Jump to content
Annons

Mikrofonplacering


Basso

Recommended Posts

Hejsan grabbar o gubbar.

Jo, nu är det så att jag skall spela in en flygel och jag har inte nå erfarenhet av detta instrument.

Hur skall jag gå tillväga med dom mickar jag har, tänkte använda mina två 296 Gefell (omni)

och en Pearl tl 4 stereomick. Jag har väl lite aningar om placering men om det finns nån med

erfarenhet så lyssnar jag gärna.

Tänkte köra dessa mickar genom apogee MiniME, MiniMP och dessa i sin tur via fireface 800 in i min

bärbara. Blir första gången jag får användning för mitt nya fireface, skall bli kul att höra hur MiniMP

låter med RME's omvandlare.

_________________

//Janne

-------------------------------------

Musik: oväsen någon har copyright på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Janne,

det beror på vilket ljud man är ute efter. Lite grovt finns det två skolor - närmickat eller klassiskt.

Den närmickade först, för jazz och pop : locket öppet eller till och med helt avlyft. Två mickar riktade rakt in i strängarna. Placerade en bit bort från hammarna sett från pianisten. Vill man ha mera bas kan man sätta en mick längst bort från pianisten i änden på bas-strängarna.

Klassisk musik: locket på långa pinnen. Två omni i huvudhöjd eller så, två till tre meter från flygeln så att de "tittar" på locket. Prova med olika avstånd och höjd för bästa ljud. Lägg till en eller två mickar till en bit bort i lokalen för rumsljud, kanske 5 till 10 meter bort.

Två bra artiklar om klassiskt finns här:

http://www.soundonsound.com/sos/may99/articles/recpiano.htm

http://www.soundonsound.com/sos/aug05/articles/giltrap.htm

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Micka en gång en flygel underfrån...lite udda kanske....men klart kul...

Hade såklart fler mickar på toppen, men den under hade lite ambience tanke typ.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

En del bra exempel här ovan, det finns en annan skola som en del av de riktigt seriösa klassiskmusikingenjörerna anammar vid inspelning i konserthus osv,det är i MONO!

Man menar alltså att detta är den ultimata tekniken eftersom stereo egentligen inte gör något för klangen så som vi uppfattar den när vi lyssnar på den i en sal eller ett rum, som sagt EN utav många skolor/tekniker som finns...man kan närmicka i mono (eller stereo) och kombinera med en distansmick typ 6-9m ifrån och sedan blanda dom snyggt vid mix!

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

En del bra exempel här ovan, det finns en annan skola som en del av de riktigt seriösa klassiskmusikingenjörerna anammar vid inspelning i konserthus osv,det är i MONO!

Man menar alltså att detta är den ultimata tekniken eftersom stereo egentligen inte gör något för klangen så som vi uppfattar den när vi lyssnar på den i en sal eller ett rum, som sagt EN utav många skolor/tekniker som finns...man kan närmicka i mono (eller stereo) och kombinera med en distansmick typ 6-9m ifrån och sedan blanda dom snyggt vid mix!

😮

Jag gillar mono! Mitt tips är att närmicka flygeln i mono (kanske med en rundtagande) och sedan sätta ett stereopar i ORTF på en tänkt lyssningsposition.

Alltså närmick i mono, ambiens i stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Jag gillar mono! Mitt tips är att närmicka flygeln i mono (kanske med en rundtagande) och sedan sätta ett stereopar i ORTF på en tänkt lyssningsposition.

Alltså närmick i mono, ambiens i stereo.

Nu bumpar jag upp den här från Waaaaay back.

Jag ska spela in flygel snart och undrar lite om det här med omni på flygel. Varför vill man ha en omni som närmik? Har förstått att det är att föredra med A/B-mikning. Men är det för att få lite rumsklang vid närmikning med omni?

