Jump to content
Annons

Mixfrågor!


Reisa

Recommended Posts

Jag håller på och spelar inn en skiva. Problemet är att jag har ingen riktig duktig ljudmenniska till att mixa för mej. Ljudkillen som äger studio lägger på en helt fruktansvärd 80 talls reverb med massa efterklang. Det låter hemskt. Jag vill att det skal låta mer i riktning Christina Aguilera eller Stevie Wonder klangmessigt. Jag kan inget om mixning, men jag vill gärna att sången skal ligga närmare i ljudbilden, och att reverbet inte skal ligga över som om det vore en kyrka man sjöng i.

På enkelta partier sjunger jag veldig stärkt (såkalt belt). Derför har han lagt på en kompressor, men då tycker jag att man forlorar dynamiken helt. Finns det et annat sett? Kan man lägga på bare lite kompressor, eller höga och sänka ljudnivåen på enskilda toner manuellt?

Jag undrar ochså över detta med equalizer. är det bara bas och diskanttoner man kan regulera med denna, eller finns det andra saker også? Jag tycker min røst på inspelningen har forlorat mycket av sitt djup, då jag var tvungen av sjunga ifrån mikrofonen på dom stärka partierna. Eva Cassidys innspelning av "Time is a healer" har det retta djupet i klangen jag är ute efter. Hur uppnår jag detta.

Ljudkillen anvender et program som heter Paris. Duger detta program, eller borde jag skicka filerna til någon annan som har koll på ljud?

Om någon känner sej kallad til att hjälpa mej kan jag godt senda över några ljudeksempler via msn eller dc typ.

Många hälsningar

Reisa

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ljudkillen som äger studio lägger på en helt fruktansvärd 80 talls reverb med massa efterklang. Det låter hemskt.

Har du testat att prata med teknikern om hur det ska låta istället för att gå hit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
På enkelta partier sjunger jag veldig stärkt (såkalt belt).

"såkalt belt"? vad fan betyder "såkalt belt"?

Du måste skaffa en bättre norsk-svensk ordbok om nån ska fatta vad du menar, kompis.

Det finns jättefina böcker om grundläggande ljud/studioteknik. Satsa på att köpa en sån så kan du sparka Paris-snubben sen.

Böckerna finns nog på norsk också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudteknikrn är inkompetent, han råkar bara ha et okej studio som jag och mina kompisar spelar inn i gratis. Så jag frågar här, klart jag fattar det måste vara tråkit att svara på riktig dumma frågor.

Kricke: Tack för svar. Jag kommer inte vara klar med alla spåren tills 20. Men täck så mycket.

Fins det något reverb som ni vet som man kan anvenda som matchar det jag skrev förut. Altså, jag vet det finns hur många olika reverb som helst, men jag vet inte var jag ska börja leta, eller hur jag ska få tag på det.

Danny Cort: Skaffa dej en bok om sångteknik, så fattar du vad belt är.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fins det något reverb som ni vet som man kan anvenda som matchar det jag skrev förut. Altså, jag vet det finns hur många olika reverb som helst, men jag vet inte var jag ska börja leta, eller hur jag ska få tag på det.

Det beror nog inte på något speciellt reverb, utan hur man använder det.

Synd att du inte var klar. Men erbjudandet kvarstår, då jag möjligtivs kommer ha tillgång till studion i höst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fins det något reverb som ni vet som man kan anvenda som matchar det jag skrev förut. Altså, jag vet det finns hur många olika reverb som helst, men jag vet inte var jag ska börja leta, eller hur jag ska få tag på det.

ändra delaytime eller roomsize eller decay eller vad det kan tänkas heta

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Danny Cort: Skaffa dej en bok om sångteknik, så fattar du vad belt är..  :rolleyes:

Skaffa dig en bok på svenska så fattar du att du att du inte kan skriva korrekt svenska.

EDIT; vad fan betyder "såkalt"?

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort: Skaffa dej en bok om sångteknik, så fattar du vad belt är..  :rolleyes:

Skaffa dig en bok på svenska så fattar du att du att du inte kan skriva korrekt svenska.

