Jump to content
Annons

Program endast för mixning?


adama

Recommended Posts

Finns det program som fungerar ungefär som cubase och logic och dylika program, fast som endast är till för mixning?

Det tycker iaf jag låter som ett väldigt lättjobbat sätt jag jobba på (och bättre med tanke på att programmet bara är inriktat på mixning). Har jag fel?

(Har hört att det bästa programmet att mixa i är Proo Tools. Vad skiljer sig det från Cubase och Logic och liknande?)

tacksam för svar/ adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det är inget speciellt jag vill. Jag undrar ifall dessa program finns. Som bara inriktar sig på mixning.

Det här är ungefär det jag menar:

Tänk dig ett cubase. Väldigt mycket av de knappar och genvägar till olika funktioner skulle kunna tas bort och istället skulle där kunna vara funktioner bara gällande mixningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur som helst så kommer jag nog vilket fall som helst hålla mig till mitt cubase. men tanken har slagit mig eftersom jag aldrig har hört talats om ett sånt program. Därför ställer jag frågan

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man får fråga, men en underlig fråga är det.

Varför vill du välja bort en massa funktioner?

Dom flesta knapparna och funktionerna i Cubase har ju med mixningen att göra. Själva inspelningsdelen är ju egentligen rätt simpel. Record, monitor, lanes, click, punch in & out och några till. Resten av alla massor av funktioner tycker jag just har med mixning att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man får fråga, men en underlig fråga är det.

Varför vill du välja bort en massa funktioner?

Dom flesta knapparna och funktionerna i Cubase har ju med mixningen att göra. Själva inspelningsdelen är ju egentligen rätt simpel. Record, monitor, lanes, click, punch in & out och några till. Resten av alla massor av funktioner tycker jag just har med mixning att göra.

jo, det stämmer 😄 Bara en fråga jag funderat på lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

och det är?

Ett annat program.

Men jag skulle nog inte vilja påstå att det är bättre att mixa i än Locig eller Cubase.

Skälet till att många väljer/valde att mixa i Pro Tools är att programmet i sig ( i alla fall förr ) gav mer headroom än andra och därmed kan man höja volymen på mixen en aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men jag tänkte mer på att Acid mer är upplagt för att arbeta enbart med loops/samplingar och har väl bra stöd för vst-effekter, så då slipper man allt annat.

Men som Picasso säger är nog Cubase att föredra... om det är pga av headroom vet jag ej. Men jag kan tänka mig att Cubase är en aning stabilare att arbeta med vst's i...

Redigerat av expanded
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...