En annan fråga som dök upp, Om man närmikar i stereo, vad ska man använda då? Smånjurar i x/y eller ortf eller omni i A/B?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska spela in flygel snart och undrar lite om det här med omni på flygel. Varför vill man ha en omni som närmik? Har förstått att det är att föredra med A/B-mikning. Men är det för att få lite rumsklang vid närmikning med omni?

 

Det är inte säkert att man vill, men många (majoriteten?) av alla rundtagande mickar är difusfältsuptagare (ie, dom är tänkta att funka bäst på avstånd), sätter man en sådan mick nära, så blir ljudet lite "mjukare" ... Man får inte med så mycket rum med rundtagande nära...

 

En annan fråga som dök upp, Om man närmikar i stereo, vad ska man använda då? Smånjurar i x/y eller ortf eller omni i A/B?

 

Nej, jag tror nog att man vill ha ett par njurar i AB.. Var man placerar handlar mycket om vad förslags sound man vill ha (i en pop produktion), mitt över strängarna som Gunnar skrev eller i linje över stämstocken, ett par Crown PZM mickar tejpade på insidan av locket låter sensationellt bra! Två SM57or intryckta mellan väggen och ett piano kan låta skitbra!

 

När jag spelar in klassiskt så utgår jag ifrån medtoden som Gunnar beskriver ovan (med ett par Neumann TLM50 som huvudpar), men inte sällan så ställer jag ett par bra njurar ganska nära för att få till lite mer "klirr" från diskanten... fast sånnt hänger ju mycket på inspelningslokalen och instrumentet, som min gamle lärare i ljudteknik brukade säga, varje instrument är en individ och varje rum berättar nått om henne... En av orsakerna till att Steinway D-flygeln kommit att bli industristandard är för att det är mycket mindre skillnad mellan individerna. Yamaha tillexemel varierar mycket mer, dom har en hög lägsta nivå, men väldigt få fullträffar...

 

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska spela in flygel snart och undrar lite om det här med omni på flygel. Varför vill man ha en omni som närmik? Har förstått att det är att föredra med A/B-mikning. Men är det för att få lite rumsklang vid närmikning med omni?

Omni-mickar låter mycket bättre än andra mickar tycker jag. Smaken skiljer sig naturligtsvis och dessutom beror det på vilket ljud du vill ha. Med omni menar jag här "true pressure" och då finns det nästan bara småmembrans att välja på. Omkopplingsbara är vanligen inte samma sak (även om till exempel Schoeps MK5 är ett undantag).

Skillnaden mellan kardioid och omni är inte heller så stor som man kan förledas att tro. Sätter du en kardiod på 1,4 meters avstånd kan du sätta en omni på 1 meters avstånd och få ungefär samma relation mellan direkt ljud och omgivande ljud.

En fördel med omni är att de brukar gå lägre ner i basen. En stor flygel kan mullra rätt lågt ner i frekvens, vanligen fastnar det inte i en njure. Omni har dessutom fördelen att den inte har någon näreffekt.

Som vanligt dock, prova olika placeringar och lyssna efter vad du vill ha för ljud är det enda som räknas.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Omni-mickar låter mycket bättre än andra mickar tycker jag. Smaken skiljer sig naturligtsvis och dessutom beror det på vilket ljud du vill ha. Med omni menar jag här "true pressure" och då finns det nästan bara småmembrans att välja på. Omkopplingsbara är vanligen inte samma sak (även om till exempel Schoeps MK5 är ett undantag).

Men tycker du att de alltid låter bättre? Oavsett mik, prisklass osv. På vilket sätt tycker du att de låter bättre. *nyfiken*

Jag har en liten omni jag kan låna, en Audio technica ATM 10a.

audio_technica_atm10a_artist_series_s16382.jpg

Det är väl en småmembrans antar jag. Den är ju liten. Jag funderar på om jag ska monomika med den som joachime och florian varit inne på tidigare i tråden. Och kanske även stereomika också en liten bit ifrån, inte så långt. Jag vill gäran få med basen och mullret om möjligt så klart.. =)

Skillnaden mellan kardioid och omni är inte heller så stor som man kan förledas att tro. Sätter du en kardiod på 1,4 meters avstånd kan du sätta en omni på 1 meters avstånd och få ungefär samma relation mellan direkt ljud och omgivande ljud.

