Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej och tack för ett riktigt bra forum (Nyregisterad här, men ack så bra forum).

Nog smörat, jag har lite frågor som jag undrar om ni studio-nissar kan svara på.

Jag är en total nybörjare på både hårdvara och musikproducering och undrar ifall det är svårt att programmera trummor med t.ex EZdrummer eller dkfh superior genom att använda cubase eller battery

Sen behöver jag lite hjälp med saker som skall inhandlas

En styck bra mic

En styck bra preamp till micen

Ett bra ljudkort

En bra MIDI-keyboard (till att programmera trummorna smidigare)

Hade tänkt mig en maxbudget på 3000-4000 SEK.

Oh, det är metal jag vill "göra" så att säga. Alla tips, råd och länkar uppskattas riktigt mycket!.

😛

Tack på förhand.

/C. :

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Samma saker behandlades i en tråd för en par dagar sen. Sökfunktionen fungerar. Läs den och kom med mera ingående frågor om det är nåt du inte förstår där!

Postat

Nej, det är inte svårt att programmera trummor med EZ Drummer. Du bara drar in looparna i midispåret, så det är inte alls svårt. Vet inte hur bra det går att använda det till just metal, jag gör pop och mjukare rock och till det funkar det mycket bra. Jag tycker du ska köpa EZD och utöka till DFH Superior när du har lärt dig EZD bra.

Sedan prylarna:

Mitt förslag på mick är en ADK A51, dom kostar runt tusenlappen och är väldigt prisvärda om man kör på lågbudget. Ett alternativ är en Shure SM57, den kostar ungefär lika mycket.

Mickpreampar har jag inte så står koll på, jag använder en Behringer Ultragain Pro, en mickpreamp med två kanaler och hyffsat ljud. Kostar runt 1200 kronor, det går troligtvis att hitta nåt billigare om du vill det.

Förslaget på ljudkort blir ett M-Audio Audiophile 2496, ett bra och rätt så billigt ljudkort. Kostar runt 1000 kronor. Jag har en kompis som använder det, han är också nybörjare och verkar riktigt nöjd med det kortet.

Midikeyboards kan jag inte alls, så det överlåter jag till någon annan att svara på.

Kan avsluta med att jag har baserat mina förslag på att det inte skulle bli dyrare än totalt 4000 kronor, man får inte några superbra prylar för dom pengarna men du kommer iallafall igång och kan börja lära dig att spela in.

Postat
Ja, jag har programvarorna men inte kunskapen om hur de fungerar, därav att jag ställer frågor kring dem.

OK, verkade skumt bara att du hade två trumpaket som du inte vet hur dom funkar och ett Cubase men inga prylar till. Men alla går vi olika vägar.

Om trumprogramering är svårt eller inte beror på dig. Det finns ju midilopar du kan utgå ifrån med EZdrummer eller att köpa från tex Grovemonkee om du inte vill programera dem från början.

Postat

Jag har i ärlighetens namn piratkopierat programvarorna, för att se om de är "någonting för mig". Tänker köpa EZdrummer utan tvivel om det fungerar som jag förväntar mig. Detsamma gäller de andra mjukvarorna (Dock billigare cubase)

Postat

Ämen va fan, Audiopixel! Har du läst trådarna på detta forum tidigare, så borde du hajja att du inte får hjälp här om du kör crackat! Det finns 'poliser' överallt!

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Kalla det try-before-you-buy, det är trendigt.

Tyvärr är vissa programvarors officiella testversioner så begränsade att man får ta det i egna händer. Ibland leder det till köpbeslut, ibland inte.

Postat
Kalla det try-before-you-buy, det är trendigt.

Tyvärr är vissa programvarors officiella testversioner så begränsade att man får ta det i egna händer. Ibland leder det till köpbeslut, ibland inte.

Sant så sant, precis så jag menade också :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.