Jump to content
Annons

Varför skall kultur vara gratis?


Light Head

Recommended Posts

Jag orkade inte läsa igenom hela tråden, men håller med om ursprungsinlägget.

Min åsikt är som följer. Många ungdomar fattar helt enkelt inte att saker faktiskt kostar, och att någon i slutändan faktiskt måste betala på ett eller annat sätt. Jag vet inte hur många gånger jag har stött på ungdomar som inte inser att statens, kommunens och landstingens kassakistor är en direkt förlängning av våra egna plånböcker. I princip är det du och jag som får stå för varenda krona som det offentliga bekostar. Därmed ska man också ställa sig frågan om man är villig att till exempel betala grannens biljett om han vill på konsert. Om man svarar nej på den frågan (vilket de flesta skulle skulle göra) så kan man inte heller kräva att saker ska vara gratis.

Jag tycker också att det typiskt vänsterungdomar att protestera mot de så kallade ungdomsavtalen samtidigt som de på en direkt fråga inte har ett enda svar på hur man ska få ned arbetslösheten. Möjligtvis säger de att man ska skapa 200 000 jobb i offentlig sektor, men inser inte att dessa jobb faktiskt ska betalas av någon. Vänsterungdomar brukar också vara de som kräver fri kultur, fri lokaltrafik och gratis hyra. De brukar också kräva höjda skatter, men inser inte att dessa skatter faktiskt betalas av någon som är en i allra högsta grad fysisk person, och som därmed kanske tycker att hans pengar är hans och ingen annans. Är du för höjda skatter ska du också kunna gå till grannen och kräva att han betalar din hyra om du blir arbetslös. Skulle du göra det? Nej, jag trodde väl det.

Kontentan är alltså att ingenting är gratis i förlängningen, och kräver du "gratis" kultur, kommer du att få betala den på ett eller annat sätt tillslut. Och det är inte bara du som kommer att få betala denna "gratiskultur" utan även jag och din granne. Och eftersom jag har en fri vilja så vill jag inte betala dina gratisfluktar. Gå nu och ring på hos din granne och fråga om han vill betala till exempel din biobiljett. Vad tror du att han svarar?

(Att vissa saker måste betalas av det offentliga är en helt annan sak.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Om man skulle tänka så i andra frågor skulle det vara kommunism.

Och kommunismen är ju som vi alla vet djävulens påfund.

nej, det har jag inte sagt. tycker tanken bakom kommunism är hur bra som helst. men den som påstår att den sortens ideologi skulle fungera i vårt samhälle är ju lite vriden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag orkade inte läsa igenom hela tråden, men håller med om ursprungsinlägget.

Min åsikt är som följer. Många ungdomar fattar helt enkelt inte att saker faktiskt kostar, och att någon i slutändan faktiskt måste betala på ett eller annat sätt. Jag vet inte hur många gånger jag har stött på ungdomar som inte inser att statens, kommunens och landstingens kassakistor är en direkt förlängning av våra egna plånböcker. I princip är det du och jag som får stå för varenda krona som det offentliga bekostar. Därmed ska man också ställa sig frågan om man är villig att till exempel betala grannens biljett om han vill på konsert. Om man svarar nej på den frågan (vilket de flesta skulle skulle göra) så kan man inte heller kräva att saker ska vara gratis.

Jag tycker också att det typiskt vänsterungdomar att protestera mot de så kallade ungdomsavtalen samtidigt som de på en direkt fråga inte har ett enda svar på hur man ska få ned arbetslösheten. Möjligtvis säger de att man ska skapa 200 000 jobb i offentlig sektor, men inser inte att dessa jobb faktiskt ska betalas av någon. Vänsterungdomar brukar också vara de som kräver fri kultur, fri lokaltrafik och gratis hyra. De brukar också kräva höjda skatter, men inser inte att dessa skatter faktiskt betalas av någon som är en i allra högsta grad fysisk person, och som därmed kanske tycker att hans pengar är hans och ingen annans. Är du för höjda skatter ska du också kunna gå till grannen och kräva att han betalar din hyra om du blir arbetslös. Skulle du göra det? Nej, jag trodde väl det.