Men då kanske min idé ovan blir lite pannkaka på pannkaka. Först en omni och sedan ett stereopar strax bakom.

En fördel med omni är att de brukar gå lägre ner i basen. En stor flygel kan mullra rätt lågt ner i frekvens, vanligen fastnar det inte i en njure. Omni har dessutom fördelen att den inte har någon näreffekt.

Näreffekt? Vad är det? Har inte hört det uttrycket förut.

Som vanligt dock, prova olika placeringar och lyssna efter vad du vill ha för ljud är det enda som räknas.

Misstänkte att jag skulle få ett sånt svar 😛😆

Det svåra är när man inte riktigt vet vad man vill ha eller vet vad man ska lyssna efter. Något kan ju låta bra, men kanske kan låta ännu bättre om jag bara visste att det skulle kunna det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte säkert att man vill, men många (majoriteten?) av alla rundtagande mickar är difusfältsuptagare (ie, dom är tänkta att funka bäst på avstånd), sätter man en sådan mick nära, så blir ljudet lite "mjukare" ... Man får inte med så mycket rum med rundtagande nära...

Men om man bara har en omni. Kan det vara en fördel att ha den närmare då? Eller blir det ända finast med omni på avstånd även om det är i mono?

Nej, jag tror nog att man vill ha ett par njurar i AB.. Var man placerar handlar mycket om vad förslags sound man vill ha (i en pop produktion), mitt över strängarna som Gunnar skrev eller i linje över stämstocken, ett par Crown PZM mickar tejpade på insidan av locket låter sensationellt bra! Två SM57or intryckta mellan väggen och ett piano kan låta skitbra!

Njurar i A/B?!?! Jag trodde det inte alls var att föredra?

Alltså, mikposition... Har förstått att man mikar från sidan, den sida som locket är öppet åt. Som jag har sett det framför mig så tänker jag mig (som utgångsläge) att man mikar lite ovanifrån, i ögonhöjd, snett neråt in i flygeln i kanske 45 grader. Antingen tänker jag en omni lite märmare och ett stereopar lite längre ifrån, alternativt bara stereoparet och i sådana fall lite närmare än vid det första alternativet. ÄR jag helt ute och cyklar då?

När jag spelar in klassiskt så utgår jag ifrån medtoden som Gunnar beskriver ovan (med ett par Neumann TLM50 som huvudpar), men inte sällan så ställer jag ett par bra njurar ganska nära för att få till lite mer "klirr" från diskanten... fast sånnt hänger ju mycket på inspelningslokalen och instrumentet, som min gamle lärare i ljudteknik brukade säga, varje instrument är en individ och varje rum berättar nått om henne... En av orsakerna till att Steinway D-flygeln kommit att bli industristandard är för att det är mycket mindre skillnad mellan individerna. Yamaha tillexemel varierar mycket mer, dom har en hög lägsta nivå, men väldigt få fullträffar...

Det är faktiskt en Steinway som jag ska spela in!! Vet inte om det är D-flygeln.

Det är en popproduktion men jag vill ha ett stort ljud, lite powerballad (på ett bra sätt 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man bara har en omni. Kan det vara en fördel att ha den närmare då? Eller blir det ända finast med omni på avstånd även om det är i mono

 

Gunnar har igentligen gett dig svaret, TESTA ...

 

Njurar i A/B?!?! Jag trodde det inte alls var att föredra?

 

Jag jobbar efter den antika devisen; om det funkar är det bra!

När det gäller mickuppställning och inspelning får man alltid vara pragmatisk!

