Jump to content
Annons

Hörlurar som mick


tbruce

Recommended Posts

Jag råkade koppla in hörlurarna i inputen istället för outputen. Så tänkte jag att hmm, är inte en högtalare och en mikrofon egentligen precis samma sak? Vad händer om man skriker in i hörluren? Jo baskemej, med normalisering och lite limitering hördes det tydligt vad jag sa/skrek! 😱 Ja ni gamla studiorävar visste säkert detta redan, men för mej var det nytt, och det var kul att upptäcka det själv. 😆 Inte för att jag veta hur jag ska använda mej av denna kunskap, men den kommer säkert till användning nån gång... 😱

Micka upp ett helt trumset med ett par inearhörlurar kanske? 😳 Blir ju stereo och allt! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Högtalaren fungerar ju på samma sätt som en dynamisk mic, så det är inte konstigt att det fungerar så... 😳

Det har väl hänt att ett par lurar har fått agera talkback-"mic" i vissa nödlägen - men annars vete 17 om det är så användbart direkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in sax en gång i tiden genom att stoppa lurarna i luren. Blev ganska bra faktiskt. Men å andra sidan var det på kassettporta-tiden, då man inte hade såna höga krav... 😳

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara bra om man vill snacka med någon över t ex MSN och inte har någon mick till hands, t ex på jobbet (ok, många på detta forum har kanske inte det problemet, beror på vad man jobbar med liksom). Ofta har man ju högtalare och ett par lurar på sitt vanliga supertråkiga jobb. Fy fan, tur det är fredag...

//peAk

edit: La till Fy fan

Redigerat av pXp
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in min nylon gura för många år sedan genom ett par öronsnäckor inslängda i ljudhålet, lät inget vidare faktiskt.

Det finns ju mickrofoner för baskagge där man använder sig av högtalarelement och en del säger sig fått goda resultat vid förstarkaruppmickning med element som mikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag gör alltid tvärtom. Lyssnar oftast på musik i två SM58or.

Fan vad roligt!

Jag ska testa att 5.1-lyssna från hembion med mitt trummikrofonpaket.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det går inte.

Mik är en input och hörlurar är en output. Det blir kortslutning av alltihop när signalen går åt fel håll. Jag råkade bränna sönder två olika kassettdäcks kretskort på det viset i min barndom av rent misstag.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Hej!

Det går inte.

Mik är en input och hörlurar är en output. Det blir kortslutning av alltihop när signalen går åt fel håll. Jag råkade bränna sönder två olika kassettdäcks kretskort på det viset i min barndom av rent misstag.

:rolleyes:

:musik

Det går visst.

Jag har gjort det flera gånger.

Du kan väl testa själv?

Det är inte farligt att koppla fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hej!

Det går inte.

Mik är en input och hörlurar är en output. Det blir kortslutning av alltihop när signalen går åt fel håll. Jag råkade bränna sönder två olika kassettdäcks kretskort på det viset i min barndom av rent misstag.

😳

:musik

Det går visst.

Jag har gjort det flera gånger.

Du kan väl testa själv?

Det är inte farligt att koppla fel.

Hej!

Satte en hörlur i mikingången på ett kassettdäck en gång. Kretskortet närmast mikingången smälte. Gick att dyrt reparera.

Satte en elgitarr direkt i hörlursutgången en gång på ett Sony-däck, nästan hela maskinen smalt. Kunde repareras för dubbla däckspriset. No use.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det går inte.

Mik är en input och hörlurar är en output. Det blir kortslutning av alltihop när signalen går åt fel håll. Jag råkade bränna sönder två olika kassettdäcks kretskort på det viset i min barndom av rent misstag.

:rolleyes:

:musik

Det går visst.

Jag har gjort det flera gånger.

Du kan väl testa själv?

Det är inte farligt att koppla fel.

Det är samma princip i högtalaren som i den dynamiska micen - så visst går det att använda båda saker på båda hållen. Micen är dock inte glad för höga volymer om den tvingas bli högtalare - för den är inte gjord för att hantera några höga spänningar. Om man däremot kopplar ihop två apparaters in- och utgångar på fel sätt, så kan risken finnas att man skickar dem till de sälla jaktmarkerna om man har extrem otur - men det beror helt på vilka in- och utgångar man råkar koppla ihop...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

...och med min vanliga "tur" så är väl jag den ende som skulle kunna skicka dem till de sälla jaktmarkerna, även om jag kopplade rätt...

:rolleyes:😳

I brist på pengar och elgitarrförstärkare i barndomen så kopplade jag min postorderköpta dretgitarr direkt in i kassettdäcket. Det överstyrde rätt gott ett tag och lät som en riktig dist. men sen dog det ju bara...

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det går inte.

Mik är en input och hörlurar är en output. Det blir kortslutning av alltihop när signalen går åt fel håll. Jag råkade bränna sönder två olika kassettdäcks kretskort på det viset i min barndom av rent misstag.

😳

:musik

Det går visst.

Jag har gjort det flera gånger.

Du kan väl testa själv?

Det är inte farligt att koppla fel.

Hej!

Satte en hörlur i mikingången på ett kassettdäck en gång. Kretskortet närmast mikingången smälte. Gick att dyrt reparera.

Satte en elgitarr direkt i hörlursutgången en gång på ett Sony-däck, nästan hela maskinen smalt. Kunde repareras för dubbla däckspriset. No use.

:rolleyes:

En riktigt konstruerad micingång är kortslutningssäker, så det borde inte ha hänt något, utan kan mycket väl ha varit en tillfällighet att det hände just då. Den ingången hade nog gått åt skogen ganska snart ändå...

Gitarr till hörlursutgång, kan vara vanskligare, eftersom du då kortsluter slutsteget till ena kanalen på hörlursutgången, ner till jord. Gitarrsladden är ju en monosladd... Där är det sannolikt att utgången gick åt skogen när du pluggade in gitarrsladden. Båda slutstegen satt förmodligen i samma IC - och därför eldade du båda samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nuförtiden skulle jag aldrig ens tänka tanken att fördärva mina surt förvärvade prylar på det viset.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nuförtiden skulle jag aldrig ens tänka tanken att fördärva mina surt förvärvade prylar på det viset.

😎

:musik

Jag som trodde att alla gillade fyrverkerier... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det går inte.

Mik är en input och hörlurar är en output. Det blir kortslutning av alltihop när signalen går åt fel håll. Jag råkade bränna sönder två olika kassettdäcks kretskort på det viset i min barndom av rent misstag.

😆

:musik

Det går visst.

Jag har gjort det flera gånger.

Du kan väl testa själv?

Det är inte farligt att koppla fel.

duktig idiot... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...