Kontentan är alltså att ingenting är gratis i förlängningen, och kräver du "gratis" kultur, kommer du att få betala den på ett eller annat sätt tillslut. Och det är inte bara du som kommer att få betala denna "gratiskultur" utan även jag och din granne. Och eftersom jag har en fri vilja så vill jag inte betala dina gratisfluktar. Gå nu och ring på hos din granne och fråga om han vill betala till exempel din biobiljett. Vad tror du att han svarar?

(Att vissa saker måste betalas av det offentliga är en helt annan sak.)

Bra skrivet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skulle tänka så i andra frågor skulle det vara kommunism.

Och kommunismen är ju som vi alla vet djävulens påfund.

nej, det har jag inte sagt. tycker tanken bakom kommunism är hur bra som helst. men den som påstår att den sortens ideologi skulle fungera i vårt samhälle är ju lite vriden.

Vänstervriden då kanske? 😄

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skulle tänka så i andra frågor skulle det vara kommunism.

Och kommunismen är ju som vi alla vet djävulens påfund.

nej, det har jag inte sagt. tycker tanken bakom kommunism är hur bra som helst. men den som påstår att den sortens ideologi skulle fungera i vårt samhälle är ju lite vriden.

Ber om ursäkt om jag missuppfattade dig. Men det lät som om kommunism var nånting som man självfallet inte vill eftersträva eftersom det är det värsta tänkbara.

Inga ideologier fungerar fullt ut i ett samhälle, men man kan ju sträva åt det ena eller det andra hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att det typiskt vänsterungdomar att protestera mot de så kallade ungdomsavtalen samtidigt som de på en direkt fråga inte har ett enda svar på hur man ska få ned arbetslösheten. Möjligtvis säger de att man ska skapa 200 000 jobb i offentlig sektor, men inser inte att dessa jobb faktiskt ska betalas av någon. Vänsterungdomar brukar också vara de som kräver fri kultur, fri lokaltrafik och gratis hyra. De brukar också kräva höjda skatter, men inser inte att dessa skatter faktiskt betalas av någon som är en i allra högsta grad fysisk person, och som därmed kanske tycker att hans pengar är hans och ingen annans. Är du för höjda skatter ska du också kunna gå till grannen och kräva att han betalar din hyra om du blir arbetslös. Skulle du göra det? Nej, jag trodde väl det.

Ja, det är ju helt otroligt vad många fel de har de där vänsterungdomarna.

Jag känner inte en enda utav mina kompisar som ingår i "vänsterpacket" som skulle skriva under på gratis hyror eller gratis lokaltrafik.

När det gäller ungdomsavtalen så är det i princip bara att fortsätta den skit som arbetsförmedlingen pysslar med redan för långtidsarbetslösa ungdomar. Enda skillnaden är att de i ett sådant avtal kan få sparken innan 6 månader har gått utan orsak istället för att få gå efter att 6 månader gått. Ingen jag vet fick jobb på de företag de placerades på av arbetsförmedlingen trots att det var a-kassan som var deras lön. Tror därför inte att ungdomsavtal kommer att leda till fasta anställningar heller. Jag unnar alla värdet av att känna en grundtrygghet i ett jobb. Att veta att du kan få sparken vilken dag som helst utan orsak leder knappast till en sådan trygghet.

Men tråden handlar inte om politik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag orkade inte läsa igenom hela tråden, men håller med om ursprungsinlägget.

