Jump to content
Annons

Leave it behind


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Leave it behind

* ARTIST/GRUPP: Staffan Widmark

* GENRE: Popcountry

* LÅTLÄNGD: 4.05

* KOMPOSITÖR: Staffan Widmark

* PRODUCENT: Staffan Widmark

* EV. MEDVERKANDE: Staffan Widmark

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3, 192 kbps

* STORLEK: 5.59 mb

* STATUS: Cowboyhatten på

Håller på och sammanställer en cd med mina låtar men är lite tveksam till vissa. Denna låt är en sådan. Alltså jag gillar den men skulle behöva kommentarer och förslag, mao vad kan förbättras? En sak kan säga är att sången låter lite distad, men å andra sidan ger det lite retro feeling över den.

Nu har jag bytt ut sången mot en förhoppningsvis bättre sång. Den låter tekniskt bättre, eftersom den förra vara mycket överstyrd, och engelskan är nog bättre.

Jag har ändrat lite text också, en vers är helt utbytt, till det bättre tror jag.

Jag har också gjort en del ändringar i mixen också. Apropå mandolin, som alla tror att det är: det är ett instrument från Mellanöstern som heter Oud.

Leave_it_behind2.mp3

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det är ok. Jag skulle gilla lite spetsigare gitarrer. Eller nån av dom i alla fall. Men det är ju en smaksak. Stråkarna är trevliga. Låten är lite seg överlag kan jag tycka. Lite hissmusik så där. Det största problemet tycker jag är ditt uttal. Det är för mycket svengelska, så det blir inte helt trovärdigt för min del. Dina betoningar och din attityd i sången är inte helt trovärdig heller. Låter lite påklistrat.

Nu har jag ju varit extremt negativ här..... 🙂 På det stora hela är det ok. Snyggt gjort och så, men inget man trillar av stolen för. Tyvärr. Men jag kan tänka mig att en hel del tycker annorlunda. Så jag, om jag var du, skulle ta mina råd med en nypa salt. Förutom uttalet då. Det är ett faktum. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Snow Brigade för dina åsikter! Det här är bra kritik, tycker jag. Inte för att den är särskild positiv, utan för att den är rak.

Jag håller med det mesta du skriver utom att det skulle låta hissmusik, det tycker jag inte.

Denna typ av genre är egentligen inte min stil, som är mer renodlad pop, men det är alltid kul att testa nåt annat. Den kommer nog inte med på cd:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ena sekunden låter du som en bra Johnny Cash och andra sekunden håller inte riktigt sången...kanske mest pga uttalet annars är tonspråket utsökt i mina öron...slipa till uttalet om du orkar eller acceptera och se det som ditt utryck....bra lirat 😕😎

Edit: stflave

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra. skönt att allt inte är techno på detta foru.

Gillar produktionen. det låter "vintage" (hemskt branschord). gillar mandolinen.

jag tycker du borde öva ditt engelska uttal. visserligen en liten detalj men det höjer mycket. Dock är rösten väldigt djup och mogen. på sina ställen låter det väldigt bra

Redigerat av dancedancedance
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra. skönt att allt inte är techno på detta foru.

Gillar produktionen. det låter "vintage" (hemskt branschord). gillar mandolinen.

jag tycker du borde öva ditt engelska uttal. visserligen en liten detalj men det höjer mycket. Dock är rösten väldigt djup och mogen. på sina ställen låter det väldigt bra

Rösten känns erfaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Håller inte med om kritiken för fem öre faktiskt det här är bra och det ända som som inte håller det är mixen. Visparna gör att det låter som om det brusar och separationen mellan instrumenten är inte hundra men sånt går att fixa utan större problem gissar jag. När det gäller uttalet så tror jag närmast att det kommer att uppfattas som exotiskt och det som eventuellt skulle kunna bli ett problem det är om de bilder som du använder textmässigt funkar för folk med Engelska med modersmål. Jag tror att det nog är helt enkelt näst intill omöjligt att sälja in en countrylåt till musikindustrin i countryns hemland. Dom har så många egna som knackar på och detta tror jag ytterligare förstärker min teori om att uttalet är av minimal betydelse bara det funkar språkmässigt. Kort sagt uttalet kommer inte att bli nåt stort problem.

Pop country, nä mer jazzig country i så fall och kort sagt låten är riktigt jäkla helskön. Skickar på en länk till en låt som referens till en mix som jag tror du kan ha nytta av att lyssna på och vill du kolla om texten håller så lägg ut den på lyrics and music critiques på the Muses Muse en engelskspråkig musiksite. Länkarna kommer nedan.