 

Nu vet jag inte var din Steinwayflyger finns, men en bra regel är att ju bättre rummet låter, ju längre ifrån kan man vara! Men! För en popproduktion bör man tänka på att ju mer "äkta" akustik man spelar in, ju svårare blir det att integrera snyggt, dvs. om ambiensen runt ett instrument är för dominant kommer övriga pålägg i mixen att låta som dom bor i ett annat hur. Detta kan givetvis vara en effekt man eftersträvar, men å andra sidan så är det just därför man oftast närmickar, så att man har full kontroll i mixningen!

 

Alltså, mikposition... Har förstått att man mikar från sidan, den sida som locket är öppet åt. Som jag har sett det framför mig så tänker jag mig (som utgångsläge) att man mikar lite ovanifrån, i ögonhöjd, snett neråt in i flygeln i kanske 45 grader. Antingen tänker jag en omni lite märmare och ett stereopar lite längre ifrån, alternativt bara stereoparet och i sådana fall lite närmare än vid det första alternativet. ÄR jag helt ute och cyklar då?

 

Visst, det är en vedertagen metod! Graden av nedvinklig reglerar ju i viss mån hur mycket direktljud man tar upp!

Kolla den bifogade jpgn för lite ideer om mickplacering vid flygel.

(Den är hämtad från en undervisningskiva utgiven av DPA ; Miking a Grand Piano, dom har en hel del grundläggande info att hitta i deras Microphone university)

 

I princip finns det inget rätt eller fel, utan vad man mer eller mindre gillar! 😄😄

Eller vad som mer eller mindre funkar för den avsedda produktionen!

 

Om du multitrackar så sätt upp mickar på alla kanaler du har!

 

Det är faktiskt en Steinway som jag ska spela in!! Vet inte om det är D-flygeln.

Det är en popproduktion men jag vill ha ett stort ljud, lite powerballad (på ett bra sätt 😎 ).

 

Stort kan man ju fixa med att lägga tre-fyra efterklangspluggar i mixen, eller genom att dubba instrumentet..

Allting är ju relativt!

 

/ptr

post-4755-1237543915_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Några snabba svar. Hoprafsat.

-- omni-mickar låter bättre tycker jag. Inte alltid, självklart inte. Men den som inte provat ett par bra omni på piano eller som OH på trummor har definitivt missat nåt. Ställer vissa krav på lokalen ja, men inte större än att det funkar i en hyfsad studio. Och om det passar i en viss produktion beror på en hel mängd faktorer, bland annat på vilket ljud man eftersträvar.

-- näreffekt -- när man sjunger nära en njure så blir det mera bas. Tänk typ reklaminslag i radion -- extremt nära. Motsvarande effekt uppträder inte med omni, basen ökar inte. Det gör att omni är lite mindre känslig för exakt avstånd när man är nära (inom en meter säg).

-- ATM10a. Jag har inte provat den själv, men det är en "true pressure". Lite åt budgethållet så den brusar troligen lite mer än de dyrare mickarna. När man är nära källan spelar bruset vanligen mindre roll så det borde inte vara en fråga.

Har du lust och vi kan få till det kan vi alltid ordna så du får prova några omni (jag finns i Stockholms-trakten). Skicka ett PM i såna fall (här på forumet)

// Gunanr

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar mono! Mitt tips är att närmicka flygeln i mono (kanske med en rundtagande) och sedan sätta ett stereopar i ORTF på en tänkt lyssningsposition.

Alltså närmick i mono, ambiens i stereo.

Det där lät kanon. Jag ska fråga en jazzpianist här från stan om jag får spela in honom, med helst bara trummor och kontra som komp. Kan inte låta bli att fantisera om hur jag skulle göra, jag har ju åtta kanalers samtidig inspelning att spela med.

Till flygeln skulle jag ta min ena Röde NT2-A som omni mono under det upplyfta locket sen få en luftig stereobild med två CM3. Dom får man ju flytta runt tills man trivs med ljudet och inte får in för mycket trumslask.

Det fina blir då att jag kan ta min andra NT2-A som OH på trummorna. EV ND868 på kaggen och Sennheiser E906 vid virveln. Basfiolen micker jag med en AKG D112.