Min åsikt är som följer. Många ungdomar fattar helt enkelt inte att saker faktiskt kostar, och att någon i slutändan faktiskt måste betala på ett eller annat sätt. Jag vet inte hur många gånger jag har stött på ungdomar som inte inser att statens, kommunens och landstingens kassakistor är en direkt förlängning av våra egna plånböcker. I princip är det du och jag som får stå för varenda krona som det offentliga bekostar. Därmed ska man också ställa sig frågan om man är villig att till exempel betala grannens biljett om han vill på konsert. Om man svarar nej på den frågan (vilket de flesta skulle skulle göra) så kan man inte heller kräva att saker ska vara gratis.

Jag tycker också att det typiskt vänsterungdomar att protestera mot de så kallade ungdomsavtalen samtidigt som de på en direkt fråga inte har ett enda svar på hur man ska få ned arbetslösheten. Möjligtvis säger de att man ska skapa 200 000 jobb i offentlig sektor, men inser inte att dessa jobb faktiskt ska betalas av någon. Vänsterungdomar brukar också vara de som kräver fri kultur, fri lokaltrafik och gratis hyra. De brukar också kräva höjda skatter, men inser inte att dessa skatter faktiskt betalas av någon som är en i allra högsta grad fysisk person, och som därmed kanske tycker att hans pengar är hans och ingen annans. Är du för höjda skatter ska du också kunna gå till grannen och kräva att han betalar din hyra om du blir arbetslös. Skulle du göra det? Nej, jag trodde väl det.

Kontentan är alltså att ingenting är gratis i förlängningen, och kräver du "gratis" kultur, kommer du att få betala den på ett eller annat sätt tillslut. Och det är inte bara du som kommer att få betala denna "gratiskultur" utan även jag och din granne. Och eftersom jag har en fri vilja så vill jag inte betala dina gratisfluktar. Gå nu och ring på hos din granne och fråga om han vill betala till exempel din biobiljett. Vad tror du att han svarar?

(Att vissa saker måste betalas av det offentliga är en helt annan sak.)

Idiotisk inlaga.

Vänsterpolitik har ingenting med att "knacka på hos grannen" att göra. Genom att betala skatt är man solidarisk med de svagare i samhället. Med några få undantag har Sveriges befolkning i över 50 års tid visat att man vill ha en sådan politik, och röstat därefter. Det visar att "grannen" i allra högsta grad är villig att bidra till det gemensamma.

Att det också ligger i det gemensammas intresse att stödja kultur som inte lever av sponsring och marknadsföring är självklart, iallafall för mig. Ett krämarsamhälle a la US of A är inget jag önskar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontentan är alltså att ingenting är gratis i förlängningen, och kräver du "gratis" kultur, kommer du att få betala den på ett eller annat sätt tillslut. Och det är inte bara du som kommer att få betala denna "gratiskultur" utan även jag och din granne.

Men det är ju den eviga frågan om vad som ska betalas av skattepengar. Många anser ju att "kulturen" bidrar till samhällets välmående. Och vad skiljer det då från exempelvis en park? eller att gatorna hålls rena?

Jag avskyr fotboll, ändå har jag inga problem med att det går pengar från min skatt till fotbollen så länge det ger positiva effekter på människor i samhället.

"gratis" i detta fallet innebär ju som du säger inte kostnadsfritt, utan det innebär att alla ska kunna ta del av det. Så fri kultur är nog ett bättre uttryck isåfall.

(för övrigt så är väl gratis lokaltrafik främst en miljöåtgärd så det bör nog inte dras upp i sammanhanget)

Link to comment
Dela på andra sajter

Idiotisk inlaga.

Vänsterpolitik har ingenting med att "knacka på hos grannen" att göra. Genom att betala skatt är man solidarisk med de svagare i samhället. Med några få undantag har Sveriges befolkning i över 50 års tid visat att man vill ha en sådan politik, och röstat därefter. Det visar att "grannen" i allra högsta grad är villig att bidra till det gemensamma.

Att det också ligger i det gemensammas intresse att stödja kultur som inte lever av sponsring och marknadsföring är självklart, iallafall för mig. Ett krämarsamhälle a la US of A är inget jag önskar mig.

