Majken Postat 19 juni 2006 Postat 19 juni 2006 (redigerat) För dig som funderat pÄ att bygga musikdator har vi en glad nyhet. Priset pÄ Studios musikdator har frÄn att vi pÄbörjade artikelserien sjunkit frÄn över 11 000 kronor till strax över 9500 kronor. Den uppdaterade inköpslistan till datorn hittar du hÀr: Inköpslista pÄ Komplett TvÄ Àndringar har skett frÄn den ursprungliga konfigurationen. Processorn Àr nu en snabbare en Pentium D930 och Moderkortet Àr ett nyare Asus P5WD2-E Premium med intels 975 chipset. Har du missat serien sÄ gÄr det nu att köpa samtliga delar i pdf-format för 50 kronor, med uppdaterad inköpslista. Den första delen beskriver val av delar och steg-för-steg hur du bygger ihop datorn. I andra delen gÄr vi igenom instÀllningar och installation medan den tredje och sista delen tar upp optimering och backup. Sammanlagt Àr serien sjutton sidor lÄng. Artikelarkivet EDIT: Tips: Om nÄgon vill köpa datorn, logga in pÄ Komplett och klicka dÀrefter pÄ lÀnken Inköpslista ovan - sÄ slipper man mata in allt för hand. /olsberg Redigerat 20 juni 2006 av Majken
Dumble (oregistrerad) Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 (redigerat) Det Ă€r kanske jag som Ă€r blind men saknas det inte ett moderkort i den dĂ€r listan? đČ Och Ă€r jag nu inte blind sĂ„ nĂ€rmar sig vĂ€l priset 11000 kr igen, snarare Ă€n 9500 kr? đ //Magnus Redigerat 20 juni 2006 av Dumble
Linus Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Studiodatorn bygger pÄ moderkortet Asus P5WD2, som just nu verkar ha försvunnit ur Kompletts lista. P5WD2-E Premium resp. P5WDG2-WS verkar finnas kvar. Det finns ocksÄ 2 stycken P5WD2 Premium att "fynda" bland deras Demoprodukter.
spaceman Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Paketet innehÄller bara en hÄrddisk. +700 spÀnn om du vill ha tvÄ.
Linus Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Och Ă€r jag nu inte blind sĂ„ nĂ€rmar sig vĂ€l priset 11000 kr igen, snarare Ă€n 9500 kr? đ NĂ€, nu nĂ€r moderkortet föll ut hamnade kundvagnen pĂ„ 7698 kr. Med ett P5WD2-E Premium hamnar vi pĂ„ 9693 kr.
Majken Postat 20 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 20 juni 2006 Det gamla moderkortet fanns igĂ„r och av nĂ„n underlig anledning rĂ€knades det fortfarande in i priset fast det inte lĂ€ngre stod listat. Jag har nu bytt ut det mot det nyare P5WD2-E som har ett annat chipset men överlag pĂ„minner om det ursprungliga kortet. EDIT: Och som en lite extra jobbig detalj sĂ„ listas inte minneskretsarna i manualen till moderkortet. DĂ€remot finns de lite snabbare Kingston PC5300 667MHz ValueRam minnena med. Jag kan dock inte tĂ€nka mig att det skulle vara nĂ„gra problem med de vi anvĂ€nde till det Ă€ldre P5WD2 moderkortet med 955 chipset. HĂ€r Ă€r 667MHz modellen i matchat pack för dualchannel: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310793 Och hĂ€r Ă€r manualen till det nya moderkortet om nĂ„gon Ă€r lĂ€ssugen: ftp://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socket..._p5wd2-e_pr.pdf Jaja, det Ă€r bara konstatera att det gĂ„r undan i datorbranschen đ /Majken
joachime Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Tack för all info Majken. Det Ă€r sĂ„ att jag blir köpsugen! đ
Majken Postat 20 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 20 juni 2006 Tack för all info Majken. Det Ă€r sĂ„ att jag blir köpsugen! đ Skoj att höra! Maskinen vi byggde skiljer sig ju lite frĂ„n den aktuella konfigurationen p.g.a. att delar utgĂ„tt frĂ„n sortimentet. Men bygget bör trots allt vara i stort sett identiskt och de frĂ€msta skillnaderna med 975 chipsetet Ă€r en annorlunda nordbrygga, högre busshastighet och andra konfigurationsmöjligheter för pci-express portarna. /Majken