Sen har jag en kanal kvar, då är frågan om jag borde sätta en till mick på trummorna, eller kanske ha två på ståbasen. Att få ett riktigt bra ljud på kontran är min dröm. Basisten jag har i åtanke har en bas som låter helt fruktansvärt bra. Kvar i micklådan har jag då en CM3, den kanske vore nåt att närmicka basfiolen med, kanske sätta den på stallet med hjälp av ett trumsargsfäste och sen ha AKGn på stativ ett par dm ut. Har även en AKG C1000S, två SM57, ADK 51. Trummorna går nog att fånga fint med bara tre mickar, kanske Glyn Johnsmetoden.

Bägge Rödena skulle jag testa att koppla genom ART rörpreampen, den har både ett speciellt pianoläge och percussionläge, man kan köra varje kanal olika, och utan rör på den ena om man vill. Eller båda förstås.

Shit vad kul det skulle vara att göra en sån inspelning. Pianisten heter Thomas Jutterström och är välkänd inom jazz. Han är omnämd i utrikiska böcker som en av världens bästa Charlie Parkertolkare hörde jag nyss av "Bronco" som mastrar Hendrixtejper. Men fast Jutterström medverkat på massor av inspelningar och fått kulturstipendier så har han aldrig gjort en skiva i eget namn! Måste ringa och fråga honom i kväll...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Några snabba svar. Hoprafsat.

-- omni-mickar låter bättre tycker jag. Inte alltid, självklart inte. Men den som inte provat ett par bra omni på piano eller som OH på trummor har definitivt missat nåt. Ställer vissa krav på lokalen ja, men inte större än att det funkar i en hyfsad studio. Och om det passar i en viss produktion beror på en hel mängd faktorer, bland annat på vilket ljud man eftersträvar.

-- näreffekt -- när man sjunger nära en njure så blir det mera bas. Tänk typ reklaminslag i radion -- extremt nära. Motsvarande effekt uppträder inte med omni, basen ökar inte. Det gör att omni är lite mindre känslig för exakt avstånd när man är nära (inom en meter säg).

-- ATM10a. Jag har inte provat den själv, men det är en "true pressure". Lite åt budgethållet så den brusar troligen lite mer än de dyrare mickarna. När man är nära källan spelar bruset vanligen mindre roll så det borde inte vara en fråga.

Har du lust och vi kan få till det kan vi alltid ordna så du får prova några omni (jag finns i Stockholms-trakten). Skicka ett PM i såna fall (här på forumet)

// Gunanr

Tack för svaren! Lär mig inte bara en sak varje dag utan en massa! =)

Det där med näreffekt hade jag missat, tack förupplysningen. Det är ju en väldigt bra sak att veta.

Lokalen jag spelar in i vanligtvis är ganska dålig. Den är inte gjord för att ta upp rumsklang direkt. Men flygeln står i ett vardagsrum som tydligen ska ha en helt ok akustik. Och då kan det ju verkligen komma på tal att använda omni i sådana fall.

Åh, det vore ju hemskt snällt! Jag bor också i sthlm. Jag PM:ar om och när det bir aktuellt.

Återigen, tack för svar och snällhet!

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Lär mig inte bara en sak varje dag utan en massa! =)

Det där med näreffekt hade jag missat, tack förupplysningen. Det är ju en väldigt bra sak att veta.

Lokalen jag spelar in i vanligtvis är ganska dålig. Den är inte gjord för att ta upp rumsklang direkt. Men flygeln står i ett vardagsrum som tydligen ska ha en helt ok akustik. Och då kan det ju verkligen komma på tal att använda omni i sådana fall.

Åh, det vore ju hemskt snällt! Jag bor också i sthlm. Jag PM:ar om och när det bir aktuellt.

Återigen, tack för svar och snällhet!