Du verkar inte riktigt ha förstått vad jag menar. Faktum är att du med all tydlighet visar att du tänker precis som vänsteraktivister brukar tänka, nämligen inte alls på vad deras politik i förlängningen innebär.

Du påstår att genom att betala skatt är man solidarisk mot de svaga i samhället. Så är det. I teorin. I praktiken går däremot skatterna till allt möjligt, inte bara till de svaga och inte bara till "nödvändiga" saker.

Vad jag ville visa med mitt resonemang om grannen är att för vänstern är det alltid okej att ta andras tillhörigheter så länge man inte behöver göra det personligen, bara det gäller en "god" sak. Och denna goda sak definieras alltid av någon annan, och alla som inte tycker att den goda saken är så god utmålas som en girigbuk. Och mitt resonemang rörande ungdomsavtalen var inte ett försvarstal för dessa utan kritik mot att vänsterungdomar aldrig har några vettiga lösningar på problem, bara att samhället ska finansiera ditten och datten. Och att samhället ska finansiera saker är detsamma som att jag personligen är med och finansierar det hela, och eftersom det är mina pengar så borde jag rimligen få ha en åsikt om vad mina pengar ska gå till. Dina pengar är dina pengar, och jag antar att du inte vill att jag ska bestämma vad du ska göra för dessa, eller hur?

Jag tycker också att vi ska vara solidariska med de svaga, men jag tycker också att man ska vara medveten om att man faktiskt tar andras egendom till andra ändamål. Och då ska man vara väldigt noga med vad man gör för andras pengar. Därmed tycker jag att gå och be grannen-metoden visserligen är väl kategorisk men ändå rätt sund för att avgöra om skattepengar ska finansiera något.

Så ska kultur finansieras via skattsedeln, det vill säga, ska jag personligen betala för andras kulturutövande? Svaret är ja. För jag kan både tänka mig att betala själv för att vi ska ha museer, operor och teatrar i Sverige. Jag kan till och med tänka mig att gå och be grannen stödja detta. Ska det vara helt gratis med all kultur? Nej, för ingenting är gratis i förlängningen. Folk måste få en uppfattning om att saker faktiskt kostar. Det finns inget som är gratis. Å andra sidan, ska vården i Sverige vara gratis? Ja, för hur skulle Sverige se ut om folk lämnades att dö bara för att de saknar pengar.

Slutligen tycker jag att alla borda sluta med att ta USA som jämförande exempel att slå i skallen på andra. Vi bor inte i USA, alltså vet vi nog inte så mycket om hur det fungerar där. Och dessutom, det kommer inte bli som i USA här oavsett om vi vill det eller inte, helt enkelt för att vi har en mycket stark europeisk tradition här. Och när ändå USA utmålas som helvetet på jorden, varför åstadkommer inte deras 270 miljoner invånare en förändring. De måste ju också tycka att hela deras land är ruttet, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och när ändå USA utmålas som helvetet på jorden, varför åstadkommer inte deras 270 miljoner invånare en förändring. De måste ju också tycka att hela deras land är ruttet, eller?
Hade den politiska situationen USA applicerats på ett land i Sydamerika som bara haft två vänsterpartier (det ena lite mer åt vänster än det andra) hade USA stämplat dem som farliga, odemokratiska och säkert som terrorister också.
Från min nuvarande arbetskollega som själv är jänkare

I ett land där man har två högerpartier att rösta på, dyrkar Hollywood och lär sig att hälsa flaggan varje morgon i skolan blir kontentan den att drömmen överstiger verkligheten i människors ögon. Röstdeltagandet bland fattiga i USA är lågt och trots att de säkert hade kunnat skicka ett budskap känner de nog en rejäl hopplöshet. Dessutom vill väl ingen bli stämplad som antipatriot där. Det är ju trots allt patriotismen som enar USA.