Lycka till låten är skitbra.

Göran

http://www.musesmuse.com/forums/index.php

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=431939

Lyssna på låten Goodwill Coat 7:e på sidan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte jag skulle svara med en ny version av sången, men annat kom i vägen.

Tack alla för era åsikter, de gav mig nytt hopp om denna låt!

Burnin Sven: Mycket lästvärt. Tack för länkarna. Muse-länken verkar mycket intressant, ska testa, den andra har jag inte inte kollat upp än (är på jobbet).

Ska se över mixen lite. Visparna är ju loopar, även breaken, men de borde nog gå att få en bättre definition på dom.

Jag återkommer inom en vecka med en förbättring, hoppas jag (förbättringen alltså)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde och ge lite information ang mixen. Jag kapade lite av den högre frekvensen i visparna för att få bort vad någon tyckte lät som brus, höjde kompgitarren eftersom den är rätt så drivande, tog bort lite basinnehåll i ouden. Sedan bytte jag reverb från plåt till ett varmt rumslikande ljud. Vissa instrument var tidigare lite konstigt panorerade, t. ex fiolen (som också är av utomeuropeiskt ursprung), den la jag mer i mitten eftersom den redan innehåller stereoinformation. Sången, med mitt berömda engelska uttal fick sig en snabbkurs i engelskt uttal via ett lexikon, t.ex door, anymore - där ska inget r höras. Vidare genomgick sången, som tidigare var inspelad för högt och distade, en bättre inställning i min Joemeek VC1Qcs, framför allt kompressordelen, tillsammans med Studio Projects miken C1. Det var nog det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)
Glömde och ge lite information ang mixen. Jag kapade lite av den högre frekvensen i visparna för att få bort vad någon tyckte lät som brus, höjde kompgitarren eftersom den är rätt så drivande, tog bort lite basinnehåll i ouden. Sedan bytte jag reverb från plåt till ett varmt rumslikande ljud. Vissa instrument var tidigare lite konstigt panorerade, t. ex fiolen (som också är av utomeuropeiskt ursprung), den la jag mer i mitten eftersom den redan innehåller stereoinformation. Sången, med mitt berömda engelska uttal fick sig en snabbkurs i engelskt uttal via ett lexikon, t.ex door, anymore - där ska inget r höras. Vidare genomgick sången, som tidigare var inspelad för högt och distade, en bättre inställning i min Joemeek VC1Qcs, framför allt kompressordelen,  tillsammans med Studio Projects miken C1. Det var nog det hela.

Bra jobbat Tokai!

Skön Tom Waits/John Prine/Tom Russell/Leonard Cohen-pryl. Tycker allt låter bra, förutom att ouden kanske borde vara en banjo eller mandolin istället? Funderat på att ersätta stråken med ett dragspel? Detta är mina högst personliga kosmetiska detaljer. Jag tycker du fångat känslan bra, eller har du andra avsikter än detta?

Egentligen bara en sak jag tycker du ska fundera på om du kan få till...sångsoundet skulle må ordentligt bra av en kvalitetsmick och preamp.

SingSing

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Den här var helskön! Gillar den skarpt, jag får en väldigt skön softkänsla.

Det enda jag inte gillar är vid 3:25 och ca 10sek framåt, då rösten inte håller. Tycker det förstör mycket. Annars är jag helsåld. Inte min smak egentligen men jag gillar den mycket ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svar mupp!

Du menar när jag går upp en oktav i slutet? Två förklaringen. 1. Kompressorn jobbade stenhårt på inspelningen. Hade ställt den fel i all yra, sas. 2: Jag är ingen sångare. Bara en budbärare. Och dåligt betalt har jag också.

Ok detta kräver en förklaring. Jag gör inte låter för att jag ska bli nåt utan för att andra ska få ta del av materialet. Bla bla . Med andra ord: det är inte jag som sk artist, sångare osv som är intressant - utan mina låtar. SOM ÄR TILL FÖRSÄLJNING. (känner mig som en jävla krämare på ... inga ord nämnda)(

Tackar mycket för dina åsikter.

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker att det lite Lars Demian över rösten och låten i övrigt?

Håller med om att visparna låter en del brus (även om jag vet att du försökt ändra dem) men lite brus har jag inget emot 😉

Låten är ganska långsam ja, men det är ju det som är låten.

Jag vet inte om den passar i din skiva, har inte hört dina andra alster, men i någon film skulle den sitta bra...

Alltså: Bra låt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...