EDIT; vad fan betyder "såkalt"?

[...]....försöker du ta ta bort lddningen i ordet "fan" genom att lägga till det lite sporadiskt?

EDIT: tog bort lite svordomar.. blev lite väl mycket för min känsliga mage

EDIT 2: f.ö så kanske det antingen är s.k som såkal betyder... belt är en sångstil.. tror första låten hos denna sångerskan är så kallad belt-sång. det används i folkmusik lite här å där.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkillen som äger studio lägger på en helt fruktansvärd 80 talls reverb med massa efterklang. Det låter hemskt.

Har du testat att prata med teknikern om hur det ska låta istället för att gå hit?

Vad är det för fel och komma hit och fråga,

kan vara så att han har redan försökt och prata med teknikern eller?! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort

Egentligen borde jag vel ignorera dina svar då dom är helt meningslösa. Jag vet visst att min svenska inte är perfekt, jag bor ändå i Sverige och forsöker lära mej språket. Vad är du egentligen; "Sverige för svenskar" - typen? Jeez... 🙁

Tack för svar era andra! Jag kontaktar dej om det skulle bli aktuellt Kricke, det låter veldigt interessant.

Ni som vil veta mer om belting och andra sångfunktioner: www.sadolin.net

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan använda en limiter för att hantera topparna och en kompressor med

subtil inställning för att förstärka de svaga partierna i sången. Borde räcka för att behålla dynamiken relativt intakt.

Varför inte bara säga till teknikern vilket reverb du vill ha. Ta med dej några cd skivor med låtar som du tycker illustrerar det sound du eftersträvar. 😆

Equalisers kan hantera hela hörbara ljudspektrat, fast olika equalisers har ju sina områden (fasta frekvenser) och andra egenheter. Det går att göra en hel del åt en sång i efterhand, fast om den är väldigt ojämt inspelad så kanske compression etc gör den en hel del plattare dynamiskt. Men jag hoppas att teknikern inte skurit bort en del av frekvensorådet vid inspelingstillfället, för då kanske det är svårare att ändra. Samma här spela upp Eva Cassidy låten för honom.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket bra svar! Tack!

Jag ska definitivt be honom testa det du sa. Menar du att en svag kompressor ska ligga på hela tiden, eller bara sporadisk i dom svaga partierna? Han har inte kuttat några frekvenser under inspelningen. Grunnljudet är rett så bra.

Har du någon erfarenhet med hur man spelar inn riktigt stärk rocksång? Altså finns det ett sett så at man inte behöver tappa klangkvalite i rösten för at man står långt ifrån mikrofonen? Jag vil gärna få sången närmare i ljudbildet trots att det låter stärkt och metallisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vil gärna få sången närmare i ljudbildet trots att det låter stärkt och metallisk.

Det handlar mer om att se över hela mixen och ge utrymme till sången i låten.

Att i blindo försöka ge dig råd om vad du bör och unte bör göra blir svårt så lägg upp en snutt av någon låt här så blir det lättare för folk att komma med konkreta tips när man väl hört vad som verkar vara problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill gärna ladda upp en låt, men grejen är at det är en cover låt, och derför inte lagligt i detta forum. Jag kan dock sända på mail eller msn, om någon skulle vilja lyssna och säga vad du/ni tycker. Jag gör det mer enn gärna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa dig en bok på svenska så fattar du att du att du inte kan skriva korrekt svenska.

EDIT; vad fan betyder "såkalt"?

testa och sticka till norge och försök snacka ren norska så kanske du fattar problemet.

Vi andra har redan fattat problemet utan intensivt tänkande och "jag är smått trög"-inlägg, och hakar därför inte upp oss på dennes språk.

ha ett bra dag / adama

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Skaffa dig en bok på svenska så fattar du att du att du inte kan skriva korrekt svenska.

EDIT; vad fan betyder "såkalt"?

testa och sticka till norge och försök snacka ren norska så kanske du fattar problemet.

Vi andra har redan fattat problemet utan intensivt tänkande och "jag är smått trög"-inlägg, och hakar därför inte upp oss på dennes språk.

ha ett bra dag / adama

Hehe.

