Jump to content
Annons

Omvandla videoljudet till en Wav-fil

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har en inspelad konsert som ligger på dvd-r. Hur för jag i pc:n över den filmade inspelningens stereoljud till en wav-fil, för att sedan kunna bränna cd?

Finns det något program för det?

Som det är nu får jag fånga ljudet genom att gå via externa prylar som DAT och ljudkort analogt för detta, först ut och sedan tillbaka in igen. Det är något omständligt. Tyvärr har min DAT ett speciellt kopieringsskydd man inte kan koppla ur heller (tillverkades ett år då fabrikanten var hysterisk), så minst en av de två vägarna måste vara analog därför.

Tanken är att göra BÅDE en dvd och en cd av inspelningen alltså. Nu krånglar dvd-redigeringen, varför jag åtminstone vill kunna presentera en cd för dem...

🙂

:musik

Annons
Postat (redigerat)

Öppna VOB-filerna med DVD2AVI och välj Decode på Dolby Digital (eftersom jag antar att din DVD har ac3-ljud).

Då sparas ljudet ut i en 48kHz wav-fil.

Redigerat av Linus
musik (oregistrerad)
Postat

Så man kan inte bara GIFTA sig i Vegas, man kan skilja sig där också???

...det där videoredigeringsprogrammet Vegas är dyrt va?

😏

musik

Postat

Jo, det kostar pengar.

Det var därför jag tipsade dig om ett gratisprogram i mitt inlägg som löser uppgiften. 😏

DVD2AVI med ac3-dekoder. Klart.

Postat

Jo, det kostar pengar.

Det var därför jag tipsade dig om ett gratisprogram i mitt inlägg som löser uppgiften. 😏

Det har jag använt en del och det är skitbra!

musik (oregistrerad)
Postat

Jo, det kostar pengar.

Det var därför jag tipsade dig om ett gratisprogram i mitt inlägg som löser uppgiften. 😉

Det har jag använt en del och det är skitbra!

Ja, jag ska testa det såklart. Läste om det direkt då, men hann inte installera det då.

😄

:musik

Postat

Jo, det kostar pengar.

Det var därför jag tipsade dig om ett gratisprogram i mitt inlägg som löser uppgiften. 😉

DVD2AVI har dock småbuggar som kan irritera och har väl inte uppdaterats på ett tag. Bland annat så kan det bli synkproblem med lost frames.

En ny version, DGMPGDec, påstås (!) ha kommit tillrätta med en del - jag har dock inte provat måste jag emellertid understryka, så jag kan inte bekräfta att det är bättre! Men det kan ju vara intressant att prova.

Info på:

http://neuron2.net/dgmpgdec/dgmpgdec.html

Kan även laddas ner på:

http://www.digital-digest.com/dvd/download...mpgdec_474.html

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.