om ni har nÄgra tips för att fÄ det sÄ bra som möjligt. Jag har mixer och nÄgra sÄngmicar, men det Àr allt. Vilken typ av mic tycker ni att jag skall satsa pÄ? Har ni nÄgra inspelningstips? Tack. // Magnus
Eliasson Postat 27 juni 2006 Postat 27 juni 2006 hepp! Jag har spelat in ca 30 ljudpöcker och kĂ€nner mig sĂ„ledes ganska van đ skicka PM om du vill veta mer.
mornel Postat 27 juni 2006 Postat 27 juni 2006 Jag har spelat in ca 30 ljudpöcker och kĂ€nner mig sĂ„ledes ganska van đ skicka PM om du vill veta mer. Kan du inte berĂ€tta för alla? Det vore intressant att höra. 1
MrPhil (oregistrerad) Postat 27 juni 2006 Postat 27 juni 2006 Tjena! Jag tÀnkte testa att lÀsa in smÄ ljudböcker men skulle gÀrna höra med er först om ni har nÄgra tips för att fÄ det sÄ bra som möjligt. Jag har mixer och nÄgra sÄngmicar, men det Àr allt. Vilken typ av mic tycker ni att jag skall satsa pÄ? Har ni nÄgra inspelningstips? Tack. // Magnus Börja med att kolla rÀttigheterna, sÄ du har lov att göra det.
Eliasson Postat 27 juni 2006 Postat 27 juni 2006 Jag anvĂ€nder mig av en Brauner Phantom V i kombination med en Amek 9098 preamp. Jag anvĂ€nder en Mac och ProTools gamla MIX system. Det viktigaste Ă€r mickplacering tycker jag. InlĂ€saren skall ofta (lĂ€s alltid) lĂ€sa vid flera tillfĂ€llen och dĂ„ Ă€r det lurigt att fĂ„ samma ljud frĂ„n dag till dag. Micka gĂ€rna snett frĂ„n sidan typ 1-2 dm frĂ„n munnen. Undvik rakt framifrĂ„n. Nackdelen med mickning rakt framifrĂ„n Ă€r ju att det blir stor skillnad i ljudet ju lĂ€ngre ner pĂ„ sidan i boken inlĂ€saren kommer. Mitt tips Ă€r att sikta frĂ„n sidan đ SkĂ€r allt under 50-60 hz oxĂ„. TĂ€nk pĂ„ att man ofta lyssnar lĂ€nge, försök fĂ„ till ett mjukt och bekvĂ€mt sound pĂ„ rösten. Sen Ă€r det ju bara en enda röst som skall höras, inget annat. Det blir alltid en hel del redigering för att fĂ„ vĂ€ck hostningar, harklingar, pappersljud etc. Var noga med att följa med i manus och anteckna stakningar osv. Ventilation i rummet Ă€r viktigt. Tyst och svalt. Den kombinationen Ă€r oftast svindyr att fĂ„ till sĂ„ har du ett litet rum med dĂ„lig ventilation sĂ„ se till att ta mĂ„nga pauser. InlĂ€sarna brukar vara duktiga pĂ„ att sĂ€ga till nĂ€r dom vill ha paus. đ Ett litet hett tips Ă€r att alltid ha apelsiner/mandariner samt bananer tillgĂ€ngliga. Citrusfrukterna tar bort salivljud och bananerna fixar magkurret. Believe me, du kommer att behöva bananer đ jaja, det var vĂ€l litegrann, inga hemlisar direkt. frĂ„ga om du vill veta mer! /Eliasson
skivan Postat 27 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 27 juni 2006 Börja med att kolla rĂ€ttigheterna, sĂ„ du har lov att göra det. đ Jag tĂ€nkte inte sĂ€lja böckerna. Jag tĂ€nkte mer att testa lĂ€sa in t.ex barnböcker för att ge bort till slĂ€ktingars och kompisars ungar... billiga födelsedagspresenter đ // Magnus
skivan Postat 27 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 27 juni 2006 Tack sĂ„ hemskt mycket! Nu fĂ„r jag gĂ„ in i min kammare och kĂ€ka bananer... đ
MrPhil (oregistrerad) Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 Börja med att kolla rĂ€ttigheterna, sĂ„ du har lov att göra det. đ Jag tĂ€nkte inte sĂ€lja böckerna. Jag tĂ€nkte mer att testa lĂ€sa in t.ex barnböcker för att ge bort till slĂ€ktingars och kompisars ungar... billiga födelsedagspresenter đ // Magnus LĂ„ter som en jĂ€vla massa jobb tycker jag!! đ
Wyuety Postat 20 december 2012 Postat 20 december 2012 Vilka krav stÀlls pÄ ljudkort för ljudbok? NÄgon rekommendation? Och gissar att slutresultat blir MP3. Hur hög bitrate ska det vara?
