Jump to content
Annons

Metall pop filter


Recommended Posts

Annons

Har funnits ganska lÀnge.

Studio Projects har en trekantig som ser ganska frÀck ut. Annars brukar de vara runda...

Innan folk börjar hacka pĂ„ mig 😛 , sĂ„ nĂ€mner jag sjĂ€lv att jag ska göra inspelningstester med en drös olika modeller av puffskydd. Det var vĂ€ldigt lĂ€nge sedan jag lovade det, men jag har inte hunnit fĂ„ det klart Ă€nnu. Inspelningar Ă€r fĂ€rdiga med Christina, men undertecknad ska ocksĂ„ fĂ„ Ă€ndan ur vagnen och spela in, sĂ„ att ljudfilerna sĂ„ smĂ„ningom kan lĂ€ggas upp pĂ„ testsiten för bedömning av eventuella skillnader...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad jag har förstĂ„t sĂ„ ska metalpuffskydden vara bĂ€ttre Ă€n gamla hederliga nylonpuffskydden. Men jag har dock anvĂ€nt bĂ„da och och inte mĂ€rk nĂ„gon markant skilnad. Det beror vĂ€l pĂ„ vilken modell man anvĂ€nder. Men vi fĂ„r vĂ€l se vad Claes tester visar 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har inte gjort nÄgot jÀmförande test,Men pÄ min senaste inspelning

hade vi ett metall puffskydd. Och det blev vÀldigt bra resultat.

Jag vet inte om det Àr bÀttre men det Àr i allafall bra, sen Àr det ju

hÄllbarare och ser bÀttre ut med metall.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har vÀldigt svÄrt att tÀnka mig att det skulle vara nÄgon stor skillnad, men man vet ju aldrig...

UpplÀgget Àr som följer:

Jag kör med min Babybottle hela tiden, med samma avstÄnd och vinklar etc - och följande olika varianter:

Utan puffskydd

Penna framför micen (vanlig nödlösning...)

BLUE:s eget metallskydd som hör till Babybottle

Enkelt nylonskydd

Dubbelt nylonskydd

Trekantigt metallskydd framifrÄn

d:o bakifrÄn (det pÄstÄs att det ska vara skillnad...)

Runt metallskydd framifrÄn

d:o bakifrÄn

Skumskydd (vindskydd som ibland sÀljs som puffskydd av mindre nogrÀknade sÀljare...)

Det lÀr tÀcka in det mesta...

Jag kommer att lĂ€gga upp det som ett blindtest först - och sĂ„ fĂ„r vi se vem som lyckas gissa mest rĂ€tt... 😎

Återkommer snart i Ă€rendet. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 Ă„r senare...

(Svar efter tvĂ„ Ă„r, men vad fan! đŸ„°)

Problemet med traditionella nylonpopfilter Àr att de 1-2 Är efter tillverkning börjar gÄ sönder, utan att man mÀrker det. NÀr du sjunger in i det sÄ lossnar det massa smÄ "luddpartiklar", som sedan flyger rakt in i mikrofonen, dÀr du har ett aktivt laddat membran som drar Ät sig alla partiklar. Eftersom det Àr 1-2 Är efter tillverkning sÄ kan det vara i farozonen redan nÀr man fÄr hem det, i och med att det kan ha legat pÄ ett lager vÀldigt lÀnge innan man köpt det.

DĂ€rför Ă€r det mer populĂ€rt med metall-popfilter - de sabbar inte mikrofonerna. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

"Återkommer snart" var kanske ett lite förhastat löfte, eftersom jag inte har gjort nĂ„got fĂ€rdigt Ă€nnu đŸ„° , utan har haft lite för mycket annat att tĂ€nka pĂ„, sĂ„ detta puffskydds-test har fĂ„tt vĂ€nta. FĂ„r se om jag hinner med det under sommaren nĂ„gon gĂ„ng... 🙂

Det som Nurfen berÀttar Àr dock inget jag har upplevt. Jag har nylon-puffskydd som sÀkert Àr minst 5-6 Är gamla och som inte fÀller nÄgot material...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)
(Svar efter tvĂ„ Ă„r, men vad fan! đŸ„°)

Problemet med traditionella nylonpopfilter Àr att de 1-2 Är efter tillverkning börjar gÄ sönder, utan att man mÀrker det. NÀr du sjunger in i det sÄ lossnar det massa smÄ "luddpartiklar", som sedan flyger rakt in i mikrofonen, dÀr du har ett aktivt laddat membran som drar Ät sig alla partiklar. Eftersom det Àr 1-2 Är efter tillverkning sÄ kan det vara i farozonen redan nÀr man fÄr hem det, i och med att det kan ha legat pÄ ett lager vÀldigt lÀnge innan man köpt det.