Jag har bott & jobbat i Norge och lärde mig språket på kort tid både i tal och skrift.

Jag förstår mycket väl problemet.

Men kul att du är så engagerad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa dig en bok på svenska så fattar du att du att du inte kan skriva korrekt svenska.

EDIT; vad fan betyder "såkalt"?

testa och sticka till norge och försök snacka ren norska så kanske du fattar problemet.

Vi andra har redan fattat problemet utan intensivt tänkande och "jag är smått trög"-inlägg, och hakar därför inte upp oss på dennes språk.

ha ett bra dag / adama

Hehe.

Jag har bott & jobbat i Norge och lärde mig språket på kort tid både i tal och skrift.

Jag förstår mycket väl problemet.

Men kul att du är så engagerad!

hmm. stick till finland då.

jo, jag brukar bli engagerad när jag behöver rätta någon som inte riktigt fattar sånt en 3-åring fattar.

verkar inte som om norskan satte sig riktigt. om du nu är så grym på norska så borde du väl fatta vad "såkalt" betyder.

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa dig en bok på svenska så fattar du att du att du inte kan skriva korrekt svenska.

EDIT; vad fan betyder "såkalt"?

testa och sticka till norge och försök snacka ren norska så kanske du fattar problemet.

Vi andra har redan fattat problemet utan intensivt tänkande och "jag är smått trög"-inlägg, och hakar därför inte upp oss på dennes språk.

ha ett bra dag / adama

Hehe.

Jag har bott & jobbat i Norge och lärde mig språket på kort tid både i tal och skrift.

Jag förstår mycket väl problemet.

Men kul att du är så engagerad!

hmm. stick till finland då.

jo, jag brukar bli engagerad när jag behöver rätta någon som inte riktigt fattar sånt en 3-åring fattar.

verkar inte som om norskan satte sig riktigt. om du nu är så grym på norska så borde du väl fatta vad "såkalt" betyder.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bott & jobbat i Norge och lärde mig språket på kort tid både i tal och skrift.

Coolt, vill du ha en medalj? Respekt och ödmjukhet is the shit.

han lärde sig första timman vetni.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att tagga ner. Detta är ett RIKTIGT uselt bemötande av någon som vill ha hjälp. Skärpning.

du kanske missförstod. det är flera som tycker som du, det är Danny Cort som tjuven i dramat 😛 Det är honom jag kritiserar för bemötandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bott & jobbat i Norge och lärde mig språket på kort tid både i tal och skrift.

Coolt, vill du ha en medalj? Respekt och ödmjukhet is the shit.

han lärde sig första timman vetni.

saxat från wikipedia:

"Tiden uppfattas vanligtvis som en del av universums grundläggande struktur, en dimension i vilken händelser sker i sekvens. Liksom en sträcka anger avståndet mellan två platser i rummet, anger ett tidsintervall "avståndet" mellan två händelser i tiden, eller alternativt ett händelseförlopps varaktighet. Den moderna fysiken behandlar inte tid och rum som separata dimensioner utan sammanför dessa till ett gemensamt begrepp - rumtiden - och slår samtidigt undan intuitiva begrepp som samtidighet och objektiv absolut tid.

En annan uppfattning är att tiden enbart är abstrakt begrepp som vi använder oss av för att skapa oss en modell av omvärden, en matematisk konstruktion ungefär på samma sätt som tal. Tiden är bara ett konceptuellt hjälpmedel för att vi ska kunna ordna och mäta händelser snarare än något verkligt medium som "flyter" eller som vi "rör oss igenom". Många filosofer har genom tiderna hävdat en sådan ståndpunkt.

I tidsdimensionen finns en speciell position som hela tiden förändras - nuet - och som utgör gränsen mellan det förflutna och framtiden. Vid denna gräns omvandlas framtiden med alla sina obestämda möjligheter till faktisk verklighet och blir därefter en del av det förflutna med alla sina oföränderliga fakta. Tiden kan därför också sägas vara ett fenomen som handlar om förändring, något som över huvud taget gör förändringar möjligt."

Så snälla förändra språket och tonen :rolleyes:

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...