Jocke Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 (redigerat) Ser trevligt ut! Bra grej Majken och Studio. Jag kanske köper nya grejer framöver och satsar förmodligen dÄ pÄ AMDs nya AM2-sockel (trots Intels kommande "Conroe" eller vad den hette). Vet du om det Àr nÄt generellt man ska passa sig för vad gÀller att anvÀnda som allround- och studioburk? SLI var vÀl kört tidigare, fortfarande ett problem? Redigerat 20 juni 2006 av Jocke
Majken Postat 20 juni 2006 TrÄdstartare Postat 20 juni 2006 Mjo, pci-express system överlag Àr ett problem nÀr det gÀller amd och man brukar sÀga att Àven om de fungerar sÄ drabbas de av lite sÀmre prestanda Àn sina agp-motsvarigheter. Med AM2 kan dock detta Àndras tack vare snabbare minnen och dylikt. Ett tips kan vÀl vara att hÄlla ögonen uppe efter musikdatorer bygga med AM2 processorer. Det Àr ju alltid farlig att vara först ut pÄ plan med ny teknik. /Majken
Hans Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Conroe (Core 2 Duo) kommer krossa allt motstÄnd, vÀnta bara!
Jocke Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 Det lĂ€t inget vidare, Majken. Jag kommer nog aldrig köpa ny dator. đ Tack för infon! Ja, Hans, det gör den. Men AMD lanserar ny processorarkitektur 2007 sĂ„ dĂ„ fĂ„r vi hoppas det blir ordning och reda igen. đ
Linus Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 Conroe (Core 2 Duo) kommer krossa allt motstÄnd, vÀnta bara! Jag misstÀnker att Apple slÀpper en G5-ersÀttare med Core2 Duo om ett halvÄr...
Mr Keys Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 Inte för att jag Àr superinbiten i Àmnet, men Àr inte 1gb minne lite snÄlt? Ska man ha en riktigt vÀl fungerande musikburk mÄste man ju nÀstan ha 2gb idag....helst Ànnu mera om man kör mkt med mjukissamplers....
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 Innan ni köper det dÀr moderkortet, hoppa gÀrna in pÄ ASUS (tekniskt urusla) forum, och kolla upp vad som sÀgs. Personligen har jag ungefÀr vartenda ett av de problemen som nÀmns, bl.a tar det en evighet att starta maskinen, den gÄr het, USB-strömmen kapas inte nÀr maskinen stÀngs, VCoren slÄr volter, ... ASUS kundservice Àr verkligen usel, ett mail har "spÄrlöst forsvunnit", andra svarar dom alltid i stil RTM trots att man verkligen ingÄende beskriver situationen fungera helt tvÀrtom frÄn manualens ord. AlltsÄ P5WD2 (jag har premium). Med en Dualcore. Funkar det bra för nÄn, glöm att jag ens nÀmnde problemen!!
Majken Postat 21 juni 2006 TrÄdstartare Postat 21 juni 2006 tsmalmbe: Vilket av P5WD2 moderkortet Àr det du har? Det med 955 eller det med 975 chipset? AngÄende att den startar lÄngsamt, har du stÀngt av funktioner du inte anvÀnder. Exempelvis systemet för IDE-diskarna om du kör SATA? Annars letar den efter nya hÄrddiskar vid varje uppstart. Menyvalet heter ITE82211F under Onboard Devices. Hur varmt Àr systemet nÀr du kör det? Vilket typ av flÀkt anvÀnder du och vilket chassi har du? VÄrat system var en 2.8GHz 920 som lÄg pÄ 60 grader som mest nÀr flÀktarna snurrade pÄ lÀgsta hastighet. Idle-temperaturen var omkring 45 grader om jag minns rÀtt. Men jag har sett PentiumD-maskiner dÀr processorn legat pÄ uppÄt 90 grader vid belastning tillsynes utan nÄgra problem. ---- Och det Àr förresten Asus P5WD2 Premium med 955x chipset som Digidesign rekommenderar om man ska bygga datorn sjÀlv. http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...35&itemid=22766 /Majken
Luke Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 Ett bra grafikkort Àr ju ej nödvÀndigt pÄ en musik dator. Det Àr inget och satsa pÄ om man ENBART ska gör musik eller sÄdant som inte krÀver nÄgort av grafikkortet.
