Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag skulle lägga sång idag så upptäckte jag ett irriterande brus/brum som ligger och stör. Jag använder Terratec Phase x24. Kan det kanske vara jordbrum? Jag använder tyvärr massa skarvsladdar innan jag ger ström åt ljudkortet, och dessa skarvsladdar ligger huller om buller bakom datorn. Det känns inte så optimalt?

Kan det finnas någon annan bov?

Annons
Postat

Obalanserade sladdar i huller om buller nära elkablar, är att be om brum och störningar. 😛

Postat
Obalanserade sladdar i huller om buller nära elkablar, är att be om brum och störningar. 😛

Jo jag missänkte det, men hur ska man egentligen få ordning? Hur ska man dra allt?

Postat

Kort o gott: Elkablar för sig och signalkablar för sig 😆

(Fast att dra kablarna snyggt OCH praktiskt är tametusan inte lätt... nästintill omöjligt)

"...men ha det så bra" 😛😆

.Viktor

Postat (redigerat)

Håll gärna signalkablarna en halvmeter från elkablarna om de måste dras parallellt - och om de måste korsa varandra, så ska de göra det så nära 90 grader som möjligt för att minimera störningarna.

Undvik också att lägga för långa kablar som rullas ihop i en snygg ring. Om de måste rullas ihop, så är det bättre ur störningssynpunkt, att rula ihop dem oregelbundet. Annars kan det lätt bli en antenn eller ena sidan av en trafo av dem...

Redigerat av Claes
Postat

Det är gött att få lägga en lång kabel... 😆

Näe men skämt och sido.. Som Claes var inne på.. Eller för att förtydliga.. Så kort kabel som möjligt... Måste du korsa en elkabel så korsa rakt över (eller helst ha aldrig en signalkabel blandad med en el-kabel).

Sen en sak till.. All din el-anslutna utrusting.. Ha den på samma fas (samma uttag).. Prova att vrida kontkaten ett halvvar också. (så att all utrustning hamnar i samma fas).

Postat

Okej tack för alla goda tips. Jag visste egentligen allt detta, men har aldrig drabbats av jordbrum tidigare så jag har aldrig brytt mig. Men nu blir det att dra om alla kablar, se om det löser sig med detta. Kan som en liten kuriosa berätta att vi löste problemet genom att sångerskan höll på micken samtidigt hon sjöng. Hon avledde då strömmen i sig själv antar jag? Det blev absolut inga störningar iaf :rolleyes:

Postat
Du borde nog börja med att få framdraget jord till urtaget i så fall... :rolleyes:

Jo tyvärr så bor man ju i en lägenhet byggd på sent 60 tal och därför är alla utag ojordade. Men jag har kunnat spela in för några veckor sedan utan några hörbara störningar. Det finns ju alltid störningar, men absolut ingenting som störde då. Nu är det högt brum/brus som dock försvinner om man håller på micken 😕 haha

Postat
Du borde nog börja med att få framdraget jord till urtaget i så fall... 😆

Jo tyvärr så bor man ju i en lägenhet byggd på sent 60 tal och därför är alla utag ojordade. Men jag har kunnat spela in för några veckor sedan utan några hörbara störningar. Det finns ju alltid störningar, men absolut ingenting som störde då. Nu är det högt brum/brus som dock försvinner om man håller på micken 😉 haha

Ett av problemen med saknad jordning, är just att det kan fungera lite sporadiskt - så ibland känns det inte så självklart att det rör sig om något sådant...

Dra en förlängningskabel tillfälligt från köket (där det måste finnas jordade urtag), när du ska spela in. Kabeln får inte ligga inkopplad permanent på grund av elsäkerhetsregler, men tillfälligt går bra...

Bäst är förstås fortfarande att ta dit en elektriker som lägger några minuter på att dra in en jordkabel från proppskåpet till ditt studiorum...

Är det en hyreslägenhet, så kan du kanske höra med hyresvärden om han kan fixa det - eller kanske dela på kostnaden eller något.

• 1 månad senare...
Postat
Sen en sak till.. All din el-anslutna utrusting.. Ha den på samma fas (samma uttag).. Prova att vrida kontkaten ett halvvar också. (så att all utrustning hamnar i samma fas).

Ska man alltså försöka att klämma ihop all musikutrustning på samma eluttag för att uppnå bästa resultat? Varför?

Jag måste skaffa mig flera jordade skarvuttag från detta då så att alla kontakter rymms.

Förklara gärna begreppet hamna i fas. Vad händer om de inte hamnar i fas?

Postat

Ska man alltså försöka att klämma ihop all musikutrustning på samma eluttag för att uppnå bästa resultat? Varför?

Jag måste skaffa mig flera jordade skarvuttag från detta då så att alla kontakter rymms.

Förklara gärna begreppet hamna i fas. Vad händer om de inte hamnar i fas?

Samma fas: Du har 3 faser och en nolla in till elskåpet. Dessa 3 faser brukar vara uppdelade på något mer eller mindre smart sätt, så att de går till olika delar av huset. Ibland har man använt en fas till belysningen, medan en annan fas går till väggurtagen - men det är nog extremt sällsynt att man har mer än en fas i ett och samma rum. Det är däremot lättare att vara helt säker om man tar allt från ett urtag, eftersom man ju aldrig vet säkert om man inte har ett kopplingsschema - och det är smidigare att slippa tänka... :rolleyes:

Att vända polerna på kontakten (alltså byta plats på fas och nolla), kan göra skillnad mellan tystnad eller brum. Beroende på hur nätdelen i apparaten är konstruerad, så kan den vara mer eller mindre känslig för var fas resp nolla kommer in. Vissa apparater gör det ingen skillnad alls för, medan vissa är ganska känsliga. När man sedan ska koppla ihop olika prylar med varandra, så börjar problemen komma i form av brum. Ibland kan det då avhjälpas helt enkelt genom den löjligt enkla åtgärden att vända kontakten, men i bland behövs andra saker också, eftersom brum också kan bero på jordslingor eller på lysrör, lågenergilampor och dimmers...

Man ska kanske inflika för de som inte vet hur växelspänningen fungerar, att i väggkontakten finns ett stift som ligger på 0V hela tiden (nollan) och ett stift där spänningen svänger med 50Hz frekvens mellan +230V och -230V - därav namnet växelspänning - och det är också därifrån man får "trevligt" brum vid 50Hz om signalkablarna ligger för nära nätkablarna (allt ljud är ju också växelspänning). Skyddsjorden har nollpotential, men är separerad från nollan, eftersom skyddsjorden är till för säkerheten och den brukar normalt vara kopplad till chassit för att chassit inte ska kunna bli strömförande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.