Redigerat av Airwolf
Link to comment
Dela på andra sajter

I ett land där man har två högerpartier att rösta på, dyrkar Hollywood och lär sig att hälsa flaggan varje morgon i skolan blir kontentan den att drömmen överstiger verkligheten i människors ögon. Röstdeltagandet bland fattiga i USA är lågt och trots att de säkert hade kunnat skicka ett budskap känner de nog en rejäl hopplöshet. Dessutom vill väl ingen bli stämplad som antipatriot där. Det är ju trots allt patriotismen som enar USA.

Jag kanske ska formulera om frågan: tror du att 270 miljoner invånare tycker att USA är ett ruttet land, eller är det så att det är mest utomstående som tycker att USA är genomruttet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och att samhället ska finansiera saker är detsamma som att jag personligen är med och finansierar det hela, och eftersom det är mina pengar så borde jag rimligen få ha en åsikt om vad mina pengar ska gå till.

Det beror ju på lite vilket synsätt man har på skatten. Jag tror inte det är riktig hälsosamt får någon att tänka på skatten som ens egna pengar egentligen 😎 Jag försöker se det lite mer som man gör med momsen som företagare, det är pengar man hanterar men aldrig äger. Lite så är det ju med skatten också. Och alla priser, alla löner etc. är ju anpassade bland annat utefter skatten vi har. Skulle vi minska skatten med 10% så skulle vi knappast behålla samma löner. På så sätt kan man aldrig se de pengarna som ens egendom tycker jag.

Däremot så har vi, som samhälle en kassa med offentliga medel. Och som du säger så är det väldigt viktigt att se över vad de pengarna går till.

Och när ändå USA utmålas som helvetet på jorden, varför åstadkommer inte deras 270 miljoner invånare en förändring. De måste ju också tycka att hela deras land är ruttet, eller?

Skulle vilja påstå att apati är nyckelordet i den frågan. Hur många röstar ens i presidentvalet? hur många av de som röstar bryr sig egentligen?

Jag ser knappast USA som helvetet på jorden, det finns värre exempel på inrikespolitik i världen, det är väl snarare det att de har en väldigt stark röst och inte är rädda för att predika "sin väg" som gjort att folk satt sig så starkt emot allt vad deras politik innebär. Men USA har ju knappast någon hållbar samhällsutveckling, och eftersom en så stor del av befolkningen lever i fattigdom ser jag ingen annan utväg än att det antingen kollapsar eller att det sker en drastisk förändring av inrikespolitiken.

Fast preventiva åtgärder har ju aldrig varit västvärldens melodi precis, så jag gissar på det förstnämda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skulle tänka så i andra frågor skulle det vara kommunism.

Och kommunismen är ju som vi alla vet djävulens påfund.

nej, det har jag inte sagt. tycker tanken bakom kommunism är hur bra som helst. men den som påstår att den sortens ideologi skulle fungera i vårt samhälle är ju lite vriden.

Ber om ursäkt om jag missuppfattade dig. Men det lät som om kommunism var nånting som man självfallet inte vill eftersträva eftersom det är det värsta tänkbara.

Inga ideologier fungerar fullt ut i ett samhälle, men man kan ju sträva åt det ena eller det andra hållet.

Jepp det stämmer. I mitt inlägg så argumenterade jag inte emot fildelning vilket vissa kanske trodde. Utan emot det argument som jag ofta hör och irriterar mig på.

I frågan om fildelning övrigt står jag inte på någon sida alls.

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag orkade inte läsa igenom hela tråden, men håller med om ursprungsinlägget.

Min åsikt är som följer. Många ungdomar fattar helt enkelt inte att saker faktiskt kostar, och att någon i slutändan faktiskt måste betala på ett eller annat sätt. Jag vet inte hur många gånger jag har stött på ungdomar som inte inser att statens, kommunens och landstingens kassakistor är en direkt förlängning av våra egna plånböcker. I princip är det du och jag som får stå för varenda krona som det offentliga bekostar. Därmed ska man också ställa sig frågan om man är villig att till exempel betala grannens biljett om han vill på konsert. Om man svarar nej på den frågan (vilket de flesta skulle skulle göra) så kan man inte heller kräva att saker ska vara gratis.