Cloudsurfer Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 Ett bra grafikkort Àr ju ej nödvÀndigt pÄ en musik dator.Det Àr inget och satsa pÄ om man ENBART ska gör musik eller sÄdant som inte krÀver nÄgort av grafikkortet. NÀ precis, hellst ska man sitta med ett voodoo 2000 som har en söndrig flÀkt...
Thorellg Postat 27 juni 2006 Postat 27 juni 2006 Ăr detta paket exlusive ljudkort eller Ă€r det integrerade ljudkortet i modekortet tillrĂ€ckligt bra för hemmastudio-bruk? Thorell
Emil Postat 27 juni 2006 Postat 27 juni 2006 Ăr detta paket exlusive ljudkort eller Ă€r det integrerade ljudkortet i modekortet tillrĂ€ckligt bra för hemmastudio-bruk? Thorell Exklusive ljudkort
DJ_Smiley Postat 10 juli 2006 Postat 10 juli 2006 (redigerat) Tja! Har nu lĂ€st Alla delar av datorbygget. Jag ska just köpa en helt ny dator, som skall anvĂ€ndas för att jobba med cubase och mjukvaruintrument, , Eventuella inspelningar av röst kommer ske pĂ„ annan studio. Men jag har problem med att vĂ€lja ut moderkortet. Jag vill ha nĂ„gon av Pentium D processorerna, typ 3.0 eller 3.2 Dual core. SĂ„ jag vill ha ett moderkort som stöder detta och Har stöd för nĂ€sta serie Pentium D processorer, och som samtidigt Ă€r stabil för en musikdator. HĂ€r följer en lista pĂ„ prylar som jag kollat ut. Kommentera och/eller tipsa gĂ€rna. Moderkortet Ă€r det som Ă€r störst frĂ„getecken pĂ„. Listan pĂ„ Musikdatorn: Moderkort: Asus P5LD2 Deluxe i945P 2xPCIe16, 1xPCIe, 3xPCI, 4DDR2, GLAN, SATA RAID USB2 Firewire Processor: Intel Pentium D 930 3.00GHz eller 940 3.20GHz 800, 2x2MB S775 BOX "Dual Core" ProcessorflĂ€kt: Zalman CNPS9500 478/775/754/939/940 RAM: Corsair XMS2 Xtreme 2048MB DDR2 XMS2-5400 (2x1024MB) HDD: 2x Samsung P120 250GB, 7200RPM SATA/300 8MB LĂ„da: Antec P180, Svart. NĂ€tagg: Antec Phantom 500W (24/20-pin) DVD-BrĂ€nnare: Nec ND-4571 DVD -/+ R/RW/DL/RAM, CDR/CDRW, Svart Grafikkort: NĂ„got som passar pĂ„ en musikdator OS: Windows XP Proffesional Ljudkort: Tipsa gĂ€rna. Har inte bestĂ€mt om jag ska ha PCI eller Firewire kort. Har kollat pĂ„: M.Audio: Delta Audiophile 192, Kanske (Delta 101 OLT), Firewire 410. EMU: 0404, Vad tycker ni? Har ni synpunkter eller Tips? Skriv gĂ€rna. /Ha det đ Redigerat 10 juli 2006 av DJ_Smiley
El_mono Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 Wow,coolt đ nu kostar den tydligen bara 7664.00,Ă€r det bara för att intel har slĂ€ppt sina nya dualcoreprocessorer nu eller?
