Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har (som kanske ett par vet) ett ganska litet rum dÀr jag spelar in trummor som jag dÀmpat igen med matta i golv och tÀcken pÄ tre vÀggar Rummet Àr som en rektangel dÀr trumsetet stÄr lÀngst in. Det Àr alltsÄ dom vÀggarna jag har satt upp tÀcken pÄ. Och dÄ Àr det inte ens halva vÀggen. Dock finns det inga basfÀllor!

Hur tas det upp av mickarna dÄ? Gör det verkligen skillnad nÀr man nÀrmickar virvel och pukor med en sm57? Gör rummet sin del ocksÄ? Distansmicken och överhÀnget gör vÀl antagligen sitt. Jag Àr ganska redig med basskÀrning nÀr det kommer till mix och sÄnt. Men allt blir ÀndÄ lite vÀl basigt sen i slutÀndan. Undrar dÀrför om det först och frÀmst Àr mitt rums fel eller klanten som sitter bakom datorn?

Mitt mixningsrum Ă€r heller inte det bĂ€sta. AvlĂ„ngt och med hĂ„rda vĂ€ggar. 🙁 var sitter det största problemet tro? Visst lĂ„ter allt bra i mixningen vid datorn men dĂ„ Ă€r det ju inte anpassat efter rummet. För basen och kaggen blir ju alltid för hög i vanlig stereo. Sen sĂ„ blir resten vĂ€ldigt basigt Ă€ven fast jag inte trycker upp nĂ„gon bas.

Finns det förrĂ€sten nĂ„gon som har en sĂ„dan dĂ€r plug sĂ„ att man ser alla hz under tiden dĂ„ lĂ„ten spelas?? Kan inte komma pĂ„ vad det heter mer Ă€n EQ lĂ„da 😆😕

Annons
Postat
Finns det förrĂ€sten nĂ„gon som har en sĂ„dan dĂ€r plug sĂ„ att man ser alla hz under tiden dĂ„ lĂ„ten spelas?? Kan inte komma pĂ„ vad det heter mer Ă€n EQ lĂ„da 😆😕

Är de typ voxengo span du tĂ€nker pĂ„?

Postat

Problemet ligger överallt vad det verkar, ditt inspelningsbÄs (rum) Àr sÀkert en enda stor stÄende vÄg vilket gör det lÄgburkigt-resonant dels pga de smÄ dimensionerna dels har du en massa flutter ekon osv och samma problem i lyssningen, testa att dra av mera bas-lo-mid pÄ dina trummor etc tills du kommer fram till rÀtt lÀge i dina mixar-enda sÀttet...

Och visst gör rummet sitt till för mikrofonupptagningen-det Àr ju dÀr det börjar!

Postat

Ingen aning Doktorn. Kanske det Àr. Finns det sÄ att man kan ladda ner det dÄ? VÀnta.. haha jag kan nog söka sjÀlv

Florian: Även vid nĂ€rmickning av grejer? 😕

jag gör som sÄ att jag gÄr och tar kort pÄ rummet nu sÄ fÄr vi se vad ni sÀger.

Postat

Minska avstÄndet till dina OH-mickar. Titta pÄ en spektrumanalysator och se vad varje nÀrmick plockar upp för nÄgot. Jobba med gejtar. StÀda rent pÄ kanaler som "inte ska vara aktiva" vid vissa stunder. Skit i ambiensmickning om rummet Àr sÄ litet. Skapa ett eget nytt rum med hjÀlp av ett reverb och bra impulser.

Postat

En liten grej bara...

SÀtt "overheaden" pÄ samma avstÄnd frÄn virvel. Visst jag vet att de skall ta upp cymbalerna mest, men kan fÄ en del konstiga effekter om virveln kommer in fel (fasfel). (Jepp, det kommer frÄn live-svÀngen men jag antar att detsamma gÀller Ànnu mer i en studio...) Ett snöre som mÄttstock och man Àr pÄ rÀtt vÀg. Om man nu inte nÀrmickar cymbalerna och anvÀnder flera mickar, alternativt sÀtter mickarna i mitten och vinklar dem utÄt i stereo-breddning.

Postat

Spektrumanalysator var det jag sökte! Ska leta runt lite. Är det nĂ„gon som vet med sig nĂ„gon bra pĂ„ direkten?