Jag tycker också att det typiskt vänsterungdomar att protestera mot de så kallade ungdomsavtalen samtidigt som de på en direkt fråga inte har ett enda svar på hur man ska få ned arbetslösheten. Möjligtvis säger de att man ska skapa 200 000 jobb i offentlig sektor, men inser inte att dessa jobb faktiskt ska betalas av någon. Vänsterungdomar brukar också vara de som kräver fri kultur, fri lokaltrafik och gratis hyra. De brukar också kräva höjda skatter, men inser inte att dessa skatter faktiskt betalas av någon som är en i allra högsta grad fysisk person, och som därmed kanske tycker att hans pengar är hans och ingen annans. Är du för höjda skatter ska du också kunna gå till grannen och kräva att han betalar din hyra om du blir arbetslös. Skulle du göra det? Nej, jag trodde väl det.

Kontentan är alltså att ingenting är gratis i förlängningen, och kräver du "gratis" kultur, kommer du att få betala den på ett eller annat sätt tillslut. Och det är inte bara du som kommer att få betala denna "gratiskultur" utan även jag och din granne. Och eftersom jag har en fri vilja så vill jag inte betala dina gratisfluktar. Gå nu och ring på hos din granne och fråga om han vill betala till exempel din biobiljett. Vad tror du att han svarar?

(Att vissa saker måste betalas av det offentliga är en helt annan sak.)

Det retar mig lite grand att en del av dessa ungdomar däremot skall ha betalt för att de spelar bas i nåt band eller deltar i teateruppsättningar eller går omkring och kallar sig konstnärer i största allmänhet. Även konstnärer skall ju leva trots att ingen vill ha det man producerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja påstå att apati är nyckelordet i den frågan. Hur många röstar ens i presidentvalet? hur många av de som röstar bryr sig egentligen?

Alltid när USA diskuteras är det som alla dess 270 miljoner invånare är fångar på en öde ö och måste befrias av rättänkade svenskar. Det kan ju tänkas att en majoritet av USA:s befolkning faktiskt gillar Hollywood-filmer, och att de faktiskt genuint tycker om den amerikanska kulturen och USA i stort.

Men på sedvanligt svenskt maner tycker många att det är fel på den amerikanska livsstilen och på USA i allmänhet, det är bara det att amerikanarna inte inser det själva och att de måste upplysas om hur illa de har det. Och ovanstående citat är ett ypperligt exempel på vad jag menar. Det är ju apatiska, det är därför de inte orkar bry sig hur illa de egentligen har det.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det retar mig lite grand att en del av dessa ungdomar däremot skall ha betalt för att de spelar bas i nåt band eller deltar i teateruppsättningar eller går omkring och kallar sig konstnärer i största allmänhet. Även konstnärer skall ju leva trots att ingen vill ha det man producerar.

Nu är du lite å tangerar en grej som jag tycker är intressant... är det bra att det finns ett uns statlighet som bevarar kulturen och gör så att opera och konserthusen kan leva vidare? Jag tycker det är strålande, jag tror att det är bra att teater finns.

Att tokar som på statliga pengar är med i komplexa uppsättningar på svt och upplyfter filmbidrag för att spela in doku-porr är en dyster bi-effekt, men det där tycker jag bevisar lite att systemet fungerar rätt bra, dvs att det inte enndast går på den goda fina smaken alltid (för hade jag, som ju faktiskt besitter den rätta smaken bestämt hade den där robinson-pål inte fått ett öre, till och med tvingats betala tillbaka med ockerränta) är lite lam.

Det jag menar är att det är bra att det inte bara är den omedelbara populärkulturen som får alla anslag som ställs, utan att det långsiktiga arbetet och analysen av densamme fortgår, men med kanske större dynamik än idag, men det är en anna fråga. Och nackdelen har jag väl belyst också?

