Jump to content
Annons

M-Audio Project Mix I/O


Dead_Silent

Recommended Posts

Annons

Hej!

Jag har inte testat produkten, men vad jag förstår är det egentligen en M-Audio 1814 med XLR in och flying faders. Dvs, samma A/D omvandlare osv.

Det finns rätt mycket tester gjorda för 1814, även här på forumet.

Jag vet också att tidningen Musikermagasinet testade ProjectMix för ett tag sen.

Då sa man att det var ett förvånansvärt gedigen produkt med en lättanvända kontrollyta och välljudande Firewireinterface. Det finns många nslutningar och synk-möjligheter men recensenten hade gärna sett fler analoga ut och mer krut i hörlursförstärkaren.

Du ska nog inte heller jämföra den med en Yamaha 01x. Det är väl en mmixer i första skedet? Visserligen med en firewire-option. ProjectMix är en kontrollyta som ändrar värden i din mix på datorn. Jämför istället med Digidesign Digi 002 eller Tascam FW1884.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well... har mer funderingar över saker som inte framgår i produktinformationen eller t ex Studios recension.

Typ, kan man köra alla in- &utgångar samtidigt med låg latency, hur kan 'shift'-knapparna användas, kan man spela in stereo och eller monospår hur man vill. osv osv.

Det är ju mer såna saker som man kanske inte tänker på vid första anblicken, men som kan vara väldigt viktiga i slutändan.

Ljudkortet jag har idag har t ex fått väldigt bra respons, men idag har jag hittat så många egenheter och konstigheter att jag funderar på att kasta ut skiten genom fönstret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåså, nu är det dags för lite första intryck kring min nya ProjectMix I/O med några tillhörande bilder.

Det första känsloladdade mötet

post-66-1149591479.jpg

Jag fick bordet levererat väl förpackat i en rymlig låda med 6 olika sladdar och en nätadapter. Själva installationen var till en början knepig eftersom jag läste att om man använder 6-pinnars FireWire så skall man INTE använda den tillhörande nätadaptern, men uppenbarligen skickar inte mina FireWire-portar någon ström så när jag väl kopplade in adaptern fungerade allting som det skulle. Var dock försiktiga med att prova detta, olyckor kan inträffa!

En nyligen inkopplad ProjectMix

post-66-1149591375.jpg

Jag har fått flytta omkring lite i studion för att få en fungerande lösning men än så länge har jag inte funnit någon som fungerar idealiskt, men det blir ett framtida kapitel. Sedan installationen igår har jag spelat in och mixat en hel radiointervju (och är glatt överraskad över kvalitén på mickpreamparna) och har fingrat lite på låtarna i mixologin. Hittills har bordet fungerat perfekt, men jag återkommer med mer tekniska resultat när jag hunnit dit!

Mixningsplats i skrivande stund

post-66-1149591695.jpg

Over n' Out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska erkänna att utan Studios stora recension av ProjectMix I/O hade jag knappast fått upp ögonen för ljudkortet och än mindre köpt det så det tackar jag så mycket för...

Jag hoppas kunna återkomma med nya rön inom kort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Project Mix i några månader nu, och det enda jag har att klaga på att det endast är fyra analoga ut!

Har aldrig haft problem med hörlursförstärkarna (som det klagats på).

Link to comment
Dela på andra sajter

TIMING!

Imorgon köper jag min ProjectMix I/O (10500kr), ni kan alltså med andra ord emotse er en ny och fräsch recension (önskas bilder?) inom de närmsta dagarna!

Jag såg i en annan tråd att du köpte den på Musikbörsen? Jag blev riktigt sugen att försöka, men jag har aldrig handlat där förut, så därför är min fråga: Är du stamkund? Jag har nog nån i min bekantskapskrets som är det som skulle kunna köpa en åt mig, men det verkar onödigt om det kanske är så att du köpte en utan att vara stamkund.

Sa du nåt speciell? Kanske nån särskild min (har du digitalkamera?) eller nån hållhake som du drog till med? =)

Och slutligen: vilken stad?

Tack för svar /Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg i en annan tråd att du köpte den på Musikbörsen? Jag blev riktigt sugen att försöka, men jag har aldrig handlat där förut, så därför är min fråga: Är du stamkund? Jag har nog nån i min bekantskapskrets som är det som skulle kunna köpa en åt mig, men det verkar onödigt om det kanske är så att du köpte en utan att vara stamkund.

😏😏

Du kan gå in och handla hos Musikbörsen oavsett om du är stamkund eller om du aldrig handlat där. 😏

Sa du nåt speciell? Kanske nån särskild min (har du digitalkamera?) eller nån hållhake som du drog till med? =)

Pffft!! 😏

"Hej, jag skulle vilja titta på en ProjectMix." räcker ganska långt.

Du behöver inte böna & bedja för att du ska få lov att handla där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg i en annan tråd att du köpte den på Musikbörsen? Jag blev riktigt sugen att försöka, men jag har aldrig handlat där förut, så därför är min fråga: Är du stamkund? Jag har nog nån i min bekantskapskrets som är det som skulle kunna köpa en åt mig, men det verkar onödigt om det kanske är så att du köpte en utan att vara stamkund.

🙂🙂

Du kan gå in och handla hos Musikbörsen oavsett om du är stamkund eller om du aldrig handlat där. 😄

Sa du nåt speciell? Kanske nån särskild min (har du digitalkamera?) eller nån hållhake som du drog till med? =)

Pffft!! 😉

"Hej, jag skulle vilja titta på en ProjectMix." räcker ganska långt.

Du behöver inte böna & bedja för att du ska få lov att handla där.

Haha... Hm. Jag syftade liksom på att Nortum hade fått den för 10500 och inte 13500, vilket var skälet till att jag fattade stamkundsmisstankarna... Men jag missade kanske det! =)

Det är ju en ganska sjyst rabatt, 25 %, det brukar inte förstagångshandlare få om jag har förstått det rätt.

Men vad roligt ändå, jag måste ha låtit jättemiffo! Haha!

Men jag är inte miffo. Hejdå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra fråga!

- tyvärr finns det ingen universalmetod för ett lyckat köp och jag har fram tills nu knappt handlat på Musikbörsen utan jag har haft turen att personen som hjälpt mig varit väldigt hjälpsam. Jag gav honom i och för sig två konkreta prisuppgifter, dels från Musikcentralen (12800kr) samt att köpa från Tyskland (11600kr) så han förstod nog att jag var seriös.

Men för att få köpa bordet till dess ursprungspris (eller kanske till och med någon hundring billigare) så gäller det att hoppas att någon butik i affärskedjan fortfarande har kvar något utav de bord som de köpte in till ursprungspris, med stora valpögon kan nog den mest hårdnackade försäljare låta dig köpa ett bord ur den gamla "batchen" till ett rimligt pris!

Lycka till med dina efterforskningar!

Link to comment
Dela på andra sajter

// slår samman med tråd med existerande i samma ämne /admin

köpte precis ett Project Mix IO ett controlbord, ikl midikablar, B1 stormembransmic, ett par taskiga hörlurar, ett puffskydd, ett mickstativ för 13500... är det ett ok pris?

jag kommer att få ångra att jag skrev det här.. alla kommmer skriva att jag blev blåst!

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som ett rätt bra pris, men behöver du verkligen ett kontrollbord när du har en Project mix?

nej men det är ett controll bord.. (mixer/controllbord) det är ju inte en riktig digitalmixer eftersom du inte kan använda den utan en dator.. så det moste ju vara ett kontrollbord... lr?? jag köper altså bara ett project mix

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett helt ok pris och du blev alltså inte blåst, 13500 är ungefär listpris för Projectmix sedan priset gick upp. Med andra ord har du fått omkring 2000-2500 kronor rabatt tack vare de extra prylarna.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som ett rätt bra pris, men behöver du verkligen ett kontrollbord när du har en Project mix?

nej men det är ett controll bord.. (mixer/controllbord) det är ju inte en riktig digitalmixer eftersom du inte kan använda den utan en dator.. så det moste ju vara ett kontrollbord... lr?? jag köper altså bara ett project mix

Ok, då är jag med. Det är ju ett ljudkort med preamps och ett kontrollbord i ett varpå jag tyckte det var konstigt att köpa en midi-kontroll ytterligare. Verkar som du fått tag på en Project Mix för det förra priset (Den låg ju på 10500, nu strax under 14000), och det är ju bra. B1 är en väldigt bra mikrofon i prisklassen som många gillar. Sluta tjata och börja skapa nu 😆.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som ett rätt bra pris, men behöver du verkligen ett kontrollbord när du har en Project mix?

nej men det är ett controll bord.. (mixer/controllbord) det är ju inte en riktig digitalmixer eftersom du inte kan använda den utan en dator.. så det moste ju vara ett kontrollbord... lr?? jag köper altså bara ett project mix

Ok, då är jag med. Det är ju ett ljudkort med preamps och ett kontrollbord i ett varpå jag tyckte det var konstigt att köpa en midi-kontroll ytterligare. Verkar som du fått tag på en Project Mix för det förra priset (Den låg ju på 10500, nu strax under 14000), och det är ju bra. B1 är en väldigt bra mikrofon i prisklassen som många gillar. Sluta tjata och börja skapa nu 😆.

SWEET!! jag har tyvver inte fått fått den ännu.. men nu har du i alla fall fått bort köpångesten;D så nu längtar jag bara ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Jag kör Pro Tools på M-audios Project Mix. På denna finns en masterregel som borde korrespondera med masterkanalen i ProTools. Denna hamnar dock som en vanlig regel bland de andra.

Om detta nu inte funkar automatiskt undrar jag hur man aktiverar masterregeln på ProjectMix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Pro Tools på M-audios Project Mix. På denna finns en masterregel som borde korrespondera med masterkanalen i ProTools. Denna hamnar dock som en vanlig regel bland de andra.

Om detta nu inte funkar automatiskt undrar jag hur man aktiverar masterregeln på ProjectMix.

Pro Tools stöder inte funktionen med masterregel, den fungerar i en del andra program, Logic b.la.

Mats B

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

// slår samman med tidigare tråd i samma ämne /admin

noen som har noen erfaringer? har lest noen få anmeldelser, men jeg lurer på om noen faktisk har prøvd den...

/Rune

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat den lite gran när jag var inne på att köpa en mixer som fungerar bra med Ableton Live.

Är inte någon stor expert men jag tycker att den verkade välldigt bra.

Köpte den dock aldrig då jag tyckte mig behöva andra saker mer så jag har aldrig verkligen jobbat med den i ett riktigt projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...