DĂ€rför Ă€r det mer populĂ€rt med metall-popfilter - de sabbar inte mikrofonerna. 🙂

Jag Àr tveksam till att nylonpopskydd skulle utmattas efter 1-2 Är.

Nylonstrumpor som utsÀtts för hÄrd miljö och Àven dÀr funkar som "pop"filter sÄ att sÀga verkar hÄlla hur lÀnge som helst?

Nylonskjortor Àr i princip outslitbara.

I fall det vore sÄ skulle man slutat tillverka dessa sedan lÀnge.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kom att tÀnka pÄ en sak. Det Àr kanske skum-"puffskydd" som du menar, Nurfen?

SÄdana blir nÀmligen förstörda och börjar slÀppa material efter en tid...

Skum-"puffskydden" som ibland följer med mikrofoner, Àr inte puffskydd, utan de Àr avsedda som vindskydd för utomhustagningar. De har ocksÄ en puffskyddande effekt, men suger samtidigt upp en del diskant, sÄ de anvÀnds normalt inte i studio.

Skum-skydden kallas "wind screen" pÄ utrikiska, medan nylon- och metallskydden kallas "pop filter" eller "pop screen".

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej, jag heter Fredrik och missuppfattade artikeln helt och hĂ„llet. Visst stod det windscreen och inte pop filter đŸ˜Č

Det var ju bra - ordningen Ă„terstĂ€lld... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elof (oregistrerad)

Oj vilken gammal trÄd, men bÀttre sent Àn aldrig.

Jag tycker man förlorar lite luft med nylonskydd i jÀmförelse med metall.

Metallskydden kan styra om P och B-ljud sÄ att de blir lite Ät "F-hÄllet" om man har otur, men annars tycker jag metallskydden Àr bÀttre eftersom man behÄller mer luft i sÄngen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Oj vilken gammal trÄd, men bÀttre sent Àn aldrig.

Jag tycker man förlorar lite luft med nylonskydd i jÀmförelse med metall.

Metallskydden kan styra om P och B-ljud sÄ att de blir lite Ät "F-hÄllet" om man har otur, men annars tycker jag metallskydden Àr bÀttre eftersom man behÄller mer luft i sÄngen.

Har du gjort en A-B-jÀmförelse?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elof (oregistrerad)
Oj vilken gammal trÄd, men bÀttre sent Àn aldrig.

Jag tycker man förlorar lite luft med nylonskydd i jÀmförelse med metall.

Metallskydden kan styra om P och B-ljud sÄ att de blir lite Ät "F-hÄllet" om man har otur, men annars tycker jag metallskydden Àr bÀttre eftersom man behÄller mer luft i sÄngen.

Har du gjort en A-B-jÀmförelse?

Varför skulle jag annars svara?

Jag har gjort nÄgra snabba AB-jÀmförelser inför sÄngtagningar och kommit fram till det. Inga vetenskapliga endags sessioner.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

squareone (oregistrerad)

Hej!

Ville bara flika in med en frÄga nu nÀr denna eminenta trÄd tagits upp.

Sysslar med talproduktion och anvÀnder metallpuffskydd (vet tyvÀrr inte mÀrke). Miken sitter en aning ovanför i ögonhöjd just för att minimera puff. Jag fick för mig en gÄng att metallen i dessa skydd leder luftströmmen Ät ett specifikt hÄll. Dvs om man blÄser pÄ skyddet sÄ kÀnner man att luftströmmen Àndras istÀllet för att mattas av som pÄ nylonskydd.

Fiffigt tĂ€nkte jag. DĂ„ Ă€r det bara att vinkla skyddet sĂ„ att luften gĂ„r nedĂ„t sĂ„ Ă€r allt kirrat. Bara det att det blir liksom puff Ă€ndĂ„ och speciellt med speakers med underbett, vilket ju Ă€r naturligt. Är det nĂ„gon som har ett tips pĂ„ vad man kan göra. Byta puffskydd till nĂ„got bĂ€ttre?

Miken behöver vara ganska nÀra för ett optimalt upptagande av ljud sÄ det Àr inte mkt marginaler att jobba med plus att det fÄr inte skymma upplÀsarens sikt.

1002719py3.th.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)

Tror inte riktigt pÄ din teori om att den riktar bort flödet. Funktionen Àr att den bryter ner luftströmen i smÄ vrivlar som snabbt tappar sin energi.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

squareone (oregistrerad)
Tror inte riktigt pÄ din teori om att den riktar bort flödet. Funktionen Àr att den bryter ner luftströmen i smÄ vrivlar som snabbt tappar sin energi.

Intressant.

Som sagt. Min teori:

Det Àr en högt tÀnkt tanke efter ett mkt enkelt bonnatest. Jag gjorde sÄ hÀr. BlÄste rÀtt ut med munnen pÄ puffskyddet och höll fingret pÄ andra sidan och kÀnde vartÄt luften (mestadels) tog vÀgen. TvÄ olika riktningar beroende pÄ om puffskyddet tittade pÄ mig eller vÀnde mig ryggen.

Det funkar för det mesta men vissa inlÀsare Àr sÄ puffiga att det hade behövts tvÄ puffskydd. Kanske vad som krÀvs helt enkelt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tror inte riktigt pÄ din teori om att den riktar bort flödet. Funktionen Àr att den bryter ner luftströmen i smÄ vrivlar som snabbt tappar sin energi.

Intressant.

Som sagt. Min teori:

Det Àr en högt tÀnkt tanke efter ett mkt enkelt bonnatest. Jag gjorde sÄ hÀr. BlÄste rÀtt ut med munnen pÄ puffskyddet och höll fingret pÄ andra sidan och kÀnde vartÄt luften (mestadels) tog vÀgen. TvÄ olika riktningar beroende pÄ om puffskyddet tittade pÄ mig eller vÀnde mig ryggen.

Det funkar för det mesta men vissa inlÀsare Àr sÄ puffiga att det hade behövts tvÄ puffskydd. Kanske vad som krÀvs helt enkelt.

Jag har sett uppgifter dÀr det pÄstÄs att man kan fÄ ett lite annat sound om man vÀnder metallpuffskydd, sÄ du Àr kanske inte helt ute och cyklar ÀndÄ. Har dock inte testat det sjÀlv, sÄ jag vet inte riktigt hur mycket det ligger i det...

Det förekommer Ă€ven i skivstudios att man anvĂ€nder dubbla puffskydd i extrema fall - sĂ„ det fungerar förstĂ„s om det skulle bli nödvĂ€ndigt. Bara att testa. 🙂 Hur lĂ„ngt frĂ„n puffskyddet har du munnen förresten? Om puffskyddet Ă€r för nĂ€ra, sĂ„ kan luftströmmen bli sĂ„ stark pĂ„ genomresan, att den inte dĂ€mpas tillrĂ€ckligt... Likadant om puffskyddet Ă€r för nĂ€ra micen, sĂ„ kan det bli sĂ„, att luftströmmen inte hinner spridas ut tillrĂ€ckligt. Lagom Ă€r bĂ€st... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

squareone (oregistrerad)

Det Àr som du sÀger. Effekten gÄr förlorad för nÀra mun eller mik.

Jag försöker ha den nÄgot nÀrmre miken Àn munnen beroende pÄ att den Àr ivÀgen ju nÀrmre munnen den kommer dÀrför att synfÀltet skyms.

Skulle vilja kunna minimera puff totalt och koncentrera mig pÄ annat.

Ska ta och testa ett extra skydd i morgon. Blir latjo!

1002714pw1.th.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 Ă„r senare...

Det Ă€r förmodligen ingen större skillnad mellan nylon och metall. Har en gamal kollega som brukar sĂ€ga: Metall Ă€r bĂ€ttre det Ă€r ju bara att tvĂ€tta av spotten. En nylonstrumpa luktar illa.... 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...