Så tycker jag och det är rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Och kommunismen är ju som vi alla vet djävulens påfund.

Intressant det där du, eftersom kommunismen är avståndstagande från religion så undrar man vart du hittar uppgifter om att det är djävulen som är inblandad!? och dessutom orsaken till eländet! Var god precisera eller blanda inteihop begrepp sådär, ochdessutom så är djävulen ett påfund av kristendomen som ett argument för att kuva människor och få dem att känna skuld inför en påhittad gud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju apatiska, det är därför de inte orkar bry sig hur illa de egentligen har det.

Apati är ett ständigt ökande problem runt om i hela världen, inte bara i USA. Men det är betydligt värre där än i Sverige (ja det är det faktiskt), troligen mycket just för att befolkningen är så stor.

Fyra(!) av mina 16 amerikanska vänner har flyttat därifrån till Europa till största delen för att de inte längre orkar med amerikansk inrikespolitik och likgiltigheten som råder inför den. Och de kommer alla från medelklassen. Även om det inte är någon vetenskaplig statistik så säger det ju ändå en del om någon är beredd att flytta pga den politiska situationen i landet. Hur många Svenskar gör det idag?

Sen kan man vara hur diplomatisk man vill, men jag skulle vilja påstå att än så länge har vi faktiskt ett bättre politiskt klimat i Sverige och ett högre välmående hos befolkningen. Men det är också mycket lättare att skapa i ett land med så få invånare, och därför kan man som du säger inte applicera våran modell på USA som om det vore det enda rätta. De måste lösa det på deras sätt. Precis som vi måste lösa våra problem efter hur vårt land ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Och kommunismen är ju som vi alla vet djävulens påfund.

Intressant det där du, eftersom kommunismen är avståndstagande från religion så undrar man vart du hittar uppgifter om att det är djävulen som är inblandad!? och dessutom orsaken till eländet! Var god precisera eller blanda inteihop begrepp sådär, ochdessutom så är djävulen ett påfund av kristendomen som ett argument för att kuva människor och få dem att känna skuld inför en påhittad gud...

& botten upp va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske ska formulera om frågan: tror du att 270 miljoner invånare tycker att USA är ett ruttet land, eller är det så att det är mest utomstående som tycker att USA är genomruttet?

Jag väljer att göra skillnad på det politiska systemet och på landet i sig. Därför är det svårt att tala om något som är "genomrutttet".

Att säga att 270 milj. invånare finner USA ruttet vet både du och jag är en rejäl överdrift.

Däremot tror jag att många jänkare, särskilt dem på samhällets botten (såklart), skulle vilja se förändringar i systemet. I ett land som säger vara världens största demokrati, möjligheten själv och en förebild för oss andra borde ju alla invånare vara välmående i, men så är det ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och eftersom jag har en fri vilja så vill jag inte betala dina gratisfluktar. Gå nu och ring på hos din granne och fråga om han vill betala till exempel din biobiljett. Vad tror du att han svarar?

Jag har också en fri vilja. Hade ni bott granne med mig hade jag bjudit er på bio. Jag tycker det är tråkigt att det har blivit sådan fokus på det ekonomiska. Som om livet skulle gå ut på att tjäna en massa pengar när det i stället är medmänsklighet och omtanke som borde vara det viktiga.

När jag var ung så lyssnade jag på radio, gick på biblioteket, lånade skivor av kompisar. Man tjänade ju inga pengar, så man hade ju inte råd att betala för kultur, utan man tog ju tillvara på allt som var gratis.

Nu när man är vuxen betalar man ju en massa skatt och har råd med kultur, så man kan ju se det som att man nu betalar tillbaka för sin barndom då allt var gratis.

Allt på biblioteket är gratis. All radio är gratis. Det tycker alla är rätt. Men alla tycker inte det är rätt att världs största bibliotek och världens största radiostation - Internet - är gratis. Den logiken tror jag inte ungdomar förstår. (Och inte bara ungdomar förresten.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot tror jag att många jänkare, särskilt dem på samhällets botten (såklart), skulle vilja se förändringar i systemet. I ett land som säger vara världens största demokrati, möjligheten själv och en förebild för oss andra borde ju alla invånare vara välmående i, men så är det ju inte.