El_mono Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 Det verkar blivit billigare,jag sÄg dock att en del grejjer verkat hamnat ur listan :/ hehe
Nils-Bill Postat 31 juli 2006 Postat 31 juli 2006 Ăr det nĂ„gon som kört Pro Tools pĂ„ denna dator? Hur funkar det?
MiSt (oregistrerad) Postat 1 augusti 2006 Postat 1 augusti 2006 Conroe (Core 2 Duo) kommer krossa allt motstĂ„nd, vĂ€nta bara! Jag misstĂ€nker att Apple slĂ€pper en G5-ersĂ€ttare med Core2 Duo om ett halvĂ„r... NĂ€, pĂ„ WWDC om en vecka skulle jag tro. VĂ€nta bara đ
bollibompa Postat 2 augusti 2006 Postat 2 augusti 2006 Hej! Har nu byggt datorn med nÀstan samma delar (har ett enklare grafikkort som jag hade sedan tidigare) Den funkar bra nÀr man vÀl kommer i i datorn men det tar en jÀkla tid för datorn att starta, stÄr i ASUS P5WD2 skÀrmen hur lÀnge som helst. Vad beror detta pÄ? Tacksam för all hjÀlp jag kan fÄ! /Thomas
Becke (oregistrerad) Postat 6 augusti 2006 Postat 6 augusti 2006 (redigerat) Ăr det nĂ„gon som prövat ett flĂ€ktlöst nĂ€ttaggregat? Jag Ă€r lite sugen att testa denna: Silverstone ST30NF, ATX 300W flĂ€ktlöst NĂ€taggregat (0db), SATA, 20/24pin http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305409 I övrigt kommer min dator bli ungefĂ€r som studiodatorn, fast med 2 diskar. NĂ„gon med erfarenhet av flĂ€ktlösa nĂ€tagg som kan kommentera? Funderar Ă€ven pĂ„ denna chassiflĂ€kt: SCYTHE S-FLEX 12CM FAN 8.7dB http://www.kylning.com/product_info.php/products_id/1296 NĂ„n med erfarenhet av den? Den ligger pĂ„ 800 rpm (istĂ€llet för 1200 eller 1600 rpm). Egen edit: För intresserade finns ett större test av flĂ€ktar hĂ€r: http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=421 mvh /Becke Redigerat 6 augusti 2006 av Becke
Majken Postat 7 augusti 2006 TrÄdstartare Postat 7 augusti 2006 Hej! Har nu byggt datorn med nÀstan samma delar (har ett enklare grafikkort som jag hade sedan tidigare) Den funkar bra nÀr man vÀl kommer i i datorn men det tar en jÀkla tid för datorn att starta, stÄr i ASUS P5WD2 skÀrmen hur lÀnge som helst. Vad beror detta pÄ? Tacksam för all hjÀlp jag kan fÄ! /Thomas AnvÀnder du IDE-diskar? Om inte, se till att du avaktiverat sökningen efter dem i bios. Det du ska avaktivera heter ITE8211F om jag minns rÀtt. Detta kapar ganska mycket tid pÄ uppstarten. /Majken
Majken Postat 7 augusti 2006 TrÄdstartare Postat 7 augusti 2006 Egen edit: För intresserade finns ett större test av flÀktar hÀr:http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=421 mvh /Becke Mycket trevligt! Tack för lÀnken och vÀlkommen till forumet /Majken
Henrik.M Postat 10 augusti 2006 Postat 10 augusti 2006 Hej! Har nu byggt datorn med nÀstan samma delar (har ett enklare grafikkort som jag hade sedan tidigare) Den funkar bra nÀr man vÀl kommer i i datorn men det tar en jÀkla tid för datorn att starta, stÄr i ASUS P5WD2 skÀrmen hur lÀnge som helst. Vad beror detta pÄ? Tacksam för all hjÀlp jag kan fÄ! /Thomas Bollibompa, har du fortfarande samma problem att det tar tid vid uppstart eller hjÀlpte Majkens förslag att stÀnga sökning av IDE-diskar. Funderar sjÀlv pÄ att bygga sÄ det kan vara bra att veta. / Henrik M
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.