van Caine Postat 20 december 2012 Postat 20 december 2012 (redigerat) Jag har gjort mycket dubbing, ADR (som dubbing, men man byter ut ord och meningar som blev fel pÄ plats och inte sprÄk), och Àven en del böcker, och hÄller i mÄngt och mycket med Eliasson med nÄgra modifikationer. Jag brukar föredra att micka snett uppifrÄn i 30-45 graders vinkel pÄ ett avstÄnd av runt 25-30cm ungefÀr, och jag föredrar Àpplen till att fÄ bort smask-ljud. Jag brukar skÀra ungefÀr 75Hz med ett fullstÀndigt fasriktigt filter med en halvbrant sluttning. Jag hÄller det enkelt; en Sennheiser MKH40-mick i Rycote-fÀste genom en vanlig StudioProjects VTB-1 preamp, som i sin tur gÄr in i ett LyxTWO-kort och fastnar i Steinberg Nuendo 5.5. För medlyssning har bÄde jag, regissören (nÀr sÄn finnes), och dubb/inlÀsningsoffret varsitt Denon-steg med högtalarutgÄngarna terminerade och Beyer 250-lurar. I stort sett enda skillnaden vid dubb/ADR Àr att skÄdisen ganska garanterat stÄr upp och har en monitor, just nu en vanlig VGA 19", men jag ska köpa pÄ mig ett SDI-system :-) Redigerat 20 december 2012 av van Caine
van Caine Postat 20 december 2012 Postat 20 december 2012 (redigerat) Vilka krav stÀlls pÄ ljudkort för ljudbok? NÄgon rekommendation? Och gissar att slutresultat blir MP3. Hur hög bitrate ska det vara? För professionella produktioner: Det fÄr inte vara grötigt, tydligheten Àr viktigast av allt. För personliga produktioner: Inga alls. De ljudkort i historien som inte kunde klara av en sÄn enkel uppgift har inte gÄtt att anvÄnda pÄ minst 10-15 Är :-) Bitrate rÀcker sÄ sett 128kbs (stereo. HÀlften för mono), men jag brukar föredra 192. Redigerat 20 december 2012 av van Caine
wellness music Postat 20 december 2012 Postat 20 december 2012 (redigerat) Kanonbra tips frÄn bÄde Eliasson och Van Caine! En annan bra grej Àr att alltid spela in rummet (roomtone) utan inlÀsaren i rummet. OvÀrderligt att ha vid tex pauser. Vid ljudboksproduktion Àr det önskvÀrt att hÄlla samma temperatur pÄ rösten genom hela boken. HÀr kan man som tekniker agera producent och hjÀlpa inlÀsaren med detta. Redigerat 20 december 2012 av wellness music 1
SadamJR Postat 20 december 2012 Postat 20 december 2012 MÄste det inte bli en vÀldig massa ljud om sÀtter i sej frukt medan man lÀser?
van Caine Postat 21 december 2012 Postat 21 december 2012 Kanonbra tips frÄn bÄde Eliasson och Van Caine! En annan bra grej Àr att alltid spela in rummet (roomtone) utan inlÀsaren i rummet. OvÀrderligt att ha vid tex pauser. Vid ljudboksproduktion Àr det önskvÀrt att hÄlla samma temperatur pÄ rösten genom hela boken. HÀr kan man som tekniker agera producent och hjÀlpa inlÀsaren med detta. Very good point! HÀÀ, lite fascinerande, det Àr sÄ naturligt att ta roomtone för oss att man tar det alldeles för givet & glömmer bort att tipsa om det helt :-) MÄste det inte bli en vÀldig massa ljud om sÀtter i sej frukt medan man lÀser? Dom trycker i sig frukten mellan tagningarna ;-)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.