Och här kom det, du tror att det är på detta sätt. Jag tror däremot att det är rätt meningslöst att överföra våra värderingar på deras sätt att leva, helt enkelt för att de inte tänker som vi.

Jag vill till exempel minnas att många jänkare har den övertygade tron att det är upp till var och en att jobba sig upp.

Det hela liknar den här debatten där moralivrande socialdemokratiska kvinnor gick till storms mot Tyskland och deras lagliga prostitution. En tysk höjdare svarade lakoniskt att ingen sitter inne med den slutliga lösningen på ett sådant problem.

Detta är ytterligare ett exempel på hur flåshurtiga svenskar på allvar försöker lösa andras problem genom förnumstiga kommentarer.

Jag vill slutligen säga att jag inte försvarar varken USA eller Tyskland, jag bara säger att Sverige faktiskt inte sitter inne med alla svar. Jag träffade bland annat en tysk och en amerikan på en kurs en gång. Amerikanen tyckte att det svenska systemet liknade kommunism, medan tyskens syn på alla knarkarna runt Frankfurts station var att var och en får bestämma själv vad han gör med sitt liv, vilket han hävdade var den allmänna synen på alla dessa knarkare. Man kan kanske anta att amerikanen tyckte att Sverige borde få en rejäl dos av amerikansk kultur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är tråkigt att det har blivit sådan fokus på det ekonomiska. Som om livet skulle gå ut på att tjäna en massa pengar när det i stället är medmänsklighet och omtanke som borde vara det viktiga.

Du kanske har missat att den svenska välfärden monteras ned steg för steg?

Oavsett om man vill det eller inte finns det inte pengar längre. Och tyvärr kostar medmänsklighet och omtanke just pengar. Inte luft, inte kramar utan stenhårda svenska stålmynt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här kom det, du tror att det är på detta sätt. Jag tror däremot att det är rätt meningslöst att överföra våra värderingar på deras sätt att leva, helt enkelt för att de inte tänker som vi.

Så en fattig i USA skulle tänka helt annorlunda än en fattig i Norge menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så en fattig i USA skulle tänka helt annorlunda än en fattig i Norge menar du?

Ingen aning, men kanske är det så. Jag har bara en känsla av att man förväntar sig helt olika saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och kommunismen är ju som vi alla vet djävulens påfund.

Intressant det där du, eftersom kommunismen är avståndstagande från religion så undrar man vart du hittar uppgifter om att det är djävulen som är inblandad!? och dessutom orsaken till eländet! Var god precisera eller blanda inteihop begrepp sådär, ochdessutom så är djävulen ett påfund av kristendomen som ett argument för att kuva människor och få dem att känna skuld inför en påhittad gud...

& botten upp va?

Jag känner en bot! 😄

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen in AndyPandy,, du har fått till dina inlägg rätt bra!

Häromdagen blev jag helt shockad,, min syster menade på allvar att hon skulle kräva av kommunen att få vara hemma med sina två barn 1 och 4 år gamla och få betalt av staten, en vanlig lön alltså. Hur tusan tänker man då? Om hon inte arbetar och betalar sin skatt så finns det ju inte heller några stålar att finansiera hennes "lön"?!

Samma med kultur,, om ingen betalar hur får man det då att snurra? Om man inte har råd så kan man inte heller köpa kultur, men lösningen för ungdomar att snatta den är ju kriminellt..

Vårt ekonomiska system bygger ju på skillnader, och vänsterungdomar vill inte att det skall vara skillnad, de vill ha rätten att inte arbeta och inte betala för något. ("För det är den kriminella staten som med sina fashistoida fasoner talar om för alla hur de skall bete sig...") typ så..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...