Fredrik Karlsson Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 Tjena! Jag har blivit tillfrÄgad att remixa ett par lÄtar men formatet jag fÄtt dem i Àr cwb (Cakewalk bundle) och jag kör sjÀlv med Cubase SE3. Hur gör jag för att fÄ in ljudfiler och eventuella midinoter i Cubase? Eller mÄste jag först öppna lÄtarna i Cakewalk/Sonar? Och om jag bara kan öppna dem i cw/sonar hur gÄr jag tillvÀga efter det? Tacksam för hjÀlp (killen jag fÄtt dem av har ingen aning dÄ han spelat in det i en annan studio och kan inte tekniken sÄ vÀl)!
steflund Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 (redigerat) Du mÄste nog be ngn meed cakewalk bounca audiospÄren och dra ned midit separat.. Sitter sjÀlv pÄ ett gÀng cubasefiler jag skull behöva för logic. EDIT: be den som gör det att Àven dra ned en mp3 sÄ du hör ungefÀr hur det Àr tÀnkt... kan ju vara programmeringar som försvinner. Redigerat 12 juni 2006 av steflund
android Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 Be om att fÄ lÄten i OMF-format istÀllet. Vet iofs inte hur klockrent det funkar, men bÄde Cubase och Sonar ska stödja OMF-export/import...
Fredrik Karlsson Postat 12 juni 2006 TrÄdstartare Postat 12 juni 2006 Be om att fÄ lÄten i OMF-format istÀllet. Vet iofs inte hur klockrent det funkar, men bÄde Cubase och Sonar ska stödja OMF-export/import... Hört talas om OMF men hur funkar det och hur gör man?
android Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 Ingen aning... đ Vet bara att det finns under "Export" och "Import" i file-menyn i Sonar... Och en kompis som kör med Cubase sĂ€ger att det Ă€ven finns dĂ€r... đ
Fredrik Karlsson Postat 12 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 12 juni 2006 Ingen aning... Vet bara att det finns under "Export" och "Import" i file-menyn i Sonar... Och en kompis som kör med Cubase sĂ€ger att det Ă€ven finns dĂ€r... đ OK! FĂ„r vĂ€l ta reda pĂ„ hur detta funkar (hoppas nĂ„gon hĂ€r vet?)!
MusicGene Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 det Àr vÀl inte konstigare Àn att din kompis sparar i OMF istÀllet för cwb och ger dig OMF-filen som du kan öppna i Cubase och alla Àr lyckliga och glada.
dede Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 CWB filer sparar ju liksom rubbet med mjukvarusyntar och alla SonarinstÀllningar med envelopes etc. De blir rÀtt stora ocksÄ. Gissar att OMD blir nÄn sorts minsta gemensam nÀmnare pÄ vad som Àr kompatibelt mellan de tvÄ programmen. SnÀppet över midi dÄ. Jag har haft svettiga problem bara att fÄ över Sonar 4 projekt till Sonar 5 pÄ en annan dator, sÄ vÀnta dig inte för mycket. Ska du bara mixa; se till att fÄ allt som wavfiler. Ska du byta ljud, ta det som midi!
MusicGene Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 Dags för en gemensam standard dÄ? gemensam standard innebÀr ju att programmen mÄste ha samma funktionalitet och det Àr ju inte önskvÀrt ur utvecklingssynpunkt. DÀremot borde alla anvÀnda Sonar 5 istÀllet för Cubase.
DÄligtGehör Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 Dags för en gemensam standard dÄ? gemensam standard innebÀr ju att programmen mÄste ha samma funktionalitet och det Àr ju inte önskvÀrt ur utvecklingssynpunkt. DÀremot borde alla anvÀnda Sonar 5 istÀllet för Cubase. Du menar att det Àr sÄ mörkt sÄ att trots att mÄnga program gör i stort sett samma saker sÄ skulle det inte gÄ att exportera diverse instÀllningar och tillstÄnd till ett gemensamt format. Om Àn inte 100% sÄ borde det gÄ att fÄ med mycket sÄsom plugins (banker, presets m.m.), mixeruppsÀttning och tillstÄnd m.m. Men som jag kan inte programmen sÄ jag kanske Àr ute och cyklar. Att PT Àr lite annorlunda har jag förstÄtt men vad skiljer dÄ i funktionalitet mellan Cubase och Sonar som gör detta sÄ omöjligt?
MusicGene Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 Dags för en gemensam standard dÄ? gemensam standard innebÀr ju att programmen mÄste ha samma funktionalitet och det Àr ju inte önskvÀrt ur utvecklingssynpunkt. DÀremot borde alla anvÀnda Sonar 5 istÀllet för Cubase. Du menar att det Àr sÄ mörkt sÄ att trots att mÄnga program gör i stort sett samma saker sÄ skulle det inte gÄ att exportera diverse instÀllningar och tillstÄnd till ett gemensamt format. Om Àn inte 100% sÄ borde det gÄ att fÄ med mycket sÄsom plugins (banker, presets m.m.), mixeruppsÀttning och tillstÄnd m.m. Men som jag kan inte programmen sÄ jag kanske Àr ute och cyklar. Att PT Àr lite annorlunda har jag förstÄtt men vad skiljer dÄ i funktionalitet mellan Cubase och Sonar som gör detta sÄ omöjligt? MIDI Àr ju en standard, den anvÀnder ju bÄda. SÄ lÀnge man bara anvÀnt standard-midi-kontroller sÄ kan man nog föra över det mesta.
Vallhagen Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 DĂ€remot borde alla anvĂ€nda Sonar 5 istĂ€llet för Cubase. đ Viskase.... det finns nĂ„n klyscha man kan klĂ€mma till med hĂ€r?! WORD. đ
Fredrik Karlsson Postat 13 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 13 juni 2006 Tackar grabbs! FĂ„r vĂ€l fĂ„ han till att spara ner i OMF och sen ta problemen som de kommer đČ
Fredrik Karlsson Postat 12 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 12 juli 2006 Funkade det med OMF-grejen? Nyfiken. Nja jag hade inte OMF pĂ„ SE3 sĂ„ det blev att lĂ€gga in varje ljudfil separat, lite pillande men artisten/kunden blev nöjd (& jag med tror jag đ ).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.