/Mikael

Hur funkar 8-koppling? Då kan man ju få med studsen från flygellocket och kanske släcka ut lite slask från trummor och andra instrument som kan vara i farten bredvid en flygel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade en intressant sida om att mika upp flygel. Lättbegriplig och trevligt skriven.

http://www.doghousenyc.com/articles/piano1.php

 

En utmärkt sammanfattning av vad som skrivits ovan, var vi kansnke missat den viktigaste punkten :

 

Se till att flygeln är NYSTÄMD! Ett instrument där vissa toner inte är perfekta låter blä när man spelar in dom...

När jag spelar in klassiskt piano, så låter vi stämma instrumentet innan varje dags tagningar börjar. 😏

 

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inget för er som redan kan, men för oss nyfikna nybörjare 😏

japp rätt bra faktiskt

själv håller jag med om att där pianisten sitter är bästa stället

brukar om det är ett piano (eg flygel då) ha en ortf-uppsättning precis över huvet på pianisten samt en stormembranare som står en bit ifrån riktad från sidan mot det uppvinklade locket - mest för att kunna blanda/byta vilken roll instrumentet ska ha i mixen

Se till att flygeln är NYSTÄMD!

nejnej!

det blir mer känsla om inte allt är perfekt!

😆

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte riktigt om du var ironisk demonen, svårt att avgöra sånt i text.

Men om sanningen ska fram har jag inte råd att stämma den. Så vi får se hur det låter.

😏

jag var jätteironisk

den lilla blinksmilien brukar vara en bra indikation på sånt

Link to comment
Dela på andra sajter

😛

jag var jätteironisk

den lilla blinksmilien brukar vara en bra indikation på sånt

Jo, jag antar det. Men jag tycker ändå nätkommunikation inte alltid är helt lätt..

Men hur som så blir det nog stämmnng som gäller ändå.. Flygeln var flera hertz åt skogen.

Men jag och ägaren delar lite på kostnaden så det ska väl inte bli för dyrt antar jag. Men några hundralappar är det ju värt. Det är ju inte varje dag man spelar in flygel på sin egen skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite länkar till bilder från helgens flygelinspelning:

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (en stormembrans vid det bakre benet strax utanför flygel)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (hela uppmikningen)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (en omnimik rakt ovanför flygeln)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (hela uppmikningen)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (den portabla studion)

Jag tror jag lyckades få till ett bra grundljud. Eftersom jag aldrig har spelat in flygel förut så tycker jag det är svårt att veta. Men jag försöker lita på öronen och de säger att det låter bra..

Lite jobbigt var det att lägenheten låg mot gatan. En del trafik ställde till det vid vissa känsliga partier.

Ska försöka lägga upp något för lyssningen inom kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite länkar till bilder från helgens flygelinspelning:

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (en stormembrans vid det bakre benet strax utanför flygel)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (hela uppmikningen)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (en omnimik rakt ovanför flygeln)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (hela uppmikningen)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=1731...mp;id=615221168 (den portabla studion)

Jag tror jag lyckades få till ett bra grundljud. Eftersom jag aldrig har spelat in flygel förut så tycker jag det är svårt att veta. Men jag försöker lita på öronen och de säger att det låter bra..

Lite jobbigt var det att lägenheten låg mot gatan. En del trafik ställde till det vid vissa känsliga partier.

Ska försöka lägga upp något för lyssningen inom kort.

Kul med bilder. Är det en Röde NT2-A som fläskar sig och mår gott vid flygelkanten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med bilder. Är det en Röde NT2-A som fläskar sig och mår gott vid flygelkanten?

Kul att du kikade på dem! Näe, det är en Rode NT1000. Men den gör jobbet ändå.

De lärdomar jag dragit av inspelningen är att förutom att mikplacering och teknik skiljer sig beroende på vilken flygel det är och vilket rum flygeln står så:

1) skiljer det sig beroende VEM som spelar på instrumentet

2) skiljer det sig beroende HUR musikern spelar på instrumentet

Detta gör det hela lite mer komplicerad än vad det redan var...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...