Jag Àr annars duktig pÄ att stÀda undan i mixarna och jag testar alltid ifall det Àr fasfel nÄgonstans.

Kryckan. Vilken bild menar du? Eftersom jag inte har nÄgon elorgel alls sÄ vet jag faktiskt inte vilken du menar. Hur som helst sÄ Àr det ett piano pÄ första bilden och lÀngst ner hittar vi en Roland JV-80 (vÀnster) och till höger finner vi Roland SH-2000 som stÄr pÄ en Logan String Melody II.

Postat
Spektrumanalysator var det jag sökte! Ska leta runt lite. Är det nĂ„gon som vet med sig nĂ„gon bra pĂ„ direkten?

Voxengo span som de sa i ett tidigare inlÀgg

• 3 veckor senare...
Postat

men alltsÄ exempel! man brukar ju sÀga dÀmppa vi ljudkÀllan.

att ha lite mattor hÀngt pÄ vÀggarna i ett sÄdÀr litet rum kan bara int bli bra.

tÀnk vad hjÀlper ett magert tÀcke eller matta i typ 20-500hz?????inget!

de mÄste ju bli massa muller eller va ja nu ska kalla det i rummet som mickarna tar upp??

Postat

Jag skulle nog (i ditt fall) nÀrmicka cymbaler,HH, och ride och trigga virvel och pukor rÀtt av för att anvÀnda akustiken i ditt rum sÄ lite som möjligt.

Ett tipps jag fick av en tekniker som verkligen kan det hÀr med trummor va att att sÀtta upp en bunt tegelsten i varje hörn av rummet just för truminspelning i litet rum. och hans mixar lÄter fantastiskt!

Postat
Ett tipps jag fick av en tekniker som verkligen kan det hÀr med trummor va att att sÀtta upp en bunt tegelsten i varje hörn av rummet just för truminspelning i litet rum. och hans mixar lÄter fantastiskt!

Har nog endast att göra med difusion det.

Ser pÄ fotografierna hÀr o har svÄrt att tro de sku hjÀlpa

Postat

kolla upp hurman bygger en basfÀlla ochsmÀck upp i hörnen tex. -bara för att komma bort frÄn de allra vÀrsta basmullren!!

sen kontr. rummet ser inte sÄ hÀrligt ut(ur akustisk synvinkel!!!) kanske ett litet krafttag dÀr med??

Postat

Allt har betydelse, alltid! Men det Àr en frÄga om vilken vikt du lÀgger pÄ den!

En polare har t.o.m. lyft sina högtalarkablar med sk. "spikes" för att de inte skall störas av armeringsjÀrnen i golvet!

Postat (redigerat)
En polare har t.o.m. lyft sina högtalarkablar med sk. "spikes" för att de inte skall störas av armeringsjÀrnen i golvet!

😆

RedHousePainter,

Visst spelar rummet roll, men ju nĂ€rmare du mikar, desto mindre roll spelar rummet. Å andra sidan lĂ„ter de flesta instrument bĂ€ttre pĂ„ lite hĂ„ll. AvvĂ€gningen dĂ€remellan kan bara du sjĂ€lv göra med hjĂ€lp av öronen.

Har aldrig förstÄtt vad man ska med en spektrumanalysator till, utom vid rent akustiska mÀtningar dÄ man t.ex ska avgöra vilka problemfrekvenser ett visst rum har. Ett verktyg som dÀremot Àr omöjligt att vara utan nÀr man mixar Àr en bra lyssningsanlÀggning, dvs högtalare plus lyssningsrum.

Om dina mixar fungerar dÄligt pÄ andra anlÀggningar rÄder jag dig att lyssna noga pÄ referensmixar. VÀlj nÄgon kommersiellt utgiven lÄt vars ljudbild du tycker om, och som pÄminner nÄgorlunda om det du hÄller pÄ att mixa. LÀgg in lÄten som ett stereospÄr i datorn, och dra ned volymen pÄ detta spÄr sÄ att nivÄn Àr ungefÀr som din egen mix. Lyssna fram och tillbaka pÄ din egen mix och den kommersiellt utgivna. Försök fÄ din mix i nÀrheten av referensen. Mycket lÀrorikt.

Tja

/Henrik

Redigerat av Vogel
Postat

som vogel sÀger.. referenslyssna, och en grejj som jag alltid gjort Àr att ha ett par billiga hifihögtalare i lyssningsrummet, o reffat efter dem!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.