Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Har funderingar på en till mikrofon. Den ska i stort sett enbart användas till sång. Just nu har jag en Studio Projects B1 och undrar om en mic för nånstans mellan 2 och 4 tusen skulle göra en stor skillnad? Isf vilken mic rekommenderas?

Mvh Kristoffer

Annons
Postat

Tackar 😱 ska ta mig en titt på den.

Kan ju passa att fråga om ljudkort på en gång. Kör på ett M-Audio delta 1010LT just nu och är grymmt nöjd. Kanske behöver lite fler in:s och out:s snart och är det då värt att köpa ett dyrare kort? Hur mycket skillnad blir det? Några rekommendation?

Postat

Precis som Hans är inne på här ovan så spelar just mikrofonförstärkaren en stor roll i sammanhanget då du kliver upp i prisnivå. Sen är det frågan vad du är ute efter för karaktär på micken också... Kan ju vara som så att du är ute efter det där varma lite luddiga ljudet man kan få från en ribbonmic eller så vill du ha ett helt ofärgat ljud också..

Men börja med och lyssna på lite exempel på Claes hemsida... Där finns det mååånga mickar att lyssna på.

Kolla in hans underbara samling på http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/

Postat
Precis som Hans är inne på här ovan så spelar just mikrofonförstärkaren en stor roll i sammanhanget då du kliver upp i prisnivå. Sen är det frågan vad du är ute efter för karaktär på micken också... Kan ju vara som så att du är ute efter det där varma lite luddiga ljudet man kan få från en ribbonmic eller så vill du ha ett helt ofärgat ljud också..

Men börja med och lyssna på lite exempel på Claes hemsida... Där finns det mååånga mickar att lyssna på.

Kolla in hans underbara samling på http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/

😮

Då slapp jag säga det själv denna gången... 😛

Postat

Mm.. har tagit mig igenom första och andra omgången.. ingen mic som känns sådär: den här skulle lyfta sången skyhögt.... än! hehe, tack för tipsen iaf 😄 ska kämpa vidare genom micdjungeln :rolleyes:

Postat

Gå inte igenom för många samtidigt, bara - för då blir man "fartblind" och hör till slut ingen skillnad alls... 😛

Vissa modeller är det väldigt liten skillnad mellan, eftersom det finns en del som kommer från samma fabrik i Kina, som bara har fått ett annat namn tryckt på mikrofonkroppen...

Postat

Mmm, tar 5 i taget och tar ut en "vinnare" bland dem och så gör jag så tills jag har typ 2-4st kvar och jämför sedan dessa med B1:an... 😛

Postat (redigerat)

Great, håller mig till det då 🙂 Medelar vad jag kommit fram till om ett par dagar 😎

